ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Témy
inzercia

28.04.2012verzia pre tlač


Znakovanie. Áno, či nie?

Autor: Katarína Greškovičová

Keď sa mi narodil prvý syn a dozvedela som sa od kamarátky prvé informácie o znakovaní. Nakoplo ma to a tak som prehľadala internet a našla si nejaké stránky. Dozvedela som sa, že znakovanie vôbec nie je novinkou a je známe pre veľa odborníkov (napr. logopédov, psychológov, špeciálnych pedagógov a pod.), ktorí pracujú s deťmi s rôznymi špeciálnymi potrebami (downov syndróm,  autizmus, zhoršený sluch, poruchy učenia a iné). Pri čítaní som sa stále viac a viac namotávala a tak som sa rozhodla, že to skúsime s našim 8 mesačným synom. Zdôrazňujem, že som neabsolvovala žiaden kurz, nakoľko sa mi zdali drahé. Všetky informácie ako aj jednotlivé znaky som našla na internete.

Čo sú vlastne tie znaky? 

Znaky v odbornej literatúre nájdete pod pojmom symbolické gestá. Gestá sú prostriedky neverbálnej komunikácie a vyjadrované sú pomocou pohybov rúk, nôh, hlavy, prstov, pohybu celého tela ale aj mimikou či očným kontaktom. Každé gesto a teda aj znak má špeciálny význam a sprostredkúva informáciu medzi komunikačnými partnermi. Gestá ako aj slová v jazyku sú symbolické, pretože skutočnú vec alebo aktivitu len zastupujú.

Prečo znakovanie funguje? 

Od približne ôsmeho mesiaca chcú deti zámerne komunikovať, či už svoje potreby alebo myšlienky, a podeliť sa tak o svoj svet. V tomto období sa vytvára medzera medzi chuťou a schopnosťou komunikovať, ktorá často vedie ku frustrácii a výbuchom zlosti. Vďaka rozvinutej koordinácii oka a ruky a celkovému motorickému vývinu sa však dieťa môže naučiť jednoduché znaky pre bežné veci (napr. spať, hrať, fľaša, bábika a pod.). Ako dieťa rastie, znaková komunikácia mu prestáva stačiť, nakoľko je schopná vyjadriť len jednoduché myšlienky. Dieťa potom prirodzene inklinuje ku zložitejším formám komunikácie- jazyku.

Aké sú výhody? 

Na základe výskumov, ktoré sa uskutočnili hlavne v USA (viď referencie), som  sa tieto pozitíva snažila rozdeliť do kategórií, aby boli prehľadnejšie. Znakovanie:

  • zlepšuje komunikáciu vo všeobecnosti- dieťa je aktívny participant rozhovoru (začne konverzáciu, povie, čo chce, čo sa mu páči a pod.); znakovanie pomáha a zrýchľuje procesy učenia reči (dieťa sa učí kategorizovanie už pri znakoch a pod.); deti majú väčšiu slovnú zásobu a i..;
  • podporuje intelektuálny vývin- znakovanie stimuluje symbolické funkcie, kreatívne myslenie, záujem o knihy a pod.;
  • podporuje pozitívny emocionálny vývin- dieťa určuje a pomenúva jednotlivé emócie, vyjadruje emócie, vďaka úspešnej komunikácii sa znižuje frustrácia dieťaťa 
  • podporuje osobnostný vývin- úspešnou komunikáciou sa vytvára pocit satisfakcie a úspechu, podporuje sa sebahodnotenie a sebadôvera detí;
  • zlepšuje vzťah s okolím- podporuje sa vzťah rodič-dieťa (starý rodič-dieťa,..), vyvára dôveru vo vzťahu, lebo deti sú skôr pochopené.

Všetko to tu vyzerá príliš dobre, nie? Aké sú teda nevýhody a úskalia znakovania? Na internete som zozbierala niekoľko:

  • v prvom rade sú kritizované výskumy o znakovaní, ktoré sa uskutočnili, pretože mali metodologické nedostatky alebo, inými slovami, výsledky sú otázne a nedá sa im dôverovať (a to potom týka aj vyššie uvedených výhod znakovania);
  • ďalším nedostatkom je vek dieťaťa- keď začnú rodičia príliš skoro znakovať, dieťa ešte nie je také aktívne a neodpovedá na signály. Rodičia môžu byť z toho pekne frustrovaní a vytvárať o to väčší tlak na dieťa a nakoniec to aj vzdať;
  • netreba vynechať ani obavu rodičov, že dieťa začne neskoršie rozprávať- dôležité je pri znakovaní dodržiavať určité pravidlá, ako napr. používať znak spolu so slovom. Tým sa predíde tomu, aby dieťa preferovalo iba znakovú reč a nechcelo rozprávať;
  • výrazná nevýhoda sa týka obmedzenia v komunikácii- darmo, znakovať sa dá len s tými, ktorí vedia o čom. Pri komunikácii s inými ľuďmi dieťa už nie je pochopené, čo vedie k frustrácii; 
  • chýba univerzálny jazyk znakovania- keďže aj znakový jazyk je len jazyk, nebude vždy fungovať. Ani dve znakujúce deti si nemusia porozumieť, nakoľko môžu mať svoje znaku trošku zmenené;
  • na Slovensku máme len jeden oficiálny program znakovania- Baby signs, takže nemôžeme programy porovnávať, čo ponúkajú.

Na záver by som chcela podporiť všetkých, ktorí sa rozhodnú znakovať. Dá sa to aj spôsobom „znakovanie pre samoukov“. Stojí to menej peňazí a výstup je podľa mňa rovnaký. A samozrejme- rozprávajte s deťmi, pretože to je základ vzťahu- zdieľanie- a je jedno, akou formou to robíte, či do toho zapojíte znakovanie alebo nie.

 

Ďalšia časť o znakovaní bude o prvých znakoch, o tom, kedy začať a ako postupovať.

 

Referencie:

 

 

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 17 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Poslať odkaz priateľovi

inzercia