Staráme saPsychomotorický vývin

Prečo je pre dieťa dôležité vedieť si zaviazať šnúrky na topánkach

 Mária Kopčíková   25.04.2021   2

To, že si dieťa vie zaviazať šnúrky na topánkach, považujeme za samozrejmé u detí, ktoré nastupujú do školy.

V pamäti mi však utkvela veta špeciálnej pedagogičky Yvety Heyrovskej, ktorá nám na seminári o grafomotorike hovorila, že motoricky sú toho schopné trojročné deti.

Shutterstock

 

Pohodlné deti, či rodičia?

Kedysi bolo ojedinelé dieťa, ktoré si v prvej triede nevedelo šnúrky zaviazať. Dnes je to v podstate naopak. Je takmer zázrakom, ak to prváci vedia. Nie je to ich chybou – tak ako veľa iných vecí v ich životoch ...

Ten, kto rozhoduje, je rodič. Hoci je pohodlnejšie, rýchlejšie, pokiaľ si dieťa obúva topánky na suchý zips alebo má v lete len obyčajné našuchovačky, nemali by sme ako rodičia voliť vždy túto skratkovitú cestu.

Napriek tomu, že deti by bolo motoricky pripravené zvládnuť viazanie šnúrok v pomerne skorom veku, nevedia to, lebo im to rodičia neumožnili. Pretože niektoré deti proste nemajú topánky na šnúrky...

Nie je to len o tom, že dieťa si nevie zaviazať šnúrky, ale je to aj o prekonávaní prekážok. O tom že dieťa má zážitok a skúsenosť, že zvládlo niečo náročné a naučilo sa niečo nové ...

Ak rodičia nevytvárajú dieťaťu priestor na získavanie takýchto zážitkov môžu vytvárať priestor na oneskorovanie svojho dieťaťa vo vývine.

Viazanie šnúrok – prežitok alebo nutnosť?

Shutterstock

 

Mnoho rodičov argumentuje, že je to v dnešnej dobre prežitok. Mnoho psychológov, pedagógov a špeciálnych pedagógov to však vníma inak. Zaväzovanie šnúrok je považované za cenné a jednoduché cvičenie, počas ktorého sa u dieťaťa rozvíja naraz niekoľko dôležitých oblastí: 

  • jemná motorika – motorika prstov a dlane, ohybnosť posledných článkov prstov,
  • koordinácia pohybov,
  • koordinácia oko – ruka,
  • priestorová orientácia – nad-pod, dnu-von, vpravo-vľavo,
  • sluchová pozornosť – dieťa vie vypočuť inštrukciu a následne s ňou pracovať,
  • sluchová pamäť – dieťa udrží v sluchovej pamäti slovnú inštrukciu a zapamätá si pracovný postup,
  • zraková pozornosť – dieťa zrakom vie postrehnúť všetky detaily,
  • zraková pamäť – dieťa je schopné si zapamätať, ako má vyzerať uzol na šnúrkach,
  • prepínanie/presmerovanie pozornosti – dieťa je súbežne schopné vnímať sluchom inštrukciu a zrakom sledovať svoje prsty, šnúrky a zaväzovať ich.
  • Pracovné návyky, vôľové vlastnosti – dieťa sa učí trpezlivosti, učí sa dokončiť začaté,

Všetky spomenuté oblasti sú veľmi dôležité pre harmonický vývin dieťaťa – budúceho školáka.

Samozrejme – schopnosť zaviazať si šnúrky nie je určujúca pre nástup do školy, teda len na základe tohto neodporúčame dieťaťu odklad školskej dochádzky ... 

Riešite odklad? Aké sú preň pádne dôvody?

Ale v kontexte toho, ako sa niekedy rodičia snažia deťom uľahčovať život a do čoho ich nútia-nenútia, vnímame aj viazanie šnúrok ako prínosnú zručnosť.

Najmä úroveň jemnej motoriky, ktorá sa šnurovaním rozvíja, sa priamo odráža v úchope písacieho náčinia, ktorý sa následne odráža na schopnosti dieťaťa kresliť, či písať, kopírovať tvary písmen a číslic, robiť jemné, ľahké a presné pohyby rukou pri písaní.

Pokiaľ hrubá a jemná motorika predškoláka nie sú na primeranej úrovni, dieťa má ruku v kŕči. Pohyb pri písaní nevychádza z končekov prstov, ako by mal, ale zo zápästia, v horšom prípade z lakťového či ramenného kĺbu. Tak viazne posun ruky po podložke. Dieťa kreslenie, písanie nebaví, nemá oň záujem, stagnuje.

Kvôli čomu? Kvôli nerozvinutej motorike ruky. Aby to takto u vás nedopadlo, kúpte vášmu dieťaťu nejaké šnurovacie topánky a naučte ho zaviazať si šnúrky.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.9 z 5. Celkom 12 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Komentáre k článku
Dan napísané 26.04.2021 13:47

Do skolky nenosili moji traja snurky - bez ochoty pomoci pri zaviazani/dotiahniti.. behanie s detmi s rozviazanymi ale aj volnymi teniskami bolo na slzy..

Skolka sa stazuje, co ma vsetko robit za rodicov..

ja mam za dva dni suplovat cas straveny v skolke..

najmladsie dieta v skolke minimalne - kvoli detom a kolektivu.. snurky, dopravne prostrirdky, rezimdna, stolovanie, motorika aj poznavanie sveta - trochu fadne vo dvojici - s mamou..

je to nevyvazene.. chceme aby ratali do 100, ale trpezlivost na snurky- nech sa ucia doma...hm..

Ivka napísané 26.04.2021 09:30

Alebo družinárka na mňa vyletí, či nemôžem dieťaťu kúpiť topánky na suchý zips, aby nemuseli všetci čakať, kým si zaviaže šnúrky...

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku
Dan napísané 26.04.2021 13:47

Do skolky nenosili moji traja snurky - bez ochoty pomoci pri zaviazani/dotiahniti.. behanie s detmi s rozviazanymi ale aj volnymi teniskami bolo na slzy..

Skolka sa stazuje, co ma vsetko robit za rodicov..

ja mam za dva dni suplovat cas straveny v skolke..

najmladsie dieta v skolke minimalne - kvoli detom a kolektivu.. snurky, dopravne prostrirdky, rezimdna, stolovanie, motorika aj poznavanie sveta - trochu fadne vo dvojici - s mamou..

je to nevyvazene.. chceme aby ratali do 100, ale trpezlivost na snurky- nech sa ucia doma...hm..

Ivka napísané 26.04.2021 09:30

Alebo družinárka na mňa vyletí, či nemôžem dieťaťu kúpiť topánky na suchý zips, aby nemuseli všetci čakať, kým si zaviaže šnúrky...

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised