Štyri roky

redakcia 0

Vaše dieťatko má štyri roky, gratulujeme! Neustále napreduje v spoznávaní sveta a v osvojovaní si nových zručností. Čo sa týka fyzického rastu, tak v predškolskom veku je jeho intenzita najmenšia, dieťa narastie cca 5 cm za rok a hmotnostný prírastok je asi 1,5 kg/rok.

Grafomotorika a jej význam vo vývine dieťaťa

Už v tomto veku je fajn na pamäti hravú prípravu dieťatka na to, že raz pôjde do školy a podstatnou časťou jeho života v nej bude písanie. Deti zväčša – ak majú na to podmienky – radi kreslia, modelujú, pracujú s rôznymi materiálmi – a to je všetko spomínaná príprava.

Vývin grafomotoriky prebieha plynule, od chvíle, ako dieťa dokáže uchopiť kresliace náčinie do ruky. Vo veku okolo 4 rokov by pri kreslení mali už prevládať plynulé pohyby, písacie náčinie drží dieťa v prstoch. Práve v tomto období sa môžu objavovať nesprávne úchopy, ktoré sa fixujú a potom dochádza k patologickému vývinu grafomotoriky.

Približne do toho veku, teda do 4 rokov nie je potrebné dieťa ku grafomotorickým aktivitám cielene viesť. Ak však ani po štvrtých narodeninách písanie a kresliacie náčinie nevyhľadáva, je vhodné, ak mu pravidelne ponúkate činnosti, ktoré rozvíjajú jeho hrubú aj jemnú motoriku a postupne aj jemné prstové svalstvo ruky.

Väčšina detí prechádza od čmárania k prvým grafomotorickým prvkom medzi 3 – 4,5 rokom. Až zvládne tie jednoduchšie, môže sa postupne učiť prvky zložitejšie.

Je vhodné ak:

  • Umožňujete dieťaťu výtvarnú činnosť – nech kreslí, modeluje, strihá, lepí …,
  • Nezasahujte dieťaťu do diela, nemá byť dokonalé podľa vašich predstáv!
  • Sledujte, aby dieťa uchopovalo písacie a kresliace potreby správne.
  • Motivujte ho rozprávaniu o tom, čo nakreslilo či vytvorilo.

Lateralita – bude pravák či ľavák?

V tomto veku dieťatka ešte používanie pravej či ľavej ruky nemusí byť vyhranené. Je však vhodné, ak dieťa pri činnostiach pozorujete a vytvárate priestor pre to, aby sa jeho lateralita vyhranila. Obvykle sa tak stane medzi 5 – 6 rokom. A o čom tá lateralita vlastne je?

Naše mozgové hemisféry nie sú rovnocenné. Veľmi jednoducho povedané, každá z nich zodpovedá za isté funkcie a naše správanie. Jedna je doplnkom druhej.

Rozoznávame senzorickú (oko, ucho) a motorickú lateralitu (ruky, nohy) Vzťah medzi nimi môže byť súhlasný, dominantná ruka a oko sú na jednej strane  alebo nesúhlasný, t.j. sú na opačných stranách (dominantná pravá ruka a ľavé oko), tzv. skrížená lateralita. Nevyhranená lateralita – t.j. žiadna hemisféra nevykazuje – prevahu – nazýva ambidextria.

Tu sa môže objaviť problém pri zaškolení. Predpokladá sa, že príčinou porúch čítania je nevyhranenosť dominancie jednej hemisféry nad druhou. Pri čítaní sa utvárajú odtlačky slov v oboch hemisférach. Ak je jedna z nich dominantná, potláča obrazy v druhej hemisfére. Ak tomu tak nie je, obrazy sa miešajú a pretože jedny sú zrkadlovým obrazom druhých, prejavuje sa tendencia k zrkadlovému čítaniu a písaniu.

Preto je potrebné dieťa sledovať už vo veku okolo 4 rokov a neskôr, pokiaľ sa lateralita nevyhraní do 5 narodenín, tak je vhodné vyhľadať odbornú pomoc (vyšetrenie laterality u detského psychológa) a dieťatku pomôcť, aby následne malo plynulý a ľahký nástup do školy.

Zisťovanie laterality môžete laicky robiť aj vy sami doma:

  • Dajte dieťaťu misku s korálikmi a šnúrku. Ktorou rukou ich bude navliekať?
  • Do ktorej ruky prirodzene berie farbičky, príbor?
  • Keď kope do lopty, ktorou nohou to robí? Ako sa odráža na kolobežke?
  • Keď telefonuje z mobilu, ku ktorému uchu si ho priloží?
  • Keď mu dáte ďalekohľad, krasohľad alebo papierovú ruličku, ku ktorému očku si ho spontánne priloží?

Reč štvorročného dieťaťa

Štvorročné dieťa by malo mať úplne zrozumiteľnú reč aj pre neznámeho poslucháča, aj keď niektoré hlásky ešte nevie správne vyslovovať. Dieťatko by malo správne vyslovovať hlásky n, m, p, h, t, k, f, v, g, b, j, d. Nakoniec sa učí tupé (č, š, ž, dž) a ostré (c, s, z, dz) sykavky, hlásky lr, ktoré sa objavujú v reči detí medzi štvrtým a siedmym rokom života.

Pokiaľ okolo štvrtých narodenín dieťatko hovorí nezrozumiteľne a veľa hlások komolí, je vhodný čas na vyhľadanie logopedickej pomoci. 

S nácvikom správnej výslovnosti by sa malo začať aspoň rok pred nástupom do školy, nakoľko nesprávna výslovnosť môže mať vplyv na školskú úspešnosť v predmetoch čítania a písania.

Tipy od RODINKY

Zubný kaz sa nevyhýba ani malým deťom. Na Slovensku má len 15 – 20% detí vo veku 5 – 6 rokov zdravý chrup. Zubný kaz spôsobujú tzv. kazotvorné baktérie, ktoré premieňajú cukry na kyseliny a tie rozpúšťajú zubnú sklovinu. Ich prítomnosť v ústach je viazaná na prítomnosť zubov, bez zubov „neprežijú“ – to znamená, že pokiaľ nemá dieťa zuby, nemá ani kazotvorné baktérie. Mliečne aj trvalé zuby sa do úst prerezávajú nevyzreté. Trvá 2 roky, kým sklovina dozrie a vytvrdzuje sa minerálmi zo slín. V tomto čase sú zúbky priveľmi náchylné k vzniku zubného kazu.

Baktérií v ústach sa nemôžeme nikdy definitívne zbaviť, čo ale môžeme urobiť, je významne znížiť ich počet účinným čistením zubov. Nebezpečné sú tzv. medové zuby – kaz na horných rezákoch, ktoré vznikajú, ak si dieťa nedostatočne čistí zuby. A tiež, ak mu zubom dopriavame dlhodobé pôsobenie cukru (med, sirup, sladené nápoje). Veľmi často postihuje deti, ktoré pijú veľa sladených nápojov, používajú fľašu aj pri zaspávaní a predné zúbky sú tak neustále v kontakte s bohatým zdrojom energie pre kazotvorné baktérie.

Nepodceňujte mliečne zuby, pretože aj tak vypadnú a chráňte zúbky vašich drobcov. Zubný kaz môže spôsobiť v konečnom dôsledku rôzne bolesti a aj vážnejšie zdravotné komplikácie.

 

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár