Hlavným prínosom hrubej motoriky je naučiť sa správnemu držaniu tela, zvládnuť orientáciu v priestore, zvládať prekážky, zladiť pohyb s rytmom .
Z pohybu veľkých kĺbov – teda z hrubej motoriky- vychádzajú neskôr základné pohyby pri písaní a kreslení.
Nevyhnutným predpokladom, aby sa dieťaťu darilo napr. v škole je, mať dobre rozvinutú najskôr hrubú motoriku a až neskôr jemnú.
K tomu sa však dieťa bez adekvátneho zaťaženie tela nedopracuje .
Možné problémy pri nedostatočne rozvinutej hrubej motorike Ak má dieťa problém s plánovaním pohybov, môže to spôsobovať jeho pomalosť v plnení úloh/inštrukcií, váhavosť, keď sa objaví nová výzva.
V prípade problémov so zmyslovým vnímaním a so spracovaním vnemov (dotyk, poloha tela v priestore, zrak, sluch, chuť a čuch), môže ovplyvniť to, ako sa dieťa hýbe a ako sa mu darí v škole.
Napr. slabé očné pohyby a zrakové vnímanie môže spôsobiť to, že dieťa nedokáže sledovať riadok, kde má písať alebo riadok, v ktorom číta. Nedokáže alebo má veľké problémy odpisovať z tabule.
Deťom treba vysokú mieru pohybových aktivít A treba ich aj správne motivovať. Čím častejšie dieťa dané aktivity robí, tým viac sa v nich zdokonaľuje. O čo je dieťa v danej aktivite zdatnejšie, o to častejšie túto činnosť vyhľadáva.
Ak sa dieťa v niektorej z aktivít cíti neobratné, neisté – obvykle začne selektovať a týmto činnostiam sa začne vyhýbať.
Pre aktivity na rozvoj hrubej motoriky sú pochopiteľne najvhodnejšie vonkajšie priestory. Nemusíte na to mať špeciálne pomôcky, stačí niekoľko, pomerne lacných, hračiek, ihrisko, les, lúka .
Aktivity na posilnenie rovnováhy Chôdza po línii označenou na zemi (napr. papierovou lepiacou páskou) – dopredu, dozadu. Stoj na jednej nohe – motiváciou môže byť napodobnenie bociana alebo baletky. Ak má dieťa s týmto problém, môže na dočasné vybalansovanie použiť loptu, o ktorú si oprie nohu, čo má byť zodvihnutá. Obmenou môže byť stoj na jednej nohe a druhou zdvíhanie malých guličiek zo zeme do nejakej misky. Chôdza po vedrách – otočíte dve pevné vedrá hore dnom a dieťa má po nich prešľapovať tak, že vždy je jedna noha vo vzduchu. Chôdza po rôznych povrchoch – napr. vankúše, matrac, vonku drevo, kamene, drobný štrk, mulčová kôra. Chôdza po prstoch a po pätách. Alternatívne prechod po rebríku uloženom na zemi. Skákacie aktivity Poskoky na mieste , na jednej nohe, skok z miesta smerom k inému označenému miestu. Preskok cez tyč, ktorú dávame postupne vyššie. Zoskok odniekiaľ na zem (napr. z preliezačky, z pňa, z nízkeho múrika). Skočiť bokom – dopredu a dozadu, dopredu a dozadu. Skákanie na trampolíne. Aktivity s loptou – posilnenie koordinácie oko – ruka Loptové hry sú pre tréning koordinácie končatín, ako aj koordinácie oko-ruka ideálne.
Chytanie lopty – začnite s loptou o priemere asi 20cm a postupne používajte menšie lopty. Najskôr hádžte loptu smerom k dieťaťu a keď je jeho zručnosť lepšia, hádžte mu loptu aj jemne do bokov. Hádzanie lopty – najskôr klasicky „vrchom“,„spodom“ a od hrudníka dopredu. Postupne pridajte hod lopty na cieľ – napr. do obruče alebo do škatule, či basketbalového koša. Kopanie lopty – priamo alebo v miernom pokluse okolo prekážok, prípadne kopať na cieľ. Driblovanie, odrážanie lopty rukou (ako pri volejbale), kriket. Aktivity na podporu celkovej sily svalov Sú dôležité pre správne držanie tela a umožňujú dobrý rozvoj motorických zručností. Celková sila sa týka svalov chrbta, brucha, bokov a ramien, ktoré stabilizujú telo.
Končatiny – zdvihnúť jednu ruku, potom jednu nohu, potom ruku a k tomu nohu na opačnej strane. Končatiny pri zodvihnutí majú byť vystreté. Kľak – v kľaku hádzať a chytať loptu; k ľačať na jednom kolene s druhou nohou vpred. Mostík – v ľahu na chrbte zodvihnúť bruško, nohy chodidlami na zemi a ohnuté v kolenách. Vydržať, kým sa dá alebo napr. kým partner v hre nepregúľa popod chrbátik dieťaťa loptu. Výpady – zo stoja urobiť veľký krok vpred a druhú nohy pomaly spúšťať čo najnižšie. Pomaly návrat do pôvodnej pozície a potom nohy vystriedať. Chôdza po rukách – nohy otočené nahor môže držať dospelý. Alternatívou je „fúrik“. Chodiť ako medveď – na rukách aj nohách položených na zemi, s hlavou mierne zasunutou medzi kolená. Chodiť ako krab – sedieť na podlahe s rukami za chrbtom položenými na podlahe a nohami pred sebou, chodidlom na podlahe. Mierne pridvihnúť zadok a ísť čo najrýchlejšie dopredu i dozadu. Závesy – na rebrinách, na preliezačke, na konári stromu. Okrem výdrže v závese a dieťa môže skúsiť aj mierne povytiahnuť rukami hore. Opičia dráha – preliezky, závesy, balansovanie – všetko v jednom. V zásade – pre dobrý rozvoj hrubej motoriky dieťaťa sa nevyžaduje nič iné, len nechať dieťa prirodzene objavovať svet, liezť, hrať sa. Podporovať ho v tom, čo objavovať chce a mierne motivovať, ak sa niečomu vyhýba.
Nenútiť, nerobiť si z neho žarty, neupozorňovať, že súrodenec, či kamarát, to „dáva“. Ale hľadať spôsob, ako to „dá“ aj ono. A najmä – nebyť prehnane úzkostní, čo všetko sa nášmu dieťaťu môže stať. Aj pády a rozbité kolená majú svoje opodstatnenie J
Inšpirované: albacreess.eq.edu.au
Loading...