Ak v Nemecku mamičky pred nástupom na materskú a rodičovskú dovolenku pracujú, zamestnávateľ je im povinný minimálne 2 roky držať dané pracovné miesto. Buď pôvodné alebo miesto, ktoré je porovnateľné s predchádzajúcim. Po dohode so zamestnávateľom je možné popri rodičovskej dovolenke pracovať na čiastočný pracovný úväzok. Ako skoro sa do práce Nemky skutočne vrátia, závisí hlavne od príjmov rodiny a od dostupnosti jaslí alebo škôlky.
Jasle sú v Nemecku dosť drahé. Mesačný poplatok sa vypočítava z príjmu rodičov. Dieťa treba veľmi skoro zapísať na listinu čakateľov. V niektorých mestách mamičky zapisujú dokonca ešte pred narodením dieťaťa, hneď po oficiálnom potvrdení tehotenstva. Imitáciou jaslí sú tzv. denné mamy. Je to oficiálny názov profesie žien, ktoré musia absolvovať špeciálne kurzy a mať na túto činnosť povolenie. Denné mamy sa starajú väčšinou o viac detí vo veku do 3 rokov, takže sú to také súkromné jasle. Málokedy však „fungujú“ celý deň.
Nemecko stavilo na heslo: „Kto chce, nech sa rýchlo vráti do práce.“ Podľa upravenej legislatívy zahrňujúcu nový trend má od augusta 2013 nárok na miesto v materskej škole dieťa od jedného roku. V mnohých mestách tým pádom vyrástli nové škôlky, prípadne staré rozšírili svoje priestory.
Materské školy sú rozdelené na katolícke, evanjelické, škôlky Červeného kríža a mestské škôlky. Poplatok závisí od príjmu rodičov (cca 150 eur). V súkromných škôlkach sú ceny jednoznačne vyššie (400 – 500 eur).
Škôlky sú otvorené od 7,00 do 17,00 hod. Vo väčšine škôlok sa nevarí. Záleží od riaditeľa, či zriadi plnefunkčnú kuchyňu alebo len kuchynku, kde jedna pracovníčka zohrieva jedlo do škôlky privezené. Často si deti nosia jedlo z domu. V mnohých škôlkach sú zvykom napríklad aj veľké misy ovocia. Deti si z nej berú to, na čo majú chuť. Jedálne tiež často chýbajú, deti jedia rovno v triede. Škôlka sa upratuje až, keď deti odídu domov, po 17-tej hodine.
Organizácia Systém kladie dôraz na kvalitu učiteľov. Aby pedagóg v Nemecku mohol samostatne učiť, musí absolvovať ročnú prax v škôlke. Praktikanti prichádzajú do škôlky ako pomocné sily, za nižší plat ako majú učiteľky. Pomáhajú, kde treba a zároveň získavajú skúsenosti.
V jednej skupine (triede) je okolo 20 detí a 2 učiteľky. V skupinách s menšími deťmi (do 3 rokov) je 10 – 15 detí. Spia len najmenšie deti. Osobitná miestnosť ako spálňa neexistuje. Spí sa na matracoch v triede – herni. Do pyžamka sa neprezliekajú. Jedenkrát do týždňa majú telesnú výchovu. Deti skrinky nemajú, svoje veci si vešajú na háčiky pred triedou.
Čo sa týka edukácie, ide skôr celodenné hranie, neorganizované. Voľná výchova a dobrovoľnosť rozhodovania nadovšetko.
Aktivity mimo škôlky Niektoré škôlky organizujú letný festival, na ktorom deti dobrovoľne ukážu, čo si nacvičili. Zaujímavý program pre deti je aj stanovanie s ockom alebo krátke výlety autobusom do blízkeho okolia. V škôlkach fungujú aj tzv. dobrovoľné putovné skupiny, ktoré idú na prechádzku mimo materskej školy a zvyčajne sa vracajú až na obed. Cieľom môže byť park, statok alebo iné zaujímavé prvky v okolí MŠ. Napríklad súčasťou výletu putovnej skupiny pri MŠ v Sasku je pravidelná návšteva hendikepovaného dieťaťa, ktoré nemohlo do škôlky dochádzať a tak mu robili program. Pre zaistenie bezpečnosti vypomáhajú rodičia. Tí sú aj častými iniciátormi založenia putovnej skupiny, vymyslia program, časový harmonogram, plán cesty.
Čoraz častejšie v programe nemeckých predškolákov figuruje program „Lesné dni“. Ako už názov sám hovorí, ide o deň strávený v lese, podľa pravidla „za každého počasia“. Program úzko spolupracuje s Lesnými materskými škôlkami, ktoré sú alternatívou predškolského vzdelávania zahrňujúcou najmä aktivity vonku. Namiesto oploteného ihriska majú voľnú prírodu.
Lesné škôlky V Nemecku je tradícia lesných škôlok už 30 rokov. K ich rýchlemu rozšíreniu prispelo aj legislatívne uznanie a s tým spojené štátne financovanie. V súčasnosti sa v Nemecku nachádza viac ako 1000 lesných škôlok, ich počet stále rastie. Rozhodujúce sú financie – nízke náklady na zariadenia a prevádzku a najmä záujem zo strany rodičov.
Jediné zázemie, ktoré deti majú, je jedna malá maringotka alebo stan, zrub, típí, jurta. Lesné škôlky, ktoré chcú mať aj popoludňajšiu činnosť (spanie, krúžky), musia mať zo zákona zázemie v pevnej stavbe (buď v budove klasickej MŠ alebo ich vlastnej budove).
Deti vo vhodnom oblečení na celodenní pobyt vonku a s batohmi sa stretávajú okolo 8,30, aby vyrazili do lesa. Buď pešo, na bicykloch alebo odrážadlách. Celé premiestňovanie má svoj systém a poriadok. Na vozíčkoch majú pripravené hračky, lekárničku, náradie – pílky, kladivká, lopaty, nože. Majú tam aj kufríky s lupami, knihami, doskami a pastelkami. O deti sa starajú 3 pedagógovia a dvaja praktikanti.
Náplňou edukácie je poznávanie a objavovanie prírodných zákonitostí, vnímanie seba samého ako zodpovedného človeka, nácvik vzájomnej komunikácie a tolerancie kamarátov. Deti sa hrajú s prírodninami, pieskom, šplhajú (do dopredu dohodnutej výšky) na stromy, prekonávajú prírodné prekážky (kamene, kaluže, klady), pracujú s vreckovým nožom, spravidla celkom samostatne.
Pozn. red.: Keďže Nemecko nemá jednotný vzdelávací systém, určite sa nájdu odchýlky a výnimky aj v riadení a organizácii škôlok.
Loading...
Ďakujem, Daniela, že si tu napísala vašu priamu skúsenosť. Nech si ju môžu prečítať naše biomatky najmúdrejšie na svete, čo múdrosti čerpajú práve z takýchto zavádzajúcich článkov. A nech sa začnú písať texty aktuálne.
Kravina, ze deti nespia v Nemecku v skolke v spalni…. Moj syn chodil riadne denne do skolky, v ktorej spal a poobedny spanok mali deticky riadne v spalni a aj sa denne do pyzamka normalne prezliekali, takze nieje pravda, ze deti v Nemecku spia v triede… . A nebola to privatna skolka, ale statna, ktora bola relativne cenovo dostupna a moj syn mal tam aj normalny vareny obed.