Naše deti sa učia rozprávať

Magda Stolárová, publicistika 10
babatko - ksichtik

Dieťa sa rodí so záujmom o ľudské tváre, rado sa pozerá na tvár blízkej osoby.

Podporujem aktivity, najmä spev, ktoré podporujú rozvoj reči.

Dieťa sa narodí s jedným druhom plaču, ale ten sa neskôr vyvinie podľa jeho potrieb.

 

 

  • Koncom minulého roka sa objavila na trhu kniha O detskej reči. O čom je a kto ju spolu s vami napísal? – kladieme otázku logopedičke, Kataríne Horňákovej

  • Naša kniha je o tom, ako sa vyvíja reč slovenských detí od narodenia asi do troch rokov. Je o tom, ako pomáhať rozvíjať reč dieťaťa v tomto ranom období. Myšlienka na túto knižku vznikla veľmi dávno pri mojej návšteve v Kanade, kde som navštívila centrum, ktoré prišlo ako jedno z prvých s ucelenou koncepciou vzdelávať rodičov. Vydáva pre nich knižky, prostredníctvom ktorých ich učí správne komunikovať s dieťaťom. Po nadobudnutí vlastných skúseností, keďže som viedla niekoľko takýchto kurzov v zahraničí aj na Slovensku, som sa rozhodla, že by som mohla takúto knižku napísať sama v spolupráci s ďalšími ľuďmi. Oslovila som najprv pani Doc. Marínu Mikulajovú z katedry logopédie na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Ona je jednou z autoriek. Zoznámila ma so Svetlanou Kapalkovou, ktorá je výnimočná v tom, že iniciovala a viedla výskum detskej reči u slovensky hovoriacich detí. Bol to prvý výskum na Slovensku, ktorý mapoval vývin reči od narodenia až 3. roku.

  • Dieťa a reč. Čo by malo dieťa v danom veku zvládať?

  • Okolo 3. mesiaca vidíme u detí úsmev, nadviazanie očného kontaktu a počujeme hrkútanie, vydávanie samohláskových zvukov. Okolo 6. mesiaca sa už pridávajú spoluhláskové zvuky a zdokonaľuje sa schopnosť napodobňovať. Veľký vývinový skok nastáva okolo 8. mesiaca, kedy sa komunikácia stáva zámerná. To znamená, že dieťa si uvedomuje, že môže ovplyvňovať zámerne správanie svojho okolia. Začína sa naťahovať za predmetmi, žiada si pozornosť a rozvíjajú sa prvé gestá.

  • Čo by malo vedieť trojročné dieťa?

  • Reč trojročného dieťaťa je natoľko vyvinutá, že by malo hovoriť rozvitými vetami aj súvetiami, používať spojky. Slovná zásoba je už veľmi široká aj porozumenie je komplexné. Trojročné dieťa rozumie zložitým trojstupňovým príkazom.

  • Je pravda, že chlapci sa naučia rozprávať neskôr ako dievčatá alebo je to len stará povera?

  • Povera to nie je. Zrejme niečo v mozgu spôsobuje, že chlapci majú tendenciu byť pomalší, ale každé dieťa je individualita a dosahuje vývinové medzníky skôr či neskôr.

  • Je veľký problém, keď 4-5 ročné dieťa nehovorí „r“?

  • Je to záludná otázka. Nie je zrejmé, že „r“ nevyslovuje vôbec alebo ho nahrádza inou hláskou alebo ho vyslovuje na nesprávnom mieste. Treba sa obrátiť na logopéda.

  • Poslucháčka si pýta slovné cvičenie pre dieťa, ktoré v reči nahrádza hlásku „k“ hláskou „t“.

  • Je potrebné navštíviť logopedickú ambulanciu. Tento problém by sa mal vyriešiť do 3. roku veku.

  • Poslucháč uvádza, že dcéra nahrádza slová. „Momo“ – znamená pozor, „kan“ – bolo. Čo v takých prípadoch, ak konkrétne javy dieťa vyjadruje nezrozumiteľnými zhlukmi hlások.

  • Môže ísť o vážnejšiu poruchy, ale na diaľku to nie je možné diagnostikovať. V logopedickej poradni logopéd hravou formou dieťa vyšetrí, poradí a vzdelá rodiča. Keď má rodič pochybnosti o reči dieťaťa, odporúčam navštíviť logopedickú ambulanciu. Častokrát sa v laickej verejnosti odporúča počkať do 5. rokov veku dieťaťa. Sú to zastaralé názory. Dnes sa už dá pracovať s dieťaťom vo veľmi skorom veku hravou formou a prostredníctvom rodičov.

  • Aké sú najčastejšie logopedické poruchy?

  • Je to dyslália – porucha reči, výslovnosti, keď dieťa nevie správne vyslovovať konkrétnu hlásku. Môžeme sa stretávať s poruchami oneskoreného vývinu reči.

    Na autorku publikácie „ Kniha o detskej reči“ , Katku Horňákovú sa môžete so svojimi otázkami obracať v našej poradni logopéda


 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,50 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Mám podobný problém ako Bohuslava. Mám 2-ročného syna, ktorý nevie povadať vôbec nič ani len mama ani na veci neukazuje, takže vlastne nikdy neviem čo chce, alebo čo ho bolí…..v podstate vie len kričať. Boli sme už u psychológa, ale bolo mi povedané , že do 3 rokov dieťaťa sa tým nemám zapodievať. Prosím Vás o radu p. Hornakov, či to „mám naozaj nechať tak“, alebo mám s ním ísť na nejaké konkrétne vyšetrenie.

  2. Môj 16 mesačný syn ešte nerozpráva len mama a ukazuje prstom na všetko čo chce.Rozumie všetko čo mu hovoríme ale nepovie nič. Neviem čo mám robiť , či ísť za nejakým lekarom alebo, ešte počkať.

  3. Mila Bohuslava, Lenka Vam radila dobre, ak napisala, ze sa nemate stresovat. Tiez ma pravdu v tom, ze to ze Vasa dcerka nerozprava tak ako ine deti vo Vasom okoli, nie je Vasa chyba. Ako logoped si vsak dovolim nesuhlasit s nou v nazore, ze „logopedia“ nema zmysel pred tretim rokom. Nove pristupy v logopedii nam dovoluju pracovat s najmensimi detickami uz od narodenia (tzv. rana intervencia) a to prave prostrednictvom rodicov. Logoped specializujuci sa v tejto oblasti zhodnoti komunikacne schopnosti dietata (jeho slabe a silne stranky), ako aj komunikacne sposoby a strategie, ktore pouziva jeho okolie – rodicia. Niekedy staci mala zmena v komunikacii s dietatom, ktora ho odstartuje vo vyvine. Preto Vas odkazujem na poradnu logopeda, ktoru najdete na tomto portali medzi ostatnymi poradnami. Mozno si v odpovediach, ktore som uz niektorym mamickam napisala, najdete odpovede na Vase otazniky. Ak nie, ozvite sa mi tam opat. Drzim Vam palce.

  4. Moj syn povedal prve slovo, ked mal dva a stvrt roka, dovtedy bol nemy, ale rozumel uplne vsetko. Takze Bohuslava, klud, su aj horsie pripady, ako tvoja dcera. Synator potom este dlho rozpraval tak, ze ho s biedou rozumela vlastna mat, ovela menej otec a potom uz nikto na svete. Moj syn sa vobec vyvija nestandardne, a vlastne to jeho oneskorene rozpravanie suvisi s pomalsim vyvinom socializacie u neho. Na logopediu zacal chodit, ked mal rok a tristvrte, bol to zabity cas, ale lekarka na tom trvala. Logopedia ma zmysel az po troch rokoch. Postupom casu sa zrozumitelnost reci zlepsovala, dnes ma 8 rokov, ale vo vyjadrovani je stale neobratny, mimochodom je dysgrafik a dyspraktik, ale rozumovo i s pamatou je na tom dobre, takze skola je O.K. Priciny odchylky vyvinu reci od normalu mozu byt rozne, ale, ako poznamenala psychologicka ku ktorej chodime, do troch rokov veku dietata je vyvin velmi velmi variabilny a preto napr. seriozny psycholog robi diagnostiku dietata az vo veku 3 rokov. Lekarka v poradni ma pravdu a nestresuj sa, nic nerobis zle (kolko sa mne okolie navycitalo, ze nan asi menej hovorim, ze nechce rozpravat, hroza). Vyckaj do troch rokov, a ak by sa to nahodou neupravilo, tak skus dobreho psychologa a dobreho logopeda, a drzim palce, nech ich nebudes potrebovat.

  5. moja 2 ročna dcera nechce rozprávať ,presne povedane spájať slová do viet.a aj slova ktoré použiva viema rozluštiť iba my doma.Neviem ako si mam poradiť už som to spominala aj v detskej poradni u ob.lekára a tam mi povedali ,že do troch rokov má čas ,aby sa reč vyvinula.ale vidim ostatné deti jej veku ako pekne rozpravaju .Mam aj obavy stoho ,že ešte v porodnici v onbdobi medzi 7 a12 dnom prekonala nov.krče ale doteraz sa ich pričina nedokázala ani po neuro.stránkya kontroly boli ukončene vo veku 18.mesiacoch.tak vas prosim o radu.

  6. moja 2 ročna dcera nechce rozprávať ,presne povedane spájať slová do viet.a aj slova ktoré použiva viema rozluštiť iba my doma.Neviem ako si mam poradiť už som to spominala aj v detskej poradni u ob.lekára a tam mi povedali ,že do troch rokov má čas ,aby sa reč vyvinula.ale vidim ostatné deti jej veku ako pekne rozpravaju .Mam aj obavy stoho ,že ešte v porodnici v onbdobi medzi 7 a12 dnom prekonala nov.krče ale doteraz sa ich pričina nedokázala ani po neuro.stránkya kontroly boli ukončene vo veku 18.mesiacoch.tak vas prosim o radu.

  7. ja sa tesim, je podla mna dobry napad urobit knihu prave o slovencine, nie len prelozit anglicke knihyo vyvine reci. Ja som mala dost problemov najst nieco o tom, ako sa ma dcere vyvijat slovencina, ked som nemohla pozorovat rovesnikov. A predsa, slovencina je komplikovanejsia.

    Dcera trosku susle (jazyk jej vybehne pred pery) a nevie povedat slovenske „r“. Ma skoro 5 a pol. Tu mi pomoct nevedia, jej anglictina je v poriadku a „r“ povedat nevedia ani oni… ma niekto nejake tipy? TD-paslik ju uz nebavi… a ja nic ine neviem.

  8. Kamarátke sa stalo nasledovné – jej dcérka má 4,5 roka a nemá jasné vyslovovanie, niekedy jej je ťažšie rozumieť, je tam rečová vada, ktorú neviem dobre popísať. Chcela ísť k logopedičke, lebo malá pôjde vlastne už o rok do školy, ale keď sa tam chcela telefonicky objednať, tak jej povedali, že to má ešte čas, že nech príde v septembri. Tento prístup sa mi zdá čudny, lebo si myslím, že s takým dieťaťom sa už dá pracovať. V tomto prípade je teda snaha u rodiča, ale žiaden ústretový prístup na druhej strane. Dochádzať do iného mesta nemá šancu, takže čaká na september….

  9. Myslim ze hlavne netreba deti skatulkovat, treba ich brat ako uplne individualne bytosti. Dieta ktore pouziva ine slova ako sa bezne maju pouzivat v danom kontexte, mozno netrpi poruchou ktoru treba za kazdu cenu vykliesnit ale je mimoriadne tvorive… Preto treba ku kazdemu pristupovat individualne. na to sa ale casto zabuda. Co napriklad Einstein, ktory zacal hovorit az tusim v 4rokoch?

Pridaj komentár