Niekedy sa to stáva. Dieťa je už odučené od plienok a keď potrebuje ísť na toaletu, vie vopred na potrebu upozorniť. Pri nástupe do materskej školy sa však stane, že prestane chodiť „na veľkú“ tak, ako bolo naučené.
Dôvody vzniku problému s vyprázdňovaním
Ak sa tento problém objaví pri nástupe do MŠ, jedná sa zväčša o problém psychického charakteru. Je dobre ak učiteľka pri nástupe vie, asi v akom čase a intervale dieťa zvykne „navštíviť“ toaletu. Ľahšie potom problém zachytíte a viete ho riešiť. Postupne ako sa dieťa stotožňuje s novým prostredím, problém sám pominie.
Niektoré deti nechodia na „veľkú“ celý čas, čo navštevujú materskú školu. Nastavia sa tak, aby tento úkol zvládali v pohodlí svojho domova ráno, alebo po návrate zo škôlky. Určite dbajte na to, aby ráno u vás doma bolo pohodové a bez stresu, aby malo dieťa čas na svoje pohodlie na záchode. Medzi dôvody zadržiavania stolice patria aj rodinné problémy (napr. rozvod rodičov) alebo strach z bolesti v prípade, že dieťa chodí na toaletu nepravidelne.
Okrem toho sa u malých detí často stáva, že na svoju potrebu jednoducho v zápale hry pozabudnú. Vtedy je dôležité, aby ste dieťaťu túto vec počas dňa pripomenuli. Zároveň však musí byť vylúčené, že táto porucha nemá nejakú fyziologickú, organickú príčinu (to znamená, že lekár po vyšetrení zamietne akékoľvek ochorenie vylučovacích sústav alebo poruchu vylučovacích orgánov).
Je to nebezpečné?
Zápcha je veľmi nebezpečný stav pre dospelého, ešte viac pre dieťa. Ak problémy s vyprázdňovaním trvajú len niekoľko dní a samovoľne sa upravia, hovoríme o akútnej zápche. Ak si však dieťa nevie rady viac ako týždeň, môže si „vypestovať“ chronickú zápchu. Čím dlhšie problém trvá, tým ťažšie sa odstraňuje. Nebezpečné sú toxické látky, ktoré zostávajú v tele dieťaťa a časom môžu preniknúť do jeho krvného obehu. Takáto samootrava organizmu sa prejavuje boleťami hlavy, únavou, nízkou koncentráciou, niekedy aj oslabením imunitného systému.
Ako môžeme dieťaťu pomôcť?
Čo najskôr, ako problém vznikol, by sme mali začať pracovať na jeho riešení. Každé dieťa má iné dôvody a vysvetlenia, prečo nebol v škôlke na záchode, preto treba myslieť na individuálny prístup. Niekedy pomôže malá motivácia, odmena za kakanie. Učiteľku v škôlke poproste, aby zabezpečila vášmu dieťaťu na toalete čo najväčšie súkromie. Aj ona môže dieťa motivovať odmenou.
Netreba dieťa na toaletu nútiť, skôr sa len spýtať, či mu netreba ísť na wc. Buďte trpezlivý a určite dieťa pri neúspechu nekarhajte. Naopak ho treba pochváliť aj za ten najmenší výsledok. Starším deťom môžete naznačiť, že nie je zdravé nekakať, ale rozhodne ich nestrašte aké je to nebezpečné a podobne. Dieťaťu upravte jedálny lístok, doplňte viac tekutín (aj polievok), vlákniny, čerstvého ovocia a zeleniny, pomáhajú aj sušené slivky, kompóty a čaje. Pri užívaní laxatív sa radšej poraďte s pediatrom alebo aspoň lekárnikom. V prípade, že problém trvá viac ako dva týždne, poraďte sa s pediatrom a ak je potrebné aj so psychológom. Ten vám pomôže zistiť príčinu a poradí tú najlepšiu cestu, ako dieťaťu vyriešiť problém.
Ďalšie zaujímavé témy a rady pre rodičov škôlkárov nájdete na www.predskolskyatlas.sk
Ja by som sa chcela informovat, aky je pristup slovenskych uciteliek v skolkach, tak vseobecne, statisticky. Potesil by ma clanok, ktory by blizsie spracoval tuto temu:
– ked maju v triede 20 deti, ci si stihaju vsimat prejavy dietata (krcenie sa, preslapovanie, skryvanie sa)
– ked sa nasackuje 20 deti do kupelne (napr. po obede), ci si moze dovolit 1 dieta dlhsie posediet na zachode, alebo ich ucitelky suria, ze sup-sup, nezavadzajte ostatnym, ktori este necikali.
– ci ucitelky utieraju zadocky
– ci sa stane, ze vyslovia akykolvek negativny vyrok tykajuci sa kakania (Fuj, pospinil si zachod. Jaj, ty sa nevies utriet sam? Boze, ako dlho tam sedis. A pod) Deti sa to totiz na 99% dotkne a potom radsej zadrzia a vykakaju sa v klude doma.
Vopred dakujem za akekolvek informacie