Znakovanie pre samoukov – končíme

Katarína Greškovičová 0

V predchádzajúcom článku Znakovanie pre samoukov – začíname sme si povedali, ako so znakovaním začať, ako vybrať prvý znak, ako nerobiť veľké chyby…

Ako v znakovaní pokračovať?

Ďalšie znaky, ktoré sa dieťa naučí, vyberajte podľa toho, čo ho zaujíma. Ak sú to zvieratká, listujte si knihu o zvieratkách a ukazujte mu jednotlivé znaky alebo choďte do ZOO. Stačí, keď sa zameriate na dva-tri nové znaky a tie stále opakujete, keď máte príležitosť. Ak sa tieto naučí, zvolíte ďalšie.

Takisto buďte otvorení novým znakom, ktoré si dieťa vytvorí samo. Dieťa buď odzerá znakom, ktoré vy robíte vedomky alebo nevedomky alebo si samo vymyslí na základe určitých charakteristík objektu. Alebo si vytvorte svoje vlastné, jednoduché pohyby ako znak pre niečo. 

Po istom čase, tak ako v jazyku, dieťa začne spájať dva znaky. Dvojslovné kombinácie predstavujú veľký skok v kognitívnej oblasti a v pamäťových schopnostiach. Väčšinou sa to deje okolo 20. mesiaca a najčastejšie je to kombinácia znakov pre „viac“, „koniec“, „kde“ a konkrétneho predmetu (napr. čiapka, mačka, piť a pod.), takže výsledná je dvojslovná kombinácia napr. „kde + čiapka“ alebo „viac + piť“. Dvojslovné znakové kombinácie zjednodušujú aj prechod ku dvojslovným vetám, pretože dieťa už pochopilo, že môže kombinovať dva i viac symbolov.

Dokedy znakovať?

Ako dlho znaky vydržia závisí od konkrétneho znaku (resp. objektu) a dieťaťa. Ak už dieťa vie určitý znak, postupne sa učí aj pomenovať danú vec. Dieťa začína kombinovať znak a slovo súčasne. Zistilo totiž, že existujú dva symboly, ktoré sú ekvivalentné pre jednu vec. Ako dieťa rastie a dozrieva, jeho potreby sa menia. S týmito zmenami prichádza aj silnejšia túžba po verbálnej komunikácii. Chce hovoriť komplikovanejšie veci ako len „motýľ“. Chce povedať, že ten motýľ je farebný, má krásne krídla, práve si sadol na batoh, že včera videlo iného motýľa a pod. Okrem toho je dieťa stále viac a viac zabranejšie do rôznych aktivít, ktoré zapájajú jeho ruky a znakovanie preto prirodzene odchádza stranou. Niektoré znaky však vydržia dlhšie, lebo zastupujú objekty, ktoré sa ťažko v jazyku vyslovujú. 

Nefunguje to!

Od niektorých mamičiek som mala spätnú väzbu, že im znakovanie nefungovalo. Ich deti jednoducho nemali záujem. Jedno z nich napríklad začalo hovoriť svoje prvé slová a tak sa rodičia zamerali na jazyk. Iná mamička mi hovorila, že dieťa rozumie viacerým znakom, ale ich nechce ukázať. 

Deti, ktoré nechcú znakovať majú iné priority. Môžu byť viac zamerané na motoriku alebo viac objavujú svet svojimi rukami a pod. Možno potrebujú jednoducho viac času na prvý znak, možno ešte nechápu súvislosť, nemajú rozvinuté kognitívne schopnosti. Ak vás to príliš neodrádza, že dieťa neznakuje podľa vašich predstáv, moja rada znie- vydržte, oplatí sa to!

Miesto záveru.

Náš prvý syn vedel okolo 75 znakov. Ešte viac sa znakovanie rozbehlo s druhým synom, keď som si už viac na tom dala záležať. Má skoro rok a pol a už teraz znakuje vyše 70 znakov. Vie mi povedať, čo chce jesť, piť, s čím sa chce hrať, chce sa pozerať z okna na lietadlo, apod. Pravdepodobne toto všetko by mi vedel povedať aj inak, ale vďaka znakovaniu (a prvým slovám)  to ide rýchlejšie a zrozumiteľnejšie.


Odkazy.

Na internete si možete nájsť slovenské stránky o znakovaní www.znakovanie.sk  www.babysign.sk  

Anglických stránok je na internete veľmi veľa, záleží na tom, čo vám vyhovuje. Na anglických stránkach je zvyčajne aj slovník znakov. Mne sa najviac páči stránka www.mysmarthands.com , kde zakladateľka Laura Berg aj znaky vysvetľuje, prečo sa tak znakujú, prípadne dáva tipy na to, ako si tie znaky zapamätať. Z ďalších stránok by som odporúčala www.signingtime.com  a www.sign2me.com 

 

Referencie.

L. Acredolo a S. Goodwyn- Baby signs. How to talk with your baby before your baby can talk, Vernilion, 2000

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár