Cudzí jazyk v ranom veku

Petronela Hercová 11

Od čias základnej školy sa všemožne snažím zdokonaľovať v cudzom jazyku, konkétne v angličtine. Veľmi by som chcela vedieť dokonale hovoriť týmto jazykom, ale zatiaľ som sa k tomu nedopracovala. Ešte na škole (základnej, strednej) mi to šlo v celku slušne, ale potom sa to zaseklo… Nastúpila som do práce v ktorej som anglicky hovoriť nepotrebovala. Síce som sa prihlásila na kurz, aby som bola neustále v kontakte s angličtinou, dokonca som to chcela dotiahnúť  až na certifikát, lenže… potom som otehotnela, následne sa mi narodil syn, neskôr dcéra, a tak angličtina opäť zapadla prachom. A pretože som človek, ktorého nedosiahnuté cieľe veľmi „zožierajú“ a neustále pokúšajú, čím mám na mysli, že sa stále chystám dotiahnúť to na ten certifikát, rozhodla som sa angličtinu oprášiť a precvičovať tým, že zasvetím do nej môjho syna. Mám pocit, že touto formou môžem „zabiť dve muchy jednou ranou“, jednak sa budem venovať synovi, pretože výučba bude prebiehať formou hry a jednak si aj ja vlastne tak oddychovo zopakujem čo-to z mojich vedomostí. V tomto presvedčení – naučiť moje dieťa cudzí jazyk – ma poháňa najmä fakt, že deti mojej kamošky vo veku šiestich rokov hovorili perfektne po nemecky aj po slovensky. Je síce pravda, že ich otec je Rakúšan, ale nemčinu ich učila najmä mamina, kedže s nimi trávila omnoho viac času ako pracujúci tato. Šlo jej najmä o to, aby deti mohli bez problémov komunikovať s príbuzenstvom z mužovej strany a neskôr sa to ukázalo ako veľmi dobré rozhodnutie, pretože sa natrvalo presťahovali do Rakúska. Z hľadiska dorozumievania nemali deti žiadny problém, čiže aj prestup do miestnej školy prebehol hladko.V eľmi na mňa zapôsobilo, keď jej vtedy šesťročný chlapček v pohode z rozhovoru s nami v slovenčine prebehol do rozhovoru s otcom v nemčine. Už vtedy som si povedala, že aj ja sa budem svoje deti snažiť čo najskôr a čo najlepšie zasvätiť do cudzieho jazyka. No a práve v tomto období, keď nám počasie čoraz viac komplikuje pobyt vonku, sa pomaličky púšťame do výučby cudzieho jazyka, konkrétne angličtiny. Začíme pomenovaním bežných vecí okolo nás v angličtine (okno, dvere, auto, farby červená, modrá…) a postupne by sme chceli presť aj na zložitejšie veci, ale to už s nejakou odbornejšou pomocou (knihy, cd, alebo možno aj kurz pre najmenších). Zatiaľ to môjho malého čertíka veľmi zaujíma a sám mi ukazuje veci alebo obrázky všade, kadiaľ ideme a ja mu ich pomenúvam v angličtine, potom si ich sám pre seba opakuje a mám pocit, že má z toho radosť. No a to ma utvrdzuje v presvedčení, že je to určite veľmi užitočné a treba v tom pokračovať.

A TERAZ NIEČO ZO ŠTATISTÍK, VÝSKUMOV, FAKTOV

Kedy začať s výučbou cudzieho jazyka?
Začať možno veľmi skoro, už v predškolskom veku, pretože deti v tomto veku sú schopné prijímať množstvo informácií a dokážu bez problémov prijať nové slovíčka či štruktúry.
Vo veku troch rokov alebo aj skôr je dieťa schopné zvládnuť jeden alebo i viac jazykov, hoci je proces osvojovania cudzieho jazyka zložitý.
Vo veku štyroch až piatich rokov už vedia, že existujú rôzne jazyky.

VÝHODY VÝUČBY CUDZIEHO JAZYKA V RANOM VEKU:

– prirodzená výslovnosť,
– intelektuálny vývoj a mentálny rozvoj (biligviálnosť čiže viacjazyčnosť obohacuje a pozitívne ovplyvňuje mentálnu a intelektuálnu stránku dieťaťa),
– pružnejšie myslenie (lepšie rozumejú svojmu jazyku, majú lepšiu schopnosť počúvať),
-deti sa nehanbia a neboja rozprávať cudzím jazykom(nepociťujú ostych a preto im výučba cudzieho jazyka ide ľahšie a prirodzenejšie),
– majú lepšie verbálne schopnosti (výskumy dokazujú, že učením cudieho jazyka sa zlepšujú komunikačné schopnosti dieťaťa),
– spoznávanie iných kultúr,
– naučia sa rozumieť z kontextu bez toho aby museli bezpdmienečne rozumieť každému slovu.

AKÝ CUDZÍ JAZYK JE VHODNÝ?

Slovákom sa vo všeobecnosti lepšie učia románske jazyky ako francúžština, španielčina, taliančina pretože majú volnejší slovosled vo vetách. Angličtina a nemčina sú ťažšie v tom, že sa nedajú voľne preklad a obsahujú frázy a majú striktný slovosled. V našej geografickej polohe je určite dobré vedieť rozprávať nemeckým jazykom, ale najpopulárnejšia je určite angličtina.

KURZY PRE NAJMENŠIE DETI, VÝUČBA CUDZIEHO JAZYKA V MATERSKÝCH ŠKOLÁCH

V súčastnosti sa takmer každá škôlka snaží zasväcovať svojich malých zverencov do tajov cudzieho jazyka(spravidla angličtiny) a existujú dokonca aj kurzy pre najmenšie deti, ktoré sú vedené skúsenými lektormi-učiteľmi-pedagógmi. Metódy výučby sú si dosť podobné, využívajú sa najmä motivačné prvky:hry, súťaže, divadlo, tvorivé projekty… Deti sa učia vnímať a počúvať cudzí jazyk prirodzenou formou. Sú často odmeňované a chválené, čo ich motivuje a poháňa vpred.Získavajú najmä slovnú zásobu, základné komunikačné frázy, naučia sa veľa riekaniek a pesničiek v cudzom jazyku.

EURÓPSKA ÚNIA A CUDZIE JAZYKY

Aj EU sa vo veľkej miere snaží podporovať viacjazyčnosť v EU, pretože je to jeden z hlavných spôsobov, ako vytvárať pevnejšie puto medzi EU a jej občanmi. Od marca 2002 deklaruje cieľ, aby sa každý občan EU učil už od detsva okrem materinského jazyka aj ďaľšie dva jazyky únie, pretože s pribúdaním členských štátov v EU sa rozširuje aj rozmanitosť jazykov, ktorými sa hovorí: v súčastnosti je to 23 národných jazykov a viac ako 60 hovorených jazykov v osobitých regiónoch. Jazyková rozmanitosť je jedným z charakteristických znakov EU, ktorý sa dotýka spoločenského, kultúrneho a profesijného života jej občanov a preto EU prijala oznámenie pod názvom „Viacjazyčnosť: devíza pre Európu a spoločný záväzok“, v ktorom sa venuje v širšom kontexte sociálnej súdržnosti a prosperity.
V oznámení sa členské štáty a osobité inštitúcie EU vyzývajú, aby spoločne podporovali občanov a pomáhali im pri osvojovaní cudzích jazykov.Oznámenie sa zaoberá napr.:
-akú úlohu zohrávajú jazyky pri rozvíjaní vzájomného porozumenia a viackultúrnosti spoločnosti,
-ako jazykové zručnosti zlepšujú šance zamestnať sa a zabezpečujú konkurenčnú výhodu pre európske podniky,
-akým spôsobom podporovať občanov EU, aby okrem materského jazyka ovládali ďaľšie dva cudzie jazyky.

METÓDY VÝUČBY CUDZÍCH JAZYKOV

Spôsobov a metód,ako vyučovať svoje dieťa cudzí jazyk, je na trhu mnoho, všetky vyzerajú prepracovane a zaujímavo,zväčša sú vo forme hier, riekaniek, puzzle, leporela s tlačítkami, ktoré vydávajú anglické slovíčka, ale existujú aj, povedala by som, trošku nezvyčajnejšie metódy, ktoré aspoň pre mňa vyzerajú veľmi lákavo a ktoré sa chystám trošku dôkladnejšie naštudovať a následne vám potom o nich niečo viac prezradiť. 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Určite sa trba začať učiť čo najskôr malé deti obyčajným napodobňovaním svojich rodičov získaju schopnosť plynule rozprávať. Je dokonca metóda na učenie cudzích jazykov Imitum od angličtiny bez biflovania , ktorá učí svojich čitateľov rovnakým spôsobom ako malé deti je to celkom zaujímavé vidieť to na starších ľudoch.

  2. Váš komentár

    som nanny v UK v anglicko-slovenskej rodine a staram sa o male dievcatko – kt. ma 2 roky – plynule rozprava anglicky no matka aj ja ( obe sme slovenky) na nu hovorime aj slovensky aj anglicky. KEdze vyrasta v prostredi kde je anglictina v prevahe, anglictina je jej prvy jazyk.NO po slovensky rozumie takmer vsetko. Obe jazyky sa naucila vdaka jednoduchemu spajaniu slov do kopy, jednak v AJ aj v SJ, kopec piesni, riekaniek,,,,suhlasim s nazorom cim skor tym lepsie a jednoduchsie!!!!Mozno sa niekomu zda ze dieta sa za hodinku denne , opakovanim slovicok vela nenauci, no ak je aktivita pre dieta zaujimava, ak je aktivita opakovana frekventovane,,,verte tomu ze to nieje zbytocne!!!mam to doma!!a vidim denne ako sa na nu lepia anglicke aj slovenske slova! Big Grins ,,,chce to len nasu pozornost, cas a trpezlivost…smilea samozrejme,,,ak chcem ucit dieta cudzi jazyk,,mala by som ho ovladat dobre,,,,vidim na nasej malej,,,napr. s anglctinou,,ona ma 2 roky a vie pouzit Have done,,,,a to este nema ponatia o gramatike a casoch,,,DETI SA TO NAUCIA AKO anglicania,,prirodzene,,,ziadne rozmyslanie preco je to tak alebo onak

  3. Ani mne sa to nepozdava, tak ako to autorka uvadza v clanku. Je sice pekne dieta ucit slovicka, ale tym ho nenauci tzv. citu pre jazyk- nemci maju na to slovko Sprachgefuehl. Ten sa da ziskat, az ked rodic aktivne hovori cudzim jazykom. Ja sa pol dna so svojou dcerkou rozpravam po nemecky, podotykam, ze nemcinu som vystudovala. Okrem ineho mame rodinu v Nemecku a mala bude mat moznost chodievat na prazdniny a komunikovat s bratrancami po nemecky. Bohuzial, ja jej akcent sprostredkovat moct nebudem, kedze moja nemcina bola najskor naucena na Slovensku a az potom komunikovana v nemecky hovoriacich krajinach, ale verim, ze potrebny akcent ziska navstevami Nemecka.

    Ale drzim palce, hlavne ak mate chut a volu, nenechajte sa odradit. Mozno tym deti ziskaju vztah k cudzim jazykom.

    a co sa tyka skolok, tiez neuznavam hodinku denne hravou formou. to je tak na zabavu, ale nenauci dieta jazyk…

  4. a precitaj si clanok, na ktory tu je link-Dieta a anglictina-zacnite uz v skolke! okrem toho, ze najjednoduchsia metoda je tzv. priama metoda, kedy kazdy z rodicov hovori inym jazykom a tak by sa to malo praktizovat aj v skolke, sa tam pise aj o tom, ze Anglictina je z hladiska vyslovnosti pomerne tazkym jazykom a preto je NUTNE uz od zaciatku dbat na to, ABY NEBOLA UCENA ZLE!!!! Ano, je to reklama na MS, ale ja si myslim, ze tie ostatne skolky, kde maju par hodin do tyzdna nejaku tu anglictinu, tak len zbytocne tahaju peniaze. Lebo dieta v predskolskom veku sa jazyk nauci tak, ze ho vnima a pocuva tak isto, ako materinsky a nie formou vyucby cudzieho jazyka.

  5. Moju 3 ročnú dcérku som dala na angličtinu ako 2,5 ročnú a musím povedať, že nasáva ako špongia. Miluje tam chodiť. V skupine sú 3 rovnako staré dievčatká a hravou formou sa učia. Teraz už chodí 8 mesiacov a vie pár detských pesničiek a strašne veľa slov. Napr. farby sa skôr naučila po anglicky, ako v rodnom jazyku.

  6. CVudyi jayzk hrou, to sa mi paci. Co sa mi nepaci, je ye sa y toho vzklula modna yaleyitost. Vsade sa docitavam ye v tomto veku dieta potrebuje vela simulov lebo ma najlepsie schopnosti si osvojit vedomosti a yrucnosti..plavanie pre babatka, anglictina pre batolata a ja neviem co este vsetko. Je mi y toho yle, pretrcat sa pred ostatnzmi ze co uz ten nas drobcek vie. Na druhej strane som yla matka ak dieta neucim od maleho babatka cudyi jayzk? Ja som napr mala v skolke nemcinu a viem y nej figu. Anglinu som mala ay na gzmpli a v pohode som ju yvladla. Na vzske aj slovanske jayzkkz. Teray mam cey 30, ucim sa francuystinu a vobec nemam pocit ye mi to nejde, zeby som mala problemz s pamatou ci vyslovnostou. Je to vec motivacie a vytrvalosti, mozno aj predispozicii, ako vsetko. Osobne poynam deti y bilingvcalnej rodiny, ktore maju problem s vyslovnostou ako aj tvorenim viet a vyzera to ze im odlozia skolsku dochadzku. Aj dobrym umyslom sa da vela pokazit. zwinker zwinker

  7. tak ja si myslím, že naučiť dieťa slovnej zásobe k tomu vôbec netreba ovládať 100% cudzí jazyk, je to o názoroch odborníkov a možno o ťaháku na kurzy a okrem toho nemyslím si , že spravím chybu ak naučím dieťa tomu čo viem ja a správnu výslovnosť sa dieťa naučí pomocou originálnych pomôcok cd, dvd….druhá vec je, že od skúsených ľudí viem, že človek sa nenaučí perfektne jazyk ak nestrávi nejaký čas v danej krajine a koľko učiteľov na základnej alebo strednej škole je takých ktorých znalosti sú slabé…..A absolútne ale absolútne nesúhlasím s tým odporúčaním……ani netvrdím, že naučaním pár slovíčok alebo riekaniek sa dieťa naučí anglicky-ja som sa učila anglicky, nemecky, rusky takže viem o čom to je, ale ako štart je dobré, slovná zásoba je v jazyku ve%lmi dôležitá okrem iného a výučba formou riekaniek je pre dieťa zaujímavejšia ako monotónne a jednotvárne učenie O TO IDE-asi ste to nepochopili!

    1. OK, Petronela, nechcela som sa ta nijako dotknut, ani tvoje postupy spochybnit, napisala som len svoj nazor a nazor „odbornikov“. Ale ked ty sama mas pocit, ze to robis spravne, tak ti to nebudem brat. Sama som vystudovana ucitelka anglictiny, som matka a zijem dokonca v anglicky hovoriacej krajine, takze mam aj vlastne skusenosti. A ja som svoje dieta nikdy neucila po anglicky lebo je to umele, neprirodzene. Kebyze mam muza Anglicana a on hovori na dieta iba anglicky, tak ano, to je prirodzene. Poznam vela deti na Sk, ktore maju v skolke anglictinu, sice vedia zaspievat, zarecitovat, pomenovat veci,…atd., ale nevedia pouzivat jazyk aktivne a neskor v skole vacsinou nie je ani taky rozdiel medzi tymi, co v skolke anglictinu mali a tymi, co sa s nou vobec nestretli. Ja mam tiez pocit, ze je to len modny trend. To je IBA MOJ pocit!

  8. ja len, ze sa odporuca ucit deti cudzi jazyk az vtedy, ak ho aspon jeden rodic 100%-tne ovlada. Z prispevku som ten pocit nemala, skor mi to pripadalo ako nejaky experiment, ze mamicka chce, tak si zozenie knihy a ide sa na to. Tak sa dieta urcite nenauci prirodzene pouzivat cudzi jazyk, ani spravnu vyslovnost, ani ho spravne pouzivat. To, ze sa nauci slovicka a par riekaniek neznamena, ze sa nauci po anglicky.

Pridaj komentár