ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
utorok 26.09.2017 | meniny má Edita  
Staráme saStarostlivosť o babetko

Radšej naboso, ako ortopedické topánky

 Petra Polovková   21.07.2014   11

V obchode predo mnou kupovala topánočky jedna pani pre svojho 11 mesačného vnúčika a strašne sa rozčuľovala:

"Tú moju nevestu len vystreliť na mesiac! Vôbec ma nepočúva. Necháva deti bosé, alebo im obuje také nemožné topánky s tenkou podrážkou. A ja jej stále hovorím, že noha potrebuje pevnú obuv! Ja som vychovala 3 deti. Ale ona si myslí, že pojedla všetku múdrosť sveta."

Ako je to vlastne s topánočkami? Čo máme obúvať deťom?

V starom čísle jedného časopisu pre mamičky z roku 2005 som objavila článok o deformitách detských nožičiek. Píše sa tam:

"Chyby nôh u detí nie sú ničím výnimočným. Až 70% našich detí má zlé postavenie nožičiek alebo majú ploché nohy. Ak ich správne nelieči ortopéd, môžu mať celý život zdravotné problémy. Preto je mimoriadne dôležitá spolupráca pediatra, ortopéda a rodiča, aby sa chyby nôh odhalili čo najskôr a mohli sa liečiť (ortopéd MUDr. Igor Blaško)."

Podobných článkov je aj v súčasnosti ešte dosť, preto si poďme rozobrať problematiku z opačného pohľadu.

Ploché nohy

Ploché nohy u detí rozdeľujeme do 2 skupín

  • patologická plochá noha
  • fyziologická plochá noha

Patologická plochá noha

Je vrodené ochorenie a trpí ním menej ako 1% ľudí. Príznaky sú: únavnosť nôh po dlhšej chôdzi alebo státí, opuchy nôh, pocit ťažkých nôh, pálenie, niekedy naopak pocity chladu, bolesti chrbtice a chrbta.

Fyziologická plochá noha

Nie sú prítomné príznaky. Je to normálny, prirodzený stav malých detí. Tukové vankúšiky pod klenbou vyvolávajú zdanie plochej nohy. Vankúšiky sú prítomné približne do 3 roku života. Taktiež je fyziologická plochá noha daná zvýšenou laxacitou väzivového aparátu.

Deti sa rodia s "plochou" nohou, ktorá sa spontánne, bez zásahu upraví v prvej dekáde života. Hlavným rizikovým faktorom je nadváha, preťažená nožička má menšiu šancu vyrásť do normálu.

Liečba

Štandardne sa plochá noha lieči ortopedickými topánkami. Sú mohutné, pevné, vysoké. Jedným slovom nepohodlné.

Predstavte si, ako svet vníma pravá nožička. Ráno vstanete z postele bosí a odcupitáte potichu po špičkách do kuchyne. Načahujete sa na vysoký stôl po pohár s čajom, staviate sa na špičky, naťahujete sa ako najviac viete. Potom si čupnete a hráte sa s bábikou, s autíčkom, ľahnete na brucho a len tak krútite prstami, chodidlom. Potom idete po koberci a cítite jeho príjemné šteklenie. Stúpite na guličku a zamraučíte. Stúpite na schodík iba polovicou nohy a musíte napraviť rovnováhu.

A teraz si predstavte, ako svet vníma pravá nožička v ortopedickej topánke. Ráno vstanete z postele, obujete sa....a už je ako v sadre. Nedá sa Vám postaviť na špičky, necítite rozdiel medzi kobercom a dlaždičkami...

...ale Vaši rodičia Vám tvrdia, že nebudete mať ploché nohy!

Je to naozaj tak?

Pri narodení majú všetky deti nohy do tvaru O a chodidla sa im stáčajú dovnútra. Je to dané polohou plodu v maternici. Zhruba po 1 -2 roku, zvyčajne dochádza k posunu od nôh do O k nohám do X a tento vzhľad pretrváva až do veku 12 rokov. V priebehu dospievania dôjde k vyrovnávaciemu efektu.

Z tohto vývojového priebehu je zrejmé, že akákoľvek fáza ponúka dostatok zámienok pre liečbu problémov, ktoré by sa vyriešili samé, keby sa o dieťa nikto nestaral.

Bez topánok

Najlepšia prevencia plochých nôh je chodiť naboso, naboso, naboso. Po vonku, po tráve, ale aj vnútri, po byte. Aj chodenie naboso po byte poskytne nožičke určite viac vzruchov ako topánočka, hoci aj ortopedická. A tým pádom sú najlepšie topánky s mäkkou podrážkou, ktoré sú najbližšie k tomu byť naboso - dieťa cíti kamienky, musí vyrovnávať rovnováhu a tým sa správne formuje klenba, ale zároveň je chránené proti úrazom a chladu.

Bolo vykonaných niekoľko vedeckých štúdií, ktoré liečbu ortopedickými topánkami nepovažujú za dobrú. Nosením topánok sa svaly chodidla oslabujú, zlenivejú. Ak dieťa nemá príznaky, je zbytočné ho zaťažovať.

Ortopedická obuv nelieči, poskytuje iba oporu poklesnutej klenbe. Prečo by mala špeciálne tvarovaná vložka  nožičku vyliečiť? Ochabnuté svaly klenby ostanú ochabnuté. Je vhodná pre dospelých, ktorí už na špeciálne topánky budú odkázaní celý život. Vďaka ortopedickej obuvi tak nepociťujú príznaky svojho patologického stavu chodidla.

Robert S. Mendelsohn v knihe "Jak pečovat o zdraví dítěte...navzdory vašemu lékaři" dokonca tvrdí, že topánky nie sú vôbec dôležité. Jediným účelom topánok je ochrániť pred zranením.

Drahé vysoké členkové topánky nepomôžu, aby sa noha dieťaťa vyvíjala správne, rovnako ako lacné tenisky nespôsobia plochú nohu. V skutočnosti môžu vysoké členkové topánky a pevné podrážky spomaliť vývoj pevnosti členka a obmedziť jeho schopnosť naučiť sa chodiť správne.

Aj v pediatrickom článku PLOCHÁ NOHA V DĚTSKÉM VĚKU – DIAGNOSTIKA A TERAPIE tvrdia, že jediným cieľom ortopedických vložiek je len zabrániť prípadným symptómom do doby, kým sa noha upraví sama. Stojí za povšimnutie, že na diagnostickom diagrame sa vôbec nevyskytuje ortopedická obuv, len ortopedické vložky.

Zoznam zaujímavých vedeckých článkov:

Corrective Shoes for Children: A Survey of Current Practice

Ortopedické topánky sú často predpisované aj vtedy, keď by normálna obuv bola vhodnejšia a ekonomickejšia.

The Shoeing of Children: Sham or Science?

Predpisovanie špeciálnych topánok pre deti je prinajmenšom založené na neobjektívnych štatistických dátach.

The influence of footwear on the prevalence of flat foot. A survey of 2300 children

Naše zistenia naznačujú, že nosenie topánok v ranom detstve je škodlivé pre vývoj klenby.

Prevalence of Flat Foot in Preschool-Aged Children

V čase tejto štúdie bolo viac ako 90% detí liečených zbytočne.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.7 z 5. Celkom 35 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Komentáre k článku
Dominika napísané 09.12.2015 15:06

tak ja vobec nesuhlasim,,,a poucila som sa na vlasnych chybach,,,,maly ma 2r, za cely ten cas mal iba 2x proteticke topanky, zvysok boli botasky a sandalky, na doma chodil na boso...teraz taka blba moda....nedavno sme boli u ortopeda, maly ma tak ploche nohy, ze ma predpisane vlozky aj topanky na mieru,,,,ano, chodit na boso v lete po trave, piesu, kamienkoch,,to ano, to nam odporucili,,,,ale nie s plochou nohou chodit po tvrdej rovnej zemi,,,a vonkoncom nie topanky s mekkou podrazkou....ja som mala take topanky, kazdy kamienok ci hrbolec som citila, nohy ma neskutocne boleli, topanky sli rovno do kosa! toť moj nazor...ked sm boli my deti, maly sme pevne topanky, a nohy mame ok...len na zamyslenie smile

Bambi napísané 25.06.2015 22:28

Toto by si mali precitat viaceri rodicia a hlavne pozriet sa aj na to co maju obute deti v skolke/skole... Nestaci kupit na zaciatku roka prezuvky na cely rok... Tento tyzden som len nechapavo pozerala ako min.3-4 deti maju male prezuvky,doslova im prsty zo sandalok pretrcali

Lucia napísané 25.06.2015 13:26

No ja neviem teraz kto ma pravdu. Moj pediater mi tvrdil pravy opak, po tvrdych povrchoch len v papučkach- čiže doma a ked budeme vonka tak na boso cez leto. Vysvetlil mi to tak že klemba sa vyvija do tretieho roka života a dietatko ked chodi bose po tvrdom rovnom povrchu tak sa ta klemba prepada a vznika plocha noha. Teraz sme boli na dvojročnej prehliadke a hned sa ma opytal či maleho nechavam boseho doma behat. Lebo videl ako chodi. Tak teraz obuvame papučky na doma a uvidime čo nam povie o rok ked prideme na preventivku.

Stanka napísané 24.06.2015 13:55

Čím ďalej čítam viac príbehov o tom, ako liečba plochých nôh cez ortopedickú obuv, vložky nezabrala a keď rodič prešiel na barefoot, čoskoro videl rozdiel smile Samozrejme sa bavíme o fyziologickej plochosti smile

Článok super, poučný, stotožnujem sa smile

titule napísané 24.06.2015 11:57

To mate odkial o tych "sadrach" na nohach. Dnesna podporna liecba plochych noh nema nic spolocne s tazkymi, velkymi, nepraktickymi topankami. Ortopedicka nam odporucala chodit naboso, ukazala malemu cviky ake cvicit a predpisala doporucenu podporu pre klenbu.

kiki napísané 24.06.2015 12:29

Titule

ohladom tej podpory pre klenbu, zamyslite sa. Naco potom cvicite, ked nakoniec zavrete nohu do topanky s podporou klenby? Ved prave vtedy, ked ma podporu, ochabuje. Je to sval. O to ide pri barefoot obuvi. Aby klenba stale "pracovala". Take topanky maju tenucku podrazku a hlavne su dostatocne siroke pre prsty a to je hlavne. Ja ked som sa postavila na vlozku z mojej tenisky, ktore som nosila kedysi, noha mi z kazdej strany presahovala cez. Tie tenisky som mala o cely 1cm uzsie. Hrozila mi operacia... a zial vyse 80% deti nosi nevhodnu obuv.

Daniela napísané 22.06.2015 13:12

dcérka má ploché nohy (9r), odkedy ju do nohy uštipla včela, tak naboso po vonku nechce - ani u babiny :-(

 

ja osobne zase doma len naboso... papuče nemusím :-)

LaBaby napísané 25.11.2014 13:46

Aj ja úplne súhlasím s článkom. Obidve moje deti chodili naboso a majú zdravé nôžky. Aby však neprechladli, keď chodili bosé používala som držiak na ponožky. Zabráni padaniu ponožiek a pančušiek z nôh. Je super a sedí aj na protišmykové ponožky.

Používala som ho asi do roka a pol. Netlačil a fungoval.

Ešte je dobré masírovať chodidlá hneď od narodenia. Razz Razz

Sisi napísané 29.07.2014 18:08

Hmmm, zaujimave. Ked nam dr na 3rocnej prehliadke povedala, ze musime nosit ortopedicke vlozky a topanky, precitala som si zopar clankov, ale nenatrafila som ani na jeden, ktory by odporucal chodit naboso po byte, iba po roznych povrchoch..

Som zvedava, kedy sa tento nazor objavi u pediatricky Mr. Green

kiki napísané 25.07.2014 15:04

Bravooo!!! Skvely clanok. Big Grins

Ja vidim na sebe, co mi sposobila uzka obuv. Takze tlieskam a bodaj by sa viac rodicov zamyslelo nad spravnym obuvanim svojich dietok. Teda minimalne nad velkostou ich topanok, pretoze to, co niekedy vidim na detskej nohe je hroza...

Klenba je sval a nicim inym ako posilnovanim ho nevytvarujete. Aj samotni ortopedi radia dvihat gulicky zo zeme, cvicit a potom nohu opat zafixuju do "dlahy". Trosku proti zdravemu rozumu Rolleyes

Martina napísané 24.07.2014 15:32

Skvely clanok. Radost citat ho na tejto stranke. smile A neplati to len o ortopedickej obuvi, ale o kazdej, ktora je k clenkom, uzka, tvrda a s tvarovanou podrazkou na podporu klenby.

Odporcovia chodze na boso sa ma casto pytaju, preco ja nechodim bosa, ked obuvam synovi len makke jednovrstvove capacky alebo sandalky. A moja odpoved? Uz niekolko razy som si na detskom ihrisku zabudla topanky.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Najčítanejšie

Náš TIP
Komentáre k článku
Dominika napísané 09.12.2015 15:06

tak ja vobec nesuhlasim,,,a poucila som sa na vlasnych chybach,,,,maly ma 2r, za cely ten cas mal iba 2x proteticke topanky, zvysok boli botasky a sandalky, na doma chodil na boso...teraz taka blba moda....nedavno sme boli u ortopeda, maly ma tak ploche nohy, ze ma predpisane vlozky aj topanky na mieru,,,,ano, chodit na boso v lete po trave, piesu, kamienkoch,,to ano, to nam odporucili,,,,ale nie s plochou nohou chodit po tvrdej rovnej zemi,,,a vonkoncom nie topanky s mekkou podrazkou....ja som mala take topanky, kazdy kamienok ci hrbolec som citila, nohy ma neskutocne boleli, topanky sli rovno do kosa! toť moj nazor...ked sm boli my deti, maly sme pevne topanky, a nohy mame ok...len na zamyslenie smile

Bambi napísané 25.06.2015 22:28

Toto by si mali precitat viaceri rodicia a hlavne pozriet sa aj na to co maju obute deti v skolke/skole... Nestaci kupit na zaciatku roka prezuvky na cely rok... Tento tyzden som len nechapavo pozerala ako min.3-4 deti maju male prezuvky,doslova im prsty zo sandalok pretrcali

Lucia napísané 25.06.2015 13:26

No ja neviem teraz kto ma pravdu. Moj pediater mi tvrdil pravy opak, po tvrdych povrchoch len v papučkach- čiže doma a ked budeme vonka tak na boso cez leto. Vysvetlil mi to tak že klemba sa vyvija do tretieho roka života a dietatko ked chodi bose po tvrdom rovnom povrchu tak sa ta klemba prepada a vznika plocha noha. Teraz sme boli na dvojročnej prehliadke a hned sa ma opytal či maleho nechavam boseho doma behat. Lebo videl ako chodi. Tak teraz obuvame papučky na doma a uvidime čo nam povie o rok ked prideme na preventivku.

Stanka napísané 24.06.2015 13:55

Čím ďalej čítam viac príbehov o tom, ako liečba plochých nôh cez ortopedickú obuv, vložky nezabrala a keď rodič prešiel na barefoot, čoskoro videl rozdiel smile Samozrejme sa bavíme o fyziologickej plochosti smile

Článok super, poučný, stotožnujem sa smile

titule napísané 24.06.2015 11:57

To mate odkial o tych "sadrach" na nohach. Dnesna podporna liecba plochych noh nema nic spolocne s tazkymi, velkymi, nepraktickymi topankami. Ortopedicka nam odporucala chodit naboso, ukazala malemu cviky ake cvicit a predpisala doporucenu podporu pre klenbu.

kiki napísané 24.06.2015 12:29

Titule

ohladom tej podpory pre klenbu, zamyslite sa. Naco potom cvicite, ked nakoniec zavrete nohu do topanky s podporou klenby? Ved prave vtedy, ked ma podporu, ochabuje. Je to sval. O to ide pri barefoot obuvi. Aby klenba stale "pracovala". Take topanky maju tenucku podrazku a hlavne su dostatocne siroke pre prsty a to je hlavne. Ja ked som sa postavila na vlozku z mojej tenisky, ktore som nosila kedysi, noha mi z kazdej strany presahovala cez. Tie tenisky som mala o cely 1cm uzsie. Hrozila mi operacia... a zial vyse 80% deti nosi nevhodnu obuv.

Daniela napísané 22.06.2015 13:12

dcérka má ploché nohy (9r), odkedy ju do nohy uštipla včela, tak naboso po vonku nechce - ani u babiny :-(

 

ja osobne zase doma len naboso... papuče nemusím :-)

LaBaby napísané 25.11.2014 13:46

Aj ja úplne súhlasím s článkom. Obidve moje deti chodili naboso a majú zdravé nôžky. Aby však neprechladli, keď chodili bosé používala som držiak na ponožky. Zabráni padaniu ponožiek a pančušiek z nôh. Je super a sedí aj na protišmykové ponožky.

Používala som ho asi do roka a pol. Netlačil a fungoval.

Ešte je dobré masírovať chodidlá hneď od narodenia. Razz Razz

Sisi napísané 29.07.2014 18:08

Hmmm, zaujimave. Ked nam dr na 3rocnej prehliadke povedala, ze musime nosit ortopedicke vlozky a topanky, precitala som si zopar clankov, ale nenatrafila som ani na jeden, ktory by odporucal chodit naboso po byte, iba po roznych povrchoch..

Som zvedava, kedy sa tento nazor objavi u pediatricky Mr. Green

kiki napísané 25.07.2014 15:04

Bravooo!!! Skvely clanok. Big Grins

Ja vidim na sebe, co mi sposobila uzka obuv. Takze tlieskam a bodaj by sa viac rodicov zamyslelo nad spravnym obuvanim svojich dietok. Teda minimalne nad velkostou ich topanok, pretoze to, co niekedy vidim na detskej nohe je hroza...

Klenba je sval a nicim inym ako posilnovanim ho nevytvarujete. Aj samotni ortopedi radia dvihat gulicky zo zeme, cvicit a potom nohu opat zafixuju do "dlahy". Trosku proti zdravemu rozumu Rolleyes

Martina napísané 24.07.2014 15:32

Skvely clanok. Radost citat ho na tejto stranke. smile A neplati to len o ortopedickej obuvi, ale o kazdej, ktora je k clenkom, uzka, tvrda a s tvarovanou podrazkou na podporu klenby.

Odporcovia chodze na boso sa ma casto pytaju, preco ja nechodim bosa, ked obuvam synovi len makke jednovrstvove capacky alebo sandalky. A moja odpoved? Uz niekolko razy som si na detskom ihrisku zabudla topanky.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised