InternetujemeInternetujeme

Reklama na webe

 Dagmar Mozolová, redakcia   27.05.2008   0

_banners

Reklamou je zaplavený celý svet – pozeráme na ňu pri cestách, počujeme ju v rádiu, prerušuje filmy v televízii, letákov máme plné schránky. Niekedy sa mi zdá, akoby sme si bez reklamy na výrobok xy nevedeli vybrať, ktorý prášok na pranie nám najlepšie operie, ktoré pivo nám najviac chutí, ktorá minerálka je vhodná pre deti a ktoré plienky naozaj vydržia aj tú najväčšiu nehodu. A nehovoriac o tých rôznych potravinách, ktoré udržia naše rodiny plné vitality po celý deň... Aj nás rozčuľujú, aj, priznajme si, podľa nich nakupujeme. Možno podvedome, možno iba niekedy, ale predsa. A o to ide!

Nuž a s rozmachom internetu prišli reklamy aj na web. Aj na našu rodinku.sk. Žiaľ, ani my sa bez reklamy nezaobídeme, keďže nič nie je zadarmo, ani fungovanie nášho portálu. Ak by sme ako užívatelia internetu mali platiť za každú informáciu, ktorú sme našli, pocítili by sme to poriadne v peňaženke! A reklamy vlastne zaplatia za nás. Preto ich v podstate musíme akceptovať

Na webe sa stretávame s rôznymi druhmi reklamy.

ADWARE(advertising-supported software)

Počuli ste o zarábaní cez internet? Jednou z foriem je softvér, ktorý automaticky zobrazuje, prehráva alebo sťahuje reklamný materiál do počítača po svojej inštalácii alebo pri jeho používaní. Často ho používajú firmy, ktoré poskytujú práve služby typu „zarábaj cez internet“. Vtedy používateľ "prenajme" časť monitora, kde sa budú zobrazovať reklamné bannery.

BANNER (obrázková reklama)

Banner sú tie kadejaké štvorčeky a obdĺžniky, ktoré majú formu obrázku (formát gif, png, či jpg). Býva spracovaný v technológii FLASH. Je to teda pohyblivá forma reklamy umiestnená na internete. Banner menších rozmerov sa volá BUTTON.

Základné znaky bannerov:

  • integrácia do webovej stránky

  • pravouhlý formát

  • možnosť interaktivity pre užívateľa

    ANIMOVANÝ BANNER

    - využíva gif animácie, reklama sa zobrazuje ako malý film, je to najčastejšie využívaný druh banneru, ale aj napriek tomu nie je možnosť interaktivity zmenená oproti statickému banneru.

    HTML BANNER

    - oproti klasickému banneru obsahuje tento druh okrem grafiky aj rozličné príkazy HTML, ktoré umožňujú využitie interaktívnych prvkov ako pull-down menu, či políčka na výber, a tým pádom prichádza k podstatnému rozšíreniu možností odskoku na inú stránku, keďže užívateľ má na výber viac možností.

    NANOSITE BANNER

    - mini web stránka, po kliknutí na banner sa nezobrazí nová stránka, ale ďalšia reklama na tom istom mieste. Využívajú ho firmy, ktoré nemajú vlastné webstránky.

    RICH-MEDIA BANNER

    - „multimediálny banner“, využíva doplnky a serverové rozšírenia, ako sú audio, video, 3D a pod.

    INTERSTITIALS

    Predtým, ako sa užívateľovi načíta stránka, ktorej adresu si zvolil v prehliadači, uvidí na niekoľko sekúnd reklamnú stránku. Táto reklama má jednu vlastnosť úplne zhodnú s rádiom či televíziou, a síce, že sa jej užívateľ nemôže vyhnúť.

    POP-UP

    Reklama sa nezobrazí priamo v prehliadači užívateľa, ale v novom vyskakujúcom okne, ktoré sa otvorí automaticky.

    DIRECT EMAIL

    - možnosť priameho targetingu, reklama na vyžiadanie užívateľa.

    NEWSLETTER

    - pravidelný emailový bulletin, zasielaný na vyžiadanie užívateľa.

    COMET CURSOR

    - druh reklamy, ktorý dáva klasickej šípke nový vzhľad.

    SUPERSTITIALS

    - efektívna a dynamická reklama, ktorá navonok pôsobí ako televízny spot. Vyrába sa vo formáte Flash 3, ktorý jej umožňuje animovaný vzhľad podobný filmu a využívanie zvuku.

    Čím sa líšia reklamy na webe o tých v televízii či rádiu?

    Sú v prvom rade interaktívne. Stačí, ak vás nejaký banner zaujme a kliknete naň. Hneď sa dostanete na stránku, kde je o danom produkte množstvo informácií. A tak sa dozviete nielen to, čo hovorí samotná reklama (banner), ale môžete získať kompletné info jediným kliknutím. Na základe týchto informácií sa môžete rozhodnúť, či sa vám oplatí ísť si pozrieť objekt svojho záujmu priamo do predajne alebo by cestu ste cestu merali zbytočne, lebo vám jednoducho produkt nevyhovuje.

    Grafická pestrosť internetovej reklamy býva často obohatená ešte o ďalšie prvky, ktoré sa nám nedostanú pri pozeraní televízie. Napríklad pri nadídení myškou na reklamu sa začnú meniť farby alebo sa vykoná nejaká akcia, zmena, pohyb a pod.

    Targeting

    Pod targetingom sa myslí zacielenie na určitú cieľovú skupinu užívateľov internetu. Rozlišujeme priamy, technický a multidimenzionálny targeting.

    Pri priamom targetingu je reklama zobrazovaná užívateľom, ktorí si ju vyslovene žiadajú. Je im zasielaná viac-menej pravidelne a týka sa oblasti ich záujmu.

    Pri technickom targetingu sa zobrazuje reklama napr. podľa typu operačného systému, verzie prehliadača, IP adresy, krajiny pôvodu užívateľa a pod. Znamená to, že napríklad na slovenských stránkach sa budú zobrazovať slovenské reklamy. Z užívateľovej IP adresy sa dá zistiť, z ktorého mesta alebo kraja pochádza, a tak sa mu bude zobrazovať reklama firiem, ktoré v tomto meste, resp. kraji, sídlia. Napríklad reklama košickej firmy nebude zobrazovaná u užívateľov v bratislavskom kraji.

    Multidimenzionálny targeting umožňuje zobrazovať reklamu podľa tematiky webovej stránky. To znamená, že webová stránka zameraná na šport bude obsahovať reklamy na športové potreby. V prípade, že užívateľ zadá v niektorom prihlasovacom formulári vek alebo pohlavie budú sa mu zobrazovať reklamy, ktoré by mohli byť pre neho potenciálne zaujímavé. Napríklad ženám okolo 35 sa zobrazí reklama na prípravok na chudnutie, zatiaľ čo

    18-ročnému hráčovi akčných hier reklama na novú hraciu konzolu.

    PREVENCIA:

    Chráňte sa pred adware, ktorý sa vás snaží donútiť k návšteve komerčných serverov, najmä spojených s hazardnými hrami a pornografiou. Tieto stránky nemávajú dostatočné zabezpečenie, čo môže ohroziť váš počítač rôznymi typmi malware.

  • Používajte antivírusové, anti-spamové a anti-adware programy a pravidelne ich aktualizujte.

  • Používajte internetový prehliadač alebo jeho plugin umožňujúci blokovanie reklamného materiálu.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP

Mikulášska súťaž o balíčky:

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised