Tri roky a tri mesiace

0

Vaše dieťatko v tomto období postupuje na svojej ceste premeny z batoľaťa na predškoláka. Nestane sa ním zo dňa na deň, len po dovŕšení istého veku. Potrebuje sa ešte naučiť niekoľko vecí a potrebuje dozrieť.

Pomerne veľa rodičov v tomto vekovom období hovorí, že čas s deťmi je akýsi jednoduchší – výrazne lepšie sa dorozumejú, dieťa viacej rozpráva, chápe, čo od neho dospelí chcú, na otázky dostávajú odpovede, ktoré majú hlavu a pätu 🙂

Napriek tomu deti v tomto veku ešte stále často reagujú telesne na svoje emócie, hocikedy vypuknú v plač alebo zúria, keď nedostanú to, čo chceli.

Výživa a rast

Čo sa týka výživy, pokiaľ vaše dieťa nemá špeciálne diétne obmedzenia, malo by jesť normálnu rodinnú stravu. Problém v tomto období – nakoľko deti testujú naše hranice a jedlo je obľúbenou aktivitou, kde s rodičmi vedia „cvičiť“ – môže nastať pri podávaní jedla.

V predškolskom veku dochádza k fyzickému rastu dieťaťa, rozvoju jeho pohybových funkcií. Rastie telesná konštrukcia, deti narastú v priemere 5 – 6 cm a priberú cca 2 – 3 kg za rok. U veľa detí sa stráca typická zaoblenosť batolivého veku. Zdokonaľuje sa hrubá motorika – dieťa testuje svoje možnosti, čo so svojim telom dokáže:

  • Vie zachytiť kotúľajúcu sa loptu, ak má spojené nohy, ale ak roznoží, lopta mu prekĺzne pomedzi ne.
  • Vie urobiť z dlaní misky na piesok.
  • Vie chodiť po úzkej lavici s rozpaženými rukami, ale keď pripaží, začne sa kymácať.
  • Od troch rokov vie stáť na jednej nohe, ale len keď sa na to sústredí, nedokáže zatiaľ pritom robiť nič iné.

S veľkou pohybovou aktivitou dieťaťa v tomto období ide ruka v ruke náš strach oň. Bezpečnosť je samozrejme na mieste, ale musíme sa ovládať, aby sme neustále na dieťa nepokrikovali „zlez z tej preliezky, lebo spadneš“, alebo „nebež tak, lebo sa potkneš“

Sledujte svoje dieťa a keď vidíte jeho únavu, smerujte jeho aktivity radšej ku kľudovým činnostiam, aby ste úrazom predišli. Dieťa môžete viesť k športom – plávanie, bicyklovanie, lyžovanie – už je čas, aby dieťa robilo prvé športové krôčiky.

Zdokonaľuje sa tiež jemná motorika, deti sa stávajú zručnejšími pri sebaobslužných činnostiach – rozopínanie a zapínanie gombíkov, obúvanie topánok, zaobchádzanie s lyžičkou pri jedle, kreslia a maľujú – ak im je to umožnené. Nehľaďte preto na neporiadok, vaše dieťa potrebuje skúšať rôzne materiály, rovnako ako potrebuje aj topánky so šnúrkami, svetre s gombíkmi či bundy s obyčajnými zipsami (nielen topánky na suchý zips, mikiny cez hlavu).

Reč

Deti medzi 3. a 4. rokom sú malí objavitelia. Všetko skúmajú, o všetkom chcú vedieť. Chcú veciam porozumieť. Rozvíja sa ich myslenie a ruka v ruke s ním sa rozvíja reč. Čím viac sa budete s dieťatkom rozprávať, tým lepšie. Musí to však byť vzájomný dialóg, musíte dieťa počúvať a dať mu priestor na vlastné vyjadrenie, ako aj jeho otázky. Ak sa s dieťaťom skutočne rozprávate, obohacujete jeho slovnú zásobu a rozvíjate jeho pochopenie súvislostí.

Napr.: Dieťa sa snaží vykopať na pieskovisku tunel. Očividne potrebuje pomôcť, pretože je to nad jeho sily. Ak mu poviete „ja ti pomôžem“, dieťa sa nič nové nenaučí. Keď však poviete niečo ako „môžem ti pomôcť? Vyzerá to, že pracovať s touto veľkou lopatou je pre teba ťažké. Ty môžeš pracovať s touto malou lopatkou a ja budem pracovať s veľkou.“ Obohatili ste slovník dieťaťa o pojmy „ťažké, veľký, malý“.

Po tretích narodeninách deti potrebujú poznať čoraz viac slov. Svoje odpovede získavajú otázkami „Čo je to?“ a „Prečo?“ Počet otázok „prečo?“, ktoré dostanete za deň, sa štverá ku stovkám. Dieťa vstúpilo do tzv. prvého opytovacieho obdobia. Môže byť únavné na ne odpovedať, ale dieťa sa pýta, pretože potrebuje vedieť. Nie preto, že vás chce nahnevať. Na jeho otázky nemusíte poskytovať siahodlhé odpovede. Obvykle postačí veľmi jednoduchá, ale pravdivá odpoveď.

Dieťa používa slová aj na kontrolu svojho správania. Počúva vás dospelých, čo hovoríte a tieto výroky opakuje. Ešte o sebe môže hovoriť v tretej osobe. Kopne loptu do kvetín a vzápätí sa vyhreší: „Peťko, nie do kvetín!“. Je na mieste korigovať správanie dieťaťa, no pokúste sa nechŕliť na neho prúdy príkazov bez toho, aby ste dieťaťu vysvetlili, prečo to či ono nemá robiť, prečo je to, či ono nebezpečné.

Slovná zásoba je 300 – 400 slov.

Nástup do materskej školy

Po tretích narodeninách veľa detí nastupuje do škôlky. Na tento významný krok je dobré dieťatko pripraviť. Je to preňho množstvo nových podnetov, nových tvárí, nových modelov kamarátskych interakcii, nového denného usporiadania času.

Preto po nástupe dieťaťa do škôlky treba byť trpezliví a dať dieťatku čas na to, aby sa adaptovalo a škôlku si obľúbilo.

Tipy od RODINKY

Spomenuli sme, že deti v tomto veku môžu vymýšľať pri jedle. Môžete sa inšpirovať a prečítať si zopár návodov, ako do detí dostať zdravé jedlá, ako pripraviť nátierky bez masla či margarínu, popozerať rôzne recepty alebo si prečítať skúsenosti našich mamín vo fóre.

Nechajte si posielať majlík pre vaše bábätko!

Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo sa deje v živote vášho bábätka od narodenia po jeho tretí rôčik? 

 

Ak ste u nás už zaregistrovaná,  doplňte do vašej pôvodnej registrácie dátum narodenia vášho dieťatka. Každé 2 týždne Vám pošleme majlík presne pre vek, ktorý práve prežívate. 

 

Ak ste alergická na pojem “ registrácia“ , len si jednoducho nechajte posielať  majlíky 🙂

 

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár