Vývin grafomotoriky – zámerná podpora grafomotoriky

Mária Kopčíková 0

V predchádzajúcom článku sme zhrnuli základné informácie o vývine grafomotoriky, o tom, v akom veku by sa malo chopiť ceruzky a ako by s ňou mohlo pracovať a upozornili sme na jednoduché spôsoby ako s dieťaťom pracovať v rámci hry, do veku cca 3 – 4 rokov.

Shutterstock

Zámerná podpora rozvoja grafomotoriky

Do veku asi 4 rokov nie je potrebné dieťa ku grafomotorickým aktivitám cielene viesť. Ak však ani po štvrtých narodeninách písanie a kresliacie náčinie nevyhľadáva, je vhodné, ak mu pravidelne ponúkame činnosti, ktoré rozvíjajú jeho hrubú aj jemnú motoriku.

Dieťaťu treba pomáhať svojou prítomnosťou, účasťou na týchto aktivitách, motivovať ho, venovať sa rôznym aktivitám, ktoré dieťa postupne budú na kreslenie a písanie pripravovať.

Okolo piateho roku života je vhodné zaraďovať pravidelné a systematické grafomotorické cvičenia. Ak sa dieťa v tomto veku vyhýba kresleniu, modelovaniu, býva častou príčinou oneskorený vývoj grafomotorických schopností.

Je vhodné začínať v prvkami I. skupiny grafomotorických prvkov a prípadne aktivity skonzultovať s odborníkom.

Ako dieťaťu pomôcť

Pokiaľ dieťa samo nevyhľadáva kreslenie, farbičky a podobné aktivity, prípadne ak vám jeho výtvory prídu takpovediac neohrabané alebo akoby od oveľa mladšieho dieťaťa, je vhodné sa najskôr zamerať na hrubú motoriku

Shutterstock

Základné pohyby pri písaní a kreslení vychádzajú z hrubej motoriky – teda z pohybu veľkých kĺbov (ramenný, lakťový). Preto pokiaľ sa dieťaťu v kreslení nedarí, najskôr sa zameriame na podporu uvoľnenia, rozcvičenia, väčšej obratnosti v hrubej motorika.

Pozorujte dieťa pri hre – všímajte si jeho chôdzu, beh, skoky, zoskakovanie z lavičky, preliezanie, podliezanie, chytanie lopty, hádzanie, udržiavanie rovnováhy na jednej nohe alebo na objekte nad zemou (kmeň stromu spadnutého v lese …).

Ak má dieťa pri týchto činnostiach problémy, resp. je bojazlivé a vyhýba sa takýmto aktivitám, je potrebné umožniť mu dostatok pohybu a priestoru na podobné činnosti. Ak ich odmieta, treba ho skúsiť motivovať – dať si veľký pozor na zosmiešňovanie – „ty to nedokážeš a Jurko áno?“, „no ale ty už si veľké dievča, ty sa predsa nesmieš báť!“.

Ak problémy pretrvávajú, poraďte sa s odborníkom na pohybový vývin detí.

foto: autorka

Jemnú motoriku môžete podporiť vo veľa bežných činnostiach, ktoré dieťa cez deň vykonáva. Plusom je, ak aktivita má pre dieťa zmysel. Jemnú motoriku dieťa trénuje, keď sa oblieka, keď si zaväzuje mašličku na topánkach (žiaľ praktické suchozipsové tenisky rozvoju prstíkov príliš nepomáhajú a deti si šnúrky často nededia poriadne zaviazať ešte v prvej triede …), keď navlieka korálky a robí náhrdelník (potom by ho mama chvíľu mohla nosiť, aby dieťa videlo výsledok svojej práce ..), keď skladá stavebnice, kocky.

Minule mi hovorila kolegyňa o svojom rozhovore s jednou matkou predškoláka, z ktorej vysvitlo, že oný chlapec doma nemá žiadne kocky, len nejaké lego …, ale zato má tablet a robí na ňom všelijaké veci. Áno, ale pohyb prstíka po tablete nepripraví jeho ruku na držanie pera v prvej triede). 

Naozaj sú tablety neškodné? Prstíkom po tablete.

Príprava ruky

Pokiaľ sme sa s dieťatkom (4 – 5 ročným) dopracovali k cieleným aktivitám na podporu jeho rúčky, máme viacero možností. Dieťa by mohlo myť doma nejaký svoj priestor, kde má k dispozícií náčinie – papiere, ceruzky, farby, štetce, tégliky, nožnice, korálky, motúz, plastelínu, modelovaciu hmotu či hlinu. Medzi obľúbené aktivity patria:

  Prstomaľba – maľuje sa prstami, buď špeciálnymi farbami alebo poslúžia aj vodové či temperové alebo farby. Podľa toho, ako sa dieťa rozhodne nanášať farbu, tú časť ruky trénuje – veľké kĺby (robí veľké krúživé pohyby na veľký papier, natiera veľkú plochu zhora dole), zápästie a prsty (ak klepká na papier prstíkmi dažďové kvapky, robí bodky na muchotrávkinom klobúku …).

Naozaj sú tablety neškodné? Prstíkom po tablete.

foto: autorka

  Modelovanie – keď dieťa gúľa, šúľa v ruke kúsok plastelíny, či inej modelovacej hmoty, zvyšuje manuálnu zručnosť, rozvíja jemnú motoriku. plastelína.

  • Plastelína vydrží dlho (ak si dobre vyberiete)  a ľahko sa s ňou pracuje. Je fajn, ak dieťa pracuje na stole, na starom igelitovom obruse a rodičia nemajú zlosť na to, ak kúsok z nej padne na koberec alebo ostane obtretý na stene …
  • Rýchloschnúca modelovacia hmota –  deti ju majú radi, lebo ich výtvor na vzduchu stvrdne a môžu sa s ním hrať. Je trocha drahšia než plastelína, ale je to pre dieťa zase iná skúsenosť a podnet. 
  • Cesto – je úplne najprirodzenejším materiálom, ktorý viete dieťaťu poskytnúť – len ho musíte pustiť do kuchyne a k pečeniu. Hnetenie cesta je skvelý prostriedok, ako podporiť zručnosť a obratnosť prstíkov dieťaťa. Aj keď bude múka všade a potom budete hodinu upratovať 🙂
foto: autorka

Čo ak dieťa naozaj nechce kresliť?

Ako sme už spomenuli, to že dieťa nevyhľadáva príležitosť na kreslenie, môže mať pôvod v jeho menšej obratnosti, v nejakej minulej negatívnej skúsenosti (niekto mu povedal, že jeho obrázok nie je pekný …).

Odborníci sa zhodujú v tom, že aj keď dieťa kresliť nechce, treba mu stále vytvárať podmienky a príležitosť. A oceniť každú snahu, aj čmáranice. Neporovnávať s inými deťmi, ani so súrodencom.

Vytvárať podmienky a pripravovať úlohy, ktoré zohľadňujú schopnosti dieťaťa – príliš ľahké úlohy pre dieťa znamenajú, že mu neprinesú pôžitok z poznania nového, z toho, že niečo ďalšie zvládlo. A naopak príliš náročné úlohy, v ktorých opakovane zlyháva, ho od činnosti odrádzajú.

Pri kreslení by sme mali postupovať od najjednoduchších úloh k ťažším, dopriať dieťaťu dostatok čau, aby zautomatizovalo činnosti, zvýšilo grafomotorickú obratnosť a zažilo pocit úspechu. 

Zaujíma vás, čo všetci máme s tou grafomotorikou?

Motivovať dieťa môžeme napr. obľúbenými postavičkami (pracovné listy s koníkmi, Cars, alebo čímkoľvek …), obľúbenými motívmi (more, kvietky, zvieratá …). Najmä by sme ho neustále mali podporovať – môžeme spoločne založiť jeho knihu výtvorov, kam budeme postupne pridávať jeho diela.

Po nejakom čase sa k nim môžeme vrátiť, ponúknuť dieťaťu rovnaký pracovný list a spoločne vidieť rozdiely, kam sa dieťa posunulo a hovoriť o veciach, ktoré sa po nejakom čase „tréningu“ dieťaťu daria zvládať lepšie, kde sa cíti istejšie.

Ćo konkrétne môžete s dieťatkom robiť v rámci tréningu ruky?

Spracovane s použitím: Bednářová, Šmardová: Rozvoj grafomotoriky, jak rozvíjet kreslení a psaní

Zaujíma vás, čo všetci máme s tou grafomotorikou?

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Pridaj komentár