V predchádzajúcich článkoch sme sa venovali tomu, čo je norma vývinu grafomotoriky, ale aj ako správny vývin u dieťatka podporovať.
Minisériu o grafomotorike dnes uzavrieme zoznamom praktických a nenáročných cvičení, ktoré s deťmi môžete robiť v domácom prostredí a hrať sa tak. Nezabúdajte, že dieťa nemá mať pocit, že niečo cvičí, ale že sa hrá.
Oceňte jeho snahu, vyjadrite to, že vnímate, že veci zvláda, resp. že sa snaží. Keď sa mu už nebude chcieť, nenúťte ho, ponúknite inú aktivitu a vráťte sa k podobným aktivitám o deň – dva.
Jemná motorika
Cieľom týchto cvičení je rozvíjať jemné prstové svalstvo ruky a pohybovú schopnosť ruky aby dieťa zvládlo písanie v škole. Precvičovanie sa netýka len predškolákov, ale detí cca od 3 roku veku.
- zapínanie a rozopínanie gombíkov, zaväzovanie šnúrok, zapínanie zipsu.
- navliekanie korálok, gombíkov, namotávanie vlny.
- vytrhovanie z papiera – z hárku papiera dieťa odtrháva prúžky, až ho celý potrhá (tieto prúžky môžete využiť na ďalšieu aktivity), prípadne biely list papiera najprv dieťa „ pomaľuje” ľubovoľnou farbou a potom vytrháva jabĺčka, listy stromov a pod.
- skladanie tvarov či figúrok – zo špajdlí, zo špáradiel, z paličiek z hry Mikádo – dieťa môže poskladať dom, loď, panáka, obraz – čokoľvek.
- veľký kus baliaceho papiera, resp. papierovú rolku pripevníme na stenu a necháme dieťa rukou čmárať po celej ploche (pohyb lopty, ktorá sa gúľa sem a tam, vodný vír, plávajúce vlnky na hladine potoka). Dieťa môže pracovať hrubou fixou, voskovkou, vodovými či temperovými farbami.
- cvičenie dotyku ceruzky na list papiera – dieťa robí malé bodky, ako keď kuriatko zobká, padá drobný dážď…
- odstrihovanie rohov z papiera – možno použiť i staré noviny. Dieťa odstrihuje jednotlivé rohy tak dlho, až papier rozstrihá na malé kúsky.
- kreslenie veľkých kruhov – na hárok papiera, A3, A4, kreslí veľké kruhy opakovane za sebou – ako sa otáčajú kolesá na aute, ako sa motá vlna …
- spájanie bodov – na veľký papier nakreslíme body, vždy dva v jednej farbe a úlohou dieťaťa je body spájať vodorovne, zľava doprava.
- vhadzovanie predmetov – zo stola, či inej podložky, má dieťa nahádzať predmety do vedierka, či škatule.
- skladanie papiera – dieťa má poskladať hárok papiera na čo najmenší kúsok.
- v rámci bežných činností pomáha – šraubovanie vrchnákov fliaš, listovanie v knihe po jednom liste, miesenie cesta …
- maľovanie s penou na holenie.
Úchop ceruzky či farbičky
Ako prebieha vývin uchopovania ceruzky, sme písali tu. Pokiaľ ste so svojim dieťatkom dospeli do veku, že by bolo na mieste, aby ceruzku začalo držať správne, môžete mu pomôcť aj takýmto cvičením:
Dieťa otvorí ruku dlaňou hore. Vložíme mu na dlaň fazuľku a vyzveme ho, aby ju zachytil skrčením malíčka a prsteníka. Ostatné prsty sú pri tom vystreté (akoby dieťa ukazovalo počet tri). Potom dieťa ruku otočí smerom ku podložke, na ktorej je rozsypaná fazuľa alebo papierové guľôčky. Fazuľku stále drží dvoma prstami pritlačenými k dlani. Troma prstami prenáša rozsypané predmety dovtedy, kým ich všetky nevyzbiera.