V diagnostikovaní školskej zrelosti majú svoje miesto aj kresbové testy.
Pomerne ľahko a rýchlo sa z nich dá určiť stupeň vývoja psychických funkcií, ilustrovať aktuálny psychický stav dieťaťa, poskytnúť informácie o emóciách dieťaťa a zhodnotiť, či dieťa bude schopné plniť požiadavky súčasnej školy.
Kresbové testy majú len orientačný charakter a napomáhajú spresniť diagnózu. Výklad sa nerobí mechanicky, vždy záleží na kontexte celej kresby.
Baum test Pôvodcom psychotestu s kresleným stromom (Baum test) je nemecký psychológ Karl Koch, ktorý ako prvý pochopil, že z vetiev stromu sa dá vyčítať rozpoloženie človeka, jeho minulosť a nahliadnuť aj do budúcnosti.
To všetko vďaka 59 aspektom, ktoré každý človek zámerne, či nechtiac zachytí na papier, keď dostane príkaz nakresliť strom (nie ihličnatý).
Kresba je hotová za pár minút, takže sa dá rýchlo uskutočniť aj v detskom kolektíve alebo pri prijímaní do zamestnania.
Strom podľa veku dieťaťa Vývin kresby stromu má podobné znaky ako vývin kresby panáka alebo domu. Žiaden strom nie je nakreslený správne alebo nesprávne.
Spočiatku dieťa zobrazuje kmeň stromu ako čiaru, z ktorej hore v pravom uhle vyčnievajú kratšie rovné čiarky. Na nich sú umiestnené ovály, chumáče. Lístie a ihličie dieťa nerozlišuje. Neskôr konáre kreslí rozvetvené na menšie konáriky.
Predškoláci by už mali rozlišovať v kresbe listnatý strom od ihličnatého. Na listnatom strome zobrazujú ovocie a listy, ktoré majú často dekoratívnu funkciu.
Proporcie stromu v pomere k formátu a iným zobrazovaným častiam súvisia so symbolikou stromu. Ovocie častokrát stojí, resp. trčí zo stromu. Ihličnaté stromy sú ako kefky, drobné ihličie na konároch chýba.
Kresba stromu Rázne a tvrdohlavé povahy vyvíjajú na kresbu neprimerane vysoký tlak. Naopak nesmelí ľudia, ktorí sa vyhýbajú konfliktov, vyvíjajú čo najmenší tlak. Ľudia vyrovnaní, ktorí si stoja za svojím rozhodnutím, kreslia rovnomerným tlakom, poprípade aj tieňovaním.
Ťahy, ktoré sú výrazne silné či slabé upozorňujú na nevyváženosť v určitých oblastiach a životných situáciách. A čím viac opravovaných ťahov sa na strome nachádza, tým viac sa autor cíti byť neistý sám sebou.
Ročné obdobie krajiny okolo stromu súvisí s dlhodobým emočným ladením autora a temperamentom.
Jarné a letné stromy charakterizujú optimistické ladenie, chuť ku zmenám. Jesenné stromy s plodmi môžu znázorňovať duševnú zrelosť. Zimné stromy zase predstavujú neistotu alebo pesimizmus.
Sklon k sneniu, odstup od reality a túžbu po neznámom ukazujú ľudia, ktorí za stromom nakreslia horizont, more, hory…
Pocity osamelosti a neporozumenia okolitého sveta sídlia v človeku, ktorý strom usadí uprostred ohraničeného priestoru, ohrady. Pocity menejcennosti zase, ak je strom zakreslený v priehlbine alebo na kopci.
Optimálny strom by mal vyrastať z pôdy alebo trávy a mal by mať rozšírenejšiu pätu kmeňa (základňu).
Pocitovo založené, zasnené osoby kreslia strom s listami. Holé zimné stromy skôr osoby rezervované. Pridané prvky nad rámec zadania (vtáky, búdky, kvety, ovocie) sú prejavom hravosti, zmyslu pre humor alebo aj zakrytá neistota (záleží od kontextu).
Koreňový systém vykreslený jemnými ťahmi značí neistotu s vlastnou minulosťou. Ak na obrázku korene nie sú, nič sa z toho nevyvodzuje, ich význam sa posudzuje v spojitosti s ďalšími časťami stromu.
Kmeň Kmeň hovorí o zrení človeka, prechod a potom dospievanie.
Hladké, nezvýraznené a neopravované napojenie vyznačuje bezproblémový a nerušený prechod medzi detstvom a dospievaním.
Akékoľvek šrafovanie, pokrivenie, suky a dutiny naznačujú neistotu v súčasnej situácii. Dutiny a deformácie kmeňa symbolizujú poranenie duše, traumy alebo nepríjemné spomienky na detstvo.
Zvýraznená ľavá strana kmeňa vypovedá o introvertnej povahe kresliaceho, naopak pravá strana extrovertnú povahu.
Hrúbka kmeňa odráža silu ega, vitalitu, stabilitu. Silnejší a kratší kmeň je typický pre ľudí, ktorí sa zaujímajú skôr o fyzické záležitosti a veľa nepremýšľajú.
Kmeň primeraný korune značí uvedomovanie si svojho intelektu. Príliš tenký kmeň znázorňuje nadmernú snahu niekomu niečo dokázať, o niečo sa príliš usilovať.
Koruna a vetvy Všeobecne koruna naznačuje osobnosť a sociálny kontakt. Dôležitý je prvý dojem.
Pravidelná, plná koruna značí vitalitu, vyvážený vzťah k životu.
Hustota konárov a ich prevedenie, respektíve prepracovanosť sa prejavuje u kreatívnych osôb s dobrým pozorovacím talentom.
Slabé vetvičky kreslia osoby hanblivé, nedôverčivé. Otvorené, nijak neuzavreté konáre značia ľahkú ovplyvniteľnosť autora.
Veľkosť stromu Pri kresbe sa sleduje aj relatívna veľkosť stromu vzhľadom k ploche. Priemerná veľkosť je 70 %. Väčší či menší strom sa hodnotí ako veľké alebo malé písmo (väčší či menší sebacit).
Zaplnený celý priestor predstavuje snahu všetko obsiahnuť, prehnanú expanzivitu, kompenzáciu pocitov nedostatočnosti.
Ak kresba presahuje okraje (väčšinou horný okraj) ide o nevyzretosť, neadekvátne ciele, neprijímanie obmedzenia. Autor môže mať sklony byť agresívny alebo dominantný.
zdroj: www.mpc-edu.sk , www.cz.psychotests.net
Loading...
Čim viac tu bude medzi panelákmi stromov ktoré sa rozrastu/ a potom klčuju a pod aj do vyšky tým viac tu bude vtakov a srania od nich a čistenia.
Kresby ludí sa až tak nediagnostikuju.
/ Ked niekto niečo študuje- tak to ukončené študium je jeho.(:
Prečo sa medzi panelákmi vysadzaju stromy- prales? – volna plocha je menej? Vtaci holuby pojdu na strechu domu. Kto to vymyslel