ŠkôlkariŠkôlkari

Škôlkarske lekcie

 Mgr. Hana Ševčíková   25.10.2016   2

„Pani Veselá, mali by ste zvážiť zotrvanie vášho Miška v našej škôlke – zasahuje nám do pracovného procesu, je pomalý, zasnený, nesústredený a spomaľuje ostatné deti!“ - v škôlkarskej šatni je počúvať rozhovory iných dovolené, vlastne nevyhnutné, a tak som mala možnosť vypočuť si tento.

ingimage

 

Nešťastná mamička odchádza s ďalším „nákladom“ a výčitkami, ako svojmu synovi ubližuje.

Iné deti

Čo je s Miškom? Miško je iný – rodičia nerozumeli jeho inakosti a tlačení zo strany škôlky, že nie je v poriadku, dali ho vyšetriť. Výsledok? Miško má niektoré autistické črty, autista však nie je. Nepotrebuje ani špeciálnu škôlku, ani školu – naopak, potrebuje prostredie, ktoré ho trocha potiahne – to je výsledok odborného vyšetrenia na špecializovanom pracovisku. Odborníci to dokonca vysvetlili v škôlke.

Ale tam narazili na problém – Miško „brzdí“ druhé deti, narúša proces, nevie sa vpratať do pravidiel. A predsa - deti musia cvičiť vlnovky, čiary, kliky háky a jemnú motoriku, prvé písmená, aby mohli nastúpiť do školy. 

Prečítajte si viac o tom, ktoré prejavy naznačujú, že u dieťaťa sa môže jednať o autizmus.

Učiteľka ako morálny vzor

Dcéra, ako aj ostatné deti, vníma cez učiteľky Miška ako zlého – predsa ich brzdí a nerobí to, čo sa prikáže. Na výlete v lese sa šuchce, „mrnčí“ a spomaľuje - tak, ako všade. Riešenie? Nabudúce už s nami na výlet nepôjde – hovorí učiteľka. Mimochodom, morálny vzor detí. 

Zamyslela som sa nad tým, čo by sa mali naučiť deti v materskej škole. Svojho času o tom vyšla kniha a stala sa trhákom, preloženým do mnohých jazykov – Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem sa naučil v mateřské školce. Napísal ju Robert Fulghum a je o obyčajných múdrostiach, zručnostiach a hodnotách, aké sa deti môžu naučiť v škôlke a vôbec -  v detstve. Ale, čuduj sa svete, žiadne čísla, písmenká, ani ich predchodcovia vo forme nácvikových tvarov tam nie sú.

Čo by sa vlastne malo dieťa naučiť v materskej škole? V prostredí, kde je prvýkrát bez rodiny a ktoré preto do veľkej miery ovplyvní jeho vnímanie okolitého sveta? Navyše v mimoriadne citlivom veku, kedy sa prudko rozvíja schopnosť empatie a súcitu? Kresliť tvary a splniť tak plány? Malo by sa naučiť čítať a písať, aby v škole učiteľky alebo príbuzní žasli?

ingimage

Tolerancia či výkon, čo je dôležité?

Myslím, že škôlka má oveľa väčší potenciál – môže naučiť dieťa, že nie všetci sú rovnakí – že sú medzi nami ľudia, ktorí nestíhajú, nie sú takí šikovní, veselí či komunikatívni. A áno, občas na nich treba čakať, povzbudiť ich, tolerovať ich oslabenú schopnosť všetko poslúchnuť na slovo. Slabší, pomalší, nepozornejší ľudia však stoja za to, aby všetky tie múdre čiary v pracovných zošitoch počkali. Písmenká ani čísla nikam neodídu, počkajú na dieťa v škole a budú ho sprevádzať niekoľko ďalších rokov.

Ale ak deti v tomto citlivom období nenaučíme, že tolerovať iných ľudí aj na úkor svojho výkonu je samozrejmosť, neskôr sa to budú učiť oveľa ťažšie.

Nehovoriac o Miškovi a jeho nešťastných rodičoch, ktorí nevedia, čo si počať. Neustály nátlak učiteliek len prehlbuje ich zmätok a sklamanie zo syna. Ktorý nie je zlý, je len – iný. 

Vedeli ste? Mozog dieťaťa formujú každodenné zážitky.

Viem, učiteľky toho majú veľa, malý plat a množstvo detí, ale ak by namiesto úloh v pracovných zošitoch bolo pre ne dôležité vychovávať deti k empatii a tolerancii, zvládalo by sa im ľahšie aj také množstvo detí. Samozrejme, nie je to len záležitosť učiteliek, ale celého systému, ktorý je orientovaný na výkon a podporuje individualizmus. Systém sa mení ťažko, neviem, ako na to.  Prišlo mi len ľúto Miška, jeho rodičov a – všetkých detí, ktoré premárnia takúto skvelú šancu naučiť sa niečo naozaj dôležité.

Autorka je psychologička a psychoterapeutka.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.9 z 5. Celkom 9 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku
mama napísané 25.10.2016 13:26

Aj my sme to mali v skolke... aj v skole cely prvy stupen. Ten nas stale robil problemy - je trochu iny - ale to na prvy pohlad nevidno. Tiez zistene autisticke crty, ale inak nadmieru inteligentny, len strasne neprakticky, pomaly, zabudlivy atd atd... (mimochodom vlnky ani ciarky pisat nevie doteraz).

Aj po nastupe na druhy stupen je to pre vsetkych zaberacka - pre neho, pre ucitelov aj pre nas rodicov. Prave dnes sme boli u skolskej specialnej pedagogicky - ze ci by totiz nebola lepsia specialna skola. Ona nam na to povedala - nevzdavajte to! On to zvladne!

Po rokoch konecne nieco povzbudive a upokojujuce :-)

Lubiq napísané 15.12.2014 19:20

Palec hore ... a dalo by sa to rozviest dalej a sice, ze kazdy rok vysoke skoly produkuju kopy ucitelov a psychologov, ktorí marne zhanaju aspon ake take zamestnanie ... preco napr. do tohoto nasho skolskeho systemu nepustit asistentov ?? prave pre deti, ktore potrebuju pomoc, aby pani ucitelka mohla pokracovat v praci s ostatnymi detmi a asistent sa v pripade potreby mohol venovat dietatu, ktore to potrebuje, alebo hociktoremu inemu, na ktore proste len pride tazka chvila ... ziadne dieta nie je zle, je len obrazom svojich vnutornych dispozícii a vonkajsich vplyvov

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku
mama napísané 25.10.2016 13:26

Aj my sme to mali v skolke... aj v skole cely prvy stupen. Ten nas stale robil problemy - je trochu iny - ale to na prvy pohlad nevidno. Tiez zistene autisticke crty, ale inak nadmieru inteligentny, len strasne neprakticky, pomaly, zabudlivy atd atd... (mimochodom vlnky ani ciarky pisat nevie doteraz).

Aj po nastupe na druhy stupen je to pre vsetkych zaberacka - pre neho, pre ucitelov aj pre nas rodicov. Prave dnes sme boli u skolskej specialnej pedagogicky - ze ci by totiz nebola lepsia specialna skola. Ona nam na to povedala - nevzdavajte to! On to zvladne!

Po rokoch konecne nieco povzbudive a upokojujuce :-)

Lubiq napísané 15.12.2014 19:20

Palec hore ... a dalo by sa to rozviest dalej a sice, ze kazdy rok vysoke skoly produkuju kopy ucitelov a psychologov, ktorí marne zhanaju aspon ake take zamestnanie ... preco napr. do tohoto nasho skolskeho systemu nepustit asistentov ?? prave pre deti, ktore potrebuju pomoc, aby pani ucitelka mohla pokracovat v praci s ostatnymi detmi a asistent sa v pripade potreby mohol venovat dietatu, ktore to potrebuje, alebo hociktoremu inemu, na ktore proste len pride tazka chvila ... ziadne dieta nie je zle, je len obrazom svojich vnutornych dispozícii a vonkajsich vplyvov

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised