Rok a 4 týždne

0

Milí rodičia, vaše dieťatko má už 13 mesiacov. 

Obdobie okolo jedného roka je veľmi významné preto, že sa tu objavujú dve ďalšie významné ľudské zručnosti:

Prvé kroky a prvé slová

Lenže čas, kedy sa tieto zručnosti u toho-ktorého dieťaťa rozvinú je poriadne roztiahnutý. Niektoré deti behajú od svojich 10 mesiacov a iné sa rozbehnú až po 15 –tich. Niektoré už majú bohatý slovník s desiatkami slov, zatiaľčo iné začnú rozprávať až o pol roka. Deti s oneskoreným vývinom reči (čo narobí rodičom nemalé starosti) vo veľkej väčšine svoj sklz dobehnú. Napriek tomu, poradenie sa s detským psychológom nemôže nikdy uškodiť. Navyše dnes už odborníci poznajú veľa postupov a spôsobov ako dieťaťu pomôcť „rozrozprávať sa“.  

Vaše dieťa sa rozvíja. Rozvíjajte ho…

V tomto období života dieťa používa vlastnú malú slovnú zásobu:

  • používa prvé slová
  • rozumie asi 50 slov
  • rozumie otázke „čo je to?“
  • začína predstierať (že pije z pohára, že spí, že sa češe)
  • počas hry kŕmi bábiku, češe ju, posadí
  • panáčika do auta, vyklápa kocky z auta a pod.

Rozvoj reči

  1. S rozvojom reči úzko súvisí rozvoj sluchu. Upozorňujte dieťa na všetky zvuky, ktoré počujete (vtáčika, motorku, zvonček a pod.).
  2. Aj keď sa považujete za nemuzikálnu, spievajte. Aj vaše nesmelé pospevovanie mu je príjemné.
  3. Citlivo reagujte na neverbálne prejavy dieťaťa (napr. odmietavé prejavy hlavičkou, nadšenie a pod.). Ak pocíti, že mu rozumiete, bude mať chuť komunikovať stále aktívnejšie.
  4. Všímajte si, čo dieťa zaujíma. Ak ho zaujme v záhradke čmeliak, venujte spoločne pozornosť čmeliakovi: „Čmeliak robí bzzz, má krídelká, sadá na kvetinky…“
  5. Výslovnosť dieťaťu (asi do troch rokov veku) neopravujte. Slovo zopakujte správne, aby počulo správnu verziu a pochváľte ho. (Napr. keď povie „ejký“, oceňte ho: „Áno, si veľký, si môj veľký Adamko…)
  6. Nepúšťajte na noc dieťaťu cédečka s rozprávkami a pesničkami. Potrebuje počuť práve váš (dôverne známy) hlas.
  7. Keď sa s dieťaťom rozprávate, nemalo by byť pustené ani rádio, ani televízia. Zmes zvukov spomalí rozvoj sluchového vnímania.
  8. Dieťa do rozprávania nenúťte – váš nátlak by mohol byť kontraproduktívny. Vývoj každého dieťaťa je individuálny, keď príde jeho čas, rozhovorí sa. A potom už nebudete vedieť, ako to svoje „roztomilé rádio“ vypnúť… 🙂

Výchova a vzťahy

O bilingválnej (dvojjazyčnej) výchove

Ak ste s manželom jazykovo zdatní prípadne ste medzinárodné manželstvo a ešte stále nemáte problematiku jazyčnosti (dvojjazyčnosti) dieťaťa vyriešenú, je dobré vedieť, že obdobie, v ktorom sa teraz nachádza vaše dieťa je ešte stále vhodné pre tzv. simultánny (súčasný) bilingvizmus, pri ktorom si  začne osvojovať prvý aj druhý jazyk súčasne.

Jedna osoba – jeden jazyk:

Tento princíp hovorí, že každý z rodičov by mal vo svojej komunikácii s  dieťaťom najmä v prvých rokoch dôsledne používať len jeden jazyk. To znamená, každý rodič by sa mal dieťaťu prihovárať vo svojom materinskom jazyku a nemali by ich miešať. Pritom vôbec nie je dôležité, akým jazykom sa rozprávajú medzi sebou (aj pred dieťaťom). „Dieťa netreba nič učiť. Stačí sa s ním jednoducho rozprávať, keď sa na to naskytne príležitosť, v jednom z jazykov, ktoré sa má naučiť. Je tu však problém: každý jazyk musí byť stelesnený v inej osobe. Napríklad ty sa s ním budeš rozprávať po francúzsky a jeho matka po nemecky. Nikdy si role nevymieňajte. Týmto spôsobom začne dieťa rozprávať dvoma jazykmi bez toho, že by si to uvedomilo a bez toho, aby muselo na učenie vynakladať nejaké zvláštne úsilie.“ (Ronjat, 1913)  Dôslednosť v rozlišovaní dvoch jazykov je asi najdôležitejšou zásadou v bilingválnej výchove. Znamená to, že nedochádza k miešaniu jazykov v jednej vete alebo prehovore, keď sa prihovárate dieťaťu. Nevhodnou formou, ktorá nezabezpečuje dôsledný kontakt s jazykmi, je miešanie jazykov v závislosti od témy, činnosti alebo zúčastnených osôb. V takom prípade má dieťa zhoršené podmienky na osvojovanie si jedného aj druhého jazyka a môže sa to nežiaducim spôsobom prejaviť aj na rozvoji rozumových schopností. Viac kvalitných informácií na tému bilingválnej výchovy.

Zdravé a spokojné

O zaspávaní

Nie všetky deti potrebujú rovnako dlhú dobu spánku. Na túto individuálnu potrebu by rodičia mali brať ohľad. Doba spánku od pol roka až do začiatku školského veku by mala v ideálnom prípade byť od 12 do 13 hodín. Behom prvých rokov veku dieťaťa sa denný spánok stále viac presúva na noc, obedný spánok sa potom od troch rokov postupne skracuje a v poslednom roku pred začiatkom školskej dochádzky sa od neho úplne upúšťa.

Tipy od Rodinky pre pokojný spánok

  • Najlepším a najbezpečnejším miestom pre spánok dieťatka je jeho vlastná postieľka, ktorú je vhodné umiestniť v blízkosti (najlepšie priamo v) rodičovskej spálne.
  • K dobrému spánku sa odporúča izbová teplota okolo 18 stupňov. 
  • Odstráňte všetky šnúrky a stužky zo spacákov, pyžamiek, vankúšikov alebo plyšových zvieratiek, aby sa dieťa nemohlo do nich počas spánku zamotať a v horšom prípade sa s nimi začať škrtiť.
  • V postieľke postačí dieťatku len jeden maznáčik; celá armáda rôznych plyšákov tam nepatrí, zbytočne len zaberajú v postieľke miesto.
  • Večerný rituál si zariaďte ako vám najlepšie vyhovuje, no nezabudnite, že najdôležitejšie je, aby bolo dieťa pri zaspávaní uvoľnené, aby sa cítilo dobre a v bezpečí. Ako pripomienku na seba môžete nechať v postieľke kus svojho odevu. Šatka s vašou vôňou robí dieťaťu dobre. Sladké sníčky…

Nechajte si posielať majlík pre vaše babetko!

Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo sa deje v živote vášho bábätka v jeho druhom rôčiku? Zaregistrujte sa, alebo si doplňte do vašej pôvodnej registrácie dátum narodenia vášho dieťatka, a každý mesiac  Vám pošleme majlík presne pre vek, ktorý práve prežívate. 

 Ako na to sa dočítate tu.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Pridaj komentár