Psychomotorický vývoj dojčaťa do 4. mesiaca

PR 0

1. mesiac života

Fyzický vývoj: Bábätko má ruky a dolné končatiny ohnuté a ručičky zovreté v päsť. Hlavička sa ešte otáča na stranu. Dieťa má stále všetky reflexy – sací reflex, uchopovací reflex a reaguje trhavo na hlasité zvuky. Bábätko je ešte pasívne, keď sa ho budete snažiť vytiahnuť do stoja a pritom ho budete držať za ruky.

Duševný vývoj: Dieťatko si dobre pamätá váš hlas aj vôňu, prekvapia ho hlasité zvuky, zaujímajú ho hlasy. Vie zaostriť na vašu tvár, ale len na chvíľu. V tomto veku dieťa neudrží dlho pozornosť – je to približne 1 hodinu. Bábätko väčšinu dňa prespí, napriek tomu využije každú chvíľku k tomu, aby ste podporovali jeho rozvoj (na postieľku zaveste hračky, ktoré vydávajú zvuky, hovorte naň a spievajte mu).

Spoločenský vývoj: Dieťatko vyžaduje očný kontakt, dáva prednosť ľudskému hlasu a má rado samohlásky (a, e, i, o). Väčšina detí vydáva aj iné zvuky ako plač – niektoré sa „zapoja“ do rozhovoru tým, že sa začnú vrtieť. Na konci prvého mesiaca sa väčšina detí prvýkrát usmeje.

2. mesiac života

Fyzický vývoj: Keď leží bábätko na brušku, vie sa pretiahnuť a oprieť o predlaktia. Pritom zdvihne aj hlavičku a niekoľko minúť ju udrží hore. Začína sa „rozvaľovať“, keď je na chrbte na brušku, niektoré deti sa pokúšajú prevrátiť z bruška na chrbát. Takmer všetky deti sa pokúšajú uchopiť váš prst, ktorý im dáte do dlane, a niektoré si už sajú palček.

Duševný vývoj: Oči pracujú spoločne a pohybujú sa za predmetmi. Dieťa sa zaujíma o rôzne hrany, rohy a krivky. Vie zaostriť na blízke predmety. Reaguje na vysoké tóny a zaujíma sa o tváre. Väčšina detí rozozná svoju matku.

Spoločenský vývoj: Deti sa vedia usmiať a vydávajú rôzne zvuky. Plačú podľa toho, aké majú potreby. Bábätka vyžadujú komunikáciu, ale zatiaľ len plačom alebo mrmlaním.

3. mesiac života

Fyzický vývoj: Skoro všetky deti zodvihnú hlavu do  45° uhla, ležiac na bruchu alebo na chrbte. Niektoré vedia držať hlavičku vzpriamene, keď ich držíte vo zvislej polohe aj zdvihnúť hlavu, keď sú na brušku. Vedia spojiť ruky spolu a uchopiť predmet, ktorý im dáte do ruky. Výrazne sa rozvíja hmat.

Spoločenský vývoj: Deti majú radi kontakt, veľa sa usmievajú, niekedy aj na cudzie osoby. Medzi osobami si však vyberajú. Keď vás počujú, začnú mávať ručičkami, nožičkami a začnú mrmlať. Dôležitá je slovná stimulácia – veľa hovorte na deti, spievajte im a čítajte im.

Duševný vývoj: Dieťa dokáže zaostriť na svoj odraz v zrkadle, ale seba ešte nepozná. Dobre uhádne, odkiaľ sa ozývajú zvuky a pozrie sa tam, aby sa presvedčilo. Väčšina detí pohne hlavou, aby predmet, ktorý sa pohybuje v oblúku 180° zľava doprava a naopak, sledovali.

4. mesiac života

Fyzický vývoj: Okrem hlavy začnú deti ovládať aj chrbát, dostávajú sa z prvotnej nezrelej asymetrie pod vládu symetrie. Keď dieťa držíte, môže otáčať hlavičkou na všetky strany a priťahovať sa do sedu. Keď leží na brušku, vie sa zdvihnúť na rukách a zdvihnúť hlavu do uhla 90°. Väčšina detí sa pretočí z ľahu na chrbte na jednu stranu, niektoré už aj na bruško.

Duševný vývoj: Bábätko vie pohnúť hlavou, aby sledovalo predmet, ktorý sa pohybuje. Rozozná mamičku aj iné osoby. Vie pozorovať svoje ruky a hrať sa s nimi, vie rozlišovať zložitejšie zvuky, tóny a pozná jednotlivé hlasy.

Spoločenský vývoj: V tomto veku nemajú deti radi samotu, keď sú samé, začnú kričať. Prakticky všetky deti sa smejú radi a nahlas, vedia vykríknuť od radosti a niektoré menia aj výšku hlasu a hlasitosť džavotania. Niektoré vedia používať zvuky h, n, k, f, b a p a rady prefukujú vzduch medzi perami a robia zo slín bubliny.


Mamičky často netušia, že aj prostredníctvom výživy môžu ovplyvniť rozvoj svojho dieťaťa. Ak je dieťatko dojčené je veľmi dôležité aby mamička mala vyváženú stravu a dostatočný prísun LCP mastných kyselín. Znamená to aby jedla pravidelne niekoľkokrát týždenne tučnejšie morské ryby, prípadne doplňovala svoju stravu rybím olejom a kvalitným repkovým alebo olivovým olejom.
A ak dieťatko nemôže byť dojčené, stačí len vhodne zvoliť dojčenské či batoliace mlieko, ktoré obsahuje LCP mastné kyseliny. LCP mastné kyseliny (omega 3) vedú k lepšiemu rozvoju poznávacích schopností (pamäť, koncentrácia, myslenie) a rozhodne by nemali v jedálničku dieťaťa chýbať. Ich zdrojom sú aj kvalitný repkový či olivový olej a rybí tuk z morských rýb.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár