Prečo musia v škôlke spať? – reakcia pedagóga

Mgr. Ľudmia Janigová 11

K téme poobedňajšieho spania, či nespania v škôlkach , sme prizvali pedagogičku, ktorá s deťmi v škôlke pracuje, Mgr. Ľudmilu Janigovú. Ponúkame Vám teda reakciu odborníka na „divoko diskutovaný“ článok s názvom: Prečo musia v škôlke spať“ od Lucie H.

Program výchovy a vzdelávania detí v MŠ

Ministerstvo školstva SR vydalo Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách ako základný pedagogický dokument pre všetky materské školy.

Tento dokument by mal byť „alfou a omegou“ a úplnou samozrejmosťou predovšetkým v štátnych materských školách. 

isifa

O horúcej téme odpoludňajšieho odpočinku sa tam píše: „Odpoludňajší odpočinok sa postupne skracuje s pribúdajúcim vekom detí (odpočinok je širší pojem a nestotožňuje sa automaticky s pojmom spánok). Najdlhšie odpočívajú, alebo spia v MŠ 2-3 ročné (príp. aj 3-4 ročné) deti a to okolo dvoch, príp. až dva a pol hodiny.

Odpočinok sa postupne skracuje a v triede 5-6 ročných detí trvá na začiatku školského roka asi hodinu (v prípade, že väčšine detí sa chce spať dlhšie, môže aj v tejto vekovej kategórii trvať odpočinok dlhšie). Postupne sa odpočinok môže skrátiť až na 30 minút (nie však menej).

Pri ukladaní detí na odpočinok učiteľka vytvára v triede intímnu citovú atmosféru. Jemným telesným kontaktom, napríklad pohladením, pritúlením a inými prejavmi nežnosti, spríjemňuje zaspávanie detí. V tejto atmosfére má svoje miesto rozprávanie alebo čítanie obľúbených rozprávok, spev uspávaniek alebo počúvanie reprodukovanej hudby.

Deti nie sú povinné spať na povel

Deti (najmä 5-6, príp. 4-5 ročné), ktoré pravidelne z rôznych príčin nedokážu zaspať, spánok sám o sebe sa v materskej škole pre ne stáva stresujúcou záležitosťou, môžu odpočívať aj iným spôsobom.

Napríklad po určitom čase počas ktorého ležia, sa venujú zaujímavým pokojným individuálnym alebo skupinovým činnostiam. V týchto činnostiach môže byť zastúpené aj individuálne alebo skupinové riešenie rôznych tvorivých výchovno-vzdelávacích úloh z rozvíjania poznania alebo matematických predstáv, napr. práca s rôznymi učebnými pomôckami, pracovnými zošitmi a listami alebo iným didaktickým materiálom; ďalej výtvarné a pracovné činnosti, konštruktívne hry, alebo spoločenské hry, v ktorých môže byť učiteľka spoluhráčom.“1

Jedna vec je dokument, druhá realita v škôlkach

Sama však viem, že situácia v jednotlivých MŠ je niekedy priam neporovnateľná s odporúčaniami v dokumente. Potom sú tu 2 možnosti:

  1. Učiteľky dokument nepoznajú (tomu neverím).
  2. Učiteľky dokument poznajú, ale podmienky v ich MŠ (personálne, priestorové…) im neumožňujú zmeniť organizáciu odpočinku.
  3. Ako poznám štátne MŠ, zvyčajne nemajú samostatnú spálňu, ale každá trieda má miesto určené na odpočinok oddelené len závesom. Vtedy učiteľka nemá veľmi na výber, všetky deti musia byť v úplnej tichosti, aby sa vzájomne nerušili.

    Aj v prípade, že majú spálňu, ale zostáva na popoludnie len jedna učiteľka, nie je možné byť v dvoch miestnostiach naraz. Je na nej, aby bola pohotovo pri dieťati, ktoré sa strhne zo zlého sna, keď ďalšie potrebuje ísť na toaletu alebo sa mu prihodí nehoda v postieľke…

    To ešte nehovorím o neskutočnom množstve dokumentácie, ktorú musí učiteľka v štátnej MŠ dôsledne viesť a počas odpoludňajšieho odpočinku je jediný čas, kedy musí stihnúť všetko zapísať. Ale toto všetko sa dá pri dobrej vôli všetkých zúčastnených strán a šikovnosti pani učiteľky zvládnuť aj bez sĺz, či dokonca traumy u dieťaťa.

    Dva racionálne dôvody na odpočinok

    Odpoludňajší odpočinok má minimálne dva racionálne dôvody: podporuje zdravé trávenie a učí detí skutočne odpočívať („vypnúť“). Je to pre nich čas, kedy si môžu pospať, zrekapitulovať si zážitky dňa, vymýšľať námety spoločných hier s kamarátmi, alebo vlastné rozprávky a príbehy, ktoré môžu po odpočinku rozpovedať učiteľke alebo doma rodičom.

    Oni sami by mali vedieť, že to nie je čas prázdna, ale čas načerpania psychických a fyzických síl. V dnešnej uponáhľanej dobe je práve táto časť dňa v škôlke veľmi potrebná. Veď zo všetkých strán sa na deti valí hluk, blikanie,… stále veľa a veľa podnetov, ktoré nemajú čas spracúvať. Ak sa včas nenaučia na chvíľu stíšiť a upokojiť, v budúcnosti môžete očakávať (to nechcem strašiť) problémy pri sústredení sa a tým pádom aj ťažkosti v škole.

    Moja skúsenosť je, že aj to najvitálnejšie dieťa vydrží v kľude na postieľke počúvať 15-20 minútovú rozprávku a 10-15 minút relaxačnú hudbu. (To už je naplnený práve ten minimálny čas odpočinku). Ak to aj nedokáže na prvýkrát, postupne aj bez traumatizácie dieťaťa sa tento stav dá docieliť. Potom môže dieťa v postieľke (keď nie je možnosť opustiť spálňu) pozerať rozprávkovú knihu, riešiť mechanický hlavolam a pod.

    Ochota učiteľky nestačí, zmenu musí podporiť riaditeľka

    Pred radikálnou zmenou škôlky, hlavne ak ste tam so všetkým ostatným spokojná a vaše dieťa tiež, by som sa pokúsila v dobrom porozprávať s učiteľkou i s riaditeľkou (ochota učiteľky nestačí, zmenu musí zákonite podporiť riaditeľka). Skúste sa ich opýtať, prečo neuvažujú o zmene ich starého systému podľa, už ani nie tak nových, všeobecne platných odporúčaní.

    Ak by bol dôvod priestorový – pokúste sa spolu s nimi hľadať riešenie prestavby (logickejšie usporiadanie priestoru na odpočinok a priestoru na hranie, hľadanie sponzorov prestavby a pod.) Ak môžete a viete pomôcť, vyjdite im v ústrety a máte veľkú šancu, že vám to oplatia rovnakou mincou. Hriať vás pri srdci bude aj to, že ste vyrovnali cestičku mnohým, ktorým takýto stav vo vašej MŠ prekáža, ale nevedia sa ozvať.

    Ak však problém väzí v neochote, v tom, že vedenie MŠ sa naozaj „zabudlo“ v socialistickej uniformnej dobe, žiaľ, jediným riešením bude naozaj hľadať škôlku s personálom, ktorý týmto nie je poznačený.

    Mgr. Ľudmila Janigová

  • 1ŠPÚ BA: PROGRAM VÝCHOVY A VZDELÁVANIA DETÍ V MATERSKÝCH ŠKOLÁCH, Ludoprint 1999, ISBN 80-967721-1-2, s. 16.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (29 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Povinne spanie je pozostatok socialistickej ery. Tak isto ako pocet 22 deti na jednu ucitelku. Oboje je totalny nezmysel. Potom sa cudujme, co z tych deti vyrastta. Uprimne sa ale cudujem vsetkym, ktorym tento system pride normalny. Samozrejme deti treba viest k odpocinku a usmernovat, ale ine je nutit ! To ako keby ste ich nasilu stopkali napr. spenatom, ked im nechuti, s vysvetlenim, ze je zdravy Evil

  2. Ja len strucne!

    Nas syn pri narodeni vazil 2,65 kg.Taky drobcek!Coskoro bude mat

    sedem.meria 134 cm a je najvyssi v triede!Az do styri a pol roka chodil vzdy okolo druhej hodiny poobede odpocivat do postele!Samozrejme nikdy sa to nezaobislo bez vymyslania,milion dovodov preco neist do postele atd.Avsak vdaka pravidelnosti(ktora je podla mojho skromneho nazoru pre deti dolezita)to nakoniec vzdy akceptoval.A cuduj sa svete,v deviatich pripadoch z desitich zaspal!A to pomerne rychlo!Proste to potreboval!Je to dieta,ktore malo a ma neuveritelne mnozstvo energie,par minut neobsedi,v jednom kuse rozprava alebo spieva.Ticho je len ked pozera zaujimavy film alebo rozpravku!Ked mal styri roky,zacal chodit do skolky- pripravky Londyne!Bohuzial,tu deti nodpocivali na lozkach(i ked v Anglicku je to v mnohych predskolskych zariadeniach bezna prax).Videli sme,ako chodi domov unaveny,bez energie,bez usmevu.A velmi nas to hnevalo,hladali sme pre neho ine zariadenie,bohuzial nebolo to mozne nakolko nas obvod bol velmi exponovany a drahe zariadenie sme si financne nemohli dovolit!Osobne som presvedceny,ze 99% deti predskolskeho veku tento relax potrebuje.Len im treba dat pravidla a tie dodrziavat!Privelka benevolencia nie je prejavom lasky ale skor naopak!Je prejavom nezodpovednosti a niekedy aj pohodlnosti.

  3. Váš komentár Prácu učiteliek v škôlke dobre poznám, milujem deti a keď som bola malá nikdy som v škôlke nespávala. prežila som to v zdraví a pamätám sa na tú popoludňajšiu chvíľku , kedy som na lehátku dokázala snívať o tom čo budem robiť do večera,alebo som v svojej hlavičke spracovával informácie z celého dopoludnia. Myslím si jedno, že ak chce dieťa spať, treba mu to umožniť, ak spať nechce, malo by si určitý čas oddýchnuť. Nikto pritom dieťa nenúti spať, iba oddychovať. Myslím si, že každé dieťa, teda také s ktorým som sa vo svojej práci stretla dokáže pochopiť to, že i chvíľka odpočinku je celkom fajn. Milé maminky nenechávajte o všetkom dôležitom rozhodovať len svoje dieťa. Vás príroda predurčuje na to, aby ste dieťaťu pomáhali stať sa kvalitným človekom. Nemôžem si odoprieť ešte jednu poznámku, ktorá mi pri čítaní niektorých komentárov napadla. Nechcete vy milé maminky aby sa vaše dieťa v škôlke len hralo, bavilo a vzdelávalo a doma nech unavené odkvacne do krásnej vypranej a „vystailovanej „postieľky, pusinka a spať až do rána, kedy dieťatko zavedieme do škôlky a budeme veľmi dôsledne dozerať na to či sa v škôlke pila káva alebo nie. ozaj a keď sa učiteľka ráno opýta detí komu večer pred spaním čítali rozprávku, tak sa z 20 detí prihlásia 4. zwinker

  4. Ja tiez zijem v zahranici (Anglicko) a tu je zas bezne, ze 3 rocne deti poobede uz nespia – ci to potrebuju alebo nie. V noci vacsinou spia od 19h do 7h rano.

     

    V sukromnych skolkach mozu byt od 8 rano do 18 vecer (bezny ‚kancelarsky‘ pracovny cas je 9-17) a beru deti od narodenia do 4-5 rokov, pricom do 3 rokov spavaju ale potom uz nie – ak dieta potrebuje spat mozu sa tak dohodnut, ze ide spat s mladsimi. Spalne tu nemaju (len pre babatka su postielky), len matrace na zemi a kusok vedla sa mozu ticho hrat tie deti co nespia a nie je to problem, nikto neocakava ze budu absolutne ticho. Deti co su unavene zaspia aj tak. Ale zasa je jedna pracovnicka na 4 male deti. Od 3 rokov je jedna pracovnicka na 8 deti.

     

    V statnych skolkach beru deti od 2 alebo 3 rokov a tam vobec nemaju spalne ani matrace a spat nie je mozne (otvaracia doba je ale obmedzena: 9-15h); jedna vychovavatelka je na 13 deti.

     

    Ja si pamatam ako som v skolke musela lezat a nikdy som nebola unavena – ak som nahodou z cistej nudy zaspala, tak som potom doma bola dlho vecer hore. Tak sa mi zda, ze ten system tu v Anglicku viac vyhovuje prirodzenym potrebam vacsiny deti – maju 12 hodin spanku v noci a 0 cez den.

     

    Kolko hodin denne spia deti na Slovensku vo veku 3-4 roky? Ak spia poobede 2 hodiny, tak spia potom este 12 hodin v noci? Alebo je ten nocny spanok kratsi?

     

    Nic proti odpocinku poobede, ale preco treba pritom lezat? Odpocivat mozu aj posediacky, pocuvat rozpravku a pod.

     

    Podla mna ked su problemy s priestormi / personalom, tak by sa malo zistit, kolki rodicia chcu, aby ich deti spali – hadam by sa potom mohli prerozdelit medzi triedami? Napriklad ak vacsina starsich deti nepotrebuje spat, tak tie, co potrebuju, by sli k mladsim, zatial co mladsie deti co nespia by sli k starsim a ‚povinny odpocinok‘ by mohol mat formu sedenia na vankusoch a pocuvania rozpravky ci hudby. Jednoduche riesenie, nevyzaduje zmeny priestorov ci personalu, len trocha ochoty.

     

    A to ‚kavickovanie’… tu v Anglicku maju pracovnicky skolok narok na obednu prestavku, kedy si mozu robit co chcu, ale pocas pracovnej doby musia pracovat – to by neuskodilo ani na Slovensku veru 😉

  5. „Pri ukladaní detí na odpočinok učiteľka vytvára v triede intímnu citovú atmosféru. Jemným telesným kontaktom, napríklad pohladením, pritúlením a inými prejavmi nežnosti, spríjemňuje zaspávanie detí.“

    Aj učiteľ?

  6. Preboha, to co su za smernice ktore kazu ucitelkam aktivne FYZICKY ucicikat velke decko ku spanku? A co ked nezaspi? Musi lezat v pyzame ticho pod duchnou 2 hodiny? Neviem si predstavit, ktore dieta by takyto pristup tolerovalo. Ved to je uplne proti nezasahovej a nenasilnej starostlivosti. Nepoviem relaxacna hudba a rozpravky, ale nie z dovodu navodit spanok. Ako uz baby povedali, drviva vacsina deti nezaspi ani pri takom zasahu. Lehatka by mali byt len dobrovolne, pre deti, ktore sa chcu na chvilu natiahnut. Ziadne prezliekanie.

  7. Dávať deti nasilu v škôlke spať je totálna hlúposť . mám osobnú skúsenosť s mojim synom aj dcérou z tej istej škôlky. chlapec mi nechcel v škôlke spať, chodil len do predškolskej ,ale bol schopný v kľude si 15 min. poležať a potom ho učiteľka vzala k sebe . dodnes na ňu ja aj chlapec radi spomíname dcéra už také šťastie nemala …ona nebola schopná v kľude ležať v postieľke za čo som si vypočula od pani učiteľky ako jej moja dcéra nedá pokoj a ona si ani nemôže v kľude vypiť kávu .toto doslovne povedala mne . chvala bohu už ju nemá . moja dcéra stále na obed nespáva a stále má problém s už daľšou učiteľkou pretože v tejto škôlke zaspali dobu Cry

  8. kto tu hovoril o tom, ze ucitelky nutia deti spat ?? to moze povedat len niekto, kto vobec nerobi s detmi ! deti potrebuju poobedny oddych. Na kavicku maju cas rodicia, ktori trapia svoje deti az do osmej vecer aby nezaspali, a potom mozu vyspavat aj do pol osmej rano. deti si to spanie poobede pytaju, a pritom maju cas na rozne aktivity v MS. a co sa tyka toho „v klude vypit kavicku“, tak ucitelky si nesmu nosit pitie do triedy, ani tam jest ! porusili by hygienicke pravidla. okrem toho je kava velmi aromaticka a deti su na taketo „pachy“ velmi citlive.. Takze Jana, mali by ste nabuduce vazit slova. kludne si chodte vyskusat takuto pracu !

  9. Váš komentár

     

    V Rakúsku sú triedy zmiešané, to znamená, že v jednej triede sú deti od 2,5 až po 6. Tie staršie učia mladšie a mladšie sa snažia napodobniť staršie. Predškolákom sa každý deň venuje učiteľka, čiže pedagogicky vzdelaná vychovávateľka, s mladšími deťmi je zatiaľ opatrovateľka. V triede mojej dcéry je 22 detí, z toho je 8 predškolákov a spáva len jedno malé dievčatko. U syna je to podobne. Osobne si myslím, že deti na Slovensku musia spať, aby im pani učiteľky nemuseli robiť program a mohli si v kľude vypiť kávičku.

  10. Váš komentár

    Chcem sa spýtať, koľko mají v triede detí učiteľky v Rakúsku?? Určite nie 26 predškolákov ako je to u nás na Slovensku!!!!!!!!!!

  11. Váš komentár

    Žijeme v Rakúsku a moje tri deti tu chodili a tie mladšie ešte chodia do škôlky. Spia tu len deti, ktoré chcú. Ani jedno z mojich detí nikdy nespalo, všimla som si, že spia väčšinou veľmi chudé detičky, ktoré neradi jedia. Môj najmladší syn mal pred pár dňami 3 roky. Ráno vstáva medzi 7 – 7:30, v škôlke nespí a večer zaspáva okolo 20 hodine. Vôbec nie je unavený a ani dcéra, ktorá má 4,5 roka. Myslím si, že nútiť deti poobede spať je hlúposť. Ak je dieťa unavené, zaspí samo. Najstarsí syn má 11 rokov, tiež v škôlke nespal a dnes je prvák na osemročnom gymnáziu. Učí sa veľmi dobre, športuje. To, že od 2,5 roka poobede nespal, mu nijak neublížilo.

Pridaj komentár