Dieťa je ako nepopísaná kniha, do ktorej sa postupne zapisujú všetky jeho zážitky, niektoré väčšími, menej významné menšími písmenami – otrepaná fráza. Rodičia sú prví ľudia (mali by byť), ktorí najviac ovplyvňujú obsah úvodných stránok tejto knihy.
Ako dieťa rastie, stránky sa zapisujú stále rýchlejšie. Prirodzená zvedavosť a túžba dosahovať nové méty núti dieťa objavovať svet okolo seba aj bez rodičovského dovolenia.
Úloha rodičov nie je len v tom, zabezpečiť svojmu potomstvu dostatočné materiálne zázemie, ale aj správne usmerňovať aktivity detí a správanie detí v jednotlivých situáciách.
Keď sa dieťatko narodí, ono nevie nič o našom svete, kde dospeláci dávno majú svoje úlohy a miesta. Ono nevie nič o priateľstvách, túžbach, ambíciách a aktivitách svojich rodičov. Nevie, že sa musí zaradiť do zabehnutého systému, že čím skôr sa začne prispôsobovať poriadku dospelých, tým budú ľudia okolo neho spokojnejší.
Bábätko má celkom obyčajné potreby: nasýtiť sa a vyspať sa a cítiť sa bezpečne – v náručí (v prítomnosti) svojich rodičov.
Ingimage
Overené taktiky na vydobíjanie si priestoru
Ako rastie a zdokonaľujú sa jeho zmysly, začínajú sa stupňovať aj detské potreby. Ukojenie zvedavosti a zdokonaľovanie vlastných zručností k tomu procesu prirodzene patria.
Ak dieťa nemá k dispozícii dostatočný a bezpečný priestor, začne si ho vydobývať samo – najlepšie svojimi overenými taktikami. Na niekoho platí úsmev, pohľad neviniatka, na niekoho zaberá hrozný vresk, nekontrolované vystrájanie, ba až afektované hádzanie sa o zem.
Každé dieťa veľmi rýchlo zistí, čo platí na mamu, čo na otca, čo na ostatných. Svoju slabinu stačí ukázať raz a dieťa do nej bude bodať stále, kým nedosiahne svoje alebo kým nedostane jasne najavo, že nesmie.
Najhoršia je výchovná metóda ľahostajnosti
O metódach výchovy toho už bolo popísaného veľa. Dôležité je len, aby si rodičia vybrali aspoň jednu, v ktorej vytrvajú. Najhoršie pre každé dieťa je, ak rodičia zvolia prístup ľahostajnosti: “Rob si čo chceš, len daj pokoj, buď ticho a neotravuj!”
Tým vlastne úplne zrušia čokoľvek, čo sa týka výchovy a potom zrazu zistia, že ich dieťa je živel, ktorý sa nevie zmestiť do kože. A aby dodatočne zamaskovali svoje rodičovské zlyhanie, začnú okolie (a aj samotné dieťa) presviedčať, že ich dieťa je hyperaktívne.
Pritom si možno ani neuvedomujú, ako ťažko sa nevychovanému dieťaťu žije v spoločnosti iných ľudí – v prvom rade mu totiž väčšina dá najavo, že je zlé, mrchavé, neposlušné. Tak dieťa schytá prvú podpásovku za svojich rodičov.
Ingimage
Hyperaktívne deti ? Výhovorka!
Priam ma rozčuľuje, ak sa rodičia vyhovárajú na svoje “hyperaktívne” deti. Dobre vychované a primerane vyťažené deti nikto neoznačí za hyperaktívne, skôr za normálne alebo v inom prípade za mimoriadne nadané.
Skutočne hyperaktívne deti a aj ich rodičia potrebujú odbornú pomoc, s ktorou sa dá hyperaktivita zvládnuť. Preto ak si niekto myslí, že má hyperaktívne dieťa, nech najprv dôkladne prehodnotí svoj prístup k dieťaťu a potom nech vyhľadá odbornú pomoc.
Pravde sa treba pozrieť do očí čím skôr, najmä v záujme dieťaťa. Neoprávnené reči o hyperaktivite na adresu dieťaťa mu najviac ubližujú, najmä ak ich počúva od svojich rodičov a nikto mu nepomôže. Aj ja občas nestíham a nevládzem, ale to ešte neznamená, že moje deti sú hyperaktívne.
Ak sa práve veľmi ponáhľate, ste nervózni a nič nestíhate, zastavte sa na moment pri svojom dieťati, usmejte sa naň a riadne ho vystískajte, naplánujte si čas s ním a pre neho, lebo ten letí, deti rastú a o chvíľu to budú veľké slečny a švárni chlapi.
A ani sa nenazdáte, a o váš čas a pozornosť už stáť nebudú.