ŠkôlkariŠkôlkari

Cvičenie s riekankou pre 4 – 5-ročné deti

 Zuzana Špačková   05.10.2015   0

Zdravotné cviky deťom poskytujú uvoľnenie všetkých svalov, ale aj posilňovanie a cestu k správnemu držaniu tela.

A ako by malo vlastne vyzerať to správne držanie tela? Chrbtica by mala byť primerane zakrivená a k „správnosti“ patria aj dokonalé vyvinutie svalov chrbta, krku, brucha, panvy a svalov zadnej strany stehien.

iStock

 

Všetky časti tela sa majú zaťažovať postupným striedaním pohybov paží, nôh a trupu. Najlepšie formou zábavy. Deti necítia taký tlak, že musia cvičiť a neberú cvičenie ako bolesť, ale ako hru.

Ako teda deti trošku zabaviť? No, veľkým pomocníkom sú napríklad pesničky alebo riekanky. S deťmi vo veku 4 – 5 rokov si môžeme zacvičiť aj na tieto:

 

Deti si sadnú do tureckého sedu (sed skrčmo skrížny), ruky rozpažia a celými rukami robia bočné kruhy vpred a vzad. Škôlkari posilňujú medzilopatkové svalstvo, preťahujú prsné svaly a zapájajú aj krčnú časť chrbtice. Dbáme na to, aby mali pri tom vystreté chrbátiky.

Natočíme motory,

pôjdeme mi do hory.

Natočíme vrtuľníky,

vznesieme sa nad rybníky.

(autor: Ružena Franková)

 

Deti sedia na pokrčených nohách (na kolenách) a ruky si pokrčia na plecia. Striedavo pravou a ľavou rukou trhajú čerešne. Ruky vzpažia a zase pripažia. Zadok by mal ostať na pätách. Cvičenie sa, samozrejme, dá opakovať aj do kľaku – akože sú čerešničky veľmi vysoko.

Odtrhnem si čerešničky,

urobím si náušničky.

Cingli lingi, cingi bom,

už mi zvonia za uchom.

(autor: Krista Bendová)

 

Na posilnenie brušného svalstva je dobrý cvik, pri ktorom si deti ľahnú na chrbát, nohy pokrčia a mierne rozkročia. Chodidlá majú na zemi. Švihnutím sa predklonia (sadnú si) a ruky dajú na pokrčené kolená, a potom si ľahnú naspäť na chrbátik. Pri tom cviku pozor na to, že deti pri sadaní môžu vykopnúť nohami. Radšej treba urobiť medzi deťmi väčšie rozostupy.

Žabka z vody vyskakuje,

hlavičku si naťahuje,

na brehu si pokvakáva,

chrbátik si vyrovnáva.

(autor: Ružena Franková)

 

Na zvyšovanie pohyblivosti chrbtice, preťahovanie svalov chrbta a zadnej strany stehien si s deťmi môžeme zacvičiť napríklad aj takto: Deti sa postavia rozkročmo, vzpažia, a takto vlastne vytvoria domček. Keď sa predklonia spravia stolček. Hlava je stále v predĺžení trupu. Ohnutým predklonom a predpažením sa zahrajú na mačičku. Pri tomto cvičení bude nutná asi aj asistencia a usmernenie, aby hlava neklesla príliš rýchlo a svaly chrbta sa naťahovali postupne.

Bol raz jeden domček,

a v domčeku stolček.

Na stolčeku mištička

a z nej pije mačička.

(autor: Mária Štefánková)

 

Na uvoľnenie bedrových kĺbov je dobrá chôdzou s vysokým skrčovaním prednožmo. Zložito povedané, ale v jednoduchosti je to krok bociana. Zábavné môže byť aj zrýchľovanie tempa zdvíhania nôh. Určite však netreba zabudnúť potom aj na uvoľnenie končatín - vytriasť v ľahu na chrbte aj ruky, aj nohy.

Kráča bocian, kráča,

v mláke nohy máča,

každú chvíľu naďabí

na ryby a na žaby.

(autor: Ružena Franková)

zdroj: Ružena Franková, Zdravotné cviky s riekankou v materskej škole

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.9 z 5. Celkom 7 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised