Minule som dostala otázku, ako vychovať bystré dieťa. Si vravím, že veď hoďte si do gúglu, ten vám určite niečo prezradí. Tipov, čo s deťmi určite máte a určite nesmiete robiť je nekonečne veľa.
Ale neviem, či nám nejaké rady zaručia, aby sme vychovali také, či onaké dieťa. Múdre, bystré, poslušné, pripútané, nezávislé, cieľavedomé, sebavedomé…
Jaj, niekedy z tých hodnotení mám husie mriavky.
Deti podporujte, vytvárajte vhodné podmienky
Vo vývine dieťaťa, v tom, čo vo svojom živote urobí, dokáže, zohráva rolu jednak dedičnosť – teda nejaké jeho danosti a dispozície, a potom prostredie, kde tieto danosti môže rozvíjať, trénovať, posilňovať. Alebo aj zistiť, že „na to nemá“ alebo že ho niečo skrátka nebaví.
Pri tom všetkom je dobré vedieť, že v živote dieťaťa sa objavujú isté „kritické obdobia“ – teda čas vhodný na to, aby sa dieťa naučilo. Obdobia, keď musia nastať určité zmeny, aby sa vývin uberal normálnym smerom.
Toto vedomie by nás malo viesť k tomu, aby sme deti zbytočne netlačili do niečoho, na čo ešte nie sú pripravené – predčasné posádzanie, predčasné učenie na nočník či život bez plienky.
Ale aby sme zároveň „neprešvihli“ ten správny čas – napr. na učenie dieťaťa poznávať farby, zvieratká, rozvíjať jeho reč… Priskoré upevňovanie nezaručuje, že tieto zručnosti dieťa zvládne skôr.
Platí zásada, že aj malé množstvo nácviku v neskoršom období je rovnako hodnotné ako veľké množstvo nácviku vo veľmi skorom období.
Dôležité podnety v útlom veku
Deti sú od narodenia malými bádateľmi, budú objavovať všetko svojimi zmyslami a spájať si svoje poznatky do určitých súvislostí. Neznamená to, že im musíte nakúpiť milióny hračiek a 20 hodín do dňa im vymýšľať program.
Dieťa by sa však postupne v prvých 2 rokoch svojho života objavuje príčiny a dôsledky konania, utvára si pojem seba samého (Janko chce papať – ja chcem papať). Objavuje stálosť objektov, teda že predmety existujú, aj keď ich priamo nevidí.
Na to všetko dieťa potrebuje isté možnosti a najmä sprevádzanie dospelého, ktorý mu bude činnosti a deje komentovať a ktorý ho bude povzbudzovať v jeho objavovaní.
9 tipov, čo robiť s deťmi, aby sa mohli rozvíjať ich danosti
Nie je to len o materiály a konkrétnych činnostiach. Je to aj o istom režime, či širších súvislostiach. Takže odborníci odporúčajú aj toto:
1. Veďte deti k hudbe
Rôzne štúdie ukazujú, že hudba robí deti bystrejšími. Najmä ak ju môžu praktizovať, hrať na nejaký nástroj. Niektoré štúdie ukázali, že hra na klavír signifikatne zvyšuje IQ 🙂
2. Doprajte deťom raňajky
Ideálne výživne. Alebo teda aspoň nejaké … detský mozog potrebuje vyvážené množstvo živín. Deti, ktoré raňajkujú, majú lepšiu pamäť a pozornosť.
3. Obmedzte sledovanie televízie
Výskumy dokázali, že sledovanie TV pre deti pod 2 roky, nemá žiadny benefit – výchovný ani vzdelávací. Staršie deti by nemali televíziu sledovať hodiny – potrebujú čas mimo TV na budovanie sociálnych zručností, na hru, na domáce úlohy ….
4. Čítajte si s deťmi od malinkého mala
Už veľmi dlho je známe, že čítanie rozvíja detskú inteligenciu. Čítanie pomáha rozvíjať zručnosti písania a neskoršieho samostatného čítania.
5. Nechajte deťom čas aj na neštruktúrovanú hru
Aby robili čo chcú, hrali sa s čím chcú a ako chcú (samozrejme bezpečne). „Voľná hra“ nepomáha len rozvíjať poznávacie schopnosti dieťaťa a jeho sociálne zručnosti, ale pomáha im získať vedomie vlastných schopností – „ja to dokážem“, „ja som to vymyslel, zostrojil“ a pomáha im tak vyrásť v zdravých ľudí, ktorým nebudú rodičia manažovať život do tridsiatky.
6. Pohyb, cvičenie, šport
Veľa detí chodí od útleho veku na plávanie, futbal, tenis… to je fajn, no mali by sme myslieť aj na taký prirodzený pohyb, prechádzka so psom, celodenný peší výlet …
Vedci ešte nezistili, ako presne pohyb a cvičenie ovplyvňuje rast a vývin mozgu, ale štúdie ukazujú, že u 9 – 10 ročných detí 20 minút cvičenia pred testovaním významne zvyšuje dosiahnuté skóre.
7. Včasný a dostatočne dlhý spánok
Poznatky vedcov hovoria, že deti, ktoré chodia spávať v zásade v pravidelnom čase, sa lepšie učia jazyky, matematiku a lepšie čítajú. Predškoláci potrebujú spať aspoň 11 hodín.
8. Robte si doma experimenty
Predškoláci budú milovať jednoduché experimenty, ktoré nestoja ani veľa peňazí, ani veľa úsilia. Ale dajú im možnosť zažiť a pochopiť, ako a a prečo veci fungujú.
9. Založte si malú záhradku
„Záhradkárčenie“ hoci len s malým hrantíkom, do ktorého hodíte nejaké semienka a budete čakať na výsledok, je lekciou vedy, výživy, trpezlivosti … Učí deti, ako rastliny žijú, ako sa z nich „zrodia“ plody a na čo sú tieto plody dobré. Nemusíte na balkóne pestovať tekvice, postačia bylinky či strukoviny.