Nakupovanie môže byť zábava. Prechádzate z jedného butiku do druhého, v každom si niečo vyskúšate, necháte sa postriekať vôňami z testerov najnovších parfémov, ochutnávate syry a chipsy v reklamných akciách v supermarkete, všade ochotné a usmiate predavačky…
Alebo to môže vyzerať aj takto: konečne máte chvíľu čas na nákupy, v hlave zoznam, čo všetko potrebujete obstarať, zišli by sa nové topánky na jeseň i nová kabela, pre syna prezuvky do škôlky, potom skočiť do elektra vybrať novú žehličku, lebo tá stará už definitívne vypovedala službu a ešte nezabudnúť nejaký darček pre svokra k narodeninám… beháte z obchodu do obchodu, skúšate tovar, porovnávate ceny a nakoniec aj tak polovicu z toho, čo ste chceli, nekúpite.
Čo tak skúsiť to raz ináč? Bez zhonu, bez otváracích hodín, vtedy, keď to vyhovuje práve vám, so šálkou kávy v ruke… teda cez internet. Sedíte v pohodlí domova a prezeráte si ponuky internetových obchodov (nazývaných aj e-obchody alebo e-shopy). Prejsť z obchodu do obchodu a porovnať cenu vám zaberie len pár sekúnd. Stačí pár kliknutí a od domácich elektrospotrebičov sa dostanete k hračkám, knihám alebo trebárs krmivu pre vášho štvornohého miláčika. Informácie o tovare sú podrobné, nechýbajú fotografie. A ak sa chcete čokoľvek spýtať, jednoducho napíšete e-mail alebo zavoláte na infolinku.
V internetovom obchode nájdete tovar veľmi rýchlo, žiadne veľké blúdenie uličkami hypermarketu. Vyťukáte názov toho, čo hľadáte do políčka označeného slovom „Hľadať“ (prípadne „Nájdi“ alebo „Vyhľadávanie“) a obchod vám zobrazí zodpovedajúcu ponuku. Bežné je aj rozšírené vyhľadávanie, pri ktorom zadávate rôzne kritériá, napríklad výrobcu či dôležité vlastnosti tovaru.
Keď si tovar vyberiete, šup s ním do nákupného košíka. Ten si môžete hocikedy skontrolovať, prehrabať sa v ňom a veci, ktoré sa rozhodnete nakoniec nekúpiť, z neho zasa vyhodiť. Na obrazovke sa vám pritom objavuje stále aktualizovaná suma. To je rozdiel od nákupu v bežnom kamennom obchode, kde si sama všetko rátate v hlave a až pri pokladni sa dozviete výslednú cenu. Na internete nie, tu ste o cene vášho nákupu informovaná priebežne.
Keď ste s obsahom košíka spokojná, vyberiete si spôsob platby. Obvykle môžete zaplatiť buď okamžite po vytvorení objednávky prostredníctvom internetbankingu a potom sa už len tešíte na zásielku s tovarom alebo v hotovosti pri preberaní tovaru. Vyberiete si aj spôsob dodania, tovar vám môže priniesť kuriér priamo domov, zájdete si preň na poštu alebo priamo do sídla internetového obchodu.
A teraz už môžete svoju objednávku odoslať. Ak nakupujete v e-shope prvýkrát, bude po vás chcieť, aby ste sa ešte pred odoslaním objednávky zaregistrovali, čiže vyplnili svoje meno, adresu, e-mail, prípadne telefón. Obchod vás zaregistruje ako svojho zákazníka a pri ďalšom nákupe si už bude pamätať vaše kontaktné údaje. Po odoslaní objednávky vám do e-mailovej schránky príde jej potvrdenie. V niektorých prípadoch vás môže obchod kontaktovať aj telefonicky a dohodne s vami podrobnosti dodania tovaru.
Tak ako v bežnom živote, aj vo virtuálnom priestore na internete objavíte množstvo malých špecializovaných obchodíkov i veľké internetové obchodné domy. Malé obchody sa špecializujú na tovar jedného druhu. Zachcelo sa vám opäť si prečítať nejakú dobrú knihu? Zájdite na www.martinus.sk. Minul sa vám práve váš obľúbený parfém? Objednajte si ho na www.fann.sk. Topánky, kabelka či opasok? Aj u Baťu – www.bata.sk – môžete nakupovať online. Niečo iné sú internetové hypermarkety, v ktorých nakúpite všetko pod „jednou strechou“, čiže na jednej stránke. Skúste www.mojshop.sk. V tomto prehľadnom „obchoďáku“ nájdete všetko od elektrospotrebičov, po kolieskové korčule. www.babetkoshop.sk má ponuku nastavenú špeciálne pre tých, ktorý myslia práve na svoje deti. Od kašičky, či čajíka, po autosedačky alebo kočíky.
Možno máte na jazyku otázku, a čo keď mi zakúpený tovar nebude vyhovovať? Topánky mi nesedia, kabelka má úplne iný farebný odtieň než na fotografii na webe…. Nuž, i pri kúpe cez internet máte možnosť vrátenia tovaru. Samozrejme za predpokladu, že nie je použitý, poškodený a podobne. Aj tak si však nezabudnite pri návšteve nového e-shopu pozorne prečítať obchodné podmienky, vyhnete sa tak zbytočným nedorozumeniam.
A teraz už dosť slov a hor’ sa na nákupy. 🙂