Keď sa dieťa nevyvíja podľa tabuliek. Kedy spozornieť, že sa niečo deje?

Mária Kopčíková 1

Vo vývine malých detí sú isté míľniky, ktoré by dieťatko do určitého veku malo zvládnuť. Ak nie, treba ich konzultovať s pediatrom.

Širšia vývinová norma

Malé deti od narodenia zhruba do tretích narodenín prejdú dlhú cestu. Všeličo sa naučia, zdokonalia, vypestujú rôzne návyky. Tento ich vývin nebeží rovnomerne, ani rovnako. Hoci máte doma viacero detí, pravdepodobne každé začne rozprávať, chodiť, odplienkuje sa v inom veku.

To je úplne v poriadku a hovoríme tomu širšia vývinová norma. Teda na každý stupienok vo vývine dieťatka je isté obdobie, aby na pomyselný schodík dieťa vyliezlo a dokonale ho ovládlo. Napríklad také sedenie: deti sa naučia sedieť bez opory niekedy medzi 6. – 10. mesiacom.

Prečítajte si aj:

Kedy má dieťatko samostatne sedieť.

Pomyselné červené vlajočky

Vo vývine malých detí sú však isté míľniky, ktoré by dieťatko do určitého veku malo zvládnuť. A pokiaľ nie, mali by rodičia túto skutočnosť konzultovať s pediatrom. Prípadne sa obrátiť na centrum včasnej intervencie.

Aj ku nám do ambulancie sa občas dostanú rodičia, ktorí si nevšimli, že dieťa niečo „nerobí.“ Neprikladali tomu význam, neprišlo im to dôležité. Neupozornil ich na to ani pediater, napriek tomu, že v prvom roku života sú pravidelné poradne u pediatra pomerne časté. 

Vysvetlenie je jednoduché. Rodičia nemusia mať dostatok informácií o vývine dieťaťa a pediater nemusí počas 15 minútovej prehliadky odhaliť všetko, s ohľadom na čas, ktorý má k dispozícii. Preto by rodičia mali sami pediatra upozorniť, ak sa im čokoľvek nezdá v poriadku.

Ak teda čokoľvek z nižšie uvedeného vaše dieťa nerobí alebo ste si uňho všimli náhlu „stratu zručností“, neváhajte to konzultovať s vašim pediatrom. Môže sa jednať o oneskorenia vo vývine, ale aj o iné problémy, ktoré je vhodné u detí zachytiť čo najskôr. A to preto, aby dieťatko dostalo primeranú intervenciu a mohlo sa ďalej rozvíjať primerane svojim možnostiam.

Míľniky vo vývine detí od narodenia do 4. mesiaca 

  • Dieťa má problém s pohybom očí,
  • Dieťa nereaguje na hlasné zvuky, neotočí sa za nimi,
  • Nezačne si „objavovať vlastné rúčky“  (cca 2. mesiac),
  • Očami nesleduje pohybujúce sa objekty/hračky (do 3. mesiaca),
  • Nenaťahuje sa za predmetmi (do 3. mesiaca),
  • Neusmieva sa na ľudí (do 3. mesiaca),
  • Nedrží hlavu bez opory (cca 3. mesiac),
  • Nezačne hrkútať, vydávať zvuky (agúú ..) alebo napodobňovať zvuky (do 4. mesiaca),
  • Nevkladá si hračky/predmety do úst (do 4. mesiaca),
  • Ak ho podržíte v zvislej polohe, neodráža sa nožičkami od podložky (do 4. mesiaca).

Prečítajte si aj:

Novorodenec do 3 mesiacov. Prečo toto obdobie voláme fázou prežitia?

Čo sledovať vo vývine bábätka od 5. do 7. mesiaca 

  • Telo dieťatka sa zdá veľmi tuhé, s pevnými svalmi,
  • Telo dieťatka sa zdá veľmi poddajné, ako handrová bábika,
  • Ak dieťatko za ruky vytiahnete z ľahu do sedu, hlava stále padá dozadu,
  • Za predmetmi/hračkami sa naťahuje len jednou rukou,
  • Dieťatko odmieta maznanie,
  • K osobe, ktorá sa oň stará, neprejavuje emócie,
  • Má neprestajne mokré, akoby uslzené oči a zdá sa byť citlivé na svetlo,
  • Len s ťažkosťami si vkladá predmety do úst,
  • Neprevaľuje sa zboka na bok ani v jednom smere (cca 5. mesiac),
  • Nedokáže sedieť s oporou  (cca 6. mesiac),
  • Nesmeje sa, ani nevydáva výskavé zvuky  (cca 6. mesiac).

Odchýlky vo vývine detí. Od 8. do 12. mesiaca – najneskôr okolo 1. narodenín 

  • Dieťatko neštvornožkuje, ani pri plazení nepriťahuje jednu stranu tela,
  • Nestojí s oporou,
  • Nehľadá predmety, ktoré sme mu ukázali a potom skryli,
  • Nehovorí ani jedno slovo,
  • Nepoužíva gestá (namiesto slov), ani základné gesto pre NIE – nepokrúti hlavou zľava doprava, ak chce vyjadriť NIE,
  • Neukazuje prstom na obrázky, či predmety/hračky.

Prečítajte si aj:

Kedy začínajú deti chodiť.

Na čo dávať pozor, aby dieťa „zvládlo“ do 2. narodenín 

  • Nechodí samostatne (do 18. mesiaca),
  • Aj po niekoľkých mesiacoch samostatnej chôdze stále špičkuje (chodí po špičkách),
  • Nepoužíva aspoň 15 slov,
  • Nepoužíva vety zložené z 2 slov (slová nemusia byť jasne zrozumiteľné, napr. Auto jazdí. Musia to však byť slová/zvuky, o ktorých opatrovateľ/mama/otec jasne vedia, že ich dieťa konzistentne používa na označenie tej istej veci. Dieťa napr. hovorí: ato brrrrrrrrrrm (auto jazdí), mao haa (macko hajá/spinká).
  • Dieťa nesleduje jednoduché inštrukcie (akoby ignoruje, čo sa mu povie) – prines knižku, poď papať,
  • Dieťa nevie tlačiť hračku, ktoré má kolieska.

Čo môže signalizovať na problém vo vývine v troch rokoch 

  • Dieťa často padá a má problém chodiť do a zo schodov,
  • Reč dieťaťa je stále veľmi nejasná,
  • Nevie postaviť vežu z viac než 4 kociek,
  • Má problém narábať s malými objektami/hračkami (mozaiky, puzzle …),
  • Nevie pri kreslení napodobniť kruh/elipsu,
  • Nekomunikuje v krátkych frázach,
  • V jeho hre sa neobjavuje „hra na niečo“,
  • Nerozumie jednoduchým inštrukciám,
  • Nejaví záujem o iné deti,
  • Má slabý očný kontakt,
  • Má malý záujem o hračky (vo všeobecnosti).

Prečítajte si aj:

Je moje dieťa iné? 20 znakov autizmu.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

  1. Pekný článok smile len ma zaráža aj chovanie pediatrov …my sme mali problém s druhou dcérou ohladom neskoršieho vývinu reči…všimla som si to okolo 2 r. Keď sme boli na preventívke som to hovorila pediatrovi…veď má ešte do 3r. čas…neriešil ďalej…po ďaľšom konflikte sme zmenili pediatra…aj názor novej pediatričky bol podobný…až na moje naliehanie sme dostali odporúčania…chodíme na logopédiu a špec.pedagočke…takže aj pediatri sú v tomto občas niekde inde…

Pridaj komentár