Vyberáme autosedačku

redakcia 13
autosedacky

NEZNALOSŤ ZÁKONA NEOSPRAVEDLŇUJE

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách zakazuje prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča osobu mladšiu ako 12 rokov a osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Jednoducho povedané – autosedačku.

A aktuálne pridávame, že v rámci zjednotenia našich predpisov so smernicami Európskej únie sa povinnosť prevážať deti v autosedačkách vzťahuje nie len na predné sedadlo, ale od 9. mája 2006 platí vo všeobecnosti.

POZNÁTE NORMU ECE ?

Je to Európska bezpečnostná norma pre detské autosedačky . Táto norma vyžaduje pri preprave detí v automobiloch používanie príslušného bezpečnostného systému. Je dôležité prepravovať dieťa v autosedačke a zabezpečiť jej správne nastavenie a montáž. Najaktuálnejšia norma ECE R44/04 však nechce byť iba právnym nariadením, ale predovšetkým má zabezpečiť ochranu dieťaťa v aute. Autosedačka, ktorá spĺňa normu ECE bola otestovaná v skúšobných ústavoch, prešla nárazovými a “roll-over” (“kotrmelecovými”) skúškami a skúškou trvanlivosti pri testovaní rôznych jej dielov. Zavedenie takejto normy bolo nutné vzhľadom na stále modernejšie vybavenie vozidiel a rastúce požiadavky na ich kvalitu a bezpečnosť.

AKÝ JE ROZDIEL MEDZI NORMAMI ECE R44/04 a R44/03?

Tieto normy boli zavedené kvôli lacným čínskym výrobkom, kedy fabrika nechala otestovať jednu sedačku a potom vyrábala tisíce a tisíce výrobkv bez kontroly. Preto norma stanovuje, že za kazdých 5000 vyprodukovaných výrobkov sa musí jeden otestovať podľa R 44/03.

Jediný rozdiel medzi normami R 44/03 a R 44/04 je v tom, že pri norme R 44/04 sa niekoľkonásobne testujú všetky autosedačky.

AKÚ KATEGÓRIU DETSKEJ AUTOSEDAČKY POTREBUJETE

Niektoré autosedačky spĺňajú požiadavky pre viacej kategórií, (pozri homologizačný štítok) sú to tzv. sedačky „rastúce“ s dieťaťom, ktoré sa dajú pomerne jednoducho upraviť pre rastúce dieťa bez potreby ďalších investícií do novej autosedačky. Pre najmenšie deti existujú sedačky – nosidlá slúžiace ako „ulita“ na prevážanie v aute i prenášanie dieťaťa na kratšie vzdialenosti. Sedačky majú buď vlastné popruhy (nižšie kategórie), alebo ich nemajú a využívajú štandardné bezpečnostné pásy vozidla.

Podľa normy ECE R44/04 sa detské autosedačky delia na päť kategórií podľa hmotnosti dieťaťa:

Kategória 0 – kategória je určená pre deti vo veku do jedného roku a hmotnosti max. do 10 kg. Musí byť inštalovaná zásadne proti smeru jazdy. Povolená je aj montáž na predné sedadlo. Samozrejme za podmienky deaktivovaného aibagu spolujazdca. (cena 3000 – 4000 sk)

Kategória 0+ – kategória je určená deťom vo veku do dvoch rokov a hmotnosti max. 13 kg. Musí byť nainštalovaná zásadne proti smeru jazdy. Montáž na predné sedadlo nie je odporúčaná. Mala by teda zostať vzadu. (cena 3000 -4000 sk)

Kategória 0/1 – kategória je veľmi univerzálna, pretože je určená pre deti vo veku od0 do štyroch rokov s hmotnosťou max. 18 kg. (cena 2500-4000sk)

Kategória 1 – kategória je určená deťom vo veku od deviatich mesiacov do štyroch rokov s hmotnosťou medzi 9 až 18 kg. Montujú sa v smere jazdy na zadné sedadlá, ale pokiaľ je dieťa ešte malé, môžu byť inštalované aj proti smeru jazdy. Tieto sedačky musia byť povinne vybavené bezpečnostným pásom v oblasti rozkroku (cena 2500 – 4000 sk)

Kategória 2 – kategória je určená deťom vo veku od troch do šiestich rokov s hmotnosťou od 15 do 25 kg. Montujú sa v smere jazdy na zadné sedadlá. Keďže deti sú v tomto veku už pomerne vysoké, je dobré, ak má sedačka dostatočnú podperu hlavovej časti. Dieťa sa fixuje bezpečnostnými pásmi. (cena 500 – 1000 Sk bez opierky, 2000 -7 000 Sk s opierkou)

Kategória 3 – kategória je určená deťom vo veku od päť do dvanásť rokov s hmotnosťou od 22 do 36 kg. Montujú sa v smere jazdy na zadné sedadlá. Pri tomto type je veľmi dôležité výškové nastavenie , aby sa pás nikdy nenachádzal v blízkosti krku. (cena 500 – 1000 Sk bez opierky)

Sedáky – sú určené deťom , ktoré prekročia hmotnostný limit alebo sú také vysoké, že ich hlava sa nachádza nad opierkou sedačky. Sedáky je možné zadovážiť s operadlom alebo bez neho. Ich úlohou je zvýšiť posed dieťaťa tak, aby mohlo bezpečne využiť bezpečnostné pásy vo vozidle. (cena 500 Sk)

Homologované vaničky – luxusné typy kočíkov majú špeciálne konštrukciu vaničiek, v ktorých je možné prepravovať deti vo veku do jedného roka. Vanička je prispôsobená na fixáciu bezpečnostnými pásmi a je vybavená aj širokým zaisťovacím pásom pre dieťa na suchý zips. (cena 15 000 – 20 000 Sk aj s kočíkom)

Homologované korýtka – niektoré typy športových kočíkov majú špeciálnu konštrukciu korýtka aj s rukoväťou, ktoré slúži aj na bezpečný prevoz detí vo veku do jedného roka. Drahšie verzie majú polohovateľné operadlo, a tak je z korýtka možno vytvoriť aj klasickú vaničku. (cena 15 000 – 20 000 Sk aj s kočíkom).

ČO JE TO SYSTÉM ISOFIX

Väčšinu detských autosedačiek konštruujú výrobcovia automobilových sedadiel. Preto boli takéto autosedačky ešte donedávna často vhodné len pre niektoré typy automobilov, zatiaľ čo do iných sa nehodili.Napríklad z dôvodu zaistenia. Medzinárodná organizácia pre štandardizáciu , známa pod skratkou ISO, bola pre to v 90.-tych rokoch poverená vytvorením systému pre štandardné uchytenie detských sedačiek ISOFIX.

Norma publikovaná v roku 1999 priniesla svoje ovocie. Vďaka nej dnes už jazdí veľa nových vozidiel vybavných kotviacimi bodmi pre systém ISOFIX, vhodnými pre dojčenské aj detské autosedačky. Systém ISOFIX zaisťuje upevnenie autosedačky priamo ku konštrukcii vozidla tým, že mechanizmus sedačky sa zasunie do pevných úchytných bodov. Nevýhodou systému ISOFIX je, že potrebuje sedačky prispôsobené tomuto zaisteniu.

Také sedačky potom nemožno používať univerzálne v automobiloch, ktoré systémom ISOFIX vybavené nie sú. TO môže byť problém, ak používate viac druhov vozidiel.

HOMOLOGIZAČNÝ ŠTÍTOK

Všetky detské autosedačky, aby boli schválené a odporúčané pre predaj na trhu, musia mať tzv. homologizačný štítok, ktorý obsahuje údaje o výrobcovi (resp. obchodnú značku, názov sedačky), o možnostiach použitia podľa typu vozidla (napr. universal – pre všetky značky áut), hmotnostné kategórie, medzinárodnú homologizačnú značku (písmeno E a číslo štátu, ktorý ju udelil, napr. E2 – Francúzsko),číslo schválenia. K autosedačke samozrejme patrí aj podrobný návod na obsluhu v slovenskom jazyku. Autosedačky s homologizačným štítkom prešli tzv. dynamickými testami, pri ktorých sa simuloval náraz spredu, zozadu a prevrátenie vozidla.

DOKONALÉ POHODLIE

Chcete si byť stopercentne istí, že vaše dieťa sa cíti ako v bavlnke?

Vyskúšajte novinky zo sveta autosedačiek, ktoré určite splnia očakávania aj tých najnáročnejších rodičov (a detí):

  • uchytenie základne autosedačky priamo vo vozidle tzv. ISO FIX (je určené na ukotvenie detskej sedačky priamo ku konštrukcii sedadla),
  • tvárny polystyrén zaručuje optimálnu polohu dieťaťa, zjemňuje náraz a vytvára dieťaťu príjemný pocit, 
  • slnečnú striešku, 
  • využitie autosedačky doma ako sedátka, lehátka či kolísky v blokovacom režime (pozícia),
  • luxusné čalúnenie,
  • ľahko odnímateľný prací poťah,
  • ľahko ovládateľné nastavenia popruhov (jedným ťahom),
  • nastavenie ramenných popruhov do 3 polôh,
  • možnosť nasadenie autosedačky do kočíkov (napr. športové kočíky Chicco) vďaka transformačnému systému Click Clak,
  • vysúvaciu opierku na nohy (pre kategóriu I),
  • vstavanú opierku hlavy (znižuje nebezpečenstvo poranení a zabraňujú vykrivenej pozícii dieťaťa v sedačke),
  • rôzne ergonomické tvary,
  • odnímateľnú chrbtovú opierku (pre kategóriu II a III)

NA ZÁVER

Dúfam, že vás množstvo informácií nevyľakalo. Ak ste si zapamätali aspoň polovicu, predajcov autosedačiek isto ohúrite a len tak ľahko vás nikto “neprekabáti”!  

Šťastnú a bezpečnú cestu s deťmi!

PS: A ešte malý ťahák pred tým, ako pôjdete do obchodu:

ŤAHÁK AUTOSEDAČKA (AS)

  • Hmotnostné kategórie a vek dieťaťa
  • Materiál (polystyrén)
  • Homologizačný štítok na AS
  • Prací poťah
  • Návod
  • Možnosti nastavenia
  • Montáž
  • Porovnávacie testy
  • Odborník
  • Opierka hlavy, pásy, popruhy 

Spracované zo zdrojov:

https://www.slovanet.sk/cosco/grand_main.html

https://www.spotrebitele.cz/rady/sedacky010122.htm

https://www.volny.cz/jast1/index.html

https://www.kinderchirurgie.ch/forum/punk/kindersicherheit.html

https://www.babyland.sk

https://www.automobil.cz/info/rady/1301.htm

https://mujweb.atlas.cz/www/mimino/autosedacky.html

https://www.tc.gc.ca/roadsafety/tp/tp13511/fr/intro.htm

https://www.wdr.de/online/verkehr/kindersitze/index.phtml

denník PRAVDA

foto: www.predeti.sk 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Dobrý deŇ.

    Čakáme prvé bábätko a tak riešime aj vajíčko do auta. Prosím poraďte mi, tie vajíčka sa mi zdajú, že nemajú rovnú podložku a pokiaľ viem, dieťatko má ležať narovno. Alebo sú vajíčka polohovateľné? Sú vhodné aj pre tie úplne najmenšie bába? Je možné bábo vložiť do vajíčka v perinke alebo v zavinovačke?

    Ďakujem

  2. Mam dieta, ktore ma cez tri a pol roka a asi 18kg. Vyska cca 105cm. MOze sediet v aute na podsedaku ? Ja si myslim, ze este nie, lebo pas jej vedie prilis blizko krku. Asi by mala este podrast. Ake je vyjadrenie odbornikov ?

    dakujem

  3. Clanok ma pravdu. Od 9.5. je sedacka povinna. To co nestihol parlament vyriesila vlada Nariadenim vlady, len teraz neviem presne cislo.

  4. mna zaujal odporucany material – polystyren, ked som pred dvoma rokma zhanala info o sedacka, vsade odporucali radsej plast, nez polystyren, tak ako to je?

  5. hladam podsedák pre 7 ročného syna, má váhu práve 36 kg, výšku 135 cm, všetky podsedáky sú však do 36 kg. Od vianoc som nejaky marne hladala v obchode. Aj teraz mi na http://www.detskeautosedacky.sk ponukli super podsedak, ale len do 36 kg. A čo potom, ak už bude mať 38 kg? Nerozpučí sa mu pod zadkom?

  6. Tie ceny su, by som povedala, vcerajsie… zavisi od kvality sedacky, aj v skupine od 9-18 kg, mozete dat za autosedacku aj cez 10tis. Sk, ak ma ISOFIX. A bez neho za kvalitnu aj okolo 8tis.Sk.

  7. Tak by ma zaujímalo, či je informácia o povinnosti používať sedačky pravdivá (inak ja som za ich používanie, ide mi len o presnosť článku). Citujem totiž zo SME, zo dňa 25.4.2006:

     

    „Informácie o tom, že detské autosedačky budú povinné od mája 2006 sú nepravdivé. Európska únia ich odporúča, ale náš zákon neprikazuje. Vláda vo februári rozhodla, že detské autosedačky budú povinné pre deti do 12 rokov, do 150 centimetrov a do 36 kilogramov. V tlači sa medzičasom objavili mylné informácie, že motoristi budú musieť autosedačky používať už od mája, prípadne od júna tohto roka. Návrh však nestihol schváliť parlament a do júnových volieb ho už ani nemá kedy schváliť. Používanie detských autosedačiek tak zatiaľ naďalej zostáva dobrovoľné.“….. Celý článok je tu: auto.sme.sk/c/2689064/Autosedacky-su-zatial-nepovinne-ale-potrebne.html

  8. Katka, nemôže.Autor článku tam nedopísal ďaľšiu vetu z vyhlášky: Ak je vozidlo vybavené takýmto bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, MUSIA ich ostatné takéto osoby pri preprave PREDNOSTNE použiť. Ak máš vzadu dva pásy a dve obsadené autosedačky deťmi-môžeš v takomto prípade posadiť 4r dieťa do sedačky na miesto spolujazdca. Je to v doteraz platnej vyhláške, čo bude platiť od 9.mája-nechajme sa prekvapiť.

  9. pochopila som to správne, že môj štvorročný syn by teoreticky mohol sedieť na prednom sedadle v autosedačke?

  10. Pozerala som našu sedačku, na stítku je norma ECE R 44/03, nie 04. Bude s tým problém? je v zákone presne zadané , ktorú normu musím sedačka splnat?

    Dakujem.

Pridaj komentár