Aký má Rozprávka význam pre deti?

Adriana Roštárová 7
Anjelik - motylik

V priebehu dňa sa dieťa učí nejakým pravidelnostiam. Medzi večerné pravidelnosti by mala patriť rozprávka ako ukončenie dňa a plynulý prechod do jemnohmotného sveta – spánku, ktorý je u detí vstupnou bránou do duchovného sveta.

Do 7 rokov dieťa vnútorne vníma svojho anjela strážneho, prírodné bytosti, éterické bytosti rastlín, zvierat, minerálov a živlov.

Potravou pre dušičku dieťaťa je práve rozprávka, kde sa dieťa prostredníctvom matky, ktorá číta rozprávku, stretáva s obrazmi duchovného sveta, v ktorých vnútorne žije. Ak matka číta dieťaťu rozprávku o lesných vílach a zároveň tvrdí, že víly neexistujú, a že je to len rozprávka, vyvolá u dieťaťa vznik hlbokých emocionálnych blokov. Dieťa totiž nevie oddeliť realitu od rozprávky. Vnútorne vníma múdrosť a cnosti v rozprávke, rozumie tomu, čo mu rozprávka chce povedať a na druhej strane mu matka povie, že je to nezmysel! Takto učíme svoje deti, aby neverili vlastným očiam, ušiam, aby boli nesmelé vyjadriť svoj názor, aby pochybovali o tom, čo vnútorne cítia a vnímajú. Spúšťame im v ich dušičke deštrukčné programy neistoty. Dieťa nechápe rozprávku rozumovo (ona sa ani rozumovo pochopiť nedá) ale svojou dušou. V hĺbke jej rozumie, prežíva ju. Stotožňuje sa s hrdinom, chlapec chce byť taký smelý, odvážny, statočný ako rytier na koni, ktorý oslobodí princeznú. Dieťa sa stotožňuje s čistými morálnymi vzormi, ktoré sú stelesnené jednotlivými postavami. Alebo naopak začne chápať princíp zla, jeho pôsobenie ale aj to ako zlo prekonať. Aj v takýchto hodnotných rozprávkach je násilie ale nemá deštrukčnú silu v duši dieťaťa. Je zobrazením prekážok v živote, ktoré treba prekonať len múdrosťou a poznaním. Dieťa je ako špongia, ktorá nasáva vzory. Aké vzory nasaje do 7 rokov, také v sebe nájde, keď začne rozkvitať jeho astrálny svet emócií v puberte.

Celá obrazotvornosť dieťaťa sa neskôr u neho prejaví ako schopnosť „mať svedomie“.

Základné cnosti v našich slovenských rozprávkach reprezentované hrdinami sú:

  • viera, pokora, trpezlivosť, odvaha, obetavosť, nezištnosť, vďačnosť, láska

    Zlo je reprezentované:

  • pýchou, slabosťou, bezbožnosťou, chvastúnstvom.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 3,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Moj synček by bez rozprávky tiež nezaspal. Ako maličkému sme mu rozpávali vymyslené rozprávky, teraz už chce počuť konkrétne rozprávky. Má obrovskú prestavivosť ale snažím sa vyhýbať násiliu v klasických rozprávkách – odseknúť drakovi všetky hlavy a podobne mi príde príliš drastické. Začala som mu čítať Mášu a medveďa, to pozná z telky. Objednala som už dve knihy z tejto série z egmont.cz. Páči sa mi, že majú veľký výber kníh s filmovými príbehmi, lebo tie sa nášmu drobcovi páčia najviac

  2. mam 3,5 a 4,5 ročné dcérky a miluju rozprávky na dobrú noc. Čítať rozprávky musím aj ked idu cez den spať. Bez rozpravky nezaspia.Tiež si myslím, že rozprávky im formuju fantáziu a predstavivosť. Niekedy ked sa hraju s babikami tak im rozprávaju rozprávky ako si ich zapamätali, ako ich rozpravam ja im.

  3. Pre moju dcerku Sarah(4) ma velky vyznam ;s rozpravkou ide spat a cez vikend(co sa ma nezabudne opytat vecer ked ide do postielky a zda sa jej ze by uz mohla byt sobota,ked uz tolkokrat bola v skolke) s rozpravkou aj vstava.Kazdy vecer si vyberie knihu ktoru chce citat(ma svoje oblubene),niekedy jej s vyberom pomozem.Okrem klasickych rozpravok ma rada aj malovane citanie,alebo ked ide o rozpravku ktoru dobre pozna ,tak naschval zamienam mena hrdinou alebo pozmenim dej a ona sa na tom zabava a opravuje ma….ked citame nejaku novu rozpravku,predtym ako otocim stranu tak sa jej opytam co mysli co bude dalej…..niekedy si cez den otvori sama knihu a cita svojim babikam,pribeh ktory uz dobre pozna….Suhlasim s Nataskou,rozpravky rozvijaju detsku predstavivost aj tvorivost, dodam vsak aj slovnu zasobu,schopnost vyjadrit svoje predstavy a myslienky(ked su starsie) a city nezostavaju ploche ale rozvijaju sa do hlbky.Sarah ma velmi rada aj babky,hoci aj svojich plysakov ozije a rozprava sa s nimi.Ked oslavujeme narodeniny,meniny,Vianoce ci den deti, s radostou rozbaluje knihy…

  4. Pre moju dcerku Sarah(4) ma velky vyznam ;s rozpravkou ide spat a cez vikend(co sa ma nezabudne opytat vecer ked ide do postielky a zda sa jej ze by uz mohla byt sobota,ked uz tolkokrat bola v skolke) s rozpravkou aj vstava.Kazdy vecer si vyberie knihu ktoru chce citat(ma svoje oblubene),niekedy jej s vyberom pomozem.Okrem klasickych rozpravok ma rada aj malovane citanie,alebo ked ide o rozpravku ktoru dobre pozna ,tak naschval zamienam mena hrdinou alebo pozmenim dej a ona sa na tom zabava a opravuje ma….ked citame nejaku novu rozpravku,predtym ako otocim stranu tak sa jej opytam co mysli co bude dalej…..niekedy si cez den otvori sama knihu a cita svojim babikam,pribeh ktory uz dobre pozna….Suhlasim s Nataskou,rozpravky rozvijaju detsku predstavivost aj tvorivost, dodam vsak aj slovnu zasobu,schopnost vyjadrit svoje predstavy a myslienky(ked su starsie) a city nezostavaju ploche ale rozvijaju sa do hlbky.Sarah ma velmi rada aj babky,hoci aj svojich plysakov ozije a rozprava sa s nimi.Ked oslavujeme narodeniny,meniny,Vianoce ci den deti, s radostou rozbaluje knihy…

  5. Pre moju dcerku Sarah(4) ma velky vyznam ;s rozpravkou ide spat a cez vikend(co sa ma nezabudne opytat vecer ked ide do postielky a zda sa jej ze by uz mohla byt sobota,ked uz tolkokrat bola v skolke) s rozpravkou aj vstava.Kazdy vecer si vyberie knihu ktoru chce citat(ma svoje oblubene),niekedy jej s vyberom pomozem.Okrem klasickych rozpravok ma rada aj malovane citanie,alebo ked ide o rozpravku ktoru dobre pozna ,tak naschval zamienam mena hrdinou alebo pozmenim dej a ona sa na tom zabava a opravuje ma….ked citame nejaku novu rozpravku,predtym ako otocim stranu tak sa jej opytam co mysli co bude dalej…..niekedy si cez den otvori sama knihu a cita svojim babikam,pribeh ktory uz dobre pozna….Suhlasim s Nataskou,rozpravky rozvijaju detsku predstavivost aj tvorivost, dodam vsak aj slovnu zasobu,schopnost vyjadrit svoje predstavy a myslienky(ked su starsie) a city nezostavaju ploche ale rozvijaju sa do hlbky.Sarah ma velmi rada aj babky,hoci aj svojich plysakov ozije a rozprava sa s nimi.Ked oslavujeme narodeniny,meniny,Vianoce ci den deti, s radostou rozbaluje knihy…

  6. Tiež mám pocit, že článok je pajatý duchovne. Ja mám skoro 21-mesačného syna Riška a asi od jedného roka čítame (nielen) pred spaním rozprávky.Predtým to bolo skôr pozeranie obrázkov a vydávanie zvukov.Čítame knižky kde sú veľké obrázky a pár viet opisujúce obrázok (väčšinou sa rýmujú). Riško má zopár obľúbených knižiek, pričom pri ich čítaní opakuje posledné slová. A vždy si ešte obrázok spolu opíšeme vlastnými slovami. Niekedy počas dňa, keď sa naskytne situácia, ktorá bola tiež v knižke, pripomeniem to Riškovi a vie zareagovať. Vie, o čom hovorím. Myslím, že rozprávky sú veľmi dôležité, pomáhajú rozvíjať detskú fantáziu, neskôr tie bez obrázkov alebo len s malými obrázkami aj detskú predstavivosť a tvorivosť.

  7. Pre mňa je ten článok pojatý príliš duchovne, no rozprávkami doma žijeme – deti sú akurát v rozprávkovom veku (4 a 1 r.) smile. Väčšinou čítam ja, občas hovorím ako rozprávku aj to, ako sme žili s ockom predtým, než sme mali deti – tak sa deti učia o našej rodine, alebo pustím niečo z reproduktorov. No základ je každú rozprávku trocha vysvetliť, aby z toho deti mali nejaký zážitok.
    MMCH, vo veľa rozprávkach sa vyskytujú čerti a strašidlá a tie v skutočnosti neexistujú, lebo keby boli naozaj, deti by sa ich báli. Ale pre istotu vždy všetkým strašidlám odkážeme, že my sme dobrí a nemusíme sa ich báť a keby aj niečo, tak Aška (náš pes) ich spoľahlivo zaženie.
    Inak, najviac u nás letia rozprávky z Dobšinského zväzkov, alebo poľovnícke príbehy.

Pridaj komentár