Plávanie je výraz, pod ktorým si takmer všetci vybavujeme udržanie sa na hladine so schopnosťou sa po nej presúvať. Presne takto sa dá definovať aj pohyb dreveného polena a taktiež ho označujeme, ako plávanie. Dokonca ste sa možno už stretli aj s výrazom “pláva ako poleno”, čím je dokonca polenu daný väčší význam z pohľadu schopnosti plávať, ako ľuďom. Verím, že na základe takejto stručnej definície plávania budete so mnou súhlasiť, že hovoriť o plávaní môže byť často veľmi zavádzajúce. Preto si dovolím vo všetkých prípadoch, ktoré považujem za zavádzajúce, uvádzať plávanie v úvodzovkách.
Začneme od najmenších, ešte nenarodených detí. “Plávajú” v plodovej vode matky a dôvod k takémuto “plávaniu” je ten, že je to najideálnejší spôsob, ako zaručiť symetrický a správny vývoj plodu. Veľkou výhodou je, že k tomuto druhu “plávania” nepotrebujete nikoho nič učiť, všetko funguje automaticky.
Po narodení sa môže začať s “plávaním” bezprostredne po opustení tela matky. Známe sú aj pôrody priamo do vody, kde dieťa prechádza plynulo z jedného tekutého prostredia do druhého. V tomto štádiu “plávania” je už nevyhnutné akceptovať tú realitu, že pokiaľ bolo dieťa v tele matky, bolo ňou chránené. Po narodení už začína byť odkázané samo na seba (funkčne) a preto do doby, kým nie je schopné si samo zhodnotiť a rozhodovať o skutočnostiach okolo seba, budeme to musieť robiť za neho my. V tom je naša najväčšia zodpovednosť vo vzťahu k našim deťom.
Teraz je už vhodné, rozdeliť si “plávanie” a plávanie do jednotlivých kategórií podľa cieľov, ktoré je možné v danom veku sledovať. Ciele sú uvedené v poradí, podľa ich významu:
● cieľ: podporovanie vývoja dieťaťa:
– novorodenecké “plávanie” do 28 dní po narodení;
– dojčenské “plávanie” od 28 dní do 3 mesiacov (horná hranica ± 1 mesiac);
● ciele: rozvoj vývoja dieťaťa, podporovanie psychomotorického (pohybového a rozumového) učenia, rozvoj zdravotnej odolnosti:
– dojčenské “plávanie” od 3 do 6 mesiacov (horná hranica ± 2 mesiace);
– “plávanie” dojčiat a batoľat od 6 mesiacov do 1,5 roka (horná hranica ± 0,5 roka);
– “plávanie” detí od 1,5 do 5 rokov (horná hranica ± 1 rok);
● ciele: učenie plávania, rozvoj kondičných a fyzických schopností:
– plávanie detí od 5 rokov do 8 rokov (horná hranica ± 2 roky);
● ciele: učenie plávania, rozvoj kondičných a fyzických schopností, závodné, kondičné, rekreačné a zdravotné plávanie:
– plávanie detí a dospelých od 8 do 45 rokov (horná hranica ± 5 rokov);
● ciele: kondičné plávanie a zdravotné plávanie:
– plávanie starších ľudí od 45 rokov.
To najdôležitejšie pri takomto delení je vek. Ten nám má vymedziť schopnosti, ktorými v danom veku dieťa resp. dospelý človek disponuje a ktoré by sme mali pri výcviku plávania rešpektovať. Rozpätie hornej hranice vychádza nie len z teoretických predpokladov pre riešenie daných cieľov, ale hlavne z praktických skúseností a je uvedené z toho dôvodu, že každý jedinec je individualitou vo svojom vývoji a nedá sa presne vekom určiť rozsah individuálnych schopností a predpokladov pre učenie.
Alexander Vajda
Odborník na novorodenecké a dojčenské “plávanie” a tréner plávania I. triedy
ALVA – odborný partner portálu babetko.sk pre plávanie
Ak sa chystáte na nejaký plavecký kurz skúste pozrieť do nášho eshopu na ponuku plaveckých potrieb (je to kvalitná austrálska značka, žiadne čínske napodobeniny)
http://www.eskrina.sk/120-plavecke-potreby
Všetko sedí, chýba mi však kontakt na pána Vajdu.Takže ak sa to dá zariadiť, pošlite mi ho, prosím.Nemôžem ho nikde nájsť.
dakujem