Prečo hrozby vo výchove nefungujú

Mária Kopčíková 0

Ako rodičia často používame vety typu:

  • „Ak si okamžite neupraceš, nebudeš večer pozerať televízor!“
  • „Okamžite prestaň lietať dookola a dupať, lebo Ťa odvediem do Tvojej izby!“
  • „Ak ihneď neprestaneš pišťať, uvidíš, čo bude!“

V skutočnosti sa ale nestane vôbec nič.

Hrozby vo výchove nefungujú

Výchova detí
Shutterstock

Akosi dúfame, že postačí už len naznačenie dôsledkov a naše deti zmenia správanie. Dopredu sme si to ale vôbec nepremysleli a je dosť dobre možné, že ak tento spôsob komunikácie budeme používať dostatočne často, deti nás prestanú brať vážne.

Naučíme ich, aby nás prestali počúvať.

Autorita rodiča sa nebuduje hrozbami

Čo však vo výchove dieťaťa funguje – v predškolskom veku takmer zakaždým – sú logické dôsledky. Ak sú samozrejme rodičia s týmto prístupom vnútorne stotožnení. Ak nerobia deťom výčitky alebo sa im nevyhrážajú. 

Ak majú logické dôsledky fungovať, musia byť vhodne načasované a pre dieťa naozaj logické.

Prečítajte si viac: Logické dôsledky vo výchove, ich základné východiská.

 

Základnými charakteristikami metódy logických dôsledkov sú vecný tón, priateľský prístup a ochota prijímať rozhodnutia dieťaťa s prihliadnutím na jeho vek.

Kroky k uplatneniu logických dôsledkov uvádza Dinkmeyer vo svojej publikácii takto:

  • dajte dieťaťu možnosť voľby a akceptujte jeho rozhodnutia v rámci určitých hraníc, ktoré sú vo vašej rodine stanovené,
  • pri uplatnení logických dôsledkov je dôležité uistiť dieťa o tom,  že sa neskôr môže pokúsiť rozhodnúť inak,
  • buďte láskavý, ale trpezlivý, pretože môže nejakú dobu trvať, kým budú logické dôsledky účinné,
  • oddeľovať čin od toho, kto ho vykonal,
  • používajte priateľský tón hlasu,
  • buďte pevný vo svojich rozhodnutiach, nenechajte sa následne vydierať a manipulovať dieťaťom,
  • odmietajte sa dohadovať alebo povoliť,
  • menej hovorte, viac konajte.

Príklady logických dôsledkov

Dieťa, cca dvojročné, pri prechádzkach od mamy uteká preč

Je to často nebezpečné, dieťa môže vbehnúť pod auto. Mama ho musí chytať, dieťa sa pritom zabáva …

Možné riešenie s logickým dôsledkom: Vezmite so sebou na prechádzku kočík. Dajte dieťaťu jasný pokyn, že pokiaľ ide samo, má ostať vo vašej blízkosti. Opakujte ho pokojným hlasom. Upozornite dieťa, že ak od vás odbehne, bude musieť ísť ďalej pripútané v kočíku. Pravdepodobne sa dieťa bude jedovať a !trhať z kočíka von. Treba však byť dôslední a ak už ste sa rozhodli pre tento dôsledok, vytrvajte, pokiaľ sa dieťa neupokojí. Môže ísť znova samo, no pri opätovnom odbehnutí od vás, musí nasledovať znova dôsledok „pripútaný v kočiari“.

Trojročné dieťa robí pri jedle divadlo

Jedlo sa naťahuje, trvá i hodinu. Dieťa je prevažne kŕmené, potrebuje odpútavať pozornosť napr. televízorom, či knihami, aby vôbec niečo zjedlo. 

Možné riešenie s logickým dôsledkom:

  • Nikdy nenúťte dieťa do jedla, môže si s ním asociovať nepríjemné zážitky, môže následne zvracať.
  • Ohraničte však čas, kedy sa jedlo podáva. Trojročné dieťa už pochopí, keď mu na ručičkových hodinách ukážete, kedy skončí čas jedla. Určite napr. 20 minút.
  • Prenechajte na rozhodnutí dieťaťa, koľko chce zjesť.
  • Jedzte spoločne s dieťaťom a sústreďte sa na svoje jedlo, nie na jedlo dieťaťa.
  • Počas jedla dieťa ostane sedieť na mieste.

Možné dôsledky:

Ak sa dieťa nenaje do času, ktorý ste stanovili, dostane jesť znova až o presne stanovený čas, napr. o 2 hodiny, u väčších detí si môžete dovoliť natiahnuť čas napr. od obeda do večere. Toto samozrejme dieťaťu vopred odkomunikujete „Nemusíš jesť, ak nechceš. Ďalšie jedlo bude potom o 2 hodiny.“

Ak sa dieťa postaví od jedla s cieľom ísť sa hrať alebo robiť niečo neúčelné (môže chcieť ísť napr. na WC, čo treba umožniť), nebude už v jedle pokračovať „Teraz si sa rozhodol vstať od jedla. Zrejme nie si viac hladný. Ak už naozaj nechceš jesť, jedlo odložím a ďalšie jedlo bude o 2 hodiny.“

Dieťa sa zo skúsenosti naučí: „Keď nič nebudem jesť, budem mať hlad. Byť hladná je nepríjemný pocit. Medzi jedlami nedostanem nič jesť. Keď nechcem byť hladná, neostáva mi nič iné, ako to, že sa musím najesť počas podávania jedla.“

Funguje to

Dôležité je mať na pamäti, že logické dôsledky potrebujú čas. Používaním logických dôsledkov sa odchyľujete od svojich obvyklých reakcií, čo môže dieťa prekvapiť a preto vás bude skúšať ďalej, či vo svojom novom prístupe vytrváte.

Spracované s použitím: DINKMEYER. D., McKAY G.D.: Efektivní rodičovství krok za krokem, DREIKURS, R., GREY, L.: Logické dôsledky, Annette Kast-Zahn: Každé dieťa sa vie naučiť pravidlá, mpc-edu.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (19 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár