Päťročné dieťa – čo by malo zvládať

Mária Kopčíková 0

To, ako sa dieťa hrá, učí, veľa hovorí o jeho vývine. „Vývinové míľniky“ sú niečo, čo by mala zvládnuť väčšina detí v danom veku.

Vývin každého dieťaťa je jedinečný a komplexný. Napriek tomu, že máme definované vývinové míľniky pre daný vek, nie všetky deti ich musia dosiahnuť v rovnakom čase a rovnakým spôsobom.

Vývin dieťaťa je nevyhnutne ovplyvnený prostredím, v ktorom vyrastá a skúsenosťami, ktoré sú mu dopriate.

ingimage

 Sociálny a emocionálny vývin

Dieťa oveľa lepšie zvláda svoje pocity a sociálne situácie, je už oveľa nezávislejšie. Ak sa napr. hnevá, môže sa samo rozhodnúť, ako svoj hnev zvládne, či sa pôjde upokojiť do svojej izby alebo sa upokojí inak. Malo by mať vybudovaných viacero stratégií aj na zvládanie konfliktov s rovesníkmi a nie zakaždým prísť žiadať o pomoc dospelého. 

  • Rado robí radosť kamarátom.
  • Rado spieva, tancuje – aj s inými deťmi.
  • Preukazuje viac nezávislosti, je ochotné ísť sa pohrať k susedom, ku spolužiakovi zo škôlky (bez prítomnosti rodiča).
  • Čoraz častejšie súhlasí s pravidlami, ktoré stanovil niekto iný. Samozrejme, nie vždy je ochotné spolupracovať a neakceptuje pravidlá na 100%.
  • Je ochotné sa podeliť a dáva priestor druhým – aj keď nie vždy J
  • Zlosť prejavuje skôr verbálne, než fyzicky.

Prečítajte si aj: Ktoré dieťa považujú rodičia za problémové.

  Reč a komunikácia

Jazykové schopnosti 5-ročných by mali byť už dobre rozvinuté. Vyslovujú čisto, hovoria v rozvitých vetách a používajú gramatické pravidlá. Majú bohatú slovnú zásobu, ktorá stále rýchlo rastie. KeĎ rozprávajú príbeh, môžu používať veľa detailov. 

  • Rozpráva čisto.
  • Rado začína konverzáciu a vie počkať, až príde naň rad, ak sa rozprávajú viacerí.
  • Je schopné prerozprávať krátky príbeh, v celých súvetiach.
  • Používa budúci čas.
  • Vie povedať svoje celé meno, priezvisko a tiež adresu, kde býva.
ingimage

  Poznávacie funkcie – schopnosti 

  • Správne pomenuje najmenej 4 farby a 3 tvary.
  • Pozná niektoré písmená a možno ich vie aj napísať.
  • Lepšie rozumie plynutiu času a poradiu denných aktivít – napr. raňajkujeme ráno, večeriame podvečer.
  • Má väčšiu kapacitu pozornosti.
  • Je schopné splniť/sledovať pokyn/žiadosť, ktorá má 2/3 časti, napr.: „odlož knižku, umy si ruky a sadni si ku stolu.“
  • Pozná veci, ktoré sú súčasťou každodenného života, napr. peniaze, jedlo, domáce spotrebiče …
  • Vie narátať do 10, prípadne viac.
  • Matematické myslenie sa v tomto veku stáva viac abstraktným. Dieťa nemusí pri rátaní používať vždy nejaké predmety.
  • Vie – pozná jednoduché sčítanie, napr.: 1 jabĺčko a 1 jabĺčko sú spolu 2 jabĺčka.
  • Pozná pojmy „pod, nad, hore, dole, vpredu, vzadu, pred, za“.
  • Je schopné triediť predmety podľa viacerých charakteristík, napr. „veľké, červené štvorce“, „malé, zelené trojuholníky“.
ingimage

  Motorika – telesný vývin

Deti v tomto veku majú obvykle veľa energie, vyhľadávajú aktívne hry. Zvyšuje sa ich schopnosť balansovať a koordinovať svoje pohyby napr. na bicykli. 

  • Dieťa vie stáť na jednej nohe cca 10 sec.
  • Skáče a preskakuje – napr. nízku lavičku.
  • Vie urobiť kotrmelec.
  • Vylieza a hojdá sa.
  • Dobre behá, nemá problém zmeniť smer svojho pohybu, jeho rýchlosť alebo kvalitu (z chôdze do behu, z chôdze do skákania …).
  • Je schopné jazdiť na bicykli, lyžovať sa.
  • Vie samostatne používať toaletu, vie sa samo umyť.
ingimage

  Jemná motorika

Jemná motorika je veľmi dôležitá pre zaškolenie dieťaťa. V tomto veku dieťa: 

  • Bez problémov drží ceruzku správnym úchopom (štipkovitým).
  • Kreslí postavu človeka – kreslí telo, nie hlavonožca. Pomerne často deti, častejšie dievčatá kreslia s veľa detailmi a majú radi vyfarbovanie.
  • Obkreslí kruh, trojuholník, štvorec a iné tvary.
  • Postaví na seba 10 alebo viac kociek.
  • Používa príbor, nielen lyžicu.
  • Nemá problém s obliekaním a vyzliekaním, vie sa pozapínať – gombíky i zips, vie zaviazať šnúrky.

Kedy sa obrátiť na odborníkov

a konzultovať vývin svojho dieťatka? 

Často sa na nás rodičia obracajú pred zápisom do školy, so žiadosťou o testovanie školskej spôsobilosti. Niekedy je však už v tomto čase trocha neskoro a preto je vhodné, aby rodičia konzultovali vývin svojho dieťaťa s pediatrom či psychológom skôr, najmä ak:

ingimage
  • je dieťa extrémne bojazlivé alebo agresívne.
  • je extrémne úzkostné pri odlúčení od rodičov.
  • Je ľahko vyrušiteľné a nevie sa sústrediť na jednu činnosť dlhšie než 5 minút.
  • Sa odmieta hrať s inými deťmi.
  • Má obmedzený okruh záujmov (1 – 2).
  • Neudržiava očný kontakt a nereaguje na druhých ľudí.
  • Nevie povedať svoje meno a adresu.
  • Nepoužíva množné číslo a minulý/budúci čas.
  • Akoby nie je schopné používať fantáziu.
  • Často vyzerá smutné a nešťastné.
  • Má problém držať ceruzku, farbičku alebo nemá záujem o kresbu.
  • Má problém so sebaobsluhou.
  • Má problém s obliekaním, nevie si umyť zuby bez pomoci.
  • Stratilo zručnosti, ktoré už raz malo. 

Prečítajte si aj: Tieto prejavy naznačujú, že u dieťaťa sa môže prejaviť autizmus.

Spracované s použitím: www.pbs.orgwww.cdc.gov, webmd.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 3,90 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár