Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že tvorivosť alebo kreativita je proces, činnosť, pri ktorej vzniká čosi nové, zaujímavé, podnetné a užitočné.
Deti sú mimoriadne tvorivé osôbky, ak na to majú priestor a nikto ich tvorivosť nehamuje … Obvykle majú mnoho nápadov a otázok, pomocou ktorých sa usilujú dozvedieť o sebe a o tom, čo ich obklopuje, čo najviac. Zas a znova – výborným miestom pre rozvoj tvorivosti je pre deti hra.
Magická imaginácia
Predškolský vek je vekom magickosti v detskom myslení. Detská tvorivosť dosahuje vrchol ešte pred 6. narodeninami. Potom sa už deti stávajú viacej konformnými, viacej sa nechávajú zviazať limitami, ktoré určuje vonkajší svet, spoločnosť, dospelí … Dovtedy si dovolia čokoľvek a nepríde im to nepatričné. Nepozerajú sa na svoje nápady optikou dospelákov.
Vo veku troch rokov sa deti dostávajú do Piagetovho (francúzsky psychológ, korý popisoval výinové štádia v živote človeka) predoperačného štádia – do obdobia, ktorom používajú symboly reprezentujúce niečo iné, napr.: obrázok alebo ponožka nastoknutá na ceruzke predstavujú pre dieťa skutočného koňa. Dieťa zisťuje, že môže pracovať s čímkoľvek, aby vytvorilo čokoľvek. Rozvíja sa jeho jemná motorika, dokáže viac a ľahšie pracovať s rôznymi objektmi, hračkami.
Tvorivé myslenie
Deti v tomto veku začínajú tvoriť s nejakým zámerom. Ak doteraz niečo dieťa napr. namaľovalo a dospelí sa ho spýtal, čo to je, tak práve začalo premýšľať, čo to vlastne namaľovalo. V tomto veku, teda po 3. roku, dieťa ide kresliť so zámerom nakresliť kvetinu, či psa …
S týmito novými zručnosťami sa predstavivosť dieťaťa stáva bezhraničnou. Deti milujú predstierať hry a majú tendenciu fantazírovať a objavovať. A toto je práve tá skvelá príležitosť, kedy môžeme u detí podporiť divergentné myslenie. Myslenie, kedy deti prinášajú jedinečné riešenia a tvoria si nové spojenia bez toho, aby boli zväzované jedinou správnou odpoveďou.
Podporovať divergentné myslenie znamená poskytovať dieťaťu činnosti, ktoré vytvárajú priestor na zvedavosť, reflexiu, dokonca niekedy podporujú zmätok. Divergentné myslenie, a tým aj tvorivosť a tvorivé riešenie problému, sú viac ako umenie – to je predvídanie, predstavovanie si a tvorba.
Vyskúšajte s deťmi niektoré z týchto hier
Pýtajte sa detí otvorenými otázkami (teda takými, kde nie je na mieste jednoslovná odpoveď) na rôzne situácie. Napr. Čo by sa stalo, keby psi začala rozprávať?, „Čo by si urobil, keby si zrazu mohol jesť len červené veci?“ „Čo si myslíš, že hľadá tá mačka?“. Neexistuje správna, či nesprávna odpoveď. Akceptujte všetky a podporujte dieťa vo vymýšľaní ďalších odpovedí, ak by ono samo prinieslo len jednu, či dve.
Rozširujte dieťaťu obzory – vezmite ho do múzea, knižnice, choďte spolu niekam do prírody v okolí vášho bydliska, skrátka objavujte spolu nové veci a rozprávajte sa o nich.
Nechajte, aby dieťa prinieslo niekoľko predmetov podľa inštrukcií a potom z nich môže čokoľvek vytvoriť. Môže to byť napr.: 3 veci žltej farby, 2 veľmi jemné veci, 4 veci, ktoré pekne voňajú, 3 veci, ktoré sú drsné, 2 veci, ktoré šuštia…
Porušte všeobecné pravidlá a robte veci inak: pre klasické stolové či kartové hry si vytvorte vlastné pravidlá, urobte si piknik v plavkách, keď je vonku zima, zistite, koľko rôznych využití pre rolku od W papiera ste schopní nájsť, namiesto klasických farieb použite (bezpečné) koreniny zmiešané s rastlinným olejom. ..
Poskytnite dieťaťu širokú škálu hračiek s otvoreným koncom J – teda takých, s ktorými môže tvoriť a nie sú naozaj len na jeden konkrétny účel. Sú to napr.: figúrky zvierat, set náradia pre majstra či nástrojov lekára, postavičky ľudí, kocky, veci na obliekanie, plastelína …
Urobte si „divokú polievku“. Nechajte vaše dieťa, aby si vybralo suroviny. Čokoľvek, čo sa mu do polievky hodí a dá sa variť J Pozvite potom niekoho na párty, ktorú si dieťa urobí podľa svojich predstáv. Opäť – nech použije hoci obyčajné predmety na neobyčajný účel.
Vytvorte si kapelu. Vezmite hrnce, panvice, lyžice, pokrievky … Ukážte svoju otvorenosť pre hudbu a tanec bez akéhokoľvek posudzovania štýlu, či zloženia hudobného telesa.
Rozprávajte si neuveriteľné príbehy. Začínajte či končite obľúbené príbehy vašich detí netradične. A povzbuďte deti, aby si vymysleli aj oni svoje vlastné príbehy. Aby ich rozprávali svojim jazykom a podľa svojich aktuálnych schopností.
Inšpirujte sa aj: 9 aktivít pre bystré deti.