Kto “nespíkuje”, nie je in. To vedia všetci, ktorí do životopisu píšu, že angličtinu ovládajú na aktívnej úrovni, a dúfajú, že na ňu na pohovore nepríde reč.
Aj preto mnohí z nás vyberajú škôlku pre deti podľa toho, či v rámci aktivít ponúka výučbu cudzích jazykov. Angličtina je na prvom mieste.
Keď moje deti nastúpili do škôlky, zaujímala som sa o ňu aj ja, hoci len vo forme krúžku. Pre môjho muža je angličtina a nemčina druhý materský jazyk. Ja som síce slabší adept, ale keď sa započúvam, či začítam, kontextu rozumiem.
Kým v čase nášho detstva rodičia pred účením jazykom dávali prednosť klavíru a futbalu, dnes je všetko inak. Sestra sa vrátila z Nórska a vyhlásila, že angličtinou, akú má ona, tam hovoria päťročné decká. Oni vedia a moje nie? Výber krúžkov bol jasný. Angličtina musí byť.
Učenie doma, bilingválna škôlka či krúžok?
Na Slovensku si rodič predškolákov môže vybrať z viacerých variánt učenia cudzieho jazyka. Ideálna forma je samozrejme vziať si cudzinca, a mať angličtinu či nemčinu doma neustále.
Ak však máte priemerného Slováka, ostáva vám v rámci rozvíjania malého native speakra (osoba, ktorá hovorí cudzím jazykom prirodzene) možnosť zaviesť si cudzojazyčnú domácnosť svojpomocne.
Ak je mama napríklad učiteľka angličtiny, môže deti učiť tak, že pri nich nebude používať materinský, len cudzí jazyk. Odborníci samozrejme rodičov motivujú tak, že ich varujú pred hrozbami, ktoré nastanú, ak ich cudzí jazyk nebude dokonalý. Možno aj preto u nás táto forma nie je populárna.
Prečítajte si aj: Ako vybrať dobrú škôlku
Väčšie mestá ponúkajú možnosť bilingválnych škôlok. Tie však nie sú zadarmo a väčšinou je o ne veľký záujem.
Rodič v malom meste má teda dve možnosti – zapísať dieťa na angličtinu v škôlke alebo využiť možnosť krúžku v poobedných hodinách, kde výučba funguje podobne. V rámci prázdnin môžete deti prihlásiť na denný jazykový tábor. Aká je moja skúsenosť?
Krúžok v škôlke. Kedy uvidíte posun?
V našom meste nenájdete funkčnú plaváreň, nie ešte bilingválnu škôlku. Okrem toho sme s mužom od narodenia detí presvedčení, že treba investovať nielen do vzdelávania, ale aj toho, čo ich baví. A nemusia na tom nevyhnutne postaviť kariéru.
Prvý kontakt s angličtinou im okrem detských pesničiek na youtube priniesla angličtina v škôlke. Tá je postavená klasicky na tom, že lektor raz za týždeň prichádza do triedy a pracuje s deťmi cca 30 minút.
Deti sa učia pomocou hier a pesničiek predovšetkým klasiku ako vymenúvať ovocie, zeleninu, zvieratá a podobne. Celé vety nevedeli povedať ani po roku, pokiaľ necitovali z niektorej pesničky. Kým tá staršia nedokázala prvý rok obsedieť (až ma požiadali, aby som ju odhlásila, lebo ruší iné deti), mladšiu jazyk bavil.
V závere však mali obe po roku podobnú slovnú zásobu. Skutočný posun som videla až v nasledujúcom školskom roku. Deti začali napodobňovať to, čo sa učia na krúžku.
Posadili hračky do kruhu, vyrábali si hudobné nástroje, spievali s plyšákmi pesničky alebo hrali divadielko. Občas pridali aj vetu: “How do you do?” Hlavné však bolo, že im krúžok, hoci len po troche, rozvíjal jazyk a bavil ich.
Intenzívna angličtina, ktorá zostane
V lete sme mali možnosť vyskúšať si denný letný tábor, ktorý sa ako zázrakom objavil, aby mi vykryl pracovný týždeň. Išlo o výučbu jazyka formou Helen Doron, ktorú na Slovensku pozná mamička každého predškoláka.
Tábor trval päť dní, pričom deti prichádzali ráno a zostávali tam osem hodín. Hlavnou myšlienkou bolo prepojiť učenie angličtiny s rôznymi aktivitami vonku, hrami a výletmi.
Na tábore sa zúčastnilo len pár ďalších detí. To je fajn, lebo tie moje sú celkom náročné. Bála som sa, ako to naše baby dajú, veď doma na ne normálne nehovorím: “Come here, baby!” A vedela som, že tu budú mať angličtinu non-stop.
Prečítajte si aj: Ako mi škôlka uľahčuje život
Deti už po prvom raze komolene opakovali jednoduché vety a pridali pozdrav (a nielen Hello). Za jediný deň si domov priniesli toľko slovíčok ako z krúžku po pár mesiacoch.
Každý deň bol zameraný na rozvoj slovnej zásoby v niektorej oblasti. Deti boli napríklad vo hvezdárni a začali rozprávať o vesmíre svojou dvojjazyčnou formou. No a keďže sme z troch štvrtín ženská domácnosť, k tajomstvám vesmíru by som sa nedopracovala nikdy.
V tomto smere hodnotím denný tábor na naštartovanie jazyka ako najlepší možný krok. Ukázalo sa, že intenzívnych osem hodín hoci raz za čas spraví viac ako pravidelná polhodinka týždenne. Po dennom tábore sa na nich lepšie lepí angličtina aj na krúžku.
Najlepšia forma je dobrý lektor
Z denného tábora si okrem papierových melónov (prvý deň sa učilo ovocie) stále opatrujeme peknú slovnú zásobu. Tú sa snažím udržať nažive tak, že si každý deň cestou do škôlky dáme hru Ako sa po anglicky povie.
Je fajn, že deti poznajú aj slová ako avokádo a marakuja:-). Pri ich učení som si uvedomila, že o tom, či má v predškolskom období cudzí jazyk zmysel, rozhoduje lektor.
Nie som oborník na rozpoznávanie kvality, a pri malých deťom nejde o to, či vie učiteľ dokonale časovať. Veľa rozhoduje osobné zanietenie, schopnosť správe komunikovať s deťmi a dobre zvolené pomocné aktivity.
V predškolskom veku by mal cudzí jazyk nadchnúť, zabaviť, dať deťom nápady na hry doma. Najmä to posledné je dôležité. Keď dieťa naberie slovnú zásobu, začne používať angličtinu pri hraní. Tento hrový jazyk je v detskom veku základný komunikačný prostriedok.