Nechce sa mu rozviazať jazyk?

kika/redakcia 0

Toľkokrát omieľané klišé, že každé dieťa je iné, je dobré z času na čas oprášiť. Aj vtedy, keď sa nám to naše bábätko ešte „nerozrozprávalo“…

Na rozdiel od susedovho, o dva dni mladšieho, ktoré už stihlo dobyť krajské kolo Hviezdoslavovho Kubína.

My máme doma jedno dvojročné, ktoré síce rozpráva o dušu, lež vlastná mater mu sotva rozumie. Otec, taktiež vlastný, ešte menej.

Shutterstock

Opakujeme po ňom, skúšame sa dovtípiť, rozlúštiť kódovanie, ale čím viac nepremenených pokusov, tým skôr príde výbuch spravodlivého detského hnevu.

V nemom zúfalstve sa obraciame na jeho staršieho súrodenca a žobreme o preklad hatlaniny. Ak ani brat netuší, srnka už vôbec nie.

Ostáva posledná zbraň, svätá trpezlivosť. Ako totiž vraví ďalšie trápne, ale pravdivé klišé, „všetko má svoj čas.“

Postupne naberajú jeho naivné slovné pokusy jasnejšie kontúry. Reč je čoraz čistejšia, nabaľuje sa slovná zásoba. Nerobíme pre to v podstate nič špeciálne, iba také normálne, obyčajné veci, ktoré schvaľujú aj skúsení logopédi:

Rozprávať, rozprávať, rozprávať

Stále treba s dieťaťom „rozprávať, rozprávať, rozprávať“, to aby tých klišé nebolo málo. Avšak iný spôsob, ako si osvojiť jazyk, nejestvuje.

Deti sú ako špongie, nasávajú od nás každú slabiku, každú hlásku. Len tak na okraj, tiež ste si všimli, že „škaredé“ slová sa na deti pricucnú hneď a zaraz, že tam ten progres učenia reči ide samospádom?

Opakovať po dieťatku

Profesorka logopédie Martina Starčević Perica radí jednu dobrú metódu, ako pomôcť rozvoju reči: opakovať to, čo nám dieťa hovorí.

Napríklad, keď povie: „Bábo spí,“ zopakujeme po ňom vetu, vždy gramaticky správne: „Áno, bábo spí v kočíku.“ Takto si dieťa môže byť isté, že počúvame, čo hovorí a že má našu pozornosť.

Pridávať slovíčka

Pokiaľ ide o komunikačné schopnosti dieťaťa, vždy by sme mali mať na mysli ďalší krok dopredu – ak napríklad dieťa používa jedno slovo, pokúsme sa primäť rozšíriť jeho slovnú zásobu o ďalšie slovo, dve.

Ak dieťa povie „auto,“ my zopakujme a povedzme: „áno, červené auto,“ alebo „áno, ide auto.“

Hráme sa, spievame, veršujeme

Hra je najlepšia aktivita, tréning a terapia pre rozvoj jazyka v jednom. Ako na to?

Veľmi praobyčajným spôsobom, môžete skúsiť napríklad týchto 9 hier, ktoré pomôžu bábätku rozvíjať reč a jazyk.

Spev, hudba, rytmus, pohyb

pomáhajú s učením, idú ľahšie na pamäť. Možno my dospelí máme zábranu spievať inde ako v sprchovacom kúte, ale naše dieťa nie je zlovestný porotca v Superstar, aby sme sa museli ošívať, lebo spievame falošne ako povestné „dve divé svine.“ Len to pekne rozbaľme, a nahlas.

Na rozbeh sú ideálne celkom jednoduché pesničky s frázami, ktoré sa čo najviac opakujú a pri ktorých si môžeme pomôcť aj rôznymi gestami a ukazovačkami, napríklad „Hlava, ramená, kolená, palce..“, „Oli, oli, janko,“ „Ja som žabka, ty si žabka…“

Pri ukladaní na večerný spánok nezabudnime na uspávanky.

Detské riekanky, veršovanky, básničky.

„Varila myšička kašičku,“ „Ťap, ťap, ťapušky,“ „Slimák, slimák…“ čím menej komplikované, tým lepšie. Stále omieľajúc to isté, cibríme si pamäťové bunky, postupne stučnie i slovná zásoba.

Môžete skúsiť aj jazykolamy pre nemotorný jazýček.

A napokon knižky, rozprávky, leporelá…

čítať by sme mali každý deň. Niektorí odborníci to majú vyrátané ešte aj presne na minúty. Ale nám predsa nejde o to, vtesnať sa do nejakej časomiery, že? Ale o príjemný spôsob, ako „bezbolestne“ nabaliť do hlavy ďalšie slová.

Aké metódy používate vy?

»»» Prečítajte si aj: Varovné signály, že dieťa mešká s rečovým vývinom.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Pridaj komentár