Detská kresba

Isabelle Bouvier-Boileau 4
Kresliace dieťa

Kresba je pre deti vyjadrovacím prostriedkom a je nevyhnutná pre ich rozvoj.

 

Čarbanice, čmáraniny. Takto sa to celé začína.

Medzi 1. a 2. rokom:

Od jedného roka vie dieťa držať ceruzku. Tá sa preňho stáva akýmsi predĺžením ruky.

Dieťa ešte nevie celkom kontrolovať ťahy. Oko sleduje ruku kresliacu bodky, čiary a pod., a preto sú čiary prerušované.

Kreslí bez akéhokoľvek zámeru niečo konkrétne zobraziť, má však obrovskú radosť z toho, keď vidí stopu zanechanú na papieri (alebo na stene!).

Aby ste mu pomohli rozvíjať zrakovú ostrosť a koordináciu pohybov, skúste:

  • maľovanie rukami
  • ceruzky, ktoré sa dieťaťu dobre držia
  • rôzne papiere (napr. farebné)

Všetko samozrejme pod vaším dohľadom. Nezabudnite na umývateľný obrus a zásteru.

 

Medzi 2. a 3. rokom

Najskôr sa na papieri objavia rovné a zvislé čiary, neskôr aj horizontálne čiary a špirály.

Až okolo 3.roku vie dieťa nakresliť uzavretý kruh, a tak vznikajú prvé slniečka.

Kreslí bez zámeru. Nakoniec objaví podobnosť.

Neskôr začína svoje obrázky popisovať.

 

Medzi 3. a 4. rokom

Tentokrát sa už dieťa snaží napodobniť tvary a pomenovať to, čo nakreslilo. Vy síce nevidíte súvis medzi obrázkom a opisom, ale to nevadí. To je detský svet.

V tomto období začína kresliť aj známu postavičku s veľkou hlavou. Dieťa nakreslí obrovský kruh, akože telo a hlavu. K tomu pridá dve paličky, akože nohy. Niekedy nakreslí aj ruky, teda ďalšie dve paličky, dokonca občas má postavička aj oči, ústa a nos.

 

Medzi 4. a 10. rokom: začiatok realistickej kresby

Okolo 4.roku

Postavička má už aj oči, uši, nos a pupok. Niekedy dieťa nakreslí aj pohlavie a vlasy.

V tomto veku kreslí dieťa to, čo vie a nie to, čo vidí. Využíva transparentnosť, kreslí napr. mamičku s bábätkom v brušku.

Nemá ešte predstavu o proporciách.

Okolo 5.-6. roku

Postavička má už aj ďalší kruh pod hlavou, teda trup. Veľkosť môže byť rôzna. Vždy je postavička nakreslená spredu.

Okolo 6. roku

Postavička je úplná. Niekedy je oblečená.

Od šiesteho roku sa obrázky stávajú stereotypnými, často bývajú porovnávané s obrázkami iných detí.

Hlavne im nehovorte, že nevedia kresliť!

Od 10. roku: koniec detskej kresby

Dieťa už vníma perspektívu a realitu.

Interpretácia kresieb:

Interpretovať detské kresby vedia iba odborníci. Ak vás však niektoré kresby zaujmú a popis obrázku sa vám bude zdať znepokojujúci, treba konať.

Napríklad vtedy, keď:

  • sa niektorým častiam tela systematicky vyhýba
  • ak niektoré kresby systematicky predstavujú škrtance, nervózne začiernenie papiera
  • obrázky sú maličké, na okraji papiera
  • vaše dieťa nikdy nekreslí

Preložila Z. Labancová, zdroj: ruedesenfants.com

Foto: www.mirocacik.sk

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Foťák máme len analógový a nemáme k nemu skener, ale on vie kresliť aj na pc a takých obrázkov máme dosť. Čakám na tú diskusiu smile.

  2. Škoda, že sa práve v tejto diskusii nedajú pridávať obrázky tak jednoducho, ako v diskusiách Na piesku. Ale článok ma inšpiroval – Evča, idem založiť diskusiu o výtvarných prejavoch detí. Všeličo vypovedajú o nich samých, ale aj o nás. Evča, ak vieš odfotiť výtvarné dielka Tvojho šikovného syna, pridaj sa :-)))

  3. U nás je mimoriadne veľká spotreba akýchkoľvek výtvarných pomôcok a tomu zodpovedajú aj steny v det. izbe. Prešli sme prstovými farbami, fixkami, pastelkami, voskovkami, kriedami, vodovými farbami a všetko v byte zanechalo svoje stopy. Momentálne je u nás hit n.1 tabuľa lega-master blue line a fixy. Syn v 2 rokoch poznal všetky farby a zákl. geom. útvary. Fázu hlavonožcov rýchlo prešiel a teraz vo veku 3,5 r. krásne kreslí postavy, dopr. prostriedky a domčeky. Pár ťahmi štylizovane zobrazí vec tak, že ju hned každý identifikuje. Nechválim ho zbytočne ani nekriticky, ale jeho tvorba je taká, že novodobí umelci niečo podobné študujú na VŠ s výtvarným zameraním smile. (škoda že sem neviem pripojiť obrázok)

Pridaj komentár