Keď vaše dieťa dovŕši druhé narodeniny, nastávajú u neho veľké fyzické, sociálne, rozumové i emocionálne zmeny. Dieťa sa neskutočne veľa učí, čo mu umožní ďalej skúmať svet.
Rodičia môžu byť pre dieťa v tomto veku nápomocní pri aktivitách, aby dieťa lepšie chápalo činy, ľudské správanie i prežívanie. Deti chcú byť v tomto veku samostatnejšie a nezávislé, no nie vždy na túto samostatnosť majú už dosť skúseností a kompetencií.
Rodičia by mali poskytnúť dosť priestoru na získavanie jednotlivých zručností, ako aj veľa podpory, aby dieťa postupne zvládlo svoje „vývinové úlohy“. Teda aby dobre prekonalo toto vekové obdobie a mohlo postúpiť ďalej 🙂
Prečítajte si aj: Dá sa žiť s dvomi malými deťmi normálne?
Ponúkame vám niekoľko jednoduchých a pritom zábavných aktivít, ktoré vám môžu prekonať občasnú nudu, no zároveň pokrývajú širokú paletu zručností a schopností dieťaťa.
Obliekanie
Čo potrebujete: staré oblečenie, kostýmy
Čo robiť: vytiahnite staré šaty a nechajte dieťa, nech sa do nich oblieka, prezlieka, obzerá sa, komentuje… Môžete sa hrať s ním alebo môžete do hry zapojiť aj iné deti.
Čo dieťa rozvíja: kreativita, predstavivosť, jazykové znalosti a sociálne zručnosti
Malý rozhovor
Čo potrebujete: bábika alebo plyšové hračky
Čo robiť: dajte dieťatku bábiku či hračku a povzbuďte ho, aby ju držalo, hovorilo na ňu, obliekalo, staralo sa. Hovorte na bábiku (či hračku) a povzbuďte k tomu aj vaše dieťatko.
Čo dieťa rozvíja: sociálne, jazykové zručnosti, jemná motorika, tvorivosť a predstavivosť
Hra na skrývačku, ale s hračkami
Čo potrebujete: hračky
Čo robiť: skryte hračku niekde v byte a požiadajte dieťa, aby ju hľadalo. Pomáhajte mu ju nájsť pomocou navádzania „zima“, „teplejšie“, „horúco“.
Čo dieťa rozvíja: počúvanie, riešenie problémov, sociálne zručnosti a pamäť
Poštár Pat
Čo potrebujete: staré škatule od topánok, pohľadnice, papiere, obálky, letáky (chodí vám do schránky určite kopa nevyžiadanej pošty)
Čo robiť: zo starej škatule urobte poštovú schránku. Naplňte ju rôznou „poštou“. Nechajte dieťa, nech otvára – schránku, listy, obálky, otvára noviny. Hovorte o obrázkoch, materiáli, farbách. Môžete „poštu“ triediť na veľkú a malú, môžete počítať, koľko obálok ste dostali do schránky…
Čo dieťa rozvíja: jemná motorika, porozumenie základným pojmom, číslam, farbám.
Na palube
Čo potrebujete: uterák alebo deku
Čo robiť: nechajte vášho drobca, aby si sadol na uterák či deku a jemne ho tak ťahajte po miestnosti. Predstierajte, že deka je vlak alebo loď a že sa zastavujete na rôznych miestach – ZOO, park, stanica, prístav ….
Čo dieťa rozvíja: rovnováha, predstavivosť
Moje telo
Čo potrebujete: veľký kus papiera – baliaci papier, pastelky
Čo robiť: nechajte vaše dieťa ľahnúť si na papier a obkreslite naň jeho telo. Potom môžete spolu dokresľovať časti tela – oči, nos, ústa. Ak dieťa chce použiť len farby, bez tvarov, je to v poriadku, nenúťte ho. Ak si vaše dieťa nechce ľahnúť, nenúťte ho – môže mať problém s obavami alebo s výdržou ostať istý čas v pokoji. Začnite potom napr. len s obrysom ruky – opäť, ak si nechce dieťa nechať obkresliť ruku, obkreslite vašu ruku, či nohu.
Čo dieťa rozvíja: sebaovládanie, výdrž v pokoji, poznávanie častí tela, jazykové zručnosti
Sebavyjadrenie
Čo potrebujete: rôzne tváre vystrihnuté z časopisov, papier, lepidlo v tyčinke
Čo robiť: vystrihnite rôzne nosy, oči, vlasy a ďalšie časti tváre zo starých časopisov. Nechajte dieťa, aby ich lepilo na čistý papier. Povzbuďte ho, aby tvorilo hoci smiešne tváre, či obrazce. Hovorte s ním o tom, prečo sa mu jednotlivé vybrané obrázky páčia, čo je na nich smiešne … čo by sa stalo, keby ste nepoužili lepidlo …
Čo dieťa rozvíja: kreativita, jazykové zručnosti, vyjadrovanie, chápanie súvislostí príčiny a následku
Mohlo by vás zaujímať: Ako pomôcť dieťaťu bezpečne sa vyzúriť.
Moja obľúbená skladba
Čo potrebujete: papier, pastelky
Čo robiť: zaspievajte, či pustite si niektorú obľúbenú pesničku vášho dieťaťa a popri tom nakreslite jednoduchý obraz niečoho, čo sa deje v slovách tejto piesne. Hovorte o tom s dieťatkom, nech ono dokreslí, dotvorí vašu kresbu. Prípadne si vymyslí ku kresbe príbeh.
Čo dieťa rozvíja: jazykové zručnosti, tvorivosť, rozprávanie príbehov, časová postupnosť
Spracované s použitím: parents.com