ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Témy
inzercia

24.08.2015verzia pre tlač


Jedálniček dojčiacej matky

Autor: redakcia

Dostali ste od Vašej pediatričky pri návšteve poradne s vaším bábätkom-dojčiatkom ponaučenie, čo ako dojčiaca matka (ne)smiete jesť vo forme tabuľky s odporúčanými dennými dávkami „kadečoho“ v miligramoch, poprípade v kilojouloch?

iStock

 

Dojčenský "black list"

Mnohé dojčiace mamičky preventívne vylučujú zo svojho jedálnička potenciálne rizikové potraviny, pretože sa obávajú, že čokoľvek zjedia, bude ich bábätko bolieť bruško alebo sa vyhádže.

Držať sa zubami nechtami všeobecných rád o strukovinách, kapuste a iných "zakázaných" potravinách v období, kedy žena dojčí, naozaj nemusíte. Vyvarujte sa toho, čo vám nerobilo dobre počas tehotenstva, alebo ešte pred tým. Napríklad, čo vás nafukovalo, prípadne robilo iné žalúdočné šarapaty.

Možno to vôbec nie je kameň úrazu vášho, či bábätkovho trávenia. Odsledujete si sama, čo „na to a tamto“ povie váš potomok. Samotné materské mlieko je hypoalergénne. Výlučné dojčenie v priebehu prvých 4-6 mesiacov významne znižuje výskyt alergických ochorení.

Základné pravidlo: naše ovocie a zelenina

Vo všeobecnosti platí zásada, že treba konzumovať ovocie a zeleninu, ktorá sa pestuje v našom podnebnom pásme. Exotickým cudzokrajným plodom je vhodné sa v tehotenstve alebo v období dojčenia vyhýbať.

Odborné zdroje uvádzajú celkom hrozivo dlhý zoznam potravín, ktoré sú nevhodné z hľadiska možnosti vývoja alergie:

Potraviny nevhodné z hľadiska možnosti vývoja alergie

- citrusy, kiwi, ananás, mango, jahody, ríbezle, egreše,

- arašidy, vlašské orechy, pistácie, mandle, lieskové oriešky, kešu, čokoláda, kakao, med,

- zeler, kel, šampiňóny, cibuľa, reďkovka, chren, paprika,

- údeniny, výrobky obsahujúce konzervované mäso

- mliečne výrobky (kravské, kozie, ovčie), vajcia, ryby, sója a sójové mlieko.

 Potraviny, ktoré by nemali vyvolať alergické reakcie:

Potraviny vhodné z hľadiska možnosti vývoja alergie

hrušky, jablká, melón, čerešne, hrozno, slivky, marhule, banán,

uhorka, cuketa, patizón, tekvica, baklažán, mrkva, kaleráb, špenát, mangold, cvikla, pór, karfiol, brokolica, ružičkový kel

ryža, proso, ovos, kukurica, jačmeň

rastlinné oleje, kukuričný, sezamový, olivový

hydina, hovädzie mäso, jahňacie, králik

minerálne vody, čaje (pozor na šalviový – obmedzuje tvorbu materského mlieka), jablčná, hrušková, hroznová, broskyňová šťava...(skúste ich riediť, kvôli množstvu cukrov)

Môžem vôbec niečo "beztrestne" zjesť?

Pre kojacu mamičku neexistujú iné pravidlá ako pre iných ľudí, ktorí sa chcú zdravo a pritom s rozumom stravovať.

Podľa odporúčaní pre prevenciu potravinovej alergie (ESPGHAN, ESPACI) má byť výživa matky v tehotenstve a počas dojčenia vyvážená, energeticky a biologicky výdatná s dostatočným príjmom tekutín.

Nedokázal sa preventívny účinok špeciálnych diét u matiek počas tehotenstva a kojenia. Eliminačná diéta sa odporúča len matkám s alergickým ochorením.

Ak sa u plne dojčeného dieťaťa prejaví potravinová alergia (u dojčiat najmä gastrointestinálne príznaky a atopický ekzém), rieši sa to vylúčením iritujúcej potraviny zo stravy matky.

iStock

 

Je moje mlieko kvalitné?

Ak sa dojčiaca žena prejedá, dáva prednosť niektorým jedlám (rady našich mám o zapražených polievkach) a nápojom (pivo, veľké množstvo plnotučného mlieka), nemá to na akosť a množstvo materského mlieka podstatný vplyv. Ak to na niečo vplýva, tak väčšinou len na hmotnosť ženy.

Znížená tvorba mlieka sa pripisuje nedostatku vitamínov vo výžive matky, a to najmä vitamínov skupiny B. Preto sa odporúča dávať ho dojčiacim matkám trojnásobne viac, ak treba, aj vo forme farmaceutických prípravkov.

Ak dojčiaca žena pravidelne jedáva tvaroh, obsah bielkovín v jej mlieku sa môže zvýšiť až na dvojnásobok. Skúste zabudnúť na „dobré rady starých mám“ o B- vitamíne z piva a urobte si napr. drožďovú nátierku, alebo praženicu s droždím.

Stravou sa dá ovplyvniť nie množstvo, ale zloženie materského mlieka. Množstvo niektorých minerálnych látok, jódu, vitamínov rozpustných vo vode, mastných kyselín, niektorých vitamínov skupiny B môže v materskom mlieku kolísať. Tieto prvky je potrebné dodávať stravou denne.

Prečítajte si tiež: Môžeme stravou ovplyvniť kvalitu materského mlieka?

Bez chémie

Počas tehotenstva a dojčenia by sme sa mali vyhnúť chemicky upravovaným potravinám (farbivá, konzervačné a chuťové prímesy). Ale predpokladám, že mnoho ich takýchto v obchodoch nenájdete – a ak chcete byť naozaj dôsledné, tak teda prajem trpezlivosť pri čítaní zloženia na zadných stranách výrobkov.

Inou "chémiou" je nikotín a alkohol. Ak ich matka užíva nadmerne, môže spôsobiť až priotrávenie novorodenca. Znižujú tvorbu mlieka – jeho množstvo aj kvalitu.

Závislé kávičkárky alias kofeín

Ak pije matka nerozumne veľa kávy, na dieťati budú zrejmé rovnaké príznaky ako u dospelého, ktorý pije kávy nadmerne veľa. Nespí, je nepokojný. Odpoveď na otázku "čo je veľa kávy," vám nikto nedá (moja gynekologička vraví dať si sem-tam, pediater jednu-dve denne, v nemeckom časopise som našla informáciu, že 7 (!). Vidíte to len na svojom bábätku. Ale až s tými siedmimi by som to radšej neskúšala.

Prečítajte si tiež článok: Dojčím, preto (ne)pijem

Lieky počas dojčenia

Ak dojčiaca matka užíva lieky obsahujúce jód, arzén, bróm, barbituráty a pod. - najmä vo vyššej koncentrácii prechádzajú tieto látky do mlieka a môžu u novorodenca vyvolávať nepriaznivé reakcie.

Niektoré látky nachádzajúce sa v liekoch síce prechádzajú do materského mlieka, no sú pre dieťa neškodné alebo vplývajú naň len nepatrne (sú to napr. salicyláty, sulfonamidy, chinín a niektoré antibiotiká). Prečítajte si podrobný článok o užívaní liekov počas dojčenia.

A čo používania krémov?

Prípravky podávané na kožu sa vstrebávajú maximálne do podkožnej vrstvy , to zn. sú bezpečné. Iné to je však u mastí obsahujúcich napr. kortikoidy (resp. hormóny), tie môžu byť v tehotenstve i počas dojčenia kontraindikované.

Hľadáte inšpiráciu, čo zaradiť na svoj jedálny lístok?

Prečítajte si tieto články od odborníčky na výživu a laktačnej poradkyne:

Jedálniček dojčiacej šestonedieľky

Jedálny lístok pre dojčiace mamy

s použitím solen.sk

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.1 z 5. Celkom 63 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Poslať odkaz priateľovi

inzercia