Odkedy má dieťa poznať farby

Mária Kopčíková 2

Poznanie farieb (a tvarov) je v živote dieťaťa veľmi dôležité. Vo všeobecnosti sa uvádza, že dieťa by v čase nástupu do školy malo vedieť vymenovať základné farby.

Neznamá to však, že sa ich začne učiť pomenovávať vo veku piatich rokov. Poznávanie farieb začína cca okolo 18 mesiaca života dieťaťa a dospelí v procese poznávania môžu byť veľmi nápomocní.

Načo je nám dobré poznať farby

Rozoznávanie farieb je pre dieťa (a nielen pre neho) významná schopnosť. Ľudia používajú farby na to, aby opísali veci, situácie (napr. sa pýtate na cestu v neznámom prostredí a povedia vám: „pôjdete rovno a pri zelenom dobe zabočíte doprava“.

Farebné sú dopravné značky, ktoré nám pomáhajú orientovať sa v premávke. Farby nás informujú o bezpečnosti – musíte zastaviť na červenú. Farby používame napr. na zladenie priestoru, v ktorom žijeme, na zlaďovanie oblečenia. Farby nás upozornia napr. na to, že jedlo je pokazené (ak na chlebe uvidíte zelený fľak, viete, že ho nemáte jesť, že to môže byť pleseň …).

Červené či biele fľaky na tele môžu dospelého informovať o tom, že dieťa je choré, prípadne čierne fľaky v rohoch miestnosti nám môžu dať informáciu, že v byte sú plesne.

V akom veku by dieťa malo poznať farby

Dieťa má schopnosť rozoznávať farby približne od 18 mesiaca svojho života. Je to čas, kedy začína zaznamenávať rozdiely a podobnosti v tvaroch, farbách, veľkostiach a povrchoch. Potrvá však oveľa dlhšie, kým sa farby (ako aj ostatné kategórie naučí aj správne pomenovať). Väčšina detí vie vo svojich 3 rokoch pomenovať jednu farbu (niektoré aj viacej, iné ešte nepomenujú žiadnu farbu).

Dôležité je, aby ste ako rodičia, či opatrovatelia dieťaťa vytvárali prirodzené podmienky na poznávanie a osvojovanie si farieb (tvarov …). V diskusiách na rôznych fórach, aj na tom našom rodinkovskom som často čítala otázky „ako dieťa naučiť farby“ a odpovede „ja som ho začala učiť, keď mal … toľko a toľko mesiacov“.

Život predškoláka – teda dieťaťa do nástupu do školy – je o hre a poznávaní a učení sa počas nej. Nemyslím si, že si treba urobiť a na chladničku vyvesiť nejaký plán, čo, kedy počas dňa robíme a s dieťaťom trénujeme. Myslím, že dieťaťu vieme byť veľmi nápomocný počas bežných denných činností. Keď ich komentujeme, objasňujeme, pokiaľ sa dieťa pýta.

A samozrejme mali by sme stále pamätať na individualitu našich detí, neporovnávať ich s inými, ani so súrodencami. Niečo vo svojom vývine zvládnu skorej, niečo neskorej ako rovesníci a v princípe je to tak v poriadku. Veľa detí farby pozná, ale nevie ich pomenovať. Pretože poznanie nemusí ísť úplne rovnomerne ruka v ruke s vývinom reči.

To poľahky zistíte, ak dieťa napr. požiadate:

  • Prines mi to žlté vedierko, prosím.
  • Dones si tie modré ponožky.
  • Poukladaj všetky červené kocky do tejto krabičky.
  • Podaj mi modrú farbičku.
  • Ukáž na obrázku, čo všetko je čierne. A čo je biele?

Ak dieťa vašu úlohu splní správne, veľmi pavdepodobne farby rozoznáva a postupne sa ich naučí aj pomenovať.

Vaše dieťatko samozrejme môžete v poznávaní a pomenovávaní farieb výrazne podporiť. Ako na to, si prečítate aj v našom ďalšom článku.

Spracované s použitím: scholastic.com, extension.purdue.edu, munsell.com.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (14 hlasov, priemerne: 4,10 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Komentáre k článku

  1. Dcerka zacala rozlisovat farby v 19M a myslim,ze sa och naucila rychlo. V 2 rokoch uz vedela aj pomenovat vsetky okrem ciernej a hnedej,tie si mylila. Vedela ich vsak len anglictine lebo som sa s nou hrala v ang. a komentovala. Naucila sa ich pri hre s mozajkou od 2-3r. (velke kolicky).

    Niektore deti sa naucia tvary,farby atd. skor,ine neskor. Zalezi k comu ich vedu rodicia a na co sa sustredia. Netreba sa urcite stresovat,ze moj/a ma uz 2 roky a stale nepozna farby a pod.

Pridaj komentár