Detská kresba ako výpoveď

Mgr. Barbora Vodičková 14

Na čo treba upriamiť našu pozornosť pri „čítaní kresby“ a čo môže byť signálom „ nepohody dieťaťa“? 

Nejestvuje nijaká všeobecne platná metodika posudzovania a hodnotenia detského výtvarného prejavu. Chce to skúsenosť, ale aj schopnosť zachytiť signály, ktoré nám dieťa vysiela. Takže, čo si všímame? 

shutterstock

Vysvetlíme si to zjednodušene. Pomôžem si dejinami umenia, kde historik umenia posudzuje a skúma obraz z hľadiska jeho formy (ako sa umelec vyjadruje, aké sú jeho výrazové prostriedky) a obsahu (čo umelec vo svojom diele vyjadruje). Tak podobne je to aj s detskou kresbou.

Dieťa je umelec a my sme v úlohe vedca, ktorý si všíma tieto kritériá: 

Správanie dieťaťa počas výtvarného aktu

a všetko, čo sa pri kreslení deje. Jeho záujem alebo nezáujem o kresbu. Či dieťa na výzvu kresliť reaguje, alebo nie, či kreslí podľa inštrukcie, či čaká na pokyny, alebo pracuje samostatne. Či je so svojím výtvorom spokojné, alebo ho chce vylepšiť, prípadne zničiť. Či počas procesu tvorby často gumuje, opravuje.

Sú deti, ktoré sú aj s veľmi nedokonalým a na ich vek neprimeraným výtvorom nadmieru spokojné a naopak deti, ktoré ho potrebujú stále vylepšovať. 

Téma

Ak má dieťa ľubovoľnú tému, všímame si logiku kresby a aké námety preferuje. To nám môže prezradiť, čo dieťa zaujíma, čím sa „jeho hlavička zaoberá“?

Poznala som chlapca, ktorý do svojich 6 rokov kreslil výlučne autá a stroje zvnútra, ako technické výkresy. Bola som pri tom , keď raz nakreslil strom a jeho mama reagovala hlasným zvolaním: „Konečne, príroda!“ 

Farba

Sú farby, ktoré dieťa uprednostňuje teplé alebo skôr studené? Dostatočne využíva ponúkanú škálu farieb alebo je jeho kresba fádna, farebne chudobná? Všimnite si, aké sú kombinácie farieb, ktoré dieťa používa?

Fleminghaus (1959) urobil pokus. Vyšetril 1000 detí vo veku 7-10 rokov a zistil, že ich výber farieb bol pomerne konštantný. Chlapci uprednostňovali červenú, potom žltú, fialovú a modrú. Dievčatá červenú, fialovú, žltú a nakoniec modrú.

Uvediem príklad.

Signálom, že niečo nie je v poriadku, môže byť, ak dieťa neprimerane preferuje čiernu farbu. Niekoľko rokov dozadu sme robili výskum, pri ktorom sme zistili, že čierna farba sa v podobe čierneho bodu objavuje pravidelne v rôznych kresbách 9-ročného dieťaťa s diagnózou cukrovka. Kresby zozbierala jeho matka, od počiatkov ako začalo kresliť až po súčasnosť.

V rámci výskumu dostalo dieťa za úlohu nakresliť, ako sa cíti pri hypoglykémii ( znížená hladina cukru v krvi ). Dieťa nakreslilo veľký oranžový kruh, v ktorého strede sa nachádzal čierny bod. Akoby týmto motívom nevedome znázorňovalo „ čierny bod svojho života“, svoju chorobu.

Ako tvrdí Šicková (2002), môže to signalizovať spôsob vyrovnania sa s celoživotnou záťažou či stigmou. Tu treba pripomenúť, že sa jednalo o kazuistickú štúdiu jedného dieťaťa, u ktorého sa jeho celoživotný problém pravdepodobne projikoval do jeho kresieb takýmto spôsobom. Samozrejme, to nemusí platiť u iných detí s touto diagnózou.

 


Využitie priestoru

Ako dieťa využíva priestor na papieri? Využíva ho dostatočne, alebo kreslí len v nejakej časti, na okraji, v rohu?

Kompozícia a integrácia kresby

Pri týchto kritériách sledujeme zostavovanie, usporiadanie, umiestnenie prvkov do celku. Môžeme pozorovať, čo považujem za veľmi dôležité, v akom vzťahu jednotlivé prvky dieťa nakreslí.

Stretla som sa s dieťaťom, ktorého problémom bola zajakavosť a strach z verbálnej komunikácie. Nakreslilo ľubovoľnú kresbu, ktorá poodhalila jeho hlavný problém. Na kresbe bolo veľa objektov: dom, strom, postava, kvety, zvieratá, všetky sami za seba, osamotene, neexistovala medzi nimi „komunikácia“. Z tejto jedinej kresby som pochopila nesmiernu osamelosť autorky, jej neschopnosť nadviazať kontakty a komunikovať.

Znázornenie postáv

Ak sa postavy v kresbe vyskytujú, všímame si ich veľkosť. Malé postavy (objekty) obyčajne poukazujú na znížené sebavedomie. Ďalej sledujeme ich proporcie, či dieťa nakreslí všetko, čo má postava mať, alebo nejaké časti vynechá , prípadne nakreslí predimenzovane alebo neprimerane.

Línia, čiže čiara

Zaujíma nás intenzita, prítlak. Aká je čiara? Výrazná? Nevýrazná? Súvislá? Prerušovaná?

Zvýšený prítlak sa môže objaviť u detí agresívnych alebo detí napätých, naopak slabá intenzita čiary môže signalizovať neistotu. 

Zvláštnosti,

ktoré sa bežne v detských kresbách nevyskytujú, prípadne stereotypné opakovanie námetov. Nesnídalová (1995) opisuje prípad autistického chlapca, ktorý bol mimoriadne výtvarne nadaný, ale vo svojich kresbách kreslil ľudí výhradne ako fľaštičky od liekov. 

Detaily

Pri detailoch si všímame ich vypracovanosť a prítomnosť v kresbe. Napríklad prítomnosť veľkého počtu detailov u 4 ročného dieťaťa, môže poukazovať na výbornú pozorovaciu schopnosť a nadpriemerný intelekt. Naopak pedantné až prehnané vypracovanie detailov sa často objavuje v kresbách neurotických a úzkostných detí.

V neposlednom rade posudzujeme vloženú energiu, primeranosť kresby veku dieťaťa a veľmi vážne berieme do úvahy výpoveď autora o svojom diele.

Na záver pripomínam, že kresba sa posudzuje v celkovom kontexte osobnosti dieťaťa, ostáva však čiastkovou, hoci dosť podstatnou správou o ňom. Môže byť výraznou pomôckou pri odhaľovaní, ale aj korekcii príčin jeho problémov. Tento proces je dlhodobý a vyžaduje „mravenčiu prácu“ a nesmiernu trpezlivosť, ako zo strany dieťaťa, tak dospelých.

Zdroje: ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

  • Pogády a kol. 1993. Detská kresba v diagnostike a v liečbe. Bratislava : SAP, 1993.
  • Šicková Jaroslava. 2002. Arteterapia. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. V tlači 
  • Fleminghaus 1959. Innere Gestimmtheit und Farbumwelt des Kindes. Podľa : Pogády a kol. : Detská kresba v diagnostike a v liečbe. Bratislava : SAP, 1993.
  • Nesnídalová Ružena. 1995. Extrémní osamelost. Praha : Portál, 1995.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (13 hlasov, priemerne: 3,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Zaujímalo by ma čo môže znamenať kresba môjho syna, ktorý má 13 rokov. Nakreslil veľké, hnedé preskléné dvere s okienkami pred ním vysí tmavo-zelený záves až po zem, ktorý je na jednej strane zviazaný a na druhej je rozpustený. Zem je hnedá a steny majú fialové pásy na dĺžku a za tími dverami dal čisto žltú farbu, ktorá tam veľmi svieti a aj cez presklenené okienka na dverách. Prosím vás povedste mi, čo by to mohlo znamenať, naozaj veľmi ma to zaujíma. Ďakujem

  2. Moja skoro 5-rocna dcera kresli vylucne postavy. Seba, mamu, ocka, babku, rozdiel je len v dlzke vlasov a vo velkosti). Sama nekresli vobec nic ine, ak ju vyzvem, vie nakreslit slniecko, kvieto,strom, ale ked navrhnem nieco ine, povie, ze to nevie nakreslit. Nemate nejaky tip, co by to mohlo znamenat?

  3. Moja skoro 4-rocna dcera kresli vylucne postavy. Seba, mamu, ocka, babku, vilu, postavy z rozpravok (tie postavy su dost podobne, rozdiel je len v dlzke vlasov a vo velkosti). Sama nekresli vobec nic ine, ak ju vyzvem, vie nakrewslit slniecko, kvetinku, ale ked navrhnem nieco ine, povie, ze to nevie nakreslit. Nemate nejaky tip, co by to mohlo znamenat?

  4. Chcela by som vediet, ako by som mohla analyzovat DETSKU KRESBU RODINY, ked ju nakresli 8-10 rocne dieta. Alebo aspon, ci existuje literatura, ktora vzstihuje moju otazku. Dakujem

  5. Moja dcerka kresli a maluje vzdy ked moze. Ked mala asi dva a pol roka namalovala cely papier na cierno a hrozne bola zaujata a ked som sa s hrozou spytala ze co to nakreslila, povedala ze to je tma. A tma je cierna no nie? Potom sme kupili nocnu lampu lebo sa zacala v noci bat… Ten clanok je fajn hovori co si mame vsimat ale nehovori co to znamena. Zaujimali by ma konkretne veci.

  6. Mam dvoch synov Starsi Jakubko ma DMO spasticka dipareza s crtami autizmu,zhorsene videnie nosi dioptrie 5 a mal by nosit 7,5 Jakubko ma 4 a pol roka a som s nim na materskej dovolenke, dalej nosi plienky, slinta , ale je dost spolocensky a snazi sa rozpravat, nie je samostatny, ale jeho kresba je ked poviem nakresli kolo, kolo urobi oval alebo ak sa mu podari tak nejaky kruh, keed poviem nakresli ako prsi robi bodky, ked poviem nech si kresli co chce kresli si male cmaranice a vacsinou len v lavej casti vykresu, kresli oboma rukami , cize si presuva pastelku, a mame aj mladsieho zdraveho syna ale asi hyparaktivneho vola sa Martinko ma 3 roky a od septembra zacal chodit do skolky, najradsej kresli ciernou farbou ale pokresli cely vykres, ak mu poviem nakresli co chces je to farebna duha ktoru preklesli ciernou farbou alebo si kresli iba tmavymi farbami, k tory z mojich synou maju podla vasich nazorov nejaky problem v spravani. Poradte mi prosim.

  7. Môj syn bol tichý, pokojný chlapček, na ZŠ druhák – tretiak, kreslil samé miniatúrky na okraje papiera, zošita – v súvislom rade – postavy a autá, traktory . Dnes má 22 r.- študuje vys. školu. Keď to spätne posudzujem – naozaj bol málo sebavedomý.

  8. Kresba je zaujimavou inspiraciou. Z nej je mozno vela vycitat. Preto sa to vyuziva aj u psychologov, aj oni z toho neuveritelne vela vycitaju a dokonca aj z krezby dospeleho cloveka.

  9. Uzasne! Velmi zaujimave-zaujimalo by ma, ci sa niekde da urobit ‚rozbor‘ obrazku dietata, alebo ci sa takyto proces zahajuje az ked bol nejaky problem identifikovany.

Pridaj komentár