Aktivity na rozvoj hrubej motoriky

Mária Kopčíková 0

Hlavným prínosom hrubej motoriky je naučiť sa správnemu držaniu tela, zvládnuť orientáciu v priestore, zvládať prekážky, zladiť pohyb s rytmom.

Z pohybu veľkých kĺbov – teda z hrubej motoriky- vychádzajú neskôr základné pohyby pri písaní a kreslení.

Nevyhnutným predpokladom, aby sa dieťaťu darilo napr. v škole je, mať dobre rozvinutú najskôr hrubú motoriku a až neskôr jemnú.

K tomu sa však dieťa bez adekvátneho zaťaženie tela nedopracuje.

Možné problémy pri nedostatočne rozvinutej hrubej motorike

Ak má dieťa problém s plánovaním pohybov, môže to spôsobovať jeho pomalosť v plnení úloh/inštrukcií, váhavosť, keď sa objaví nová výzva.

V prípade problémov so zmyslovým vnímaním a so spracovaním vnemov (dotyk, poloha tela v priestore, zrak, sluch, chuť a čuch), môže ovplyvniť to, ako sa dieťa hýbe a ako sa mu darí v škole.

Napr. slabé očné pohyby a zrakové vnímanie môže spôsobiť to, že dieťa nedokáže sledovať riadok, kde má písať alebo riadok, v ktorom číta. Nedokáže alebo má veľké problémy odpisovať z tabule.

Deťom treba vysokú mieru pohybových aktivít

A treba ich aj správne motivovať. Čím častejšie dieťa dané aktivity robí, tým viac sa v nich zdokonaľuje. O čo je dieťa v danej aktivite zdatnejšie, o to častejšie túto činnosť vyhľadáva.

Ak sa dieťa v niektorej z aktivít cíti neobratné, neisté – obvykle začne selektovať a týmto činnostiam sa začne vyhýbať.

Pre aktivity na rozvoj hrubej motoriky sú pochopiteľne najvhodnejšie vonkajšie priestory. Nemusíte na to mať špeciálne pomôcky, stačí niekoľko, pomerne lacných, hračiek, ihrisko, les, lúka.

Aktivity na posilnenie rovnováhy 

  • Chôdza po línii označenou na zemi (napr. papierovou lepiacou páskou) – dopredu, dozadu.
  • Stoj na jednej nohe – motiváciou môže byť napodobnenie bociana alebo baletky. Ak má dieťa s týmto problém, môže na dočasné vybalansovanie použiť loptu, o ktorú si oprie nohu, čo má byť zodvihnutá. Obmenou môže byť stoj na jednej nohe a druhou zdvíhanie malých guličiek zo zeme do nejakej misky.
  • Chôdza po vedrách – otočíte dve pevné vedrá hore dnom a dieťa má po nich prešľapovať tak, že vždy je jedna noha vo vzduchu.
  • Chôdza po rôznych povrchoch – napr. vankúše, matrac, vonku drevo, kamene, drobný štrk, mulčová kôra.
  • Chôdza po prstoch a po pätách. Alternatívne prechod po rebríku uloženom na zemi.

Skákacie aktivity 

  • Poskoky na mieste, na jednej nohe, skok z miesta smerom k inému označenému miestu.
  • Preskok cez tyč, ktorú dávame postupne vyššie.
  • Zoskok odniekiaľ na zem (napr. z preliezačky, z pňa, z nízkeho múrika).
  • Skočiť bokom – dopredu a dozadu, dopredu a dozadu.
  • Skákanie na trampolíne.

Aktivity s loptou – posilnenie koordinácie oko – ruka

Loptové hry sú pre tréning koordinácie končatín, ako aj koordinácie oko-ruka ideálne. 

  • Chytanie lopty – začnite s loptou o priemere asi 20cm a postupne používajte menšie lopty. Najskôr hádžte loptu smerom k dieťaťu a keď je jeho zručnosť lepšia, hádžte mu loptu aj jemne do bokov.
  • Hádzanie lopty – najskôr klasicky „vrchom“,„spodom“ a od hrudníka dopredu. Postupne pridajte hod lopty na cieľ – napr. do obruče alebo do škatule, či basketbalového koša.
  • Kopanie lopty – priamo alebo v miernom pokluse okolo prekážok, prípadne kopať na cieľ.
  • Driblovanie, odrážanie lopty rukou (ako pri volejbale), kriket.

Aktivity na podporu celkovej sily svalov

Sú dôležité pre správne držanie tela a umožňujú dobrý rozvoj motorických zručností. Celková sila sa týka svalov chrbta, brucha, bokov a ramien, ktoré stabilizujú telo. 

  • Končatiny – zdvihnúť jednu ruku, potom jednu nohu, potom ruku a k tomu nohu na opačnej strane. Končatiny pri zodvihnutí majú byť vystreté.
  • Kľak – v kľaku hádzať a chytať loptu; kľačať na jednom kolene s druhou nohou vpred.
  • Mostík – v ľahu na chrbte zodvihnúť bruško, nohy chodidlami na zemi a ohnuté v kolenách. Vydržať, kým sa dá alebo napr. kým partner v hre nepregúľa popod chrbátik dieťaťa loptu.  
  • Výpady – zo stoja urobiť veľký krok vpred a druhú nohy pomaly spúšťať čo najnižšie. Pomaly návrat do pôvodnej pozície a potom nohy vystriedať. 
  • Chôdza po rukách – nohy otočené nahor môže držať dospelý. Alternatívou je „fúrik“.
  • Chodiť ako medveď – na rukách aj nohách položených na zemi, s hlavou mierne zasunutou medzi kolená.
  • Chodiť ako krab – sedieť na podlahe s rukami za chrbtom položenými na podlahe a nohami pred sebou, chodidlom na podlahe. Mierne pridvihnúť zadok a ísť čo najrýchlejšie dopredu i dozadu.
  • Závesy – na rebrinách, na preliezačke, na konári stromu. Okrem výdrže v závese a dieťa môže skúsiť aj mierne povytiahnuť rukami hore.
  • Opičia dráha – preliezky, závesy, balansovanie – všetko v jednom.

V zásade – pre dobrý rozvoj hrubej motoriky dieťaťa sa nevyžaduje nič iné, len nechať dieťa prirodzene objavovať svet, liezť, hrať sa. Podporovať ho v tom, čo objavovať chce a mierne motivovať, ak sa niečomu vyhýba.

Nenútiť, nerobiť si z neho žarty, neupozorňovať, že súrodenec, či kamarát, to „dáva“. Ale hľadať spôsob, ako to „dá“ aj ono. A najmä – nebyť prehnane úzkostní, čo všetko sa nášmu dieťaťu môže stať. Aj pády a rozbité kolená majú svoje opodstatnenie J

Inšpirované: albacreess.eq.edu.au

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár