Svetový týždeň dojčenia 2012

Mária Kopčíková 3

Od 1. do 7. augusta tohto roku prebehne svetový týždeň dojčenia. Je motto pre tento rok znie: „Pochopme minulosť a plánujme budúcnosť.“

Svetový týždeň dojčenia vyhlasuje WABA. Svetová aliancia na podporu dojčenia – World Alliance for breastfeeding Action (WABA) je celosvetová sieť jednotlivcov a organizácií, ktorí sa zaoberajú ochranou, propagáciou a podporou dojčenia na celom svete na základe deklarácie Innocenti, WABA má štatút poradného orgánu UNICEF a je mimovládnou organizáciou so štatútom zvláštneho poradného orgánu Hospodárskej a sociálnej rady OSN (ECOSOC).

WABA začala pred 20 rokmi prvý ročník Svetového týždňa dojčenia kampaňou na tému: „Baby-Friendly Hospital Initiative“. Za tých 20 rokov sa toho udialo veľa. Je pravdou, že sme sa v starostlivosti o matku a dieťa v čase bezprostredne po pôrode a vo včasnej podpore dojčenia posunuli v pozitívnom smere. Podľa WABA nastal čas obzrieť sa späť a rozobrať, čo sa stalo a prečo a začať plánovať, čo viac je možné urobiť v oblasti podpory žien, aby sa mohli optimálne starať o svoje novonarodené bábätká.

Ciele pre Svetový týždeň dojčenia 2012

  1. Pripomenúť, čo všetko sa v posledných 20 rokoch stalo v oblasti výživy dojčiat a malých detí (IYCF).
  2. Osláviť úspechy a výsledky práce na národnej, regionálnej a globálnej úrovni a medzinárodne prezentovať prácu jednotlivých národov.
  3. Posúdiť a zhodnotiť zavádzanie a dodržiavanie Globálne Stratégie (GS) pre výživu dojčiat a malých detí.
  4. Usilovať sa, žiadať o prijatie opatrení na preklenutie zostávajúcich nedostatkov a medzier v politike a programoch na podporu dojčenia a v oblasti výživy dojčiat a malých detí.
  5. Nasmerovať záujem a pozornosť verejnosti k aktuálnemu stavu politiky a programov na ochranu dojčenia a výživy dojčiat a malých detí (IYCF).

Čo je Globálna stratégia?

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a Detský fond (UNICEF) Organizácie spojených národov OSN spoločne vyvinuli a spustili Globálnu stratégiu (GS) pre výživu dojčiat a malých detí v roku 2002. Tá vychádza a potvrdzuje štyri ciele Innocenti stanovené v roku 1995 a stanovuje ciele ďalšie. GS dala jasne najavo, že je nutné nájsť optimálny postup vo výžive detí pre zníženie výskytu podvýživy a rovnako tak aj chudoby.

Toto je založené na rešpektovaní ľudských práv a vyzýva na vytvorenie komplexných národných programov (politiky) v oblasti výživy dojčiat a malých detí. Ďalej poskytuje návod, ako chrániť, presadzovať a podporovať výlučné dojčenie po dobu prvých šiestich mesiacov a v dojčení pokračovať do dvoch rokov veku dieťaťa a dlhšie spolu s dostatočnou, vhodnou, domácou  doplnkovou stravou od šiestich mesiacov veku dieťaťa.

Ako a prečo by sme mali sledovať zavádzanie a dodržiavanie Globálnej stratégie?

V rokoch 2004 – 2005 International Baby Food Action Network (IBFAN), jeden z hlavných partnerov WABA – Svetovej aliancie na podporu dojčenia, zahájili World Breastfeeding Trends Initiative (WBTi) (Iniciatíva pre celosvetový vývoj podpory dojčenia), aby sledovali, posudzovali a sledovali zavádzanie a dodržiavanie Globálny Stratégie.

Podľa posledných záverov UNICEF (Štúdia o stave detí vo svete z roku 2011), sa na celom svete vlani narodilo 136,7 miliónov detí a len 32,6% z nich bolo výlučne dojčené počas prvých šiestich mesiacov. A podľa správy WBTi, kedy posudzovali 40 krajín, vyplýva, že väčšina z nich nemá efektívny program na ochranu dojčenia a výživy dojčiat a malých detí, ani dostatok prostriedkov na jeho realizáciu. Aby však bolo možné zvýšiť čísla v oblasti dojčenia, je dôležité posúdiť jednotlivé postupy a programy a podľa toho podniknúť zodpovedajúce kroky.

Realita

Bohužiaľ sa stretávame so správami o nedostatku úsilia, rozpadávajúcich sa nemocničných postupoch a nedostatočnom školení zdravotníckych pracovníkov, ktorí majú radiť matkám.

Vieme, že čím viac z desiatich krokov BFHI sa dodržiava, tým pravdepodobnejšie je, že ženy dosiahnu v dojčení svoje ciele. To potvrdzuje, aké je dôležité, aby sa každá pôrodnica, nemocnica, klinika a komunita snažila dodržiavať čo najviac krokov, aj keď je pre ňu ťažké zaviesť všetkých desať naraz.

Čo môžeme urobiť teraz?

Námety nájdete v materiáloch WBW, ale aj sami sa môžete zamyslieť na tým, čo vo vašej komunite – regióne urobiť teraz, tento rok, aby ste:

  • Pomohli svojim priateľom, kolegom a komunite nájsť cestu.
  • Zistili, aký je stav BFHI vo vašej lokalite a podporili zmeny v nemocniciach.
  • Zlepšili podmienky pre mamy a deti, aby sa spoločne mohli dojčiť čo najdlhšie.

Ak máte chuť, podeľte sa s nami o vaše aktivity – možno nielen v súvislosti so Svetovým týždňom dojčenia, ale s podporou dojčenia vo všeobecnosti.

Viac informácií nájdete na: www.worldbreastfeedingweek.org


https://www.kojeni.cz/

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,50 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Váš komentárje zaujimave,a kompracuju iste firmy… prave v tychto dnoch som dostala echo – dotazni za 5€ – tykalo sa umelych mliecnych vyziv smile

    1. Neviem prečo niektore ženy trpia domnelou predstavou, ze firmy, co vyrabaju umele mlieka musia presviecat tie co dojcia, aby nedojcili. Ved tych nedojčiacich dobrovolne je taaaak vela…

      1. Citala som niekde vysledok prieskumu (zial, nepamatam si kde), ze zeny, ktore planuju dojcit ale prestanu predcasne a prejdu na UM, pouzivaju UM dlhsie ako zeny ktore neplanovali dojcit. Takze zeny, co pouzivaju UM od zaciatku, prejdu na pouzivanie ‚krabicoveho‘ mlieka co najskor, kym tie, co povodne planovali dojcit, davaju UM aj rocnym ci dvojrocnym detom. Firmam vyrabajucim UM sa preto veru oplati orientovat reklamu na dojciace matky. Kazda firma sa snazi maximalizovat svoje zisky – cim menej zien bude dojcit, tym viac UM sa preda, nikdy nie je ‚dost‘

Pridaj komentár