Výsledky testov PISA z roku 2003 a 2006 ukazujú, že slovenskí žiaci patria medzi slabšími z 57 testovaných krajín, čo sa týka samostatného myslenia a praktického využitia získaných vedomostí. Nový školský zákon by mal zredukovať množstvo učiva, ktoré si má žiak osvojiť, poskytne školám voľnejšiu ruku pri zostavovaní učebných osnov a mal by viesť k väčšej samostatnosti žiakov vo vyučovacom procese. Školy, ktoré absolvujú školenia v rámci projektu „Škola, ktorej to myslí“, budú oveľa lepšie pripravené prijať pripravované zmeny.
Projekt Škola, ktorej to myslí už prebieha na základných školách
Do projektu bola vybraná 1 škola z každého kraja. Školenia začali v auguste 2007 a prebiehajú priamo v priestoroch škôl. Program celkovo pozostáva zo 120 hodín, z ktorých je 80 hodín prezenčných a 40 hodín neprezenčných, ktoré účastníci využijú na štúdium a aplikáciu poznatkov a zručností v praxi. Harmonogram školení bol prispôsobený podmienkam jednotlivých škôl a obsah školení bol operatívne upravený tak, aby zohľadňoval aj individuálne problémy škôl. Ako príklad môžeme uviesť školu v Lipanoch, ktorá má problémy s komunikáciou s rodičmi; v jej prípade sa venuje zvýšená pozornosť budovaniu vzťahu škola – rodina. Vybrané školy sa museli zaviazať, že v 2. roku realizácie projektu vyškolia ďalšie dve školy vo svojom kraji. To znamená, že počas 2. fázy projektu sa vyškolí ďalších šestnásť základných škôl. Zároveň sa v 2. fáze, ktorá začína tlačovou konferenciou 2. apríla 2008, vyškolí osem modelových stredných škôl. Prvá fáza projektu má priamy dosah na 3 600 žiakov a 250 učiteľov. Školení sa zúčastňujú aj poslucháči pedagogických fakúlt. Počas dvoch rokov bude mať projekt dopad na vyše 15 000 žiakov a 650 učiteľov.
Stredné školy, zapojte sa!
Projekt sa rozširuje na stredné školy. Zapojiť sa môžu štátne stredné školy zriadené na území SR, ktoré spĺňajú nasledovné kritériá:
–Aké sú ciele projektu?
–
–
–
–
–
Stratégie a vyučovacie postupy, ktoré sú obsahom projektu, okrem iného podporujú u žiakov samostatné myslenie a osobnú zodpovednosť, utváranie vlastného názoru a schopnosť kreatívne riešiť problémy.
Čo ponúka projekt?
Tento projekt ponúka školám vzdelávací program, ktorý pedagógom predstaví teoreticky prepracovaný rámec učenia a myslenia a v jeho kontexte predstaví rad konkrétnych interaktívnych vyučovacích postupov a metód. Tieto metódy umožňujú aktívne zapojenie sa žiaka do procesu učenia takým spôsobom, v ktorom sa zároveň informácie a podnety učí sám kriticky zhodnocovať.
V rámci prvej fázy (prvého roku) projektu bude vybratých osem škôl, ktorým bude poskytnutý intenzívny vzdelávací program zameraný na inovačné metódy učenia a vyučovania. Vzdelávanie bude rozdelené do 5 dvojdňových a 1 trojdňového workshopu. V druhej fáze projektu budú vyškolení pedagógovia školy šíriť program v ďalších školách vo svojom okolí.
Program ponúka 80 hodín priamej prezentácie interaktívnych vyučovacích metód a 40 hodín praktickej aplikácie. Účastníci sa s predkladanými metódami oboznámia najskôr z pohľadu študenta (počas seminárov sa ocitnú v roli učiacich sa), a potom ich z pohľadu pedagóga budú analyzovať z metodického hľadiska. Ku každému workshopu získavajú účastníci potrebné študijné materiály a pracovné listy pripravené zvlášť na jednotlivé stretnutia.
Vyškolené školy sa stanú modelovými školami pre ostatné školy vo svojom kraji – budú využívať nové metódy pri práci v triedach a zároveň budú šíriť program v ďalších školách.
Účastníci tohto programu získajú teoreticky prepracovaný rámec učenia a myslenia a v jeho kontexte im bude predstavený rad konkrétnych interaktívnych vyučovacích postupov a metód vybratých podľa potrieb školy. Okrem zamerania na kognitívne procesy vplývajú tieto vyučovacie metódy i na sociálne prostredie v triede a na rozvoj životných zručností žiakov.
Ako sa môže škola prihlásiť do projektu?
Stredné školy sa môžu zapojiť do projektu, ak spĺňajú vyššie uvedené kritériá a pošlú prihlášku riadnou poštou v piatich vyhotoveniach najneskôr do 30. apríla 2008 (rozhoduje pečiatka s dátumom odoslania na pošte). Vybraté školy budú informované o výsledku výberu do 6. júna 2008.
Materiálne zabezpečenie projektu.
Lektorsky a organizačne je projekt realizovaný Združením Orava pre demokraciu vo vzdelávaní. Všetky priame náklady spojené s realizáciou projektu sú hradené z grantu, ktorý poskytuje Stredoeurópska nadácia v spolupráci so spoločnosťou SLOVNAFT, a.s..
Podrobnejšie informácie o projekte nájdete na www.zdruzenieorava.sk, www.cef.sk, www.slovnaft.sk alebo marcelam@projectorava.sk