Plávanie – časť 1.

Alexander Vajda 2

Plávanie je výraz, pod ktorým si takmer všetci vybavujeme udržanie sa na hladine so schopnosťou sa po nej presúvať. Presne takto sa dá definovať aj pohyb dreveného polena a taktiež ho označujeme, ako plávanie. Dokonca ste sa možno už stretli aj s výrazom “pláva ako poleno”, čím je dokonca polenu daný väčší význam z pohľadu schopnosti plávať, ako ľuďom. Verím, že na základe takejto stručnej definície plávania budete so mnou súhlasiť, že hovoriť o plávaní môže byť často veľmi zavádzajúce. Preto si dovolím vo všetkých prípadoch, ktoré považujem za zavádzajúce, uvádzať plávanie v úvodzovkách.

Začneme od najmenších, ešte nenarodených detí. “Plávajú” v plodovej vode matky a dôvod k takémuto “plávaniu” je ten, že je to najideálnejší spôsob, ako zaručiť symetrický a správny vývoj plodu. Veľkou výhodou je, že k tomuto druhu “plávania” nepotrebujete nikoho nič učiť, všetko funguje automaticky.

Po narodení sa môže začať s “plávaním” bezprostredne po opustení tela matky. Známe sú aj pôrody priamo do vody, kde dieťa prechádza plynulo z jedného tekutého prostredia do druhého. V tomto štádiu “plávania” je už nevyhnutné akceptovať tú realitu, že pokiaľ bolo dieťa v tele matky, bolo ňou chránené. Po narodení už začína byť odkázané samo na seba (funkčne) a preto do doby, kým nie je schopné si samo zhodnotiť a rozhodovať o skutočnostiach okolo seba, budeme to musieť robiť za neho my. V tom je naša najväčšia zodpovednosť vo vzťahu k našim deťom.

Teraz je už vhodné, rozdeliť si “plávanie” a plávanie do jednotlivých kategórií podľa cieľov, ktoré je možné v danom veku sledovať. Ciele sú uvedené v poradí, podľa ich významu:

cieľ: podporovanie vývoja dieťaťa:

– novorodenecké “plávanie” do 28 dní po narodení;

– dojčenské “plávanie” od 28 dní do 3 mesiacov (horná hranica ± 1 mesiac);

ciele: rozvoj vývoja dieťaťa, podporovanie psychomotorického (pohybového a rozumového) učenia, rozvoj zdravotnej odolnosti:

– dojčenské “plávanie” od 3 do 6 mesiacov (horná hranica ± 2 mesiace);

– “plávanie” dojčiat a batoľat od 6 mesiacov do 1,5 roka (horná hranica ± 0,5 roka);

– “plávanie” detí od 1,5 do 5 rokov (horná hranica ± 1 rok);

ciele: učenie plávania, rozvoj kondičných a fyzických schopností:

– plávanie detí od 5 rokov do 8 rokov (horná hranica ± 2 roky);

ciele: učenie plávania, rozvoj kondičných a fyzických schopností, závodné, kondičné, rekreačné a zdravotné plávanie:

– plávanie detí a dospelých od 8 do 45 rokov (horná hranica ± 5 rokov);

ciele: kondičné plávanie a zdravotné plávanie:

– plávanie starších ľudí od 45 rokov.

To najdôležitejšie pri takomto delení je vek. Ten nám má vymedziť schopnosti, ktorými v danom veku dieťa resp. dospelý človek disponuje a ktoré by sme mali pri výcviku plávania rešpektovať. Rozpätie hornej hranice vychádza nie len z teoretických predpokladov pre riešenie daných cieľov, ale hlavne z praktických skúseností a je uvedené z toho dôvodu, že každý jedinec je individualitou vo svojom vývoji a nedá sa presne vekom určiť rozsah individuálnych schopností a predpokladov pre učenie.

Alexander Vajda

Odborník na novorodenecké a dojčenské “plávanie” a tréner plávania I. triedy

ALVA – odborný partner portálu babetko.sk pre plávanie

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Všetko sedí, chýba mi však kontakt na pána Vajdu.Takže ak sa to dá zariadiť, pošlite mi ho, prosím.Nemôžem ho nikde nájsť.

     

    dakujem

Pridaj komentár