9 tipov, ako uvoľniť tuhú predškolácku ruku

Mária Kopčíková 0

Napísala mi kamarátka, mama budúceho prváka: „Konečne má také obdobie, že sám od seba denne kreslí. Len ja, keď vidím ten ohnutý prst, začnem ho na to upozorňovať a on chytá absolútne nervy.

Neviem, čo so sebou, ako mu to povedať tak, aby bol ochotný počúvať. Muž mi hovorí, nech ho zbytočne nenervujem, nech mu neprednášam, že veď robí úžasné pokroky, ale ja sa asi neviem ovládať, lebo mám strach, že to zafixuje naveky vekov.“

iStock

Pri čítaní som sa troška pousmiala, akože chápem obavy mamy, ale zároveň viem z praxe, že do septembra času pomerne dosť a že o uvoľnenie veľmi „tuhej“ detskej rúčky sa treba pokúšať aj inými spôsobmi, nielen upozorňovaním.

Uvoľnenie ruky postupuje od veľkých kĺbov k malým

V preklade to znamená, že dieťatko ťažko chytí ceruzku zľahka, pokiaľ má ruku stuhnutú v ramennom kĺbe. Teda musíme dieťa motivovať k činnostiam, ktoré uvoľnia najprv rameno, potom lakťový kĺb, zápästie a nakoniec prsty ruky.

Ramenný kĺb uvoľňujeme krúživým pohybom ramien – dieťa motivujeme, akože napodobňujeme krídla vtáčika. Potom pridáme krúženie celej paže – pripodobňujeme to k veternému mlynu či kraulovaniu na plavárni.

Zápästie uvoľníme krúživým pohybom, pri ktorom hovoríme riekanku Varila myšička kašičku a znázorňujeme akoby pohyb miešajúcej ruky.

Prstíky uvoľníme napr. otváraním zovretej dlane a počítaním prstov. Dieťa môže tiež postupne spájať prsty s palcom, či znázorňovať padanie jemného dáždika bubnovaním prstíkov o podložku.

Uvedomenie si celkového napätia telainšpirujte sa aj týmito uvoľňovacími cvičeniami >> >>

Na uvedomenie si napätia a uvoľnenia môžete napr. aj sadnúť si s dieťaťom na zem a dať mu inštrukciu: „Maťko, zovri ruku v päsť úplne najviac ako vieš.“ Robte tento cvik s ním a po asi 10 – 15 sekundovej výdrži v zovretí ruky uvoľnite: „Maťko, úplne si uvoľni ručičku, vytras ju a nechaj len tak padnúť vedľa seba.“ Obmenou je, ak si navzájom zovriete ruky, zakvačíte prsty o seba a tlačíte. Po krátkej výdrži zase uvoľníte.

Zdroj: istock.com

Kŕčovité zovretie písadla neuvoľníte len prostým upozorňovaním dieťaťa – aj keď samotné uvedomenie si dieťaťa, že príliš tlačí, je jednou zo zložiek uvedomenia si zovretia ceruzky či farbičky.

Ak ste teda v podobnej situácií ako moja známa, skúste prestať s upozorňovaním a radšej sa pokúste dieťa motivovať k spomenutým uvoľňovacím technikám pre samotným kreslením či „písaním“ pracovných listov.

Od veľkej plochy k malej

Ak má dieťa problém s kŕčovitým držaním písadla, je celkom fajn, pokiaľ sa vráti k veľkým plochám. Vezmite baliaci papier a nalepte ho na stenu alebo dajte na zem. Dieťa môže najskôr pracovať štetcom, pomerne hrubým, potom fixami a nakoniec farbičkami či ceruzkami v príslušnej hrúbke pre predškolákov.

Ako má vyzerať správny štipkovitý úchop a aké farbičky dieťaťu vybrať? >> >>

Dieťa môže na baliaci papier na stene kresliť podľa vašej predlohy alebo podľa svojej fantázie. Môžete mu predkresliť napr. dráhy, pomedzi ktoré má ono potom ísť. Niektorým deťom ide obkresľovanie, či sledovaní predkreslenej línie lepšie a dodá im to väčšiu istotu.

Dieťa by pri papieri, ktorý je nalepený na stene, malo stáť v takej vzdialenosti, že s predpaženou rukou dočiahlo akurát na papier, nemá stáť bližšie.

Až po fáze, keď si dieťa užíva prácu v stoji, môžeme s ním pracovať na menšom formáte – výkrese A3, A4, potom klasické pracovné zošity či listy.

Ako má vyzerať správny štipkovitý úchop a aké farbičky dieťaťu vybrať? >> >>

Zdroj: istock.com

Čo môže spôsobiť nesprávne držanie a neprimeraný tlak na písadlo

Správne držanie ceruzky – tzv. štipkovitý úchop, vyzerá takto:

Ceruzku dieťa drží palcom a prostredníkom. Palec sa opiera bruškom o ceruzku, ktorú prostredník podopiera. Zhora je ľahko položený ukazovák.

Iné držanie nemožno považovať za správne. Častou chybou sú prehnuté prsty, najmä ukazovák, ktoré signalizujú veľký tlak na ceruzku. Chybou je aj pretrvávanie spôsobu držania, ktoré je typické pre mladšie deti . Nesprávne držanie písadla môže spôsobovať neprimeraný tlak na podložku, bolesti prstov, prípadne celej ruky.

Ako sa vyvíja uchopovanie a držanie ceruziek u detí? >> >>

Ak chcete dieťa upozorniť a opraviť jeho držanie písadla, nechajte ho dokončiť, čo má začaté. Nepremiestňujte mu ruku počas jeho kresby. Upozornite ho pred ďalšou činnosťou, prípadne mu ukážte rozdiel v držaní.

Uvoľňovacie cvičenie pre prsty ruky

Ak ste s dieťatkom urobili niekoľko cvičení na uvoľnenie ruky z jej hornej časti, pred samotnou činnosťou dieťaťa ešte urobte krátku uvoľnenie dlane a prstov.

Na nácvik ľahkého priloženia ukazováka možno zaradiť hru na zobkajúce kuriatka (deti dvíhajú ukazováčik a napodobňujú zobkanie kuriatok).

Imitujte hru na klavír, či drobný slabý dážď bubnovaním prštekov o podložku.

Ťahy prstom – dieťa obtiahne prstom nejaký tvar, potom sa pokúsi obtiahnuť tento tvar jedným ťahom.

Inšpirovať pri hľadaní „obťahovačiek“ sa môžete aj tu. >> >>

Majte na pamäti aj vyššie uvedené – začnite na veľkej ploche vo zvislej polohe vo väčšom merítku. Dieťa najprv nejaký tvar obťahuje prstom. Potom môžete na túto veľkú plochu pridať prieklepový papier a predlohu dieťa bude obkreslovať. Až potom zmenšite formát aj polohu – teda menší papier a horizontálna poloha pri stole.

Inšpirovať pri hľadaní „obťahovačiek“ sa môžete aj tu. >> >>

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár