Ako dieťa podporiť pri poznávaní a pomenovávaní farieb

Mária Kopčíková 3

Deti sa nenaučia názvy farieb hneď, od malinkatého mala. Asi okolo 18. mesiaca života sa začínajú učiť farby poznávať. My – dospelí – ich pomenovávame, hovoríme o nich, dieťa sa učí, že niečo voláme červené, iné zelené. Postupne sa učí farby aj správne označovať.

Zdroj: ingimage.com

Do predškolského veku by dieťa malo vedieť pomenovať základné farby.

Tipy, ako deťom pomôcť poznať farby

Vyzerá to jednoducho, modrá je modrá. No áno, pre nás dospelých, Deti ale nemajú takýto koncept, nevedia pochopiť, že bledomodrá a námornícka modrá, je stále MODRÁ. A tiež nemajú dostatok verbálnych schopností, aby nám vysvetlili, ako farby vnímajú.

Súbežne s učením sa, ako sa jednotlivé farby volajú, dieťa potrebuje pochopiť, čo farba reprezentuje – nie je to ani tvar, ani názov objektu, nie je to počet vecí. Neustále opakovanie, čo farba je a čo nie je deťom pomôže, aby pochopili, čo farbami myslíme a čo znamenajú. 

Mohlo by vás zaujímať: Odkedy má dieťa poznať názvy farieb.

Čím je dieťa menšie, tým menej kategórií dokáže spojiť dohromady. Naučí sa, že niečo je červené, že to je štvorec či  obdĺžnik, že niečo je menšie či väčšie. Nechcite však po ňom v dvoch rokoch, aby vám v knižke ukázalo ten: „väčší, zelený obdĺžnik“.

Môžete po ňom ale napr. chcieť, aby v knižke našlo stránku, na ktorej sú červené obrázky. Alebo aby vám prinieslo modrý hrnček či žltú kocku.

Maminky vo fórach často riešia, ako majú deti naučiť farby. Ja si myslím, že učenie je proces, ktorý sa u takto malých detí najlepšie realizuje počas hry. Čiže hrajte sa s deťmi, pomenúvajte veci, používajte správne výrazy, nekomoľte slová (hoci niekto uprednostňuje konkrétne pri farbách používanie názvov ako trávičková, slniečková … myslím, že je vhodnejšie použiť pojem „zelená ako trávička“, „žltá ako slniečko“.)

Pomenovávajte farby (ale aj tvary a veľkosti) pri bežných činnostiach: „obuješ si dnes zelené gumáčiky“, „oblečieš si hnedé tepláčiky“, „poď, nakrájam ti jabĺčko. Je krásne, červené“, „vezmeme si von tú žltú loptu“.

Až neskôr, niekedy medzi 4 – 6 rokom sa deti učia pomenovávať odtiene farieb, svetlé –  tmavé, a označovať aj iné, než základné farby – ružová, sivá, oranžová …

Knihy pomôžu poznávať farby

Deti si obvykle radi listujú v knihách. Môžete ich teda využiť na to, aby ste dieťa požiadali:

  • Ukáž mi, čo je na obrázku modré.
  • Prejdi prštekom, kade vedie žltá cestička.

Neskôr môžete skúšať opačnú hru:

  • Povieš mi prosím, akej farby je toto koliesko?

Pokiaľ sa dieťa pomýli, netvárte sa, že povedalo správnu farbu, ani ho nekarhajte. Len sa pokúste neutrálnym tónom povedať napr.: „Toto koliesko je červené“.

Knižky sú na trhu rôzne, niekedy sa ťažko zorientovať. Ja mám rada takú multifunkčné knižky, ktoré nemajú len 8 strán a nič moc s nimi neurobíte. Moje tipy v tomto smere sú: Obrázky do škôlky (Mladé letá) a Prvá veľká kniha pre najmenších (Matys).

Obe tieto knižky sme doma lúskali s obomi deťmi, nekonečne dlhý čas, stále sme sa dokázali vracať k obrázkom, pomenovaniam, k pojmom. Sú vhodné pre deti cca od 18. mesiaca.

Približujte deťom farby prostredníctvom hier

Popri knihách netreba zabúdať ani na rôzne hry. Nemusíte vykúpiť hračkárstvo, postačí niekoľko jednoduchých hier.

  • Stavebnice, skladačky, vkladačky – ponúkajú širokú paletu možností, kedy viete pomenovať farby, zo stavebníc môžu deti triediť kocky podľa farieb na hromádky.
  • Plastelína – okrem jemnej motoriky môžete pri práci s plastelínou trénovať aj pomenovávanie farieb. Dieťa si vyberie z krabičky plastelínu pomenovanej farby. Dospelá osoby môže komentovať – urobili sme modrého hadíka, žltú guľôčlu …
  • Pexeso – si buď vyrobte sami doma, alebo nájdite nejaké vhodné, zobrazujúce napr. druhy ovocia, zvieratká – nejaké veľké, jasne farebné obrázky, aby sa v zmäti farieb dieťa nestrácalo.
  • Pracovné listy – zamerané na poznávanie farieb a priraďovanie rôznych obrázkov danej farbe.
  • Hrajte sa na prirovnania – využívajte ročné obdobia na poznávanie farieb. Vonku v prírode pomenovávajte čo je biele ako sneh, žlté ako opadané lístie, zelené ako trávička.
  • Puzzle – na trhu je viacero puzzle zameraných na oboznamovanie sa s farbami či tvarmi. Vyberajte nejaké s „viacnásobným záberom“, teda nielen na farby, nielen na tvary …
  • Farby, farbičky, voskovky, farebné papiere – práca s farebným materiálom je hádam nekonečná. Môžete od dieťatka, aby vám podalo farbičku konkrétnej farby, aby vymaľovalo obrázok určenou farbou alebo aby vám povedalo, akú farbu si vybralo (u starších detí). Môžete chcieť, aby ste spolu nastrihali pásiky z farebného papiera a potom ich spoločne nalepili napr. do tvaru domčeka – steny hnedé, strecha červená, okná modré, dvere žlté …

Prečítajte si aj, ako podporiť vývin reči u malých detí.

Poznávanie farieb pre dieťa môže byť úžasne hravá a príjemná záležitosť. Nestresujte sa preto tým, že vaše dieťa vo istom veku nevie pomenovať toľko farieb, ako dieťa susedovo. Hrajte sa, pomáhajte mu a trpezlivo skúste počkať, kým bude staršie, bude sa vedieť lepšie vyjadrovať. Držíme vám palce!

Spracované s použitím: scholastic.com, extension.purdue.edu, munsell.com.

Prečítajte si aj, ako podporiť vývin reči u malých detí.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Komentáre k článku

  1. Otilia,

    ale tie knižky sa dajú zohnat napr v knizniciach.

    Ja som uviedla dva prikaldy, s ktorymi mam skusenost. Verim, ze sa daju zohnat obdobne, vydavatelstvo Matys ma napr vo svojej ponuke akoby novsiu verziu Prvej velkej knihy …

    Nech sa vam poadri dobry vyber!

Pridaj komentár