Elektronické hračky môžu brzdiť rozvoj detskej reči

Mária Kopčíková 1

Štúdia publikovaná v JAMA Pediatrics (The Journal of the American Medical Association) prináša zistenia, že deti, ktoré sa hrávajú s technickými hračkami, svetielkujúcimi a vydávajúcimi elektronické hlasy a hudbu, namiesto hrania sa s tradičnými drevenými hračkami, majú často nižšiu kvalitu rozvíjajúcej sa reči. Kvalitu aj kvantitu, teda rozprávajú menej a menej čisto.

ingimage

Mobil namiesto knižky

V posledných rokoch, dvoch – troch, keď vidíte niekde sedieť malé dieťa, či už je to v čakárni u lekára alebo v reštaurácii, pomerne často má v ruke mobil, či tablet. Namiesto toho, by sa rozprávali s rodičmi, čítali si knihu alebo trebárs skladali drevené kocky.

Keď boli moje deti vo veku 2 – 7 rokov, čo nie je zase až tak dávno, akosi automaticky sme pri „výjazde“ z domu brali nejakú zábavku, aby dieťa vydržalo stráviť čas niekde, kde sa mu možno až tak nechcel byť, ale muselo. Obvykle sme nosili knižky, omalovánky, malú hračku …

Dnes to vidím zriedka, i keď prídu rodičia s deťmi ku nám do ambulancie a musia chvíľu čakať v čakárni, akosi automaticky sa v drobnej rúčke objaví mobil. Iste, môžeme polemizovať o tom, koľko času deti strávia počas dňa s nejakou elektronickou hračkou v ruke a koľko strávia s tými inými – mohli by sme ich nazvať edukačnými … 

Prečítajte si viac: Edukačné hračky – ktoré to sú?

Keďže v poradenskej praxi pracujem s najmenšími deťmi, s rodičmi často riešime aj to, ako sa dieťa hrá. Je istá skupina rodičov, ktorí sa z mobilných aplikácií a inej elektroniky veľmi tešia. Vidia v tom veľký potenciál pre rozvoj svojho dieťaťa. Sú aj také deti, ktoré napr. nemajú doma kocky, plastelínu, či puzzle. Majú však vlastný mobil v 4 rokoch a na ňom aplikácie od výmyslu sveta. Ale času s deťmi trávia reálne žalostne málo.

Čo hovoria odborníci o elektronike a vývine reči

Čas, kedy sa dieťa doma hrá, vytvára rodičom príležitosť, aby sa plne zapojili do aktivít, ktoré prispievajú k rozvoju šťastia a poznania. Napriek tomu, realita v mnohých rodinách je, že rodičovsko – detská hra má obvykle krátke trvania – rodičia túto príležitosť nevyužívajú.

Výskumníci z Univerzity v Arizone, na čele s Dr. Annou Sosa zistili, že elektronické hračky, ktoré svetielkujú, „rozprávajú“ a „hrajú“ hudbu môžeme spájať so znižujúcou sa úrovňou reči – jej kvality i kvantity. Vedci porovnávali deti, ktoré sa hrali prevažne s elektronikou a deti, ktoré častejšie využívali knihy a tradičné hračky, ako drevené puzzle, triediče tvarov a kocky.

V rámci štúdie odborníci zozbierali údaje od 26 rodičovsko – detských párov s deťmi vo veku 10 – 16 mesiacov. Na hru dostali účastníci 3 sety hračiek – elektronické hračky, tradičné hračky a 5 kníh s témou farma, tvary a farby. Výskumníci síce nemohli priamo pozorovať hru rodiča s dieťaťom, ale mali k dispozícii zvukový záznam.

Svojimi pozorovaniami zistili, že keď sa dieťa hralo s elektronikou – detským laptopom, mobilom a „hovoriacou farmou“, objavilo sa menej jazykových vstupov. Dospelí používali menej slov, menej často sa snažili dieťa vtiahnuť do konverzácie, objavilo sa tiež menej obsahovo špecifických slov, než keď sa deti hrali s tradičnými hračkami či knihami. Úplne najviac interakcie rodiča s dieťaťom zaznamenali pri práci s knihami.

Nekupujte elektronické hračky

Výsledky tejto štúdie nabádajú k nekupovaniu elektronických hračiek, ktoré sa často prezentujú ako edukačné a sú pomerne drahé. Zároveň podporujú už známe fakty o výhodách čítania s malými deťmi.

Na základe týchto a podobných zistení, ktoré hovoria, že reč sa lepšie rozvíja, ak má dieťa prístup ku knihám a tradičným hračkám a rodičia ho hrou sprevádzajú, Americká pediatrická akadémia odporúča, aby deti mladšie než 2 roky nemali prístup k elektronike, resp. aby nebola elektronika pre deti k dispozícii na hranie.

Reč je špecifická ľudská vlastnosť, nie je vrodená, no pri narodení si prinášame určité predpoklady, ktoré sa rozvíjajú až pri verbálnom kontakte s okolím. Reč dieťaťa sa realizuje v predrečových – prípravných štádiách a rečových štádiách. Prípravné štádiá reči sa delia na obdobie kriku, hrkútania, džavotania a porozumenia reči. Dieťa sa učí reč hlavne napodobňovaním, preto je dôležité ako a ako často sa s ním dospelí z jeho okolia rozprávajú. Vývin reči sa začína skoro po narodení a ukončený by mal byť okolo 5. roku veku dieťaťa. 

Inšpirujte sa, aké iné dôvody hovoria „proti“ elektronike. Prstíkom po tablete.

Okrem toho, že elektronické hračky obvykle stoja dosť peňazí, dôležité je, čo dieťaťu poskytujú. Dieťa bude lepšie rozvíjať svoju predstavivosť, zručnosti a aj reč pri obyčajných veciach, ktoré ani nemusíte nazývať hračkami – ako napr. kuchynské náčinie, či pomôcky z otcovej dielne. Mohli by sme povedať, že búchanie vareškou na hrniec dá dieťaťu viac než nejaký geret s „počítačovým“ hlasom sprevádzaným monotónnou opakujúcou sa hudbou a zúrivým blikaním.

Spracované s použitím: medicaldaily.com, npr.org.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. dajte im poriadnu stavebnicu, aby sa dieta hralo a zrazu bude všetko v poriadku. Moje maju stavenicu tehličky a každy den pri hrani sa s nou poskladaju basničku.

Pridaj komentár