Správanie dieťaťa raného veku – počiatky učenia

Mária Kopčíková 1

V minulom článku sme sa venovali spánku a tomu, ako sa u malých detí vyvíja. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete niečo o tom, ako sa už malé bábätká učia.

Vychádzame z publikácie českých autorov, ktorí sa vo svojej monografii venujú správaniu dieťaťa v jeho ranom období, na sledovanie svojich hypotéz používajú ako psychologické, tak aj neurologické metódy.

iStock

Učenie

Učenie chápeme ako zmenu správania na základe skúsenosti. V minulosti sa odborníci domnievali, že podstatou tejto zmeny je vytvorenie asociácie medzi podnetom z okolia a reakciou dieťaťa, preto sa veľmi často v súvislosti so správaním sa dieťaťa a jeho vychovávaním používalo slovko podmieňovanie. Keď dieťa niečo chceme naučiť, musíme vyvolať tzv. podmienený reflex.

Iní autori však poukazujú na to, že medzi PODNET a REAKCIU vstupuje taká premenná akou je ŠTRUKTÚRA ORGANIZMU – teda vrodené i získané vlastnosti organizmu, rôzne motivačné štruktúry ako aj aktuálny stav jedinca.

Toto je nám v podstate jasné, no keď príde na lámanie chleba, tak často počuť vetu „ako to, že tá naša malá to ešte nevie, keď susedina, ešte mladšia, už to (alebo ono) dávno zvládla ..“

Rýchlo, včasne, efektívne

Niekedy akoby rodičia čakali, že sa dieťa musí čím skôr naučiť spať, čím skôr vydržať samé v postieľke sa pohrať, rýchlo pochopiť, čo rodič s ním zamýšľa.

Autori tejto publikácie robili dlhodobé sledovania na skupinke detí (20) a snažili sa zistiť, ako rýchlo sú schopní u 1 a 4 mesačných detí „napodmieňovať“ istú reakciu – istý typ správania.

Deti to boli stále tie isté a odborníci s nimi pracovali vo veku 1 a 4 mesiace a porovnávali dosiahnuté výsledky v rámci celej skupiny, ako aj u jednotlivých detí s časovým odstupom.

Zistili, že vo veku 4 mesiacov deti vypracovali podmienenú reakciu významne rýchlejšie (v priemere 5 dní (zhruba 50 podnetov), než vo veku 1 mesiac – v priemere 19 dní a asi 190 podnetov.

Tento rozdiel sa tá ťažko vysvetľovať len jedným faktorom, napr. zrelosťou nervovej sústavy, svedčia o tom aj príliš veľké individuálne rozdiely u detí mesačných než u detí 4 mesačných.

Prečítajte si tiež: Správanie dieťaťa raného veku, spánok a bdenie

 

Autorov zaujímalo aj vyhasínanie podmienenej reakcie.

Zistili, že u mladších detí je vyhasínanie pomalšie než u starších detí.

Na čo odborníci upozorňujú, je spojitosť intenzity podnetu a rýchlosti vypracovania podmienenej reakcie. Teda ako silný podnet treba, aby požadovaná odpoveď vznikla čím skôr.

V podstate sa vracajú k staršej teórii, že osoby s nízkym senzorickým prahom, teda osoby citlivé na podnety (zrak, sluch ..), sa vyznačujú jednoduchosťou vzniku reakcie v mozgu, zatiaľ čo utlmujúce procesy v mozgovej kôre u nich prebiehajú pomalšie.

Prax

Vyššie uvedené riadky sú snáď viac v akademickej rovine, ale uplatniť ich môže každý rodič v bežnom živote s dieťaťom.

Ide o to, že učenie je podmieňuje veľmi veľa faktorov a je to zložitý proces. Preto treba byť veľmi citlivým, dieťatko pozorovať od narodenia a citlivo reagovať na jeho prejavy. A nečakať, že sa niečo naučí „podľa tabuľky“ – v presne stanovenom veku, lebo to tak proste nefunguje.

Veľa ako rodičia môžeme ovplyvniť tým, že sa dieťaťu venujeme, naozaj vnímame jeho schopnosti v danom veku. Ale musíme pamätať na to, že každé dieťa je individualitou a tomu zodpovedá aj jeho spôsob učenia sa a poznávania sveta.

Spracované podľa: Dittrichová, Papoušek, Paul a kol.: Správanie dieťaťa raného veku a rodičovská starostlivosť, 2004.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Komentáre k článku

Pridaj komentár