Hračky ako sprievodca, 6.-12. mesiac

Mgr. Ľudmila Hrabovcová 0
Hračky ako sprievodca, 6.-12. mesiac, čast II.

Približne od 6. mesiaca sa dieťaťu začína rozširovať priestor pre hru a experimentovanie. Začína sa prevracať, gúľať, plaziť, loziť, stáť a napokon chodiť (“prípadne naopak”). Niektoré deti dokonca fujazdia po štyroch rýchlejšie, ako vy za nimi po dvoch. Tento prudký rozvoj pohybovej aktivity je však veľmi individuálny a každé dieťa má svoje vlastné tempo. Dieťa má teraz so svojím telíčkom veľa práce. Musí sa naučiť koordinovať všetky štyri končatiny, orientovať sa v priestore, schmatnúť najbližší kábel a súčasne vyvaliť kvetináč, preto aj pomalšie priberá. U týchto lezúňov majú najväčší úspech hračky väčších rozmerov, ktoré sa dajú ľahko uchopiť a tlačiť pred, alebo ťahať za sebou. Sú to nafukovacie zvieratá (figúry) s veľkou tvárou, hračky na kolieskach s krátkou šnúrou, mechanické pomaly sa pohybujúce hračky, lopty, atď.

Manipulácia s hračkou

Postupne ako sa dieťa začína zaujímať o detaily, zdokonaľuje sa aj jeho manipulácia s hračkou, koordinácia prstov, cielený pohyb rukou a presnosť pohybu. Na postieľku, alebo ohrádku môžeme pripevniť manipulačné panely s rôznymi prvkami na stláčanie, ťahanie, posúvanie, otváranie, najlepšie so zvukovými efektami. Ak sa vám zdajú takéto panely v obchode pridrahé, môžete sami všiť šuštiaci igelit, ryžu, fazuľu, malé hrkálky, alebo iné pípatká do kúska starej obrázkovej obliečky a úspech máte zaručený.

K dôležitým manipulačným hračkám patria aj tzv. duté formy, pri ktorých je dôležitý princíp jednoduchého skladania a rozkladania. Sú to farebne odlíšené veľkosti jednotlivých častí, ktoré sa navŕšia do veže, alebo kolieska na stĺpiku. Všetky ostatné duté formy – krabice, hrnce, zásuvky (nie elektrické) pomáhajú dieťaťu pri spoznávaní tretieho rozmeru a koordinácii oboch rúk. Prostredníctvom vkladania, zatvárania, vyberania, alebo prevrátenia, dieťa objavuje vzťah medzi dvoma predmetmi. Zisťuje, že niektoré predmety spolu súvisia a snaží sa napr. vložiť lyžičku do taniera.

Voda

Nový rozmer hry poskytuje dieťaťu voda. Okrem pozitívnych rehabilitačných, uvoľňujúcich, ale i pohybovo podnecujúcich účinkov, je pre väčšinu detí zdrojom potešenia. Do malej vaničky postačia pre začiatok kačky, plastové žaby a iná dobre uchopiteľná háveď. Neskôr k nim pridáme vedierko, krhličku, tégliky, malé plastové fľaše na prelievanie, sitko do vody,  ponáranie a robenie bubliniek. Veľmi obľúbený je plastový vodný mlyn, ktorý sa dá pripevniť na vnútornú stranu vane, alebo bazénika. Môžeme deťom robiť sprievodcu vodnými hrami, alebo im vysvetľovať fyzikálne zákony, no nikdy ich nenechajme vo vode samotné!

Kedže sa deti (6-12 mes.) začínajú pestrejšie stravovať, neminie vás ani “pohroma” zvaná hra s jedlom. Ak ste typ úskostlivého rodiča, radšej navlečte svoju ratolesť do pršiplášťa a stoličku postavte na veľký igelit. Ušetríte si tak zopár šedín a vaše dieťa bude spokojne trénovať koordináciu rúk, presnosť pohybov a analyzovať stravu do poslednej molekuly.

Kocky, stavebnice

Približne od 9. mesiaca, môžeme (samostatne sediace) dieťa obdariť prvými kockami, alebo stavebnicami. Vhodné sú ľahké, penové, “neodhryznuteľné” kocky rovnakých rozmerov s dobrou stabilitou, priľnavosťou a bez ostrých hrán. Sú dôležitým materiálom pre zdokonaľovanie vyššieho štádia úchopu, jemnej motoriky a celkovej koordinácie tela. Úspechy, alebo nezdary pri stavaní z kociek, často sprevádzajú emocionálne prejavy (radosť- zlosť), ktoré nám pomôžu odhaliť kryštalizujúci sa temperament dieťaťa.

Predmety dennej potreby, ako plastové poháre, naberačky, lieviky, varechy a hrnce s pokrievkami deti sami objavia a využijú ako hračky. Pokojne im nechajte prístupné tie bezpečné kuchynské skrinky a tešte sa s nimi, ono ich ten rámus časom prestane baviť.

Prvé bábiky a mackovia otvárajú novú etapu detskej hry a zároveň rozvíjajú citové a estetické prežívanie detí. Pre začiatok sú najvhodnejšie mäkké, pracie, antialergické textilné bábiky s prirodzenou farebnosťou a “určitým” výrazom v tvári.

Zatiaľ čo doteraz u dieťaťa dominovalo spoznávanie a experimentovanie s predmetmi, približne od 12. mes. začína mať hra spoločenskejší charakter. Pre nás rodičov to znamená, že budeme dieťaťu rovnocennejším partnerom a môžeme ho začať jemne usmerňovať v správaní pri hre.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár