Psychologické vyšetrenie v prvých 2. rokoch života

PhDr. Kornélia Dibarborová 8
_banners

Vyvíja sa moje dieťa normálne? To je otázka mnohých rodičov. Vedeli ste, že prvýkrát môžete ísť na psychologické vyšetrenie už so 6-týždňovým bábom? Kedy je potrebné a kedy vhodné? Ako také vyšetrenie prebieha a ako dlho trvá?

Tieto a iné otázky, súvisiace s psychomotorickým vývinom najmenších detí, mi rodičia často kladú nielen v ambulancii, ale aj v Poradni psychológa na tejto stránke.

V nasledujúcich riadkoch sa na ne pokúsim stručne odpovedať

Čo je to normálny vývin?

Vývin psychických a motorických funkcií u dieťaťa podlieha istým zákonitostiam, má svoje štádiá a tieto súvisia s dozrievaním nervovej sústavy. Ak sa povie norma, neznamená to presne vymedzený mesiac alebo rok, ale obdobie, v ktorom by sa tá – ktorá funkcia alebo schopnosť mala objaviť, prípadne zaniknúť.

Ako vhodný príklad možno uviesť chôdzu. Približne 50% detskej populácie urobí prvé samostatné krôčiky v 13. mesiaci života, čo značí priemer. Sú však deti, ktoré začnú chodiť už ako 9-mesačné, pričom za dolnú hranicu normy sa považuje 18. mesiac. Ak dieťa v 13 mesiacoch samostatne nechodí, je zásadný rozdiel, či chodí vedené za dve ruky, za jednu ruku, alebo nechodí vôbec.

Rodičia svoje dieťa pozorujú denno-denne a porovnávajú ho s vrstovníkmi, preto sú zväčša prví, ktorí vyslovia podozrenie na možné zaostávanie vývinu. Podozrenie je ako červík – hlodá, vŕta, rastie a často spôsobuje bezsenné noci. A to je moment, kedy si treba povedať STOP a radšej vyhľadať radu odborníka. Detský psychológ, zaoberajúci sa vyšetrovaním vývinu u najmenších detí, je tým sitom, ktoré môže zachytiť zaostávanie alebo nerovnomernosti, ktoré by mali byť sledované a riešené lekárom (rehabilitačným, neurológom, ortopédom, ušným – nosným – krčným, očným …).

V akom veku je možné absolvovať 1. psychologické vyšetrenie ?

Najviac používanou metódou na zisťovanie úrovne psychomotorického vývinu je Gesellova vývinová škála, ktorá zachytáva vývinové obdobie od 4 týždňov do 18 až 24 mesiacov.

Optimálny vek na 1. vyšetrenie u detí, kde sa očakáva rizikový vývin (napr. Downov syndróm, vrodené vývojové chyby, deti s nízkou pôrodnou hmotnosťou alebo sťaženou popôrodnou adaptáciou, so svalovou hypotóniou, deti v adopcii, ak nie je známy priebeh tehotenstva u biologickej matky, atď.), je 6 týždňov.

V prípade, že nejde o rizikového novorodenca, sa na vyšetrenie možno prihlásiť kedykoľvek, keď sa objaví dôvod alebo pochybnosť rodičov, pričom odporúčanie od lekára nie je potrebné.

Ako vyšetrenie prebieha?

Dvadsaťdeväťročná prax detského psychológa ma naučila, že ambulanciu, v ktorej sa vyšetrujú najmenšie deti, musím mať zariadenú civilne. Ani v náznaku nesmie pripomínať ambulanciu lekára a ja nesmiem mať na sebe biely odev.

Malé dieťa nechápe rozdiel medzi lekárom a psychológom, preto rodičom odporúčam, aby deťom do 5 rokov nehovorili, že idú k pani doktorke psychologičke, ale jednoducho len na návštevu k jednej tete, kde sa budú hrať. A je to pravda, lebo psychologické vyšetrenie je vlastne manipulácia s presne predpísanými hračkami na základe štandardných inštrukcií. Ako psychológ nadviaže s dieťaťom kontakt, záleží od jeho „umenia“ jednať s deťmi a od jeho skúseností.

Úvod vyšetrenia tvorí rozhovor s matkou (rodičmi), v ktorom je potrebné zistiť všetky okolnosti týkajúce sa priebehu tehotenstva a pôrodu, ktoré by mohli mať vplyv na vývin dieťaťa. Rovnako dôležité je zistiť, v akej rodine dieťa žije, či má súrodencov, či žije v spoločnej domácnosti aj so starými rodičmi, či žije na vidieku alebo v meste a podobne.

Je rozdiel, či má napr. 12-mesačné dieťa 20-ročnú matku a 21-ročného otca a žijú všetci jednej izbe, v 2-izbovom byte starých rodičov alebo má 42-ročnú matku, 50-ročného otca a bolo počaté umelým oplodnením po dlhodobej liečbe sterility….

Počas vyšetrenia je matka (rodičia) prítomná a drží dieťa na rukách alebo na kolenách.

Psychológ vypočíta vek dieťaťa s presnosťou na 1 týždeň, pričom u predčasne narodených detí sa do 12 mesiacov od narodenia odráta od fyzického veku počet týždňov, o ktoré sa narodili skôr (tzv. korigovaný vek).

Vyšetrenie Gesellovou vývinovou škálou sa začína na úrovni takto vypočítaného veku. V prípade, že niektoré z ukazovateľov predpísaných pre daný vek dieťa ešte nezvláda, pokračuje sa na nižšej vekovej úrovni až dovtedy, kým dieťa nesplnilo všetky položky v teste. Takto je možné vo vývine zistiť stupeň zaostávania.

Ak dieťa na úrovni svojho veku zvládlo všetko, pokračuje sa na vyššej vekovej úrovni až dovtedy, kým už dieťa nesplní žiadnu požiadavku. Takto je možné zistiť tzv. akcelerovaný vývin, čo sú vo väčšine prípadov budúce mimoriadne nadané deti.

Čo sleduje Gesellova vývinová škála a aký je praktický výstup z takéhoto vyšetrenia?

Gesellova vývinová škála sleduje vývin:

1. hrubej motoriky (držanie hlavičky na bruchu, priťahovanie do sedu, otáčanie sa na brucho, sedenie, vzpriamovanie, prvé kroky …),

2. jemnej motoriky (vývin uchopovania predmetov, najskôr väčších, potom menších),

3. sociálneho správania (úsmev, očný kontakt, reakcie na sluchové podnety, reakcie pri pohľade do zrkadla a na cudzích ľudí, samostatné pitie z fľaše, predvádzanie detských hier, schopnosť prejaviť vzťah …),

4. adaptívneho správania (vývin uchopovania hračiek, spôsob hry, schopnosť napodobniť pohyb, stavanie veže z kociek …),

5. reči – zvlášť porozumenia a slovnej zásoby (samohlásky, spoluhlásky, slabiky, džavotanie, prvé slová).

Vývin dieťaťa môže prebiehať rovnomerne, ale aj nerovnomerne. Ak je napríklad dieťa hypotonické a vo veku 9 mesiacov ešte nesedí a nič nerozpráva, ale sociálne správanie, adaptívne správanie a porozumenie reči sú v norme, neznamená to, že má psychomotorickú retardáciu (ako sa to bežne uvedie do diagnózy). Znamená to len toľko, že zaostáva vo vývine motoriky, treba poctivo rehabilitovať a ak sa do 2 rokov neobjavia prvé slová, treba navštíviť logopéda.

Keďže sa škála prejavov dieťaťa dá zmapovať s presnosťou na 1 týždeň, vieme povedať, čo vo vývine zákonite bude nasledovať. Podľa toho sa dá vypracovať buď stimulačný program pre deti, ktoré v niečom zaostávajú, alebo naopak „rozvíjajúci“ program pre deti s normálnym alebo akcelerovaným vývinom, aby sa doma nenudili pri činnostiach, ktoré už dávno zvládli. Ako vravieval profesor Matějček: „Dítě, které si hrá, nezlobí.“

Čo je cieľom vývinového vyšetrenia?

Potvrdiť alebo vyvrátiť podozrenie na zaostávanie vo vývine a umožniť dieťaťu optimálny vývin s rešpektovaním jeho osobitostí . Zamerať výchovu tak, aby dieťa ani nepreťažovala, ani nepodceňovala.

Ak poznáme vývinový či mentálny vek dieťaťa, dokážeme rodičom cielene poradiť, ako zvládnuť problémy, ktoré sa zrazu vynoria a často paralyzujú celú rodinu. Dokážeme posúdiť, či sú v norme a jednoducho patria k veku alebo je to niečo, s čím sa treba cielene zaoberať. Či už to sú poruchy spánku, stravovania, prvé prejavy vzdoru alebo nechuť rozlúčiť sa s plienkami.

A napokon, vyšetrenie umožní odlíšiť, či sú korene problému v nerovnomernom vývine alebo sú reakciou napríklad na stresujúce rodinné prostredie (choroba, rozvod, partnerské nezhody, dvojkoľajná výchova atď.) alebo na adaptačné problémy pri umiestnení do jasieľ alebo k opatrovateľke.

Dúfam, že tento článok prispeje k zbúraniu mýtu, že psychológa treba vyhľadať až v prípade, keď už „horí“ a že čoraz viac rodičov využije možnosť cieleného výchovného poradenstva.

 

  • Na vyšetrenie vývinu sa možno objednať na č. 0905 79 88 10
  • Neštátna ambulancia detského klinického psychológa, Zdravotné stredisko, Strečnianska 13, Bratislava-Petržalka
  • PhDr. Kornélia Dibarborová

 

 

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (14 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Váš komentár Mam 2 rocneho syna ktory este slovnu zasobu nema ako som to precitala na internete okolo 200 slov.Vie on povedat mama daj paci kakat papat.Poradte mi co mam robit ist logopedovy alebo este trochu pockat?

  2. Pripajam sa k Reny. Tiez by ma zaujimalo ako vplyva prostredie na dieta a pripadne by om prijala nejake rady ohladom “ upravy“ fyzickeho aj socialneho prostredia. Konkretne by ma zaujimalo od kedy „nutit“ dieta pouzivat na noc svoju izbicku. Nas syn ma od narodenia svoju izbu, ma 14 mesiacov a zatial ju pouzivame len ako hernu a prebalovaci kutik. … Na noc sme to este neskusali, kedy je vhodne zacat.

  3. Mali by si to precitat pediatri. Niekedy matka ide s dietom v najlepsom umysle a ostane nepochopena. Potom sa zbytocne straca cas.

  4. Možno trošku odbočím od témy, v článku bolo spomenuté, že psychológ zisťuje v akej rodine dieťa žije, teda vek rodičov, súrodenci, či žije so starými rodičmi v spoločnej domácnosti, na vidieku, v meste, v jednej izbe celá rodina, má svoju izbu …a pod. Určite má prostredie a ostatné spomenuté faktory vplyv na vývoj dieťatka. Ak je to možné chcem poprosiť o článok ako vplýva sociálne, rodinné prostredie, vek, vzdelanie rodičov a pod. na psychický vývoj dieťaťa. Ďakujem

Pridaj komentár