Dieťa sa učí komunikovať od narodenia. Pri vývine reči nikto nemôže spochybniť rolu najbližších osôb (rodičov). Rodičia zabezpečujú dieťaťu nielen biologické, citové a sociálne potreby, ale sú pre neho aj sprievodcom, tlmočníkom, učiteľom, vzorom, priateľom a partnerom v komunikácii.
Pozrime sa na základné medzníky v rečovom vývine a na úlohu rodičov, prípadne iných osôb blízkych dieťaťu vo vývine reči.
Reč orientovaná na dieťa
V najranejšom období rodičia používajú intuitívne komunikačné správanie vo vzťahu k svojmu bábätku, tzv. reč orientovanú na dieťa.
Tento druh reči je typický vyššou polohou hlasu, prehnanou intonáciou, množstvom špecifických slov označujúcich veci a ľudí v okolí dieťaťa, množstvom otázok nasledované odpoveďami, priame výzvy a zdrobneliny.
Tento druh reči, ktorý je univerzálnym fenoménom, nakoľko ním hovoria ľudia na celom svete (dokonca aj štvorročné deti, ktoré sa prihovárajú malému bábätku), pomáha dieťaťu rozumieť ľudskej reči a rozvíjať citovú zložku komunikácie.
Prvá reč: úsmev
K prvým komunikačným prejavom (zatiaľ nezámerným), ktoré sa objavujú okolo 2. mesiaca patria úsmev a hrkútanie – vydávanie samohláskových zvukov pripomínajúce hrkútanie vtákov, napr. aaaa, aaeeee, úúúú. Neskôr sa k nim pridávajú hlasný smiech a džavotanie (vydávanie spoluhláskových zvukov ako napr. ba, da, ga).
Po šiestom mesiaci sa dieťa snaží produkovať dlhšie reťazce zvukov, preto sa rodičia dočkajú takých zvukových variácií ako sú babababa, mamamama, badabada, dudodo a iné.
Prečítajte si tiež: 9 hier, ktoré pomôžu bábätku rozvíjať reč a jazyk
Zámerná komunikácia (9. mesiac)
Okolo 9. mesiaca sa objavuje dôležitá vývinová schopnosť – zámerná komunikácia. To znamená, že dieťa začína chápať, že môže vedome regulovať svoje prostredie (doteraz správanie dieťaťa bolo nezámerné, náhodné). Dieťa si vie vyžiadať pozornosť, predmet alebo činnosť, najprv pomocou pohľadu a neskôr pomocou celého repertoára gest.
Tento vývinový míľnik dieťa dosahuje aj vďaka svojim rodičom a blízkym osobám, ktorí od narodenia interpretujú jeho nezámerné správanie ako zámerné. Však to poznáte: kŕmite dieťa a ono sa od vás odtiahne. Vy mu na to hovoríte: „Už si mal dosť, už nie si hladný,“ a ukončíte kŕmenie. Takéto rodičovské správanie učí dieťa, že môže zámerne ovplyvňovať svoje okolie.
Prvé slová (prvý rok)
A tak sa pomaly dostávame do štádia prvých slov, ktoré začína okolo prvého roka. Prvé slová sú zvukovo vzdialené slovám dospelých, nakoľko schopnosti dieťaťa vyslovovať zvuky reči sú obmedzené. Preto prvé slová môžu znieť napr. aj ako kaka, ktoré znamená vtáčik, ssss, ktoré znamená lampa alebo go, ktoré znamená loptu.
Slovná zásoba prvých slov sa postupne rozširuje a zdokonaľuje sa aj porozumenie: dieťa rozumie základným príkazom a zákazom (hoci málokedy ich počúvne).
Aj v tomto období hrajú rodičia a dospelí v okolí dieťaťa dôležitú úlohu, lebo sa s dieťaťom rozprávajú, pomenovávajú veci v jeho okolí, hrajú sa s ním, ukazujú mu, ako veci fungujú a dávajú mu príležitosť bezpečne skúmať okolitý svet.
Nášmu malému zase pomohli tieto videá:
https://www.youtube.com/watch?v=5qLCWMIbGCU
Moja neter sa veľa slovíčok naučila z takýchto videí https://www.youtube.com/watch?v=5qLCWMIbGCU.
Vedela (a aj vie) naše planéty, farby (aj v EN), čísla.