Poruchy detskej reči

Viera Michaličová, publicistika 10
Dieta a logopedia

Ak dieťa šušle, zajakáva sa, račkuje a ostatné deti sa mu posmievajú, táto skúsenosť určite zanechá v duši dieťaťa väčšie či menšie následky. Najlepšie je včas predchádzať takýmto nepríjemným situáciám, to znamená dieťa si všímať a včas sa obrátiť na odborníka.

Pýtame sa MUDr. Viery Nádvorníkovej, logopedičky s Detského centra pri Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie

  • Robíte s deťmi s poruchami reči 35 rokov. Čo všetko sa dá s nimi dosiahnuť? Aké máte skúsenosti?

  • Keď sa pracuje s deťmi od útleho detstva, vždy sa nejaký výsledok dosiahne, a ten je veľmi pozitívny pre ďalší vývin dieťaťa a celej osobnosti jedinca. Keď spomeniem napr. nepočujúce deti, začínali sme s nimi pracovať od 2.-3. veku, teraz sú vysokoškoláci a dobre sa uplatňujú v živote.

  • Odkedy sa začína vyvíjať ľudská reč?

  • Prakticky je potrebné prihovárať sa dieťaťu od narodenia, sledovať, aby celé prípravné obdobie 1. roku života bolo pozitívne a aby v 1. roku dieťatko začalo s prvými slovami.

  • Kedy si treba začať všímať reč dieťaťa pozornejšie?

  • Hneď vtedy, keď dieťa začína kričať po narodení, všímame si jeho hlas, či začiatok je mäkký, mierny alebo tvrdý. Pri tvrdom hlasovom začiatku skúmame, či dieťatku niečo nechýba, či nemá niečo bolestivé, či je hladné alebo neprebalené. Musíme odstrániť, aby tvrdý hlasový začiatok dlho nepoužívalo a nezraňovalo si hlasivky a aby neskôr jeho hlas nebol zachrípnutý.

  • Dajú sa všetky chyby a poruchy reči odstrániť alebo zmierniť?

  • Zmierniť áno, odstrániť všetky nie. Chyby výslovnosti sa odstrániť dajú.

  • Aký je vývoj reči?

  • Prípravné obdobia začínajú v prvých mesiacoch života dieťaťa. Treba sa sústavne dieťaťu prihovárať pri všetkých činnostiach – kúpanie, jedenie a i. Keď dieťa zaspáva pri nejakej osobe, je dôležité, ak rozumie hovorenej reči. Samo začína hovoriť prvé slová okolo 1. roku, ktoré majú význam celej vety. Okolo 2. roku sledujeme, či dieťatko hovorí v dvojslovných, neskôr viacslovných vetách. Potom pokrok nasleduje primerane ďalej.

  • V akom veku dieťaťa je nevyhnutné ísť k odborníkovi, aké vyšetrenia treba absolvovať? Aké signály je možné postrehnúť?

  • Už v polroku veku dieťaťa môžeme zistiť, že dieťa, ktoré predtým hrkotalo, džavotalo, prestáva s touto činnosťou. Vtedy je dôležité nechať vyšetriť sluch. Okolo 3. roku býva zvyčajne porušená plynulosť reči. Je to tzv. fyziologické opakovanie, zajakávanie. Keď okolie k tomu javu pristupuje neprimerane, môže sa stať, že vznikne zajakávanie skutočné.

  • Ako majú rodičia s dieťaťom komunikovať?

  • Odporúčame hovoriť s dieťaťom jasne, zreteľne, pomaly a ponúknuť dieťaťu aj tvár, aby videlo pohyby artikulačných orgánov. Keď pracujeme s dieťaťom, prihovárame sa mu pri každej činnosti. Nenecháme ho bez toho, že by stále nepočulo náš hlas, reč.

  • Aké poruchy reči rozlišujeme?

  • Spočiatku je to narušený vývin reči – oneskorený vývin alebo iné chyby, ktoré sa na vývine reči odzrkadľujú. Ďalej poruchy plynulosti reči – zajakavosť a brblavosť. Poruchy článkovania – dyslália a dysartria. Poruchy zvuky reči – fufňavosť, reč pri rázštepoch podnebia. Neurotické poruchy reči – mutizmus, keď dieťa prestane rozprávať alebo si vyberá prostredie a osobu, pri ktorých nerozpráva. Poznáme aj symptomatické poruchy reči – poruchy, ktoré sa objavujú pri základnom vážnom ochorení, napr. pri poruchách sluchu, intelektu alebo pohybu, napr. u detskej mozgovej obrny.

  • To sú poruchy, ktoré vyžadujú logopéda?

  • Áno.

  • V akom veku majú teda rodičia vyhľadať logopéda?

  • Keď dieťa nerozpráva po 1. roku do 2. roku, treba sa určite poradiť s odborníkom, ale pri objavení zajakavosti. Pri počiatkoch zajakávania je dobre informovať rodičov, akým spôsobom sa majú k dieťaťu správať. Pokiaľ ide o poruchy sluchu, treba ísť čo najskôr k lekárovi. Čím skôr začneme s dieťaťom pracovať, tým lepšie sa jeho reč vyvinie. Keď prejde 2. rok života, je takmer neskoro. Dieťa sa po správnej terapii môže zaradiť do klasickej školy s počujúcimi. Keď je pripravené tak, že vie dobre čítať a pomocou neho si získava informácie, rozvíja sa s ostatnými deťmi dobre.

    ______________________________________________

    Odznelo v pravidelnej relácii Slovenského rozhlasu DOMÁCA LINKA.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Váš komentárDobry den, mohli by ste mi prosím Vás poradiť. Dcérka ma 3 roky a povie len pár slov aj to nejasne. Detský lekár nás tiež odbíjal, ze to má čas. Logopedička navrhla znakovú reč pre batoľata, ale dcera nemá záujem opakovať znaky.Dokonca nechce ani pozerať, ked jej ich ukazujem.

    Okrem toho vadia jej niektoré zvuky,ostre zvuky no aj jemné príjemné melódie ako napr. hrajúce, spievajúce hračky. Ako 2-ročnej sa jej tie melódie páčili. No rádio a tv počúva rada. O pár dní ide do škôlky a obávam sa, ze kôli tým zvukom si tam nezvykne a nezačne ani rozprávať. Poradte mi, prosím Vás, za kým zájsť. Za psychológom? Zatiaľ mi ho nik neodporučil. Alebo mám počkať, ako si zvykne v škôlke? Dcerka sa veľmi rada do seba uzavrie a ja iba hádam, čo si asi myslí alebo cíti. Nechcem jej ublížiť.

  2. Môj syn má 3 roky,od dvoch rokov krásne plynule rozpráva, ale len pri mne a svojmu otcovi.Ak je pri nás štvrtá osoba nepovie ani nám nič.škôlku navštevuje už 5. mesiac a nepovie pol slova.čo by ste nám podadili?

  3. Dobrý deň, náš syn má už 4 roky a skoro vôbec nerozpráva. Okrem slov mama, hav, hej a podobne cca 10 nič nepovie a všetko sa snaží buď ukázať gestami alebo posunkami. Už chodíme od doktora k doktorovi a nik nevie čo s ním – ich stála diagnóza je “veď on sa pustí” ale kedy to nevie nik.

    Máme aj staršiu dcérku má 7 rokov a u nej je všetko v poriadku.

    Radili nám, že nech kúpime psíka, ale nie sme si istý či mu to pomôže?

    Neviete nám s tým niekto poradiť?

  4. Dobrý deň, rada by som sa pripojila aj ja k Vám s problémom môjho synčeka, ktorý má 5 rokov. Rozpráva strašne málo možno 20 slov a to už je dosť vážne. Bola mu zistená vývinová disfázia, čiže je na úrovni 3 ročného dieťaťa, rozumie všetkému aj veľa rozpráva len mu nerozumieť, mám aj staršiu dcéru vo veku 7 rokov s ktorou nebol problém. Máme za sebou psychologičku, špeciálnu pedagogičku aj vyšetrenie Ct mozgu, kde sa nič neukázalo. Momentálne chodíme k logopedičke, kde veľmi nespolupracuje a v škôlke sa mu venuje špeciálna pedagogička na základe individuálneho plánu, neviem čo by mu ešte mohlo pomôcť aby sa rozrozprával. Ak mi niekto môže v tom poradiť budem len vďačná. Bývame v Trebišove a tu nieje veľa možností, čo sa týka nejakých centier pre deti s rečovou poruchou. Vopred ďakujem za akýkoľvek ohlas prípadne podporu.

  5. najlepsie je dat dieta do skolky, kde sa im dostava specialna logopedicka starostlivost (kazdodenna), je tam mensi kolektiv, ucia sa hrou. Aj v Blave su take MŠ, statne, takze sa treba len informovat. Moja neterka mala tiez problemy s recou, zla vyslovnost, zacala chodit do MŠ na Misíkovej (kde su logopedicke triedy), po roku sa to zlepsilo. Ale urcite najdete podobne zariadenia aj v mieste vasho bydliska.

  6. najlepsie je dat dieta do skolky, kde sa im dostava specialna logopedicka starostlivost (kazdodenna), je tam mensi kolektiv, ucia sa hrou. Aj v Blave su take MŠ, statne, takze sa treba len informovat. Moja neterka mala tiez problemy s recou, zla vyslovnost, zacala chodit do MŠ na Misíkovej (kde su logopedicke triedy), po roku sa to zlepsilo. Ale urcite najdete podobne zariadenia aj v mieste vasho bydliska.

  7. Môj syn má 4 roky a začali sme chodiť k logopedičke. Nevie správne vysloviť hlásky š,č,ž,l , r. Odmieta mi doma trénovať a ked začneme dá sa do plaču a je po učení. Už neviem čo všetko sme mu nasľubovaly a zakázali. Nič nepomáha. Ako ho mám prinútiť učiť sa?

  8. A co bilingualne alebo trilingualne deti? Aky je vyvoj tam? Urcite nie rovnaky ako pri dietati, ktore pocuva len jeden a ten isty jazyk.

  9. Som rada, ze sa venujte tejto teme. Ti rodicia, ktroych deti rozpravaju bez problemov, mozno nebudu vediet ocenit tento clanok. Ti, co maju problem, to ocenia velmi vysoko. Ked sa zacne pracovat s detmi skoro aj okolo 12 mesiaca zivota, vysledok sa dostavi skor a netrpi ani rodic ani dieta. Len treba sledovat svoje deti a nenechat sa odradit aj lekarmi, ktrori hovoria este mate cas. Lebo bohuzial casu nieto. A slova, ked pridete v tretom roku zivota a lekar povie , prisli ste neskoro velmi bolia. Naozaj velmi.

Pridaj komentár