Nórske škôlky: voľnosť nadovšetko!

Zuzana Špačková 6

Predškolský vek vnímajú v nórskych materských školách ako špecifický vek určený k hrám a vlastnému objavovaniu a skúmaniu, nie ako vek určený k príprave na školu alebo dospelosť.

Súčasťou pedagogického pôsobenia je veľký priestor k individuálnemu prístupu, čo je dané malým počtom detí v skupine. Každá materská škola pracuje iným systémom, ide skôr o činnosť spontánnu ako riadenú. Dôraz dávajú na zážitkové učenie a rešpekt k prírode.

Škôlky v Nórsku sú súčasťou vzdelávacieho systému, buď ich dotuje štát alebo sú súkromné. Rodičia za ne platia zhruba 10 – 15 % jedného platu.

Mohlo by vás zaujímať aj: Materská a rodičovská dovolenka v Nórsku

Skupinky detí

V Nórsku je bežné, že deti nastupujú do škôlky po dovŕšení 1 roka. Deti sú rozdelené na 4 skupiny: 0 – 2 roky, 2 – 3 roky, 3 – 4 roky a 4 – 6 rokov. Deti mladšie ako 3 roky sú v uzatvorených skupinách, najviac po 12 deťoch a venujú sa im 4 dospelí.

Počet detí a dospelých v tých väčších skupinách záleží na type aktivity, ktoré s deťmi v danej chvíli realizujú. Ale väčšinou je v triede 18 detí a traja učitelia. Muži tu nie sú výnimkou, pretože v škôlkach pracuje 10 % mužov.

Režim dňa

Škôlky sú otvorené od 7 do 17,00. Deti sa po raňajkách začínajú deti deliť do skupín. Niektoré skupiny sa hrajú vonku, niektoré vo vnútri a venujú sa činnostiam v ateliéri, hudobným a ďalším vzdelávacím činnostiam. Ďalší pripravujú veci pre aktivity v prírode – balia jedlo alebo suroviny a potrebné náčinie.

O 11 hodine je obed. Staršie deti obedujú neskôr. Najmenšie deti, ktoré ešte majú potrebu popoludní spať, oddychujú vonku, buď v kočíkoch alebo v postieľkach. S denným spánkom detí starších ako 3 roky sa vôbec nepočíta. Dokonca je to v priebehu dňa neprípustné.

Vybavenie interiéru

Šatne sú vybavené jednoducho a účelne. Deti majú na miesto značiek na skrinkách svoju fotografiu. Neprezúvajú sa do prezuviek, ale chodia bosé, iba v ponožkách alebo v pančuškách.

Menšie miestnosti, ktoré slúžia k starostlivosti o hygienu tých najmladších detí, sú vybavené posuvným prebaľovacím pultom. Takže každá učiteľka si ho môže nastaviť podľa svojej výšky, aby ich neboleli kríže a bolo to pre nich pohodlné. Ďalej majú k dispozícii skrinku s plienkami aj umývadlom so sprchou. Samozrejmosťou sú aj pračky, sušičky oblečenia a topánok, ktoré využívajú po návrate z daždivých vychádzok.

Pobyt vonku

Nórske predškolské vzdelávanie je charakteristické tým, že deti v škôlke trávia prevažnú časť dňa vonku. Za každého počasia a v každom ročnom období. Až do -10°C. Pobyt vonku nepreruší ani dážď. V Nórsku sa právom hovorí: Nie je zlé počasie, ale zle oblečené deti.

Deti využívajú špeciálne out-doorové oblečenie, ktoré neprefúkne, nepremočí sa, je pohodlné a umožní deťom sa voľne pohybovať. Nechýbajú ani reflexné nášivky.

Voľnosť nadovšetko

Staršie deti sa asi od 3 rokov hravou formou učia základy prírodovedy (poznávanie rastlín, hmyzu, vtákov), ekológie (recyklovanie), matematiky (hry s číslami), angličtiny, hru s písmenami. Súčasťou škôlky sú aj výtvarné ateliéry, ktoré sú bohato vybavené potrebným materiálom k tvorivým činnostiam.

Učiteľky vedú deti k samostatnosti a zodpovednosti od najútlejšieho veku. Veľa priestoru deti dostávajú pri rôznych činnostiach v prírode. Napríklad chytajú ryby, skúmajú terén, pričom môžu liezť po vlhkých kameňoch, na stromy, skúmať živočíchy a rastliny na okraji fjordov, či stavať domčeky z ľadových kociek.

Studená strava

V nórskych materských školách nie je štátom zabezpečované stravovanie. Teplé jedlo sa podáva iba jedenkrát za týždeň, a ostatné dni si deti nosia jedlo z domu (obložené chlebíky). Potom spoločne s učiteľkami si to jedlo pripravujú. Buď v dobre vybavených kuchynkách v škôlke alebo pri vonkajších aktivitách v prírode. Tam majú k dispozícii drevené prístrešky a zruby s predmetmi slúžiacimi ku skúmaniu okolia prírody (lopatky, nádoby, lupy) a samozrejmosťou je aj kempingové vybavenie na prípravu jedla.

Bežne si vonku deti pripravia chlieb, palacinky alebo vafle. Spoločne s dospelými založia oheň, a potom cesto, ktoré si pripravili ešte v škôlke, nalievajú na panvicu a pečú. Na pitie sa ponúka iba voda a mlieko alebo „kotlíkový“ čaj.

Drevené prístrešky sa nezamykajú, spravidla tam nie sú ani dvere, iba voľný vchod. Učitelia a deti vedia, že keď tam prídu na ďalší deň, nájdu tu opäť všetko a všetko tak, ako to nechali naposledy.

Rybolov

Veľmi obľúbenou aktivitou detí je rybačka. Všetko začína prípravou rybárskeho náčinia v škôlke a potom cestou mrazivým ránom k fjordu. Deti na obyčajnom motorovom člne bez strachu vyrazia na more, jediné bezpečnostné opatrenia sú záchranné vesty. Na jednom člne je 5 – 6 detí a 2 dospelí.

Loviť sa môže do siete alebo na udicu. Ak chytajú na udičku, ulovené ryby si malí rybári aj sami „odháčkujú“ a dajú do kade.

Deti pozorujú aj akým spôsobom sa ryby upravujú pred tepelným spracovaním. Skúmajú časti rýb, umývajú ich vo fjorde a pomáhajú aj pri pečení na otvorenom ohni. Po návrate do škôlky musia škôlkari upratať všetky rybárske potreby, aby boli pripravené na budúcu výpravu.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

      1. Ja som si ten linkovaný članok zbežne prečital – le on dava za pravdu skor Barbare, je tam jasné konštatovanie, že zlyhanie norskej socialky nie je ojedinelý, ale systémový jav a je to neospravedlniteĺné.
        Citujem ku kauze p Michalákovej „je velmi vysoká pravděpodobnost, že to, co popisuje, je zavedená praxe, nikoliv náhoda nebo její výmysl.“
        Alebo „má smysl hovořit o selhání norského systému, protože, při vší úctě, český systém, na rozdíl od toho norského, se nikomu po dlouhá desetiletí za vzor nedáva“

        1. Áno, odoberanie detí sa deje.
          Iste aj neprávom.
          Len to ‚kradnutie detí‘ je jeden z pojmov, ktorý sa valí médiami, šíri strach a podľa mňa u niektorých aj nenávisť a Ruščákov článok mi príde slušne a triezvo napísaný.
          Dala som ho sem na rozšírenie pohľadov na vec…

          1. Vinka, ďakujem za doplnenie. Viem, že p. Ruščák sa tejto téme venuje, prípad sleduje a vyjadroval sa k téme nórskej sociálky a starostlivosti o deti aj v jednej TV relácii.
            Keď vidím tú nespravodlivosť, ktorá sa stala – že vzali z rodiny 2 deti, rodičov z ničoho neobvinili a napriek tomu deti nevrátia ani širšej rodine a ešte súrodencov od seba oddelia, tak to inak ako kradnutím detí nazvať neviem.
            Každý nech si však spraví svoj názor. Akosi mi to nedalo na túto skutočnosť neupozorniť, nech to už nazveme odoberaním alebo kradnutím – výsledok je taký, že deti sú odlúčené od mamy, tá o ne už niekoľko rokov bojuje a nedokáže sa dovolať spravodlivosti…

Pridaj komentár