ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia

31.07.2006verzia pre tlač


Poruchy detskej reči

Autor: Viera Michaličová, publicistika

Dieta a logopedia

Ak dieťa šušle, zajakáva sa, račkuje a ostatné deti sa mu posmievajú, táto skúsenosť určite zanechá v duši dieťaťa väčšie či menšie následky. Najlepšie je včas predchádzať takýmto nepríjemným situáciám, to znamená dieťa si všímať a včas sa obrátiť na odborníka.

Pýtame sa MUDr. Viery Nádvorníkovej, logopedičky s Detského centra pri Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie

  • Robíte s deťmi s poruchami reči 35 rokov. Čo všetko sa dá s nimi dosiahnuť? Aké máte skúsenosti?

  • Keď sa pracuje s deťmi od útleho detstva, vždy sa nejaký výsledok dosiahne, a ten je veľmi pozitívny pre ďalší vývin dieťaťa a celej osobnosti jedinca. Keď spomeniem napr. nepočujúce deti, začínali sme s nimi pracovať od 2.-3. veku, teraz sú vysokoškoláci a dobre sa uplatňujú v živote.

  • Odkedy sa začína vyvíjať ľudská reč?

  • Prakticky je potrebné prihovárať sa dieťaťu od narodenia, sledovať, aby celé prípravné obdobie 1. roku života bolo pozitívne a aby v 1. roku dieťatko začalo s prvými slovami.

  • Kedy si treba začať všímať reč dieťaťa pozornejšie?

  • Hneď vtedy, keď dieťa začína kričať po narodení, všímame si jeho hlas, či začiatok je mäkký, mierny alebo tvrdý. Pri tvrdom hlasovom začiatku skúmame, či dieťatku niečo nechýba, či nemá niečo bolestivé, či je hladné alebo neprebalené. Musíme odstrániť, aby tvrdý hlasový začiatok dlho nepoužívalo a nezraňovalo si hlasivky a aby neskôr jeho hlas nebol zachrípnutý.

  • Dajú sa všetky chyby a poruchy reči odstrániť alebo zmierniť?

  • Zmierniť áno, odstrániť všetky nie. Chyby výslovnosti sa odstrániť dajú.

  • Aký je vývoj reči?

  • Prípravné obdobia začínajú v prvých mesiacoch života dieťaťa. Treba sa sústavne dieťaťu prihovárať pri všetkých činnostiach – kúpanie, jedenie a i. Keď dieťa zaspáva pri nejakej osobe, je dôležité, ak rozumie hovorenej reči. Samo začína hovoriť prvé slová okolo 1. roku, ktoré majú význam celej vety. Okolo 2. roku sledujeme, či dieťatko hovorí v dvojslovných, neskôr viacslovných vetách. Potom pokrok nasleduje primerane ďalej.

  • V akom veku dieťaťa je nevyhnutné ísť k odborníkovi, aké vyšetrenia treba absolvovať? Aké signály je možné postrehnúť?

  • Už v polroku veku dieťaťa môžeme zistiť, že dieťa, ktoré predtým hrkotalo, džavotalo, prestáva s touto činnosťou. Vtedy je dôležité nechať vyšetriť sluch. Okolo 3. roku býva zvyčajne porušená plynulosť reči. Je to tzv. fyziologické opakovanie, zajakávanie. Keď okolie k tomu javu pristupuje neprimerane, môže sa stať, že vznikne zajakávanie skutočné.

  • Ako majú rodičia s dieťaťom komunikovať?

  • Odporúčame hovoriť s dieťaťom jasne, zreteľne, pomaly a ponúknuť dieťaťu aj tvár, aby videlo pohyby artikulačných orgánov. Keď pracujeme s dieťaťom, prihovárame sa mu pri každej činnosti. Nenecháme ho bez toho, že by stále nepočulo náš hlas, reč.

  • Aké poruchy reči rozlišujeme?

  • Spočiatku je to narušený vývin reči – oneskorený vývin alebo iné chyby, ktoré sa na vývine reči odzrkadľujú. Ďalej poruchy plynulosti reči – zajakavosť a brblavosť. Poruchy článkovania – dyslália a dysartria. Poruchy zvuky reči – fufňavosť, reč pri rázštepoch podnebia. Neurotické poruchy reči – mutizmus, keď dieťa prestane rozprávať alebo si vyberá prostredie a osobu, pri ktorých nerozpráva. Poznáme aj symptomatické poruchy reči – poruchy, ktoré sa objavujú pri základnom vážnom ochorení, napr. pri poruchách sluchu, intelektu alebo pohybu, napr. u detskej mozgovej obrny.

  • To sú poruchy, ktoré vyžadujú logopéda?

  • Áno.

  • V akom veku majú teda rodičia vyhľadať logopéda?

  • Keď dieťa nerozpráva po 1. roku do 2. roku, treba sa určite poradiť s odborníkom, ale pri objavení zajakavosti. Pri počiatkoch zajakávania je dobre informovať rodičov, akým spôsobom sa majú k dieťaťu správať. Pokiaľ ide o poruchy sluchu, treba ísť čo najskôr k lekárovi. Čím skôr začneme s dieťaťom pracovať, tým lepšie sa jeho reč vyvinie. Keď prejde 2. rok života, je takmer neskoro. Dieťa sa po správnej terapii môže zaradiť do klasickej školy s počujúcimi. Keď je pripravené tak, že vie dobre čítať a pomocou neho si získava informácie, rozvíja sa s ostatnými deťmi dobre.

    ______________________________________________

    Odznelo v pravidelnej relácii Slovenského rozhlasu DOMÁCA LINKA.

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Poslať odkaz priateľovi

inzercia