Logopédia a narušená komunikačná schopnosť

Mgr. Valika Červenková, logopedička 60

V logopedickej praxi sa ešte stále stáva, že ambulanciu navštívi do krvi urazený rodič, ktorého upozornil pediater, učiteľka v materskej škole alebo niektorý príbuzný či známy, že by mal so svojou ratolesťou navštíviť logopéda.

Urazený je väčšinou preto, lebo obsah pojmu “logopéd” chápe len veľmi nepresne alebo vôbec. Väčšinou požaduje potvrdenie, že “jeho dieťa nie je debil” ani “zaostalý”.

Shutterstock

 

Čo je to vlastne tá logopédia?

Slovo logopédia vzniklo zložením dvoch gréckych slov: logos znamená slovo, paidea výchova.

Cieľom logopédie je rozvíjanie správneho vývinu reči z hľadiska formu aj obsahu, predchádzanie vzniku porúch a chýb reči a odstraňovanie už vzniknutých porúch a chýb reči.

Narušená komunikačná schopnosť

Zhrňujúci názov pre všetky chyby a poruchy reči je pojem “narušená komunikačná schopnosť”. Tá je podľa odbornej literatúry definovaná nasledovne:

Komunikačná schopnosť človeka je narušená vtedy, keď niektorá rovina jeho jazykových prejavov (príp. niekoľko jazykových rovín súčasne) pôsobí interferenčne vzhľadom na jeho komunikačný zámer.

Zjednodušene povedané – ak cítime, že reč nášho komunikačného partnera (hovoriaceho tým istým jazykom ako my) sa v niečom líši od normy, odhliadnuc od jeho nárečia a sociálneho prostredia, z ktorého pochádza.

A čo všetko spadá do kompetencie logopéda?

narušenie článkovanie reči (dyslália, dyzartria):

a) dyslália – chybné tvorenie hlások:

a1.) mogilália (vynechávanie hlások)

a2.) paralália (zamieňanie hlások za iné)

a3.) tvorenie hlásky na inom artikulačnom mieste (napr. ”francúzske” R – rotacizmus)

a4.) dyslália multiplex (viac chybne tvorených hlások)

a5.) tetizmus (takmer nezrozumiteľná reč, nahrádzanie všetkých spoluhlások hláskou ”T”)

b) dyzartria – porucha reči pri detskej mozgovej obrne.

Všeobecné symptómy sú v rôznej miere narušená respirácia, fonácia, rezonancia, artikulácia a prozódia.

narušenie plynulosti reči (zajakavosť, brblavosť):

a) zajakavosť – syndróm komplexného narušenia koordinácie orgánov zúčastňujúcich sa na hovorení:

a1.) klonická (opakovanie hlások, slov alebo slabík)

a2.) tonická (kŕčovité sťahy na začiatku slov)

a3.) zmiešaná forma: klonicko-tonická, tonicko-tonická

b) tumultus sermoris (brblavosť) – porušenie tempa a rytmu reči.

narušený vývin reči (vývinová dysfázia, vývinová bezrečnosť):

a) vývinová dysfázia – štruktúrne a systémové narušenie niektorých oblastí vývinu reči, osvojovania si materinského jazyka:

a1.) impresívny typ (neschopnosť rozoznávať počuté výrazy a chápať obsah počutých slov)

a2.) expresívny typ (nedostatok rečového prejavu pri dobrom chápaní a porozumení počutej reči)

a3.) zmiešaný typ

b) NVR na báze psychomotorickej retardácie

získaná neurotická bezrečnosť (mutizmus, elektívny mutizmus, surdomutizmus):

a) mutizmus – náhla strata už vyvinutej reči

b) elektívny mutizmus – výberová strata reči s negativistickým postojom – útlm reči k určitým osobám, v určitom prostredí, za určitých okolností.

c) surdomutizmus – onemenie pri strate sluchu.

získaná orgánová bezrečnosť (afázia):

Afázia – porucha už vyvinutej reči, ktorá nastáva po niektorých ochoreniach alebo úrazoch mozgu.

narušenie zvuku reči (fufnavosť, palatolália):

a) fufnavosť (rhinolália) – zmenená nosná rezonancia:

a1.) zatvorená (znížená nosovosť)

a2.) otvorená (zvýšená nosovosť)

a3.) zmiešaná

b) palatolália – vývinová chyba reči, ktorá vzniká na základe rázštepu podnebia.

narušenie grafickej podoby reči (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia):

a) dyslexia – vývinovo podmienená neschopnosť naučiť sa čítať bežným vyučovacím spôsobom aj napriek normálnemu intelektu

b) dysgrafia – neschopnosť naučiť sa písať

c) dysortografia – neschopnosť zvládnuť gramatiku

d) dyskalkúlia – neschopnosť naučiť sa počítať, písať číslice, zvládnuť niektoré matematické operácie.

symptomatické poruchy reči

– sprevádzajú iné dominantné postihnutie, narušenie alebo ochorenie:

a) zrakové postihnutie

b) sluchové postihnutie

c) mentálnu retardáciu

poruchy hlasu

a) detská hyperkinetická dysfónia: korene v útlom detstve – dôvodom vzniku môže byť dlhý plač bábätka; kričanie ako reakcia na slabý hlas; snaha prekričať ostatné deti v kolektíve; snaha vyniknúť, upútať na seba pozornosť;

b) hyperkinetická dysfónia u dosp.: z premáhania hlasu, najčastejšie u hlasových profesionálov;

c) psychogénne poruchy hl.: psychogénna dysfónia a afónia;

d) mutačné poruchy – predĺžená, predčasná, perverzná mutácia a fistulový hlas.

autizmus

– bezrečnosť spôsobená vrodenou poruchou osobnosti ako celku, z neschopnosti nadväzovať kontakty s okolitým svetom.

kombinované chyby a poruchy.

 

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (26 hlasov, priemerne: 3,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Dobrý deň,mam 17 rokov a neviem povedať R , chcel by som sa opýtať či existuje šanca ešte aj v tomto vyššom veku naučiť sa alebo aspoň zlepšiť výslovnosť .čo mam robiť ? Pomôže mi logopéd? Za odpoveď vopred ďakujem.

  2. Dobry den,

     

    len mala formalita: logopedi nie su lekari, su to absolventi Pedagogickej fakulty. logopedia je pedagogicky, nie medicinsky odbor. Samozrejme hlboky respekt k tomu co robia, ale vidim, ze vsetci pani Mgr oslovujete pani doktorka. Tak len pre poriadok.

  3. Vážená Pani doktorka chcel by som sa spýtať , teraz v poslednej dobe sa mi nejak pletie jazyk neviem vysloviť mäkčene no mam s nimi problémy keď rýchlo rozpravám dávam ich tam kde nemajú byt a tam kde majú byt tak ich nedám. Mam aj dosť problémy s rýchlosťou reči lebo sa mi jazyk popletie. Normálne sa mi to zdá že ako keby som krč do jazyka dostaval že to neviem vysloviť niekedy dane slovo.Chcem sa spýtať ako to môžem napraviť naspäť ,mam 16 rokov ale toto sa mi nestavalo nikdy , iba teraz v poslednom čase.

     

    Dakujem

  4. Mila pani doktorka ….mam 2 dcerky najstasia ma 7 rokov a ma velmi zlu vyslovnost aj slabo rozprava na jej vek,stale ked nieco povie vzdy je to z chybami stale ju upozornime na to a opravujeme ju … slabsia je aj v skole od mala bola slabsia ked mala 3rocky nerozpravala nam este iba mama a to kazdeho iba mama az po pol roku potom zacala niktor slova a druha dcera to same ma 3 a pol roka a je este slabsia nerozprva mi vobc cele slova ale skratky nedavno iba z pamprskami sme prestali chape nam vsetko ale nerozprava snami iba skratkami …. prosim vas o adu z manzelom sa obavame co mame robyt … dakujem vam vopred….

  5. Vážená pani doktorka! Mám 14 ročného vnuka s diagnózou ADHD, jej súčasťou je aj porucha reči. V podstate vie povedať všetky slová a dobre, ale samotná reč je už o niečom inom. Chodí na logopédiu, ale výsledky sú veľmi slabé.Existuje niečo ako špeciálna logopédia, ktorá by si vedela poradiť s týmto problémom v Košiciach?Ináč súrodenci mu akotak rozumejú, ale tým končí jeho komuniklácia. Mám za to, že pokiaľ by vedel komunikovať, vylepší to výrazne aj stav jeho diagnózy. Dakujem Vám za odpoveď. Prajem príjemný deň!

  6. Dobrý deň mam 19 rokov a mam problem z rozpravanim. Nekoktam ani sa nezajakavam ale nemozem niekedy vyslovit niektor e slova. Ked rozprava rychlo sa zadycham a som nervozny potom sa zaseknem a neviem co dalej rozpravat tak rozpravaju iny. Neviem co to moze byt ale velmi ma to trápy. Poradte mi prosim vopred dakujem.

    1. Ahoj,mám 17 a ked som v strese alebo veľmi veľa rozprávam,alebo chcem niečo povedať čo je nad moje sily to bude koktanie u mňa, tiež sa seknem a nepoviem to slovo čo chcem,ale snažím sa ho rýchlo zameniť v hlave kebyže ho chcem povedať tak opakujem prvé 1-2 slabiky,záleží od stresovej situácie

  7. Mila pani doktorka,

    moj syn ma 5rokov a ma problen rozpravat plynulo, myslime si,ze je to tym,ze ja aj manzel sme inejj narodnosti a zijeme v inej krajine, doma rozpravame spanielsky,zijeme v anglicku a chodi do pripravnej skoly, zo zaciatku hovoril potichu, potom sa osmelil a hovori nahlas, len ma problem spajat vetytak velmi chceale zacne sa mu to pliect. vie pekne celu abecedu povedat, pisat abecedu,cislice, niektore slova mu nie su rozumiet,nevieme uz co mame robit, citame mu knizky aj on sa snazi citat, poradte mi prosim, logopeda sme nenavstivili,pretoze sme si mysleli,ze v skolke sa to zlepsi. ucitelky vedia o tom a dali mu specialnu ucitelku na lepsiu vylovnost, myslite,ze je to tym, ze je 3jazycny?

    vopred dakujem za odpoved.

  8. Váš komentárDobry den pani Doktorka, mam 2 rocneho syna s DMO, boli sme na lieceni, kde mal aj logopediu a doporucili mi aby som so synom cvicila orofacialnu stimulaciu a povedali mi, ze potrebuje vedenie logopeda, ktory nas bude viest ako postupovat s nasim synom. Potrebovala by som poradit na akeho logopeda by som sa mala obratit, ked v nasom okrese(Prievidza) su 2 logopedi, a z toho jeden mi povedala by som si hladala pomoc u ineho lekara, ktory sa specializuje na taketo deti a ten druhy zasa, ze on ma pripravu pre skolske deti! Vedela by ste mi prosim Vas poradit niakeho dobreho logopeda, v blizkosti nasho okresu? Dakujem pekne

  9. Dobrý deň.Mám 4 a pol ročného syna.Už 2. rok navštevuje materskú školu,ale nekomunikuje s učitelkami, len s určitými detmi.Máme problém aj v spoločnosti, okrem rodičov a pár ludí vôbec nekomunikuje, len sklopí hlavu a je stále ticho.Inač v domácom prostredí rozpráva non-stop a krásne.Nevieme ako ďalej postupovať?Za radu vopred ďakujem.

  10. Vazena pani doktorka.

    Moj syn bude mat o mesiac 5 rokov. Nevie povedat R. Najprv ho ako male deti vynechaval a jedneho dna proste zacal rackovat. Vsetko ostatne hovori perfektne, cisto, ma aj vybornu slovnu zasobu. K logopedicke chodime uz asi rok, ale zial efekt nie je ziadny, lebo syn odmieta doma cvicit spravnu vyslovnost. Skusala som vsetko mozne aj nemozne. Pani doktorka nam dava terminy tak cca raz za mesiac a medzitym by sme my mali trenovat, ale je to doma len vecny boj a nic z toho. S pani doktorkou pekne spolupracuje. Chcela som poprosit o radu, ci existuje nieco na sposob pocitacovej hry, trebars take, ako sa uci cudzi jazyk, len s logopedickymi cviceniami. Alebo mam najst logopeda, ktory by nam daval caste terminy? Dakujem. Peky den

  11. Milá pani doktorka, mám už 15 rokov a robí mi problém výslovnosť písmena ,,R,, Vyslovujem ho totiž veľmi tvrdo. Doteraz som s tým nemala problém, ale bojím sa že po príchode na strednú sa mi budú smiať. Ako mladšia som už chodila k jednej logopedičke, no bezvýsledne. Chcela by som vedieť či sa mi ešte oplatí chodiť k nejakej logopedičke a či k nej vôbec musím ísť. Nemohla by som sa naučiť správne rozprávať aj sama?..Ak ano tak ako?

     

    Ďakujem

  12. Dobry den,mam 27mesacneho syna,narodil sa predcasne v 26tt bol 86 dni na UPV sepsa,febrilne krce a vela inych…pred par mesiacmi mu diagnostikovali DMO CKP a CTP.neplazi nelozi nechodi nerozprava vydava len hlasky.Mame navstivit logopeda alebo je este cas.Ak navstivit tak kedy(vek)?Dakujem

    1. Ahoj Martina
       
      ja ma dve rozdielne skusenosti, logopedicku, co nas v tomto veku poslala doprec a druhu, ktora vravela, ze si mysli, ze treba s detmi s problemom zacat robit co najskor, okolo druheho roka.
      Cize zaklad bude najst hlavne progresivnu logopedicku. Ja som na radu tuna z babetka isla za Luciou Dubravickou a nedam na nu dopustit. Uzasna osoba, velmi nam pomohla.
      Drzim palec, nevzdavaj to, ked nenajdes na prvy raz a najdi si cloveka, ktory hodnoti dieta komplexne, nie len rec
      drzim palec

  13. Váš komentár Pani doktorka ďakujeme za Vami vyloženú prácu s našim vnukom Nicolaskom , ste odborníčka na slovo vzatá,viete to deťmi a Vaša práca sa už odzrkadlí po niekoľko návštevách u Vás. Ďakujeme Vám za vašu pomoc starý rodičia Hodulovci z Veľkého Krtíša .

  14. Váš komentár Mila pani doktorka,

    môj 3,5 ročný syn sa narodil s gastroschizou v 36 týždni s hmotnostou 2740g. Hneď po narodení bol operovaný, po operácií bol resuscitovaný a v inkubátore bol asi jeden mesiac. Je úplne zdravý, jediný problém, ktorý máme je, že stále ešte nerozpráva. Povie len auto, havo, mama, baba, buda a au. Čím častejšie hovorí auto tak tým ho povie nezrozumitelnejšie. Je neurologický, psychologicky a logopedický sledovaný. Logopedička nám odporučala začať posunkami, ktoré mu veľmi dobré idú a hneď sa ich učí a osvojuje si ich používanie. Je veľmi hyperaktívny. Pamäť má veľmi dobrú. Sám sa naje, oblečie, chodí na toaletu, umyje sa. Musíme ho zamestnávať pri každodennej činnosti inak je nezvládnuteľný a robí zle. Ak ho zamestnáme a necháme pomáhať je veľmi zlatý a pracovitý. Ja mu rozumien všetko, čo chce a aj on rozumie ak chcem niečo od neho ja. Chcela som ho dať do škôlky ale u nás je plná kapacita. Máme teraz male bábätko a on je veľmi nápomocný. Dokonca ho môžem nechať s ním samého. Keď plače dá mu cumlík, pokolíše ho, podáva plienky. On vlastne rozpráva „džavoce“ od rana do večera, málo kedy je a rozklada pri tom rukami. Viem, že boli aj v rodine prípady neskorého rozprávania, tak neviem, či to mohol zdediť alebo sú to následky popôrodných ťažkosti. Voprd Vám ďakujem za pomoc a radu

  15. Poradte mi,mám 5,5-ročné dvojičky,dcéru a syna. Syn bol od malička slabší,či vo vývoji tak aj imunitne. Rozpráva,ale niekedy máme problém mu rozumieť aj mi. Navštevovali sme aj logopéda,ale bez zmeny. V poslednom čase prestáva hovoriť,je tichý a hovorí len na výzvu.

    1. Dobrý deň!
      Pracujem v Základnej škole internátnej pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou v Brezolupoch (pri Bánovciach nad Bebravou). Máme aj špeciálnu materskú školu, ktorú navštevujú detičky už od troch rokov. Viem, že je ťažké radiť rodičom, ktorých deti majú problém so správnou výslovnosťou či komunikáciou vôbec. Často nepomáhajú návštevy u spádového logopéda, pretože sa k nemu dostanú tak raz-dvakrát do mesiaca na pár minút a dieťa doma odmieta robiť zadané cvičenia. U nás sa logopédia tiahne celým vyučovacím procesom, dieťa je tak „vtiahnuté“ do komunikácie bez zábran. Venujeme sa deťom aj popoludní prostredníctvom rôznych hier a krúžkov. Rada by som dala do pozornosti naše zariadenie rodičom, ktorí chcú pomôcť svojim deťom a nevedia ako. Kontakt a bližšie informácie o našej škôlke, škole a poradni je na internete.

  16. mám 5 ročného chlapca a už vyše roka chodíme po všeliakých doktorocha stále nemáme žiadny výsledok. Ťažko sa mu rozpráva do troch rokov rozprával pekne a potom sa to zhoršilo. Nie je to zajakanie ale nemôže riadne vysloviť slová. Niekedy je to pekné vyslovuje krásne a niekedy iba kývne rukou a odíde preč. Prosím Vás poradte mi. Logopéd , psycholog, rôzny liečitelia nikto nám zatial nepomôhol. Mylsíme s manželkou, že to má zo strachu lebo veľmi sa bojí. Bojí sa ostat sám von na dvore, v dome, všade musíme chodiť s ním, bojí sa sám pozerať rozprávky.

  17. Dobry den.Mam 3,5 rocnu dceru.Rozpravat uz vie vsetky slova,ale zamiena si pismeno ť za c.Napr.namiesto slova papat povie papac.Na konci slova jej vybehne z ust koncek jazyka ,takze pri tom este aj zasusle.Mozete mi poradit,ako ju to odnaucit?

  18. Dobrý den.Mam syna vo veku 4,2 r.Jeho slovna zasoba minimalne 5-6 slov, 6 mesiacov nas navstevuje logopedka,jeho najvačší problem je v uputani pozornosti,nedarí sa nam to.Používame zošiť reči, spievanky, riekanky, cvičenia s jazykom, všetko zatiaľ bez upňspechu. Nedokaže sedieť pri knižke ked si čitame a ukazujeme len rýchlo otača strany a potom odide.Sluch, zrak su v poriadku, a psichlogicky je rok opozdený. Pri prechadzke vonku sa naraz pozera dopredu aj sa otača, porňpri tom tlači bycikel aj by niekam išiel aj cuva a to vsetko v jednu chvilu.Ovlada slova mama, tato, ham, pa pa,slovo daj povie len ako da, a pod povie len po, bum bum nečisto. čo mam robiť poradte mi prosím, dakujem

  19. Moj priatel utrpel uraz mozgu po pade z bicykla. Po dvojmesacnej liecbe NRC Kovacova sa vratil domov . Zaver logopedického vysetrenia uvadza symptomaticku poruchu reci v obraze organických zmien CNC stredne tazkych az tazkych, cerebellarnu dyzartriu s dysprozodiou.Pseudobullarny a pseudocerebellarny syndrom. Prosim Vas je moznost napravy a ako postupovat pri liecbe je mozne poprosit lekara o umiestnenie na neurologickom oddeleni.

  20. Dobrý den pani doktorka.Moj syn mal v auguste 3 roky,navstevuje už skolkua ma problem s rozpravanim. Snaži sa povedat vetu,ale tie prve slabiky alebo písmenka opakuje napr.aaaaaaaj jjja popo-pojdem,chce to strasne rychlo povedat a nedá sa mu.Je síce ešte malý a prosim o radu na koho sa mam obratit,pretože aj učitellke sa to nezdá.ked recitujú basničku,tak krasne plynulo povie všetko a ked sa chce rozpravat ,tak ma problem.Ona si myslí,že ma asi dopredu myslenie a reč zaostava-neviem to presne definovat.

    Nechcem to zanedbat,tak mi prosím vas poradte.

    Vopred vam dakujem

  21. dobry den,mam 18 rokov a od malicka sa zajakavam,mam to zrejme po otcovi,neviem povedat ani R,logopedicku som navstevovala priblizne 6 rokov a nejako mi nepomohla,niekedy je moje zajakavanie strasne inokedy sa nezajakavam vobec,najviac trpim v skole,pretoze niektory profesori ma suria ze nemaju na mna celu hodinu…..chcela by som sa koktania uplne zbavit avsak neviem ako,keby som vedela o nejakej dobrej logopedicke v Martine tak by som k nej sla,prosim Vas poradte mi vopred Vam dakujem

    P.S citanie a spievanie si nahlas je u mna na dennom poriadku,a aj tak mavam obdobia kedy mi nik nerozumie

  22. Mám sluchovo postihnutého syna s kochlearnym implantátim.neviete mi poradiť logopedičku v Košiciach?Ďakujem.

  23. Dobrý deň chcela by som Vás poprosiť o radu. Mám 4ročné dieťa ktoré pred dvoma mesiacmi prestalo úplne rozprávať. Dovtedy bola reč v norme. Doma nie sú žiadné problémi a ani v škôlke. Ako máme postupovať. Boli sme už na psych. vyšetrení a aj na neurologickom a dieťa je v poriadku. Nerozpráva s nikým ani s detmi. Zrakový kontakt sme nadviazali a na otázky odpovie prikývnutím hlavy. Poraďte nám prosím vás nejakú knihu alebo email stránku kde by sme sa o terapii dozvedeli viac. Dakujeme.

  24. Mám dcérku ktorá je prváčkou na základej škole. Od malička zle vyslovuje. Podobný problém som mala v detstve aj ja, lenže s pomocou logopéda sa moje ťažkosti vyriešili a rozprávam čisto. Mojej dcére však niekoľkoročná pomoc logopéda prináša minimálny prospech. V škole počas diktátov má stále 5, 6 chýb, keď okrem zlej výslovnosti začína aj vynechávať písmenka v slovách. Problémém sú s, z, ch, h a samozrejme r. Aj keď je moja dcéra vcelku bystrá a odvážna, začinajúce neúspechy v škole na ňu začínajú psychicky doliehať. Dalo by sa zistiť, či je chyba u nej, u logopéda alebo niekde inde, alebo kde by som mohla zajsť za odborníkom v prešovskom kraji, ktorý by moju situáciu ohodnotil nestranne, ďakujem pekne.

  25. Dobrý deň! Mám 15 rokov a mám problém s vyslovovaním sykaviek s, z, c.Chodila som k logopedičke a naučila ma to , ale vyslovujem ich veľmi ostro a moji priatelia si na to nevedia zvyknúť.Je možné, že by sa to dalo neako zjemniť?Ďakujem vopred za odpoveď.

  26. Dobrý deň, pani doktorka mám dcéru v predškolskom veku a nevie ešte povedať “ r „. Rád by som vás poprosil o pomoc a to aké slová alebo spojenia by mala precvičovať.

    Za odpoveď vopred ďakujem.

  27. Martin, dnes si citam tuto internetovu stranku prvykrat, tak predpokladam, ze Vam uz niekto dal informaciu o kineziologii, ktora sa zaobera podobnymi problemami ako mate Vy. Sama sa touto metodou zaoberam vyse desat rokov aj ako specialna pedagogicka.

    V pripade zaujmu sa mozete viac informovat cez e-mail.

  28. Martin, dnes si citam tuto internetovu stranku prvykrat, tak predpokladam, ze Vam uz niekto dal informaciu o kineziologii, ktora sa zaobera podobnymi problemami ako mate Vy. Sama sa touto metodou zaoberam vyse desat rokov aj ako specialna pedagogicka.

    V pripade zaujmu sa mozete viac informovat cez e-mail.

  29. Dobrý den..Mam 15 rokov a neweim spravne povedať R a L..Chcem sa spytať či sa to dá ešte naučiť spravne hovoriť..A čo mam robiť aby som sa to naučil hovoriť..Do logopeda som chodil ale žiadne pokroky sa neprejavili…Za odpovede vam velmi dakujem…

  30. Dobrý deň! Chcel by som sa Vás spýtať, či sa dá naučiť vyslovovať správne R a doma bez logopéda. K logopedičke som chodil dlho, ale žiadne pokroky sa neprejavili. Za akú dobu sa dá naučiť vyslovovať R. Mam 19 rokov. Už asi mesiac to skúšam sám doma. Ešte stále to však nie je ono.

  31. Dobry den.Mam 20.Mam taky problem,ze ma ludia dobre nerozumeju,teda ti,ktori nie su zvyknuti na moj druh reci. Ako keby som prehltal slabiky az cele slova.Ked ma rozumeju, tak zas niekedy zle.Bol som u krcneho,pretoze som alergik a mam v kuse zapchaty nos,ale doktor mi povedal,ze to je v poriadku.Objednal ma logopedovi.Najprv by som chcel vylucit fiziologicke vady, ale nejak mam pocit,ze to mam v psychike.Vzdy pocitujem taky zvlastny pocit,ked musim nieco zo seba povedat,hlavne ale cudziemu cloveku,taky banalny pripad, je niekedy autobusar ci vypytat si listok na zeleznici.Mozno sa to zda smiesne.Casto som sam seba pristihol, ze rozpravam rychlo,dokonca som sa nahraval a potom pustal.A zbadal som,ze casti slov prehltam.Studujem tlmocnictvo a tam je prejav velmi dolezity.No len sa bojim,ze to nebude nejaka fyziologicka chyba ale psychicka. Aky je vas nazor,samo,ze takto cez net,je to tazke,ale potesim sa kazdej reakcii od odbornika.Dakujem pekne

  32. Dobry den!

     

    Moja mama (80 rocna) trpi vyse roka afraziou a afaziou. Moja otazka je: Mozu tieto recove poruchy byt nasledkom cievnej mozgovej prihody? Ak nie co ine moze byt na pricine? Alzheimerova choroba? Alebo dusevny stres? Telesne je mama v poriadku. Rada chodi do prirody a nakupovat. Ako by sa jej najlepsie dalo pomoct? Dakujem za odpoved.

  33. Milá Monika, Vaša dérka má 4 roky. Je najvyšší čas navštíviť odbornú logopedickú pomoc. Podľa toho, čo píšete je veľa hlások, ktoré Vaše dieťaťko nemá osvojené. Ako napísala pani doktorka v článku, logopédia sa nezaoberá len výslovnosťou, preto Vám nemôžem poradiť cez internet ako naučiť svoje dieťa správne artikulovať. Vaše dieťaťko musí prejsť kompletnou diagnostikou, ktorá sa netýka len jednotlivých hlások. Vyhľadajte odborníka, ktorý Vás usmerní. Nsnažte sa sama nahrádzať logopéda.Mohli by ste dieťaťku ešte viac ubížiť.

  34. Milý Ján, aj v dospelom veku je šanca naučiť sa vyslovovať správne hlásku R. Záleží len a len na Vás ako k tomu pristúpite. V našej logopedickej ambulancii sa vystriedalo veľa dospelých ľudí s rotacizmom. Musím však povedať, že nie všetci to dotiahli do konca. Väčšina to nevzdala a naučila sa správne vyslovovať hlásku R. Dôležité je, aby ste mali motiváciu, kvalitné usmernenie zo strany logopéda a hlavne výdrž, pretože mnohí si myslia, že logopéd „kývne čarovným prutikom“ a naučíte sa správne vyslovovať hlásku. Je to len a len na Vašom pevnom rozhodnutí. Držím Vám palce. Určite sa Vám to podarí.

  35. Milá Zuzana, bolo by vhodné, keby ste navštívili logopéda aj psychológa vo Vašom okolí.Len na základe komplexnej diagnostiky môžeme vyvodiť záver. Nečkajte, pretože Váš syn bude mať už 5 rokov a vzhľadom na včasnú intervenciu si myslím, že je dôležité navštíviť logopéda aj psychológa čo najskôr.

  36. Dobry den.

    Volam sa Zuzana a mam 4-rocneho synceka, ktory uz v januari bude mat 5 rokov a casto vynechava pismenka, slova, ktore mu stale opakujeme ako sa spravne vyslovuju, vravi zle a nevie spravne povedat jednu celu vetu.

    Je jedinacik a sam sa vo svojej izbicke nechce hrat. Vlastne ked je az medzi nami, tak sa s hrackami nehra. Akobi nemal zaujem o nic.

    Zaujimaju ho len pismenka a cisla a kalkulacka. Pozna vsetky cisla aj pismenka, ale ked sa s nimi hraje, vtedy je akoby uplne mimo, je napnuty a trasie ruckami.

    Mam obavy a neviem ci ist k psycholiogcke. Mozete mi poradit?

    Dakujem

    Zuzana

  37. dobry den,mam 19 rokov a rackujem, chcel by som sa opytat ci existuje sanca este aj v tomto vyssom veku,sa naucit alebo aspon zlepsit vyslovnost pismena R.Co mam robit aby aom zlepsil vyslovnost? Pomoze mi logoped? Za odpoved vopred dakujem.

  38. Dobrý deň pani doktorka,

    učím na Špeciálnej základnej škole a chcela by som Vás poprosiť o vysvetlenie termínu „pareocereberálny syndróm“ s ktorým som sa stretla pri čítaní osobného záznamu jedného svojho žiaka.

    Vopred Vám ďakujem a želám príjemný deň

  39. Dobry mam problem s vyslovvenim L dasa to nejak napravit s cvicenim ak by ste mohly poslat na moj e-mail nieco o tom vopred dakujem

  40. Milá pani doktorka, rada by som Vás požiadala o pomoc. Moja dcérka mala teraz 4 roky a má problém s výslovnosťou. Napr.: pozri – podri, bazén – baden, jadnotka – jedotka, leví král – leu kaull, veliký – deliký a pod. Poradte ako

    ju správne naučiť vyslovovať. Ak mi niečo rozpráva tak sa ju snažím opravovať a vysvetlovať jej výslovnosť.

    Ďakujem Monika

  41. Mila p. doktorka, mam 5 rocnu dcerku. Od 2 rokov sme spozorovali zajakavost pri tvoreni slov-viet. Od vtedy sa to v casovych intervaloch neustale opakuje. Je obdobie pekneho, pomaleho rozpravania (vsetky hlasky vyslovuje spravne) a naopak je obdobie rychleho, zajakaveho rozpravania. Chodili sme k logopedicke, ktora nam dodprucila pomaly s nou rozpravat, davat doraz na pauzy medzi 2-3 slovami vo vete, vyvarovat sa stresu?Lenze stres, je vsade okolo. Bala som sa tohto javu, este ked som bola s nou gravidna, lebo aj ja (jej mama), aj moja mama, aj obe sestry, trpime zajakavostou (nie velkou)v spominanych inetrvaloch, aj rychlejsim tempom reci, ze dcerka s tym bude zapasit tiez. Najviac ma zarmutilo, ze logopedicka mi povedala, ze je to trvaly stav! Ako dalej? Dokonca sme k nej uz prestali chodit, lebo to bolo stale to iste. Dcerka si svoj problem uz uvedomuje, a o to je to tazsie.

  42. Môj 6 ročný chlapček má problémy s výslovnosťou „r, s, z, l“. Doteraz sme sa tým veľmi nezaoberali, ale keďže nastupuje do školy mám obavy, že mu to bude robiť problémy. Aké cvičenia sú najefektívnejšie? Ďakujeme

  43. Mila pani doktorka,chcela by som vas poprosit o radu.Mám 6 ročnu dcérku,ktora tento rok pojde do skoly.Naš problem je v tom,že nevie povedat „R“.Chodime uz dva roky k logopedičke,ale stále bez uspechu.Poctivo cvicime slovička.Toto je uz druha logopedička čo chodime.Predtym nam navrhovali prestrihnutie uzdičky,ale to sa mi zdalo prirychle po prvej navšteve.Potom sme prestupili k tejto sucasnej.Prosim o radu.Dakujem.

  44. Vážená pani doktorka,

     

     

    moj 7-ročný syn chodí do 1. triedy a zdá sa mi, že pomalšie napreduje v čítaní.

    Je to mimoriadne inteligentný chlapec (nielen podľa mňa, jeho matky), ľavák, ale keď začal „písať“ – ešte v školke (skor kresliť písmenká a číslece), tak to bolo zrkadlovo a niekedy hore nohami.

    Dnes si ešte stále pletie 3, E, L, ale má aj problémy pri čítaní, napr.

    „pere“ číta (nie stále, ale „cítim“, že je to preň prirodzené) „repe“. Vzápätí sa opraví, ale nie je si 100% istý.

    Aj pri čítaní je preň úplne prirodzené čítať zdola, zprava – doľava až hore (ako arab). (Len ako poznámka: je fascinovaný všetkým egyptským; hieroglyfy, to je „jeho“).

    Nejedná sa o dyslekciu? Pani učiteľka v škole ma už na to „mierne“ upozornila.

    Ako mu možeme pomocť?

     

    Ďakujem

     

     

    Jarmila Hajníková

  45. Mám 8,5 ročného syna. Momentálne navštevuje druhý ročník ZŠ. Do školy išiel s ročným odkladom. Má diagnostikovanú dyslexiu, dysortografiu a elektívny mutizmus. Do troch rokov prakticky nerozprával, potom sme absolvovali vyšetrenia na foniatrii, robili mu aj audiometriu. Všetko bolo v norme. Počas škôlky nemal veľký záujem o knihy, obrázky, básničky a pod. Počas prvého ročníka to ako tak šlo. Vyššie uvedené problémy mu diagnostikovali v závere prvého ročníka. Dodnes číta po slabikách, nedokáže spojiť ani jednoduché slovo napr. „dom“, prečíta to „do“ „m“. Chodíme do poradne, zároveň k psychiatričke, robíme čo môžeme avšak neviem ho presvedčiť, že v škole sa nemusí báť, ani hanbiť pani učiteľky. Pani učiteľku má veľmi dobrú. Syn rád chodí do školy, avšak niektoré dni v škole jednoducho nepracuje. Zatne sa a robí si po svojom. Neviem ako ho mám viac motivovať. Prosím o radu. Ak mi vie niekto poradiť, kde sa dá zohnať obrázkovo-slovné domino. Napíšte prosím. Ďakujem.

  46. s trorocnym synom chodim k logopedovi asi mesiac kvoli dyslalii.niektore hlsky nevie vyslovit nap.L, F,C, Z.mozno ich je viac.boli sme tam dvakrt.najskor mi vravela ze mam s nim cvicit L. ndruhy krat mu dala s, z, c, Mbe sa zda ze je to nanho prilis rychle. mam poziadat doktorku aby sla pomensie alebo nechat ju pracovat,On je teraz dost podrazdeny (je po operaciipredkozky) a s doktormi sa odmieta bavit.vacsinu casu ma taha za ruku a plae ze chce ist domov.ma to potom zmysel tahat ho tam?

  47. Dobrý deň. Mám 3-ročnú dcéru, ktorá síce rozpráva stále a veľmi rýchlo, nemá problémy ani so slovnou zásobou, dokonca aj v škôlke hovoria že je na jej vek nadpriemerná, ale rozpráva tak nečisto, že jej niekedy ani mi nerozumieme. Nevadí mi, že ešte nehovori „r“, ale problém jej robí aj „l“, č,š, dž,v,s,c. Logopedička nám povedala, že v jej veku to ešte nie je problém, ale niektoré mladšie deti z okolia už rozprávajú lepšie a obávam sa, aby sa jej nezačali posmievať. ˇCo robiť? Sú nejaké cvičenia?

  48. Ahoj Dusan, nedavno sa objavila diskusia Moniky na temu oneskoreneho vyvoja reci. Uz som si s nou mailovala a kedze mam synceka s oneskorenym vyvojom reci a v kontakte dobru logopedku, cosi som jej poradila. Ak ti ziadny odbornik neodpisal, mrkni na tu diskusiu, pripadne mi kludne napis na mail. Apropo, tusim by sme tu kludne mohli zriadit miestecko pre dotazy na logopedicke problemy, ze? :-))) My mame v rodine aj zajakavost, takze pomaly je zo mna po tolkych precitanych clankoch a navstevach logopedov odbornik :-)))

  49. Vazena pani doktorka,chcel by som Vas poziadat o radu. Moj 3-rocny syn (v oktobri mu budu tri), navstevuje od 2.9.03 matersku skolu. Problem vidim v tom, ze zatial nehovori a teda sa nevie dohodnut s detmi v skolke. To malo co hovori je „auto“. Na traktor povie „trrr“ pricom to „R“ mu ide povedat. Rad pocuva ked mu citame z knihy, ale hovorit nechce ak ho nabadame aby zopakoval slovo. Ked sa pyta na nocnik povie „kat“ a ukaze ci chce cikat alebo kakat. Teraz este preziva stres zo zvykania si na skolku. Kedy by bolo vhodne zajst na logopediu? Dobre pocuje aj vidi, chape co mu hovorime, ukaze na veci ak sa na ne pytame, pozna farby aj predmety. Ako by sme mu mohli pomoct, aby sme mu ulahcili recovu komunikaciu? Dakujem. S pozdravom Dusan.

  50. Vážená pani doktorka, som matko 5 ročného chlapčeka. Keďže sa mi zdalo, že jeho výslovnosť nie je správna – navštívila som minulý týždeň logopediu. Prvé stretnutie prebehlo úpne normálne, pani doktorka dala cviky s jazykom (tdn) a syn sa zapájal, aj ked mu to velmi nešlo a priznám sa že ani mne, ale doma cvičiť veľmi nechcel a preto som ho do toho nenútila, aby sa mu to nesprotivilo. Pri druhej návšteve nás pani doktorka veľmi zdeptala. Išlo o to, že nám vyčítala, že sme necvičili. Bohužial, ani ja neviem správne našpuliť ústa a pracovať s jazykom ako to ukazovala ona, takže je pre mňa veľmi ťažké ho učiť. Pritom ona pri nás len sedela a chcela aby som mu ja ukazovala ako to má robiť. Syn sa mi tam dva krát rozplakal a keď sme odtiaľ vyšli rozplakala som sa aj ja. Veľmi ma to trápi. Mohli by ste mi napísať svoj názor na celý tento problém. Prosím. S pozdravom Marcela.

  51. Vazena pani doktorka, chcela by som vas požiadať o radu. Moja skoro 4 ročná dcéra sa zajakáva. V škôlke ma presviedčajú, že nie je potrebné s tým niečo robiť ( navštíviť logopéda), ale ja si myslím, že návštevu odborníka nie je dobré odkladať. Môžte mi poradiť na koho sa je najlepšie obrátiť ( kto sa zaoberá aj takými malými deťmi) v Bratislave?

     

    dakujem za odpoveď.

     

    Daniela

  52. Nevedeli by ste mi poradiť kontakt na škôlku, ktorá je Na Jelačičovej ulici v Bratislave? Dieťa má ísť od septembra do školy a trpí rozsiahlou dysláliou, odklad nie je možný, pretože v septembri dosiahne 7 rokov a psychicky je na školu zrelá. Ďakujem. Gabriela

  53. Vážená pani doktorka,

    pracujem ako vychovávateľka na špeciálnej ZŠ.Popri výchove mám v náplni práce aj skupinovú logopédiu.Chcela by som Vás poprosiť či by ste mi nemohli poradiť nejaké skupinové logopedické hry, aby sa deti pri nácviku reči zabavili.

    Ďakujem

  54. Vážená pani doktorka, môj 7-ročný syn – prvák – trpí vývinovou dysfáziou

    – zmiešaný typ. Navštevuje aj špeciálnu triedu pre deti

    so ŠPU, ale nemá žiadnu inú dysfunkciu (pekne číta, píše aj počíta).

    Vzhľadom k pochopeniu učiva vo vyšších ročníkoch Vás prosím o radu

    resp.názov publikácie,kde by som sa dočítala,akými cvičeniami by sme

    túto vadu mohli zmierniť, resp.celkom vylúčiť a či je to vôbec možné.

    Za odpoveď vopred ďakujem a ostávam s pozdravom.

  55. Mila Saskia! Ak Vasa dcerka hlasky R a L len zamiena, obcas ich pouzije

    spravne, obcas nie, je to O.K. V troch rokoch este nie je dokonale zrela

    schopnost sluchovou cestou rozlisovat distinktivne priznaky fonem nasho

    jazyka, ani schopnost rozpoznat rozdiel medzi spravnym a chybnym znenim

    hlasok. Schopnost fonematickej diferenciacie by mala dozriet pred nastupom

    dietata do prveho rocnika ZS, v opacnom pripade by mohla sposobit problemy

    pri vyuke citania a pisania. Ak teda dieta dokaze vsetky hlasky vyslovit

    spravne, len si ich obcas zamiena, je to z vyvinoveho hladiska normalne. Pri

    tomto type recovej poruchy radim navstivit logopeda len v pripade, ak by sa

    rec spontanne neupravila do piateho roku dietata.

  56. Milá pani doktorka,

    moja 3 ročná dcéra stále zanovito zamieňa R za L. Ostatná výslovnosť je v poriadku, hovorí čisto a primerane veku. Ale to večné „plosím si nejaké raňajky“ už je asi trochu cez. Takýe: PLOSÍME SI NEJAKÚ METODICKÚ LADU na nácvik toho nešťastného R. Mimochodom, staršia dcéra sa to naučila v 3 rokoch, keď s veľkým smiechom opakovala po babičke „prdel“. Tam sa tie dve hlásky krásne rozlišujú…

Pridaj komentár